• Business

    Τράπεζες: Τι πρέπει να κάνετε αν λάβετε επιστολή που σας χαρακτηρίζει ως «μη συνεργάσιμο» δανειολήπτη


    Στη μεγγένη των τραπεζών βρίσκονται χιλιάδες δανειολήπτες τους οποίους οι τράπεζες καλούν με επιστολή τους, σε διευθέτηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων τους, υποβάλλοντας την πρόταση τους και δίνοντας τους προθεσμία δυο εβδομάδων για να απαντήσουν. Σε περίπτωση που ο δανειολήπτης δεν απαντήσει και δεν εμφανιστεί στην τράπεζα θεωρείται «μη συνεργάσιμος», σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας της Τραπέζης της Ελλάδος και το δάνειο παίρνει τον δρόμο των νομικών διαδικασιών.

    Σε αυτές περιλαμβάνονται: η καταγγελία του δανείου, η έκδοση διαταγής πληρωμής, η λήψη ασφαλιστικών μέτρων, η αναγκαστική κατάσχεση της όποιας κινητής ή ακίνητης περιουσίας, ακόμη και της κύριας αλλά και η κατάσχεση εις χείρας τρίτων, ακόμα και οι πλειστηριασμοί.

    Ετσι, έστω και την τελευταία στιγμή, οι ρυθμίσεις δανείων με τις τράπεζες αν μάλιστα περιλαμβάνουν και διαγραφές χρεών αποτελούν την τελευταία ευκαιρία πριν τα κόκκινα δάνεια περάσουν στα χέρια των ξένων funds.

    Τι πρέπει όμως να κάνει ο δανειολήπτης σε περίπτωση που η τράπεζα του στείλει επιστολή, με την οποία τον χαρακτηρίζει ως «μη συνεργάσιμο» δανειολήπτη;

    Σε κάθε περίπτωση, μετά την παραλαβή της ειδοποίησης για τον ανωτέρω χαρακτηρισμό, ο δανειολήπτης έχει δικαίωμα να υποβάλλει τις αντιρρήσεις του κατά του χαρακτηρισμού αυτού με Ένσταση, η οποία θα πρέπει να είναι επαρκώς τεκμηριωμένη.

    Στην Ένσταση θα πρέπει να περιγράφονται και να αποδεικνύονται οι πλημμέλειες ή τα σφάλματα στα οποία υπέπεσε το πιστωτικό ίδρυμα και οδήγησαν στον εσφαλμένο χαρακτηρισμό του δανειολήπτη ως μη συνεργάσιμου καθώς και κάθε άλλο γεγονός που μπορεί να θεμελιώσει την νόμιμη άρση του σχετικού χαρακτηρισμού.

    Την Ένσταση ο δανειολήπτης θα πρέπει να την υποβάλλει εντός συγκεκριμένης προθεσμίας που καθορίζεται από το ίδιο το πιστωτικό ίδρυμα ενώπιον της Επιτροπής Εξέτασης Ενστάσεων της ίδιας της Τράπεζας, η οποία αποφαίνεται σχετικά με την ορθή τήρηση ή μη των διαδικασιών του Κώδικα Δεοντολογίας ν. 4224/2013 από την Τράπεζα και την άρση ή μη του συγκεκριμένου χαρακτηρισμού με Απόφασή της, η οποία θα πρέπει να είναι έγγραφη, πλήρως αιτιολογημένη και να κοινοποιείται στον δανειολήπτη.

    Σε περίπτωση αποδοχής της Ένστασης, ο χαρακτηρισμός του δανειολήπτη ως μη συνεργάσιμου αίρεται. Ωστόσο, δικαίωμα προσφυγής στην συγκεκριμένη διαδικασία της Ενστάσεως υφίσταται για τον δανειολήπτη μόνον μία φορά.

    Περαιτέρω, με το ΦΕΚ Β’ 92/20.1.2015 καθιερώνεται αρμοδιότητα, σε μεσολαβητικό επίπεδο στο πλαίσιο του Κώδικα Δεοντολογίας, και του Συνηγόρου του Καταναλωτή. Λόγω του διαμεσολαβητικού ρόλου του Συνηγόρου του Καταναλωτή, η υποβολή αίτησης εξωδικαστικής επίλυσης της διαφοράς σε αυτόν προϋποθέτει την έγγραφη διαπίστωση της αποτυχίας ρύθμισης της οφειλής στο πλαίσιο του Κώδικα Δεοντολογίας μέσα σε προθεσμία τριών (3) μηνών.

    Η τρίμηνη προθεσμία για την προσφυγή στο Συνήγορο του Καταναλωτή αρχίζει, κατά περίπτωση, από:

    α) την επί αποδείξει έγγραφη ενημέρωση του οφειλέτη από το δανειστή ότι κρίθηκε «μη συνεργάσιμος»,

    β) την άπρακτη παρέλευση της προθεσμίας υπαγωγής στη Διαδικασία Εξέτασης Ενστάσεων(Δ.Ε.Ε.) του κεφαλαίου ΣΤ του Κώδικα Δεοντολογίας του Ν. 4224/2013 ή ολοκλήρωσης της Διαδικασίας αυτής.

    γ) την κοινοποίηση στον οφειλέτη της απόφασης επί της ενστάσεως.

    Πάντως καλό θα ήταν ο οφειλέτης μέχρι την εφαρμογή της πρότασης που θα του κοινοποιήσει η Τράπεζα να εξυπηρετήσει ένα μέρος του ληξιπρόθεσμου ποσού.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Στο σφυρί με δημοπρασίες τα ακίνητα των τραπεζών

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Έχουν λεφτά και μένουν στην Φιλοθέη: Αλλά δεν πληρώνουν τις τράπεζες

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Εθνική Τράπεζα: Αυτά είναι τα 131 ακίνητα, που βγάζει σε πλειστηριασμό, από 29.000 ευρώ (λίστα)

     

     



    ΣΧΟΛΙΑ