Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνεργάζεται με τις εθνικές κυβερνήσεις και το ΝΑΤΟ για μία κοινή επιχείρηση συντονισμού που περιλαμβάνει κοινή χρήση φορτηγών, σιδηροδρομικών βαγονιών και πορθμείων για τη μεταφορά αρμάτων μάχης και βαρέος πυροβολικού ανά την ήπειρο σε περίπτωση πολέμου.

Μια ιδέα που έχει διατυπωθεί είναι να δοθεί στις εθνικές κυβερνήσεις πρόσβαση σε από κοινού μέσα «στρατιωτικής κινητικότητας» που θα επιτρέπουν τη μετακίνηση στρατευμάτων σε ολόκληρη την Ένωση, εάν η Ρωσία συνεχίσει την επιθετική της πολιτική πέρα από τα σύνορα της Ουκρανίας, σύμφωνα με τρεις αξιωματούχους που έχουν γνώση των σχεδίων.

1

«Δεξαμενή αλληλεγγύης»

Η Κομισιόν σκοπεύει να υποβάλει προτάσεις για τη βελτίωση των υποδομών μεταφορών και των τελωνειακών διαδικασιών της Ένωσης, προκειμένου να μειωθεί ο αριθμός των ημερών που χρειάζεται ένας στρατός για να διασχίσει την ΕΕ.

Οι προετοιμασίες γίνονται καθώς η Ευρώπη αγωνίζεται να αναπτύξει τις αμυντικές της δυνατότητες μετά από δεκαετίες υποχρηματοδότησης και σε απάντηση των απαιτήσεων των ΗΠΑ προς τις ευρωπαϊκές χώρες να αναλάβουν μεγαλύτερη ευθύνη για την ασφάλειά τους.

Η σειρά των ρωσικών εισβολών στον εναέριο χώρο του ΝΑΤΟ τους τελευταίους μήνες έχει αυξήσει την ανάγκη για ενίσχυση της άμυνας. Οι ηγέτες της ΕΕ δήλωσαν την περασμένη εβδομάδα ότι οι απειλές στην ανατολική πλευρά της Ευρώπης και η παροχή υποστήριξης στις παραμεθόριες χώρες πρέπει «να αντιμετωπιστούν ως θέματα προτεραιότητας».

Η «κοινή δεξαμενή αλληλεγγύης» θα περιλαμβάνει τα κράτη μέλη που θα διαθέσουν μεταφορικά μέσα, όπως πλοία, αεροπλάνα και φορτηγά, σε άλλες χώρες της ΕΕ, όταν αυτές χρειάζονται να μετακινήσουν στρατιωτικό υλικό σε ολόκληρη την ήπειρο, δήλωσαν οι αξιωματούχοι. Πρόσθεσαν ότι τα σχέδια ενδέχεται να αλλάξουν, καθώς οι συζητήσεις βρίσκονται σε αρχικό στάδιο.

Η ιδέα είναι εμπνευσμένη από τους κοινούς πόρους για την πυρόσβεση που διαθέτει η ΕΕ στα κράτη μέλη που ζητούν αρωγή κατά τη διάρκεια δασικών πυρκαγιών. Ωστόσο, το σχέδιο θα είναι πολύ πιο περίπλοκο λόγω του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των διαφόρων τύπων μεταφορικών μέσων, καθώς οι στρατοί συχνά μισθώνουν αεροπλάνα και τρένα από ιδιωτικούς φορείς.

Σε ένα προσχέδιο, ο οργανισμός σιδηροδρομικής βιομηχανίας CER ανέφερε ότι η μεταφορά μιας μικρής μεραρχίας, που αριθμεί περίπου 15.000 στρατιώτες και 7.500 οχήματα, θα μπορούσε να απαιτήσει έως και 200 τρένα, το καθένα με έως και 42 βαγόνια, το οποίο αντιστοιχεί σε 8.400 γεμάτα βαγόνια.

Οι διαφορετικοί τύποι μεταφορών έχουν επίσης συγκεκριμένες απαιτήσεις για να μπορούν να μεταφέρουν στρατιωτικό υλικό. Για παράδειγμα, τα σιδηροδρομικά βαγόνια πρέπει να μπορούν να μεταφέρουν φορτίο τουλάχιστον 22,5 τόνων ανά άξονα, σύμφωνα με το έγγραφο του CER.

Ο ρόλος της Γερμανίας

Η Γερμανία, η οποία θα αποτελέσει βασικό σημείο συγκέντρωσης (logistics hub) σε περίπτωση κρίσης λόγω της κεντρικής της θέσης στην Ευρώπη, έχει υπογράψει συμφωνίες με το τμήμα μεταφοράς φορτίων της εθνικής σιδηροδρομικής εταιρείας Deutsche Bahn.

Η εταιρεία θα είναι υπεύθυνη για τη μεταφορά αρμάτων μάχης και άλλων θωρακισμένων οχημάτων. Οι γερμανικές ένοπλες δυνάμεις έχουν επίσης υπογράψει συμφωνίες με τον αμυντικό ανάδοχο Rheinmetall για την παροχή υποστήριξης σε στρατιωτικές μεταφορές που διέρχονται από τη χώρα. Η εμπορική αεροπορική εταιρεία Lufthansa θα μπορούσε να βοηθήσει στη συντήρηση αεροσκαφών ή ακόμη και στην εκπαίδευση πιλότων μαχητικών αεροσκαφών, όπως πρότεινε ο διευθύνων σύμβουλός της νωρίτερα φέτος.

Σε πρώτη φάση, η Επιτροπή θα μπορούσε να ζητήσει από τα κράτη μέλη να καταχωρίσουν τα μεταφορικά μέσα που διαθέτουν για να βοηθήσουν στις μεταφορές των στρατευμάτων, ανέφερε ένας αξιωματούχος.

Δύο αξιωματούχοι ανέφεραν ότι η Επιτροπή εξετάζει επίσης το ενδεχόμενο η ΕΕ να αποκτήσει δικό της στόλο φορτηγών και σιδηροδρομικών βαγονιών, αλλά αυτό θα ήταν πιο δύσκολο δεδομένου του περιορισμένου προϋπολογισμού της ΕΕ.

Η Επιτροπή δεν απάντησε σε αίτημα για σχόλιο.

Το σχέδιο αποτελεί μέρος μιας σειράς μέτρων που επεξεργάζονται οι Βρυξέλλες για να εξασφαλίσει ότι οι στρατοί μπορούν να μετακινούνται γρήγορα σε ολόκληρη την ήπειρο. Σε άλλο σημείο περιλαμβάνεται η μείωση των τελωνειακών διαδικασιών, η εναρμόνιση των σιδηροδρομικών αξόνων και η διασφάλιση ότι οι γέφυρες δεν θα καταρρέουν υπό το βάρος των βαρέων κομβόι.

Σε Λευκή Βίβλο που δημοσιεύθηκε τον Οκτώβριο, η Επιτροπή δήλωσε ότι επιθυμεί «να δημιουργήσει έως το τέλος του 2027 έναν χώρο «στρατιωτικής κινητικότητας» σε επίπεδο ΕΕ, με εναρμονισμένους κανόνες και διαδικασίες και ένα δίκτυο χερσαίων διαδρόμων, αεροδρομίων, θαλάσσιων λιμένων και στοιχείων υποστήριξης που θα εξασφαλίζουν την απρόσκοπτη μεταφορά στρατευμάτων και στρατιωτικού εξοπλισμού σε ολόκληρη την Ένωση, σε στενή συνεργασία με το ΝΑΤΟ».


© The Financial Times Limited 2024. All Rights Reserved. Not to be redistributed, copied or modified in any way.
mononews.gr is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation.