• Οικονομία & Επιχειρήσεις

    Ενεργειακό «φρούριο» η Κρήτη – Δεύτερη Ρεβυθούσα σχεδιάζει ο ΔΕΣΦΑ

    Nicola Battilana- Διευθύνων Σύμβουλος του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) Α.Ε.


    Ενεργειακή ανεξαρτησία με LNG, παρά την παραλλήλως προωθούμενη καλωδιακή διασύνδεση, αξιολογούν οι  ιθύνοντες.

    Δεύτερη Ρεβυθούσα στην Κρήτη σχεδιάζουν οι ξένοι μέτοχοι του ΔΕΣΦΑ που έστειλαν πρόκληση σε ναυτιλιακές για τον εξοπλισμό σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου ( LNG ) στην Κρήτη, με την οποία ζητούν αναλυτικές πληροφορίες.

    Ειδικότερα, ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), ο οποίος μετά την πρόσφατη ιδιωτικοποίηση ελέγχεται κατά πλειοψηφία από το διεθνές κοινοπρακτικό σχήμα των Fluxys (Βέλγιο), SNAM (Ιταλία), και Enagas (Ισπανία), απεύθυνε πρόσκληση στους συμμετέχοντες στην διεθνή ναυλαγορά σκαφών μεταφοράς αποθήκευσης υγροποίησης και επαναεριοποίησης φυσικού αερίου, για να συγκεντρώσει πληροφορίες σχετικά με το κόστος μιας λύσης με φυσικό αέριο για την αντιμετώπιση του ζητήματος ηλεκτροδότησης της Κρήτης.

    Σύμφωνα με την εξειδικευμένη ναυτιλιακή επιθεώρηση Tradewinds, η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ έχει ζητήσει με προθεσμία μέχρι τις 20 Ιανουαρίου ενδεικτικές προσφορές για την μίσθωση ή ακόμα και την αγορά πλωτού τερματικού σταθμού (FSRU: Floating Storage Regasification Unit) υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), δυναμικότητας 125.000 κυβικών μέτρων, που θα αγκυροβολήσει σε ναύδετα κοντά στον σταθμό ηλεκτροπαραγωγής του Αθερινόλακου στη Νότια Κρήτη.

    Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) έχει ζητήσει από τον ΔΕΣΦΑ να προχωρήσει σε περαιτέρω μελέτη πρότασης που έχει καταθέσει ώστε να εγκατασταθεί πλωτός τερματικός σταθμός LNG στην Κρήτη και μέσω του υγροποιημένου φυσικού αερίου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της επάρκειας ηλεκτρικής ενέργειας μέχρι το 2023.

    Το σχέδιο της ΡΑΕ προβλέπει τη μετατροπή των αεριοστροβιλικών μονάδων της ΔΕΗ του Αθερινόλακκου, συνολικής ισχύος 100 MW, που λειτουργούν σήμερα με πετρέλαιο, σε μονάδες που θα λειτουργούν με φυσικό αέριο.

    Προβλέπει, επίσης, την εγκατάσταση νέας μονάδας φυσικού αερίου, ισχύος 100 MW στο νησί, καθώς και νέων σταθμών παραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές (ΑΠΕ), ισχύος 100 – 150 MW.

    Τέλος περιλαμβάνει και εγκατάσταση συστοιχιών μπαταριών αποθήκευσης, ισχύος περί τα 40 MW. Η εξίσωση μπορεί να αλλάξει μετά την αδειοδότηση του μεγάλου ηλιοθερμικού σταθμού της Σητείας, χωρίς να είναι σίγουρο πως μπορεί ο τελευταίος να δώσει λύση σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.

    Ο ΔΕΣΦΑ με την προαναφερθείσα πρόσκληση προς ενδιαφερόμενους πλοιοκτήτες έχει ζητήσει, επίσης, προσφορές, για την μίσθωση πλοίου μεταφοράς LNG με ελάχιστη χωρητικότητα 20.000 κυβικά μέτρα που θα χρησιμοποιηθεί ως αποθηκευτικός χώρος (με ή χωρίς δυνατότητα αεριοποίησης) καθώς και προσφορές για την πώληση ή μίσθωση ενός μικρότερου πλοίου μεταφοράς LNG (μέχρι 10.000 κυβικά μέτρα) που θα πραγματοποιεί περίπου 75 φορτώσεις ετησίως πιθανώς από τον σταθμό της Ρεβυθούσας μέχρι την Κρήτη.

    Σύμφωνα με ενεργειακούς παρατηρητές, η προσφυγή του ΔΕΣΦΑ στη ναυλαγορά ώστε να πάρει προσφορές για τα τρία πλοία γίνεται  ώστε να διακριβώσει πόσο ακριβώς θα κοστίσει μια λύση που περιλαμβάνει φυσικό αέριο για την αντιμετώπιση των ενεργειακών αναγκών της Κρήτης από το 2020 μέχρι και το 2023 οπότε και εκτιμάται πως θα έχει ολοκληρωθεί η ηλεκτρική διασύνδεση του νησιού με την ηπειρωτική χώρα.

    Φυσικά εάν το μοντέλο με LNG προχωρήσει και κριθεί οικονομικά βιώσιμο δεν θα τερματίσει την εφαρμογή του το 2023 αλλά θα συνεχίσει την λειτουργία του ανταγωνιστικά προς την καλωδιακή διασύνδεση με την κυρίως χώρα και πιθανώς και μακροπρόθεσμα υπό την προοπτική κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου EastMed που θα μπορούσε να εφοδιάσει τις νέες μονάδες στην Κρήτη.



    ΣΧΟΛΙΑ