• Business

    Τσουνάμι επενδύσεων στην αγορά εμφιαλωμένου νερού

    • Άννα Διανά

    Νίκος Χήτος – Γιάννης Βάλβης – Δημήτρης Μπαμπάκος


    Με την εγχώρια κατανάλωση να ανεβάζει ρυθμούς ξεπερνώντας το 2022 τα μεγέθη του 2019 και την τάση για αντικατάσταση των αναψυκτικών με ζάχαρη από καθαρό πόσιμο νερό, η αγορά του εμφιαλωμένου νερού εξελίσσεται σε μια άκρως ανταγωνιστική και δυναμικά αναπτυσσόμενη αγορά.

    Μεγάλες επενδύσεις από την εγχώρια βιομηχανία, είσοδος νέων παικτών, κινήσεις για διείσδυση εισαγόμενων σημάτων, χαρακτηρίζουν την αγορά εμφιαλωμένου νερού.

    Μια αγορά, στην οποία η συνολική κατανάλωση καλύπτεται σχεδόν στο σύνολό της από ελληνικά προϊόντα και στην οποία κυριαρχούν τέσσερα brand names κατέχοντας μερίδια 55%-60%.

    Η κυριαρχία των εγχώριων «παικτών»

    Οι οικογένειες Σεπετά (Βίκος) και Χήτος (Ζαγόρι) αποτελούν τους αδιαμφισβήτητους ηγέτες της αγοράς του εμφιαλωμένου νερού ενώ ισχυρό έρεισμα στην αγορά έχουν  έχουν η Aύρα (Coca-Cola3E) και το Κορπή (Νestle), όπου σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία έρευνας της ICAP και οι τέσσερις καταλαμβάνουν μερίδια που υπερβαίνουν το 55% της συνολικής εγχώριας κατανάλωσης εμφιαλωμένου νερού για το 2021.

    Σύμφωνα με την ίδια  έρευνα το μεγαλύτερο μέρος της εγχώριας παραγωγής εμφιαλωμένων νερών είναι συγκεντρωμένο σε μικρό αριθμό επιχειρήσεων, αφού επτά  επιχειρήσεις υπολογίζεται ότι κάλυψαν το 80% περίπου επί της συνολικής παραγόμενης ποσότητας το 2021.

    Η είσοδος νέων παικτών επενδυτών στην αγορά

    Η αγορά παρουσιάζει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον, καθώς αρκετές επιχειρήσεις έχουν προβεί τα τελευταία έτη στο σχεδιασμό και την υλοποίηση αξιόλογων επενδυτικών πλάνων.

    Πιο συγκεκριμένα, οι εν λόγω επενδυτικές κινήσεις αφορούν τη λειτουργία νέων γραμμών παραγωγής σε υφιστάμενες αλλά και καινούριες εγκαταστάσεις, την προσθήκη νέων παραγωγικών γραμμών συσκευασίας, τη δημιουργία νέων κέντρων αποθήκευσης και παροχής υπηρεσιών logistics κ.ά.

    Τελευταία κίνηση, που τάραξε τα νερά στην αγορά του εμφιαλωμένου νερού είναι η είσοδος ενός νέου παίκτη της Premia Propetries και της Sterner Stenhus Greece, η οποία εξαγόρασε το brand «Ιόλη» από την Αθηναϊκή Ζυθοποιία.

    Με  βάση τη συμφωνία, που ανακοινώθηκε πρόσφατα, οι εγκαταστάσεις της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας στην περιοχή του Μοσχοχωρίου Φθιώτιδος, δηλαδή οικόπεδο συνολικής επιφάνειας 99.209 τ.μ. και οι εντός αυτού κτιριακές εγκαταστάσεις επιφάνειας 12.230 τμ, περιέρχονται στην κυριότητα της Premia.

    Μισθωτής του ακινήτου και ανάδοχος της επιχείρησης θα είναι η νεοσυσταθείσα εταιρεία ΙΟΛΗ ΠΗΓΗ, θυγατρική της Sterner Stenhus Greece (βασικού μετόχου της PREMIA που από τον Νοέμβριο 2022 κατέχει και το πλειοψηφικό μερίδιο στην Μπουτάρη Οινοποιεία ΑΕ).

    Η αλλαγή ιδιοκτησίας του νερού «Ιόλη» επιβεβαιώνει το επενδυτικό ενδιαφέρον για την αγορά εμφιαλωμένου νερού από τα τελευταία χρόνια εταιρείες έχουν αλλάξει χέρια και νέοι παίκτες διεκδικούν με αξιώσεις μερίδια αγοράς.

    Βίκος: Άνω των 47 εκατ. ευρώ οι επενδύσεις τα τελευταία χρόνια

    Η Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων Βίκος μόλις πρόσφατα ολοκλήρωσε επένδυση ύψους 22 εκατ. ευρώ σε νέα υπερσύγχρονη μονάδα παραγωγής και εμφιάλωσης νερού και αναψυκτικών στο Καλπάκι του Δήμου Πωγωνίου Ιωαννίνων, το οποίο περιλαμβάνει δύο γραμμές παραγωγής (γυαλί και can) της γερμανικής εταιρείας KRONES.

    Η νέα αυτή επένδυση, η οποία ενισχύει σημαντικά την παραγωγική ικανότητα της Βίκος και αποτελεί τη συνέχεια και την εξέλιξη του μεγάλου πενταετούς επενδυτικού πλάνου, ύψους 25 εκατ. ευρώ, το οποίο αποτέλεσε ένα ακόμη δυναμικό αναπτυξιακό βήμα για τον όμιλο. Με  τις νέες επενδύσεις η εταιρεία επεκτείνει την παραγωγική της δυναμικότητα τόσο στην κατηγορία του νερού όσο και των αναψυκτικών ανοίγοντας το δρόμο για την είσοδο της εταιρείας στο κανάλι του HoReCa.

    Η διεθνοποίηση του brand Ζαγόρι και οι επενδύσεις άνω των 25 εκατ. ευρώ

    Το επενδυτικό πλάνο της οικογένειας Χήτου για το brand Ζαγόρι ξεπερνά τα 25 εκατ. ευρώ, παράλληλα τρέχει το επενδυτικό πρόγραμμα για τον εκσυγχρονισμό και επέκταση της μονάδας εμφιαλωτηρίου της Ζήρεια ΕΠΕ, την οποία η Χήτος ΑΒΕΕ εξαγόρασε το 2021.

    Εκτός από τις επενδυτικές κινήσεις εντός συνόρων η εταιρεία, που έχει ήδη εξαγωγική παρουσία σε 25 χώρες προχώρησε πέρυσι από κοινού  με την Green Cola στη σύσταση της Green Beverages Group PLC, με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο. Κοινό στόχο αποτελεί η είσοδος σε νέες ηπείρους, καθώς και εισαγωγή των μετοχών σε Χρηματιστήριο του εξωτερικού.

    Μέσα από αυτήν την συνεργασία, οι όμιλοι Χήτος και Green Cola στοχεύουν στην αξιοποίηση του διευρυμένου χαρτοφυλακίου μη αλκοολούχων ποτών, με την ισχυροποίηση της παρουσίας των προϊόντων τους στις αγορές του εξωτερικού όπου ήδη δραστηριοποιούνται (Αμερική, Ευρώπη, Μέση Ανατολή) αλλά και την από κοινού είσοδο σε νέες γεωγραφικές αγορές, (Ασία, Αυστραλία, Λατινική και Νότια Αμερική) κεφαλαιοποιώντας ευκαιρίες ανάπτυξης σε παγκόσμιο επίπεδο, απόρροια των τάσεων των καταναλωτών που στρέφονται ολοένα και περισσότερο σε φυσικά και υγιεινά προϊόντα.

    Η επένδυση της N.U. Aqua στο Λουτράκι

    Τα 55 εκατ. ευρώ θα αγγίξει στην πλήρη ανάπτυξή της η επένδυση της N.U.AQUA στο εργοστάσιο στο Λουτράκι. Η εταιρεία, υπό τον Δημήτρη Μπαμπάκο, που δέκα χρόνια μετά έβαλε μπρος τις μηχανές στο εμβληματικό εργοστάσιο της Pepsico στο Λουτράκι, παράγοντας το νερό Eonio Λουτράκι, ήδη υλοποιεί τη δεύτερη φάση του επενδυτικού της πλάνου για τη νέα μονάδα εμφιάλωσης νερού.

    Την ίδια ώρα ο επιχειρηματίας Δημήτρης Μπαμπάκος μαζί με ομάδα μετόχων δημιούργησε το «Αvaton», φυσικό μεταλλικό νερό από την πηγή του Αγίου Ορους. Σε μια συσκευασία που θυμίζει καλογερικό ράσο και με πέντε  κωδικούς- δύο σε γυάλινες φιάλες και τρεις σε φιάλες pet- το premium αγιορείτικο νερό στοχεύει στις διεθνείς αγορές.

    Μέσω συμφωνιών με ισχυρούς οίκους διανομών, διεθνούς εμβέλειας, το ‘Avaton’  κατευθύνεται σε πολυτελή ξενοδοχεία και σε εστιατόρια υψηλής γαστρονομίας αλλά και σε κάποια resorts και 5άστερα ξενοδοχεία στην εγχώρια αγορά. Η εταιρεία κάνει focus στις αγορές των ΗΠΑ, Καναδά και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, όπου υπάρχει πρόσφορο έδαφος  για την ανάπτυξη premium προϊόντων.

    Στους ισχυρούς το brand «Θεόνη»

    Επενδύσεις ύψους 10,5 εκατ. ευρώ έχει δρομολογήσει η A.H.B. Group, η εταιρεία παραγωγής του φυσικού μεταλλικού νερού «Θεόνη».

    Στα σχέδια της εταιρείας, που δημιούργησε προ δεκαετίας ο Ελληνοαμεριικανός επιχειρηματίας Δημήτρης Τσέλιος και σήμερα εκτιμάται ότι είναι ο τρίτος «παίκτης» στην αγορά του εμφιαλωμένου νερού είναι η δημιουργία νέας γραμμής παραγωγής για Pet και βιοδιασπώμενα μπουκάλια και ένα νέο υπερσύγχρονο κέντρο logistics στο Μουζάκι Καρδίτσας.

    Με έμφαση στα ποιοτικά χαρακτηριστικά του φυσικού μεταλλικού νερού Aqua Carpatica, και έχοντας τις πλάτες του πολυεθνικού κολοσσού της Pepsico, ο Γιάννης Βάλβης επιδιώκει να μπει «σφήνα» στους μεγάλους παίκτες στην ελληνική αγορά εμφιαλωμένου νερού.

    O ιδιοκτήτης του Ομίλου Βάλβη στη Ρουμανία (Valvis Holding), όπου ανήκει και το Aqua Carpatica και επικεφαλής της Carpathian Springs,  μετά τη στρατηγική συμφωνία με την Pepsico στοχεύει στην ενίσχυση των πωλήσεων του νερού από τις πηγές των Καρπαθίων στοχεύει στη δυναμική διείσδυση του Aqua Carpatica στην ελληνική αγορά, στην οποία εισήλθε μόλις πέρυσι με αποκλειστικό αντιπρόσωπο του εν λόγω σήματος την Mantis Group.

    Διαβάστε επίσης:

    Notos Com: Στην αντεπίθεση με νέες συνεργασίες- Πατάει… γκάζι στις πωλήσεις

    Public Group: Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα με τη νέα επένδυση σε last mile και e-grocery



    ΣΧΟΛΙΑ