• First Top Stories

    Τα μάζεψε ο «μπουρλοτιέρης» Δρίτσας μετά τη φουρτούνα για Cosco

    • NewsRoom


    Mε τροποποιήσεις και νομοτεχνικές βελτιώσεις στον κυρωτικό νόμο της σύμβασης παραχώρησης του ΟΛΠ στην COSCO προσπαθεί τώρα να μαζέψει τις αντιδράσεις των Κινέζων για το κείμενο που κατέθεσε στη Βουλή, ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας. Η ζημιά ωστόσο που προκάλεσε με τη μονομερή αλλαγή βασικών όρων της συμφωνίας έχει ήδη γίνει, όσο κι αν στην κυβέρνηση προσπαθούν να υποβαθμίσουν το θέμα.

    Για μία ακόμη φορά ο κατά δήλωσή του πολέμιος της αποκρατικοποίησης στο λιμάνι του Πειραιά προσπάθησε με το «έτσι θέλω» να περάσει το δικό του ακόμα και στο ίδιο το κείμενο της κύρωσης της σύμβασης με τους Κινέζους. Κουτοπονηριά; Βιασύνη; Απροσεξία; Συνειδητή παραπλάνηση των αντισυμβαλλόμενων; Ό,τι και να ισχύει η κίνηση αυτή από πλευράς του υπουργού εξέθεσε τη χώρα την ώρα που υποτίθεται προσπαθεί να προσελκύσει ξένους επενδυτές ώστε να επιτευχθεί η πολυπόθητη επανεκκίνηση της οικονομίας.

    Το απίστευτο και συνάμα τραγικό της υπόθεσης είναι ότι «μπουρλότο» Δρίτσα στη σύμβαση  ήρθε λίγες μέρες πριν το κρίσιμο για επενδυτικά θέματα ταξίδι του Αλέξη Τσίπρα στην Κίνα και μόλις λίγες ώρες πριν την άφιξη στην Αθήνα του αντικαγκελάριου και υπουργού Οικονομίας της Γερμανίας Sigmar Gabriel συνοδεία περίπου 40 Γερμανών επιχειρηματιών. Στόχος της επίσκεψης σύμφωνα με πηγές του Βερολίνου, είναι η ενίσχυση και επέκταση των γερμανικών επενδύσεων στη χώρα μας.

    Την Τετάρτη το αυστηρό ύφος στην επιστολή της κινεζικής εταιρείας προκάλεσε συναγερμό στην κυβέρνηση, με αποτέλεσμα να κληθεί εσπευσμένα στη Βουλή ο υπουργός Επικρατείας, υπεύθυνος για τον συντονισμό του κυβερνητικού έργου, Αλέκος Φλαμπουράρης, ενώ την ίδια ώρα η Ν.Δ. κατήγγειλε την κυβέρνηση ότι εξαπάτησε τους αντισυμβαλλόμενούς της.

    Από το Μαξίμου διαρρέεται ότι το πρωθυπουργικό περιβάλλον δεν γνώριζε για τις αλλαγές που έγιναν στο τελικό κείμενο, το οποίο και κατατέθηκε στη Βουλή, προκαλώντας την οργή των Κινέζων επενδυτών. Από την άλλη πλευρά, κύκλοι του υπουργείου Ναυτιλίας αλλά και του ΤΑΙΠΕΔ αναφέρουν ότι η αναπάντεχη εξέλιξη δεν προκλήθηκε από δικούς τους χειρισμούς αλλά από παρεμβάσεις που έκανε η γενική γραμματεία της κυβέρνησης!

    Η κυβερνητική «Βαβέλ» πάντως, το μόνο που κατάφερε είναι να επιδεινώσει το ήδη βαρύ κλίμα. Τελικά με δηλώσεις του ο υπουργός Ναυτιλίας προσπάθησε να ρίξει τους τόνους και να προλάβει τυχόν δυσάρεστες ανατροπές…

    «Η επιστολή της COSCO θα ληφθεί υπ’ όψιν. Η κυβέρνηση θα το μελετήσει καλύτερα, θα δει ενστάσεις και αντιρρήσεις, θα προβληματιστεί ενδεχομένως για πιθανές βελτιώσεις» είπε ο κ. Δρίτσας κατά την κατεπείγουσα συζήτηση του κυρωτικού νόμου, προαναγγέλλοντας ουσιαστικά ότι θα υπάρξουν νομοτεχνικές τροποποιήσεις προκειμένου να ικανοποιηθεί η κινεζική πλευρά. Ενδεικτικό του κλίματος που επικρατεί στο υπουργείο είναι μάλιστα ότι ο κ. Δρίτσας εσπευσε να καθυσηχάσει λέγοντας ότι δεν σκοπεύει να απαντήσει στην εταιρεία.

    «Η κυβέρνηση θα αντιμετωπίσει το κάθε τι και θα δούμε πώς θα ρυθμίσουμε το θέμα», ανέφερε μεταξύ άλλων και απευθυνόμενος στην πολιτική ηγεσία της Κίνας, διαβεβαίωσε ότι οι σχέσεις της κυβέρνησης με τη Λαϊκή Δημοκρατία είναι σταθερές και στρατηγικού χαρακτήρα.

    Όσο για το επικείμενο ταξίδι του Πρωθυπουργού στην Κίνα συνέστησε  «κατ’ αρχήν ψυχραιμία». «Δεν μπορεί με μια επιστολή να αναστατώνεται το σύμπαν και να τίθενται σε αμφισβήτηση ζητήματα όπως το αν απειλείται το ταξίδι του πρωθυπουργού. Προς θεού» είπε.

    Τέλος, ο κ. Δρίτσας προσπάθησε να διασκεδάσει τις ανησυχίες λέγοντας ότι «όλοι στην κυβέρνηση με όλα τα μέλη της υπηρετούμε τους στρατηγικούς σχεδιασμούς με απόλυτη συνέπεια. Όλα τα άλλα είναι δημοσιογραφικά παραπολιτικού χαρακτήρα».

    Αν και παραδέχθηκε ότι ο κυρωτικός νόμος έχει σημαντικές διαφορές από τη σύμβαση παραχώρησης, υπερασπίστηκε τους χειρισμούς του λέγοντας ότι λειτούργησε με βάση τη νομιμότητα. Υπογράμμισε, μάλιστα, ότι η σύμβαση των δύο μερών προέβλεπε ρητά ότι το Ελληνικό Δημόσιο «δεν παρέχει καμία διαβεβαίωση ότι σύνολο ή μέρος από το σχέδιο του κυρωτικού νόμου θα τεθεί τελικά σε ισχύ υπό την ακριβή μορφή που προβλέπεται στο παράρτημα» που επικαλείται η COSCO. «Δεν είναι κρυφό ότι υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στον κυρωτικό νόμο και στο σχέδιο της σύμβασης. Αυτό έγινε στο πλαίσιο της δικαιοδοσίας που έχει η κυβέρνηση» υποστήριξε στην απάντησή του.

    Η Νέα Δημοκρατία εξαπέλυσε σκληρή επίθεση στην κυβέρνηση και προσωπικά στον κ. Δρίτσα κατηγορώντας την ότι επιχείρησε να εξαπατήσει την COSCO. Η εισηγήτρια της Ν.Δ. Όλγα Κεφαλογιάννη υπογράμμισε, μάλιστα, ότι η επιστολή της κινεζικής εταιρείες δικαίωσε τη στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, η οποία δεν υπερψήφισε το νομοσχέδιο.

    Τι καταγγέλλει η Cosco

    Σύμφωνα με τα όσα καταγγέλλει η Cosco, το υπουργείο:

    1 Προχώρησε σε πλήρη διαγραφή του άρθρου 5 του συμφωνημένου σχεδίου κυρωτικού νόμου, στο οποίο ουσιαστικά περιγραφόταν το δικαίωμα της ΟΛΠ Α.Ε. να εκδώσει νέους κανονισμούς που αφορούν τον πυρήνα της εμπορικής δραστηριότητας της ιδιωτικής πλέον ΟΛΠ Α.Ε., όπως ακριβώς συμβαίνει σε κάθε άλλη ιδιωτική επιχείρηση στην Ελλάδα.
    2 Διέγραψε από την παράγραφο 3 του άρθρου 9 (που αντιστοιχεί στο άρθρο 10 του συμφωνημένου σχεδίου κυρωτικού νόμου) την αυτονόητη σε κάθε μεγάλη σύμβαση παραχώρησης υποχρέωση της δημόσιας διοίκησης να αποκρίνεται εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος για τη χορήγηση έγκρισης μετά από την υποβολή σχετικών μελετών. Η COSCO για να αναλάβει την ευθύνη να εκτελέσει ένα τεράστιο πρόγραμμα επενδύσεων εντός ενός πολύ σύντομου χρονικού διαστήματος, βασίστηκε κυρίως σε αυτή την ασφαλιστική δικλίδα της έγκαιρης έκδοσης των απαιτούμενων εγκρίσεων και αδειών. Η μη ύπαρξή της δεν θα άλλαζε απλώς το προσφερόμενο από την εταιρεία μας οικονομικό αντάλλαγμα, αλλά θα έθετε εν αμφιβόλω ακόμη και την υποβολή οικονομικής προσφοράς, καθώς οι συνέπειες για τον ΟΛΠ σε περίπτωση μη έγκαιρης εκτέλεσης των υποχρεωτικών επενδύσεων είναι ανυπολόγιστες.
    3 Αφαίρεσε το δικαίωμα να λαμβάνουμε υπ’ όψιν μας, κατά την εφαρμογή των τιμολογιακών μας πολιτικών (κάτι το οποίο αποτελεί υποχρέωση κάθε διοίκησης), την αποτελεσματική εμπορική λειτουργία και την ανταγωνιστικότητα του Λιμένα Πειραιά, παρά το γεγονός ότι παρέμεινε η ρητή υποχρέωση για την τήρηση της αρχής της αναλογικότητας, της ίσης μεταχείρισης και της απαγόρευσης διάκρισης. Την ίδια μάλιστα στιγμή που μας υποχρεώνετε να επιτυγχάνουμε συγκεκριμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες της ΟΛΠ Α.Ε. προκειμένου να αποδεικνύουμε διαρκώς την οικονομική ευρωστία της εταιρείας.
    4 Διέγραψε τη ρητή αναφορά περί μη υποχρέωσης της ΟΛΠ Α.Ε. να ακολουθεί, μετά την ιδιωτικοποίηση, τις τυπικές διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων.
    5 Κατέστησε στην πράξη ανενεργό το δικαίωμα του Ελληνικού Δημοσίου να εκδίδει πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής, καθιστώντας εφαρμοστέες τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, που καμίας απολύτως εφαρμογής δεν τυγχάνουν στα ζητήματα υποδομών που ανήκουν απευθείας στο Ελληνικό Δημόσιο.
    6 Αφαίρεσε από το Διαιτητικό Δικαστήριο το δικαίωμα να επιλέγει τον εφαρμοστέο κατά την κρίση του κανόνα κατά την εκδίκαση συγκεκριμένης διαφοράς μεταξύ των συμβαλλόμενων μερών και ορίσατε μονομερώς τη συμπληρωματική εφαρμογή των διατάξεων του ΑΚ.
    7 Υποβάθμισε την ισχύ της Σύμβασης Παραχώρησης έναντι των παράγωγων των συμβάσεων, μέσω της διαγραφής της ρητής αναφοράς περί της υπεροχής της.



    ΣΧΟΛΙΑ