• LIFE&STYLE

    Πρετ-α-Πανδημία; H παγκόσμια μόδα «μαγειρεύει» μικρές και μεγάλες αλλαγές

    Πρετ-α-Πανδημία… Πώς λέμε Πρετ-α-Πορτέ; H παγκόσμια μόδα «μαγειρεύει» μικρές και μεγάλες αλλαγές. Kαι σπασμένα αβγά από πλέξιγκλας σε γόβες στιλέτο.


    Η μόδα αλλάζει. Ο κόσμος αλλάζει. Και μπορεί να πραγματοποιήθηκαν με κάθε επισημότητα οι Εβδομάδες Μόδας, με την συνηθισμένη σκυταλοδρομία από τη Νέα Υόρκη, και μετά στο Λονδίνο, στο Μιλάνο και στο Παρίσι, αλλά στα χρόνια της πανδημίας ποιος ενδιαφέρεται για τάσεις;

    Για το τι θα φορεθεί και τι δεν θα φορεθεί το Καλοκαίρι του 2022, τον Χειμώνα του 2023, το ανδρικό και γυναικείο ντύσιμο του μέλλοντος;

    Σε δύσκολους καιρούς, η μόδα ανέκαθεν δημιουργούσε νέους κανόνες. Συμβάδιζε με την εποχή. Υποστήριζε την οικονομία. Έπαιρνε τη μεγάλη ρεβάνς. Και τώρα; Πώς μπορούμε να αποκωδικοποιήσουμε όσα παρακολουθήσαμε στις διεθνείς μητροπόλεις της μόδας;

    Στην Αμερική ξέρεις ότι κάτι έχει αλλάξει, όταν στην πρώτη σειρά δεν κάθονται οι Kardashians αλλά η πρώτη γυναίκα Κυβερνήτης και νέα Κυβερνήτης της Νέας Υόρκης, Kathy Hochul.

    Γυναίκες παντού, στην πρώτη σειρά, γυναίκες δυναμικές, πρότυπα ζωής. Τον Σεπτέμβριο δόθηκε το σήμα για επιστροφή στην κανονικότητα στο Lincoln Center, κάτι που είχαμε να δούμε από τον Φεβρουάριο του 2020.

    Οι επιδείξεις έγιναν. Λάιβ. Επέστρεψε και το κοινό. Και η πρώτη σειρά. Δεν έχει σημασία αν τα στιλέτο (στην αμερικανική μόδα) αντικαταστάθηκαν από αθλητικά, για να είμαστε ετοιμοπόλεμες. Για παν ενδεχόμενο.

    Ήταν όπως όταν άνοιξε ξανά το Broadway, μαζί με το US Open. Κάτι σαν το Met Gala, με μεγαλύτερες προσδοκίες για κέρδη. Αγοραστές, δημοσιογράφοι, θεατές φορούσαν μάσκες, οι σταρ στην πρώτη σειρά, όχι. Όλα γίνονται (ακόμη) για τις φωτογραφίες και τα social media, την εικόνα, την αποθέωση.

    Με λιγότερους influencers, περισσότερα role models ή αληθινούς ανθρώπους, ήρωες της διπλανής πόρτας.

    Κανείς δεν νοιάζεται για τις τάσεις, όλα έχουν να κάνουν με την απόδραση, τη φύση, τα νέα σύμβολα, όπως είναι τα μανιτάρια, (που θα φορεθούν πολύ, ακόμη και σε τσάντα, με την Stella McCartney να τα χρησιμοποιεί στη συλλογή της στο Παρίσι για να αντικαταστήσει το δέρμα), βαρεθήκαμε να βλέπουμε σουτιέν στην πασαρέλα με την παρότρυνση να φοριούνται πλέον εκτός σπιτιού, χωρίς ενοχές…

    Αυτό που έχει αλλάξει είναι ότι ο κόσμος θέλει να δείξει το σώμα του, είτε είναι 20, είτε είναι 70 χρονών, είτε φοράει S, είτε XL, επιμένουν πλέον οι δημιουργοί, που βλέπουν μπροστά τις πωλήσεις και τις προπαραγγελίες να αυξάνονται και δηλώνουν πιο ανοιχτοί και δημοκρατικοί από ποτέ.

    Στην Αγγλία το στέμμα, φοριέται, ακόμη πολύ. Κι ας πέρασαν 18 μήνες χωρίς ούτε μία επίδειξη μόδας. Πολλά άλλαξαν από τότε.

    Μπουτίκ έκλεισαν, μαζί με brands που δεν άντεξαν και άλλα που θέλησαν να λανσάρουν έναν νέο τρόπο ζωής. Αισιοδοξία και προσμονή, οι κυρίαρχες τάσεις για το επόμενο καλοκαίρι που έρχεται.

    Επιδείξεις φιλοξενήθηκαν στο Βρετανικό Μουσείο, στο Μουσείο Victoria & Albert, στο Αquatics Centre που σχεδίασε προτού πεθάνει η Zaha Hadid. Ο Christopher Kane και ο οίκος Burberry προτίμησαν να κάνουν live streaming για να μην ρισκάρουν.

    Θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε τη δύναμη της μόδας, και της τεχνολογίας, για να σταματήσουμε να φοβόμαστε και να δούμε που κινούμαστε. Επιστρέφουμε στο γραφείο; Ή μήπως αναζητάμε πλέον στολές για σούπερ ήρωες; Δηλαδή όλους εμάς;

    Στην Εβδομάδα Μόδας στο Λονδίνο κανείς δεν περιμένει να δει τάσεις. Χρόνια τώρα. Στο Λονδίνο ξέρουμε απλά ότι γεννιέται η μόδα του δρόμου, η μόδα της βιτρίνας που φοριέται κιόλας, μιλάει, επαναστατεί. Έτσι και φέτος.

    Στην Ιταλία όλοι μιλούν -ακόμη κι αν δεν το παραδέχονται- για αλλαγή φρουράς. Η αλλαγή είναι αναπόφευκτη και οι πολυτελείς οίκοι αναζητούν νέες υφές και τρόπους επικοινωνίας για να επιβιώσουν στην τόσο ανταγωνιστική, σήμερα ίσως περισσότερο από ποτέ, παγκόσμια αγορά. Και κάπως έτσι είδαμε ορισμένες από τις μεγάλες οικογένειες της Ιταλίας να προσαρμόζονται στη νέα πραγματικότητα.

    Ο οίκος Μissoni, για παράδειγμα, μια παραδοσιακή οικογενειακή επιχείρηση, πούλησε το 41% της εταιρίας σε επενδυτές, και είναι η πρώτη φορά που ζητήθηκε από την Πρόεδρο και καλλιτεχνική διευθύντρια του οίκου, Angela Missoni, να μην ασχοληθεί καν με το σχεδιασμό των ρούχων και των αξεσουάρ. Και η ίδια μπορεί να δακρύζει στις συνεντεύξεις όταν σκέφτεται ότι τα εγγόνια της δεν θα μεγαλώσουν μέσα στα ατελιέ, όμως αυτή είναι η νέα πραγματικότητα.

    Δύσκολα θα επιβιώσει ένας οικογενειακός οίκος μόδας χωρίς «καλή νεράιδα». Τα μεγαλύτερα brands made in Italy στοχεύουν να φτάσουν πλέον στην Ασία, στην Αμερική και την υπόλοιπη Ευρώπη. Και θα κάνουν τα πάντα προκειμένου να το πετύχουν.

    Ο οίκος Prada έδειξε τη νέα συλλογή ταυτόχρονα στο Μιλάνο και τη Σανγκάη, κάτι που γίνεται επίσης, για πρώτη φορά. Το ίδιο έκανε και η Moncler, με την Alicia Keys να τραγουδάει στο ντεφιλέ στο Μιλάνο, και την Κινέζα ηθοποιό Victoria Song να ανεβαίνει στην πασαρέλα στη Σανγκάη. Ο οίκος Εtro πούλησε το 60% των μετοχών στο L Catterton της LVMH, ενώ η Loro Piana εξαγοράστηκε για 2.6. δις δολάρια στην LVMH.

    Ο οίκος Gucci αγνόησε τις οργανωμένες εβδομάδες μόδας για να ετοιμάσει επίδειξη, σόλο, στο Λος Άντζελες. Κατευθείαν στην πηγή. Και κάπως έτσι λάνσαρε και το Gucci Vault, για να υποστηρίξει ανεξάρτητα και εναλλακτικά brand, με ένα μόνο κλικ, μαζί με vintage Gucci ρούχα και αξεσουάρ, γιατί δεν θα πρέπει να ξεχνάμε πως έρχεται και η ταινία. Και όσο κακές (ή καλές) κι αν είναι οι κριτικές, το ταμείο πρέπει να γεμίσει…

    Στη Γαλλία, η πολυτέλεια καλά κρατεί. Όλα τα τοπ μοντέλα του παρελθόντος, μαζί με τους ιστορικούς οίκους, πούλησαν παραμύθι και χάπι-έντ. Λάμψη και πανάκριβες παραγωγές, ίχνος λιτότητας ή λογοκρισίας.

    Η μόδα θα μας σώσει από την μιζέρια, ήταν εκείνο που προσπαθούσαν να ζωντανέψουν μέσα από τα πατρόν τους οι έμπειροι σχεδιαστές μόδας που αλλάζουν την πλοκή κάθε έξι μήνες. Το μαγικό καστ στις πρώτες σειρές πάντοτε βοηθάει. Σαν κράχτης.

    Με αντισηπτικό και total looks από τον δημιουργό που έχει στήσει το show. Σε απρόσμενα locations, φιλόδοξες, ελιτίστικες συχνά, παραστάσεις για λίγους. Είδαμε νέους σχεδιαστές που θα ανακαλύψουμε στο μέλλον, νέες τεχνοτροπίες, νέα μοντέλα, νέα ρούχα, και κυρίως, τη βιομηχανία μόδας με άγριες διαθέσεις να πάρει τη ρεβάνς.

    Ο Dior απέδειξε ότι με λίγο χρώμα μπορούμε να κατακτήσουμε τον κόσμο, με ένα καλειδοσκόπιο του μέλλοντος, δανεικό από τη δεκαετία του 60, ο Οlivier Rousteing γιόρτασε 10 χρόνια στον οίκο Βalmain με Beyonce, Carla Bruni (τις ημέρες που καταδικαζόταν ο Νicolas Sarkozy) και Naomi Campbell, ως πρέσβειρες, ο Balenciaga χρησιμοποίησε το κοινό σαν μοντέλα, και τα μοντέλα σαν κοινό, στον οίκο Loewe είδαμε στιλέτο πάνω σε σπασμένο αβγό από πλέξιγκλας, ένα ζευγάρι παπούτσια που θα φορεθεί πολύ το καλοκαίρι του 2022. Στο Instagram.

    Και στην Ελλάδα; Ετοιμάζεται η Εβδομάδα Μόδας της Αθήνας, στο Ζάππειο, (31 Οκτωβρίου-3 Νοεμβρίου), η Αthens Xclusive Designers Week, για τον ρυθμό, την ψευδαίσθηση, την παράλληλη πραγματικότητα.

    Ότι εδώ είμαστε κι εμείς, υπάρχουμε, είμαστε ακόμη ζωντανοί. Στο περιστύλιο, στα pavillons, στον Εθνικό Κήπο.

    Και στη Βουκουρεστίου, στην πλατεία Κολωνακίου, στην Κανάρη, στην Ακαδημίας, στην Τσακάλωφ… Με βραδινά ρούχα και την υπόσχεση ότι θα ξαναβγούμε έξω. Άνοιξη/Καλοκαίρι 2022.

    Πρετ-α-πανδημία made in Greece.

    Διαβάστε επίσης

    Η H&M και το ατρόμητo style icon, Iris Apfel, έδωσαν τα χέρια για μια μοναδική συνεργασία



    ΣΧΟΛΙΑ