• Mononews2030

    Ανατέλλει η οικονομία του υδρογόνου

    • NewsRoom

    Κεντρικό ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση αναμένεται να έχει το υδρογόνο που θα αποτελέσει μια από τις βασικές ενεργειακές πηγές του μέλλοντος. Σύμφωνα με το σχεδιασμό στην ΕΕ, θα πρέπει να αναπτυχθεί διασυνοριακή υποδομή μεταφοράς και εμπορίου υδρογόνου σε μεγάλη έκταση ιδίως για την περίοδο μετά το 2030.

    Η Ελλάδα, σύμφωνα με το ελληνικό σχέδιο, μπορεί να παράγει το 2040 περίπου 3 Mtoe πράσινου υδρογόνου και να εξάγει 1 Mtoe, ενώ το 2050 να παράγει 7,4 Mtoe και να εξάγει 2,3 Mtoe πράσινου υδρογόνου, το οποίο αντιστοιχεί σε αξία εξαγωγών της τάξης των 1,6 δισ. ευρώ τον χρόνο το 2050 (0,9 δισ. ευρώ το 2040). Όπως αναφέρεται στην «Εθνική Στρατηγική για το Υδρογόνο», ο συνολικός κύκλος εργασιών της εφοδιαστικής αλυσίδας υδρογόνου θα είναι στην Ελλάδα της τάξης των 10 δισ. ευρώ τον χρόνο το 2050. Έως τότε θα απαιτηθούν περίπου 60 GW ΑΠΕ για την τροφοδοσία των μονάδων ηλεκτρόλυσης (30 GW έως το 2040).

    Σημαντικά έργα υδρογόνου που θα βάλουν τη χώρα στη νέα εποχή, είναι στα σκαριά. Μάλιστα εντός του καλοκαιριού αναμένεται από την Κομισιόν η αξιολόγηση των πρώτων Σημαντικών Εργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (Important Projects of Common European Interest – ΙPCEI), στα οποία περιλαμβάνονται και πέντε ελληνικά projects. Το «Blue Med» της Motor Oil για την παραγωγή μπλε και πράσινου υδρογόνου, με ορίζοντα το 2025, προβλέπει τη δημιουργία ολοκληρωμένου κύκλου παραγωγής για μεταφορά, διανομή και χρήση σε βιομηχανία και μεταφορές (λεωφορεία και πλοία). Στο έργο αναμένεται και η συμμετοχή των εταιρειών ΔΕΣΦΑ και ΔΕΗ όπως και ερευνητικών ιδρυμάτων.

    Το «White Dragon» αποτελεί σύμπλεγμα έργων για παραγωγή πράσινου υδρογόνου στη Δυτική Μακεδονία μέσω ηλεκτρόλυσης που θα τροφοδοτείται από φωτοβολταϊκά και θα διοχετεύεται στο δίκτυο της ΔΕΣΦΑ και του αγωγού TAP. Στο έργο συμμετέχουν οι ΔΕΠΑ Εμπορίας (ως συντονιστής), Advent Technologies, Damco Energy, Σωληνουργεία Κορίνθου, TAP, ΔΕΣΦΑ, ΤΕΡΝΑ, ΕΛΠΕ, MOTOR OIL και ΔΕΗ. Τα άλλα τρία έργα είναι το «Green HIPo» της Advent Technologies για την κατασκευή στη Δυτική Μακεδονία μονάδας παραγωγής κυψελών καυσίμου για χρήση στο «White Dragon», το «Η2CAT TANKS» της B&T Composites για την κατασκευή δεξαμενών υψηλής πίεσης από σύνθετα υλικά και ίνες άνθρακα για την αποθήκευση υδρογόνου και το «H2CEM» για την εφαρμογή πράσινου υδρογόνου στις μονάδες παραγωγής της τσιμεντοβιομηχανίας ΤΙΤΑΝ.

    Γιατί το υδρογόνο είναι μονόδρομος

    Η κλιματική αλλαγή απαιτεί γρήγορες αλλαγές, για να διατηρηθεί το μονοπάτι προς τον 1,5°, και το παγκόσμιο ενεργειακό πρέπει να επιταχύνει σημαντικά τον μετασχηματισμό του, απομακρύνοντας τα ορυκτά καύσιμα, προχωρώντας στον εξηλεκτρισμό και τα νέα καύσιμα, και κάνοντας  πιο γρήγορα ακόμα και από τις ανακοινώσεις τις μηδενικές δεσμεύσεις. Ο ρόλος του υδρογόνου, στην πορεία αυτή είναι κεντρικός και αναμένεται να συγκεντρώσει μεγάλο μέρος των επενδύσεων.

    Οι συνολικές επενδύσεις σε κλάδους ενέργειας προβλέπεται να αυξηθούν περισσότερο  του 4% ετησίως και προβλέπονται να στρέφεται όλο και περισσότερο προς τα μη ορυκτά καύσιμα και τις τεχνολογίες απανθρακοποίησης. Οι ετήσιες επενδύσεις στην ενέργεια αναμένεται να διπλασιαστούν έως το 2035 να φθάσουν τα 1,5-1,6  τρισεκατομμύρια δολάρια ενώ οι επενδύσεις σε τεχνολογίες  απανθρακοποίησης, μέχρι το 2050 θα υπερβαίνουν τις σημερινές συνολικές ενεργειακές επενδύσεις.

    Μακροπρόθεσμα, η παραγωγή πράσινου υδρογόνου προβλέπεται να είναι ο μεγαλύτερος μοχλός της πρόσθετης ζήτησης ενέργειας (42% της αύξησης μεταξύ 2035-2050), με το υδρογόνο να διαδραματίζει βασικό ρόλο σε τομείς που δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν ηλεκτρισμό όπως η παραγωγή σιδήρου και χάλυβα.

    Η ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με τη μελέτη McKinsey Sustainability, προβλέπεται να τριπλασιαστεί έως το 2050 καθώς οι περισσότεροι κλάδοι ηλεκτρίζονται ενώ το υδρογόνο και τα καύσιμα με βάση το υδρογόνο θα αυξήσουν το μερίδιο αγοράς τους λόγω της απανθρακοποίησης.

    Η παραγωγή  ενέργειας από ΑΠΕ προβλέπεται να αγγίξει το 80-90% της παραγωγής ενέργειας παγκοσμίως.  Η ζήτηση υδρογόνου σε νέους τομείς θα μπορούσε να φτάσει τα 350–600 mtpa το 2050(σε σύγκριση με  ~80 mtpa σήμερα). Η παγκόσμια ζήτηση για βιώσιμα καύσιμα αναμένεται στο 8–22% όλων των υγρών καυσίμων έως το 2050.

     Προς το 2035, η ζήτηση φυσικού αερίου παντού και σε όλα τα σενάρια προβλέπεται να αυξηθεί ακόμη 10–20% σε σύγκριση με σήμερα. Μετά το 2035, η ζήτηση φυσικού αερίου θα  υπόκειται σε μεγαλύτερες αβεβαιότητες, που θα σχετίζονται από την αλληλεπίδραση με υδρογόνο.

    Θα χρειαστούν δύο έως τέσσερα¹ Gt CO2 να αποθηκευθούν σε  αποθήκες δέσμευσης άνθρακα έως το 2050 για να προχωρήσει η απανθρακοποίηση των βαριών βιομηχανιών όπου τα ορυκτά καύσιμα θα συνεχίζουν να παίζουν σημαντικό ρόλο.

     Η οικονομία του υδρογόνου θα μπορούσε να δημιουργήσει ετήσια έσοδα 140 δισεκατομμυρίων δολαρίων έως το 2030 και να υποστηρίξει 700.000 θέσεις εργασίας. Η μελέτη προέβλεψε επίσης ότι το υδρογόνο θα μπορούσε να καλύψει το 14 τοις εκατό της συνολικής αμερικανικής ενεργειακής ζήτησης έως το 2050.