• Business

    Το «success story» των Κινέζων στον Πειραιά και τα μερίσματα – έκπληξη για το Δημόσιο

    Το αφεντικό της Cosco, Fu Cheng Qiu, ή αλλιώς «Κάπταιν Fu»


    Έναν υψηλό προσκεκλημένο ετοιμάζεται να υποδεχθεί η Cosco στην Ελλάδα. Άπαντες στον Οργανισμό βρίσκονται σε εγρήγορση και προετοιμάζονται πυρετωδώς για τη μεγάλη μέρα.

    Ο Πρόεδρος της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας, Σι Τζινπίνγκ, στο πλαίσιο της επίσημης επίσκεψης που θα πραγματοποιήσει στην Αθήνα αναμένεται -εκτός απροόπτου- να βρεθεί στο λιμάνι του Πειραιά, στο «ορμητήριο» της Cosco στην Ευρώπη για να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι την πρόοδο που έχει σημειωθεί και να ενημερωθεί από πρώτο χέρι για τα επόμενα βήματα. Παρά τις κατά καιρούς αντιδράσεις και τις «γκρίνιες» που υπάρχουν για τις πρακτικές που ακολουθεί, η κινέζικη εταιρεία συγκαταλέγεται στις πλέον επιτυχημένες παρουσίες ξένων επιχειρήσεων στην Ελλάδα.

    Μέσα σε μόλις δέκα χρόνια παρουσίας, και κόντρα στην βαθιά κρίση που έπληξε την ελληνική οικονομία, οι Κινέζοι έχουν καταφέρει να αναβαθμίσουν θεαματικά τον ρόλο του Πειραιά στον παγκόσμιο εμπορικό χάρτη και να καταστήσουν την Ελλάδα κόμβο για την μεταφορά εμπορευμάτων στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης. Με συνεχείς επενδύσεις, οι οποίες ξεπερνούν τα 1,8 δισ. ευρώ οδήγησαν το μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι στην παγκόσμια ελίτ. Ήδη, με βάση τα προσωρινά στοιχεία ενεαμήνου ο Πειραιάς θεωρείται –παρά την σκληρή μάχη που δίδεται με την Βαλένθια- το μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων και τέταρτο στην Ευρώπη, -πίσω από το Ρότερνταμ, την Αμβέρσα και το Αμβούργο-, από την έκτη στο τέλος του 2018.

    Μέσα σε αυτά τα χρόνια λειτούργησε επίσης η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένος η οποία ισχυροποίησε τη θέση του Πειραιά ως το πρωτεύον Hub στην Ανατ. Μεσόγειο καθώς ανέδειξε το συγκριτικό πλεονέκτημά του για την εξυπηρέτηση των αγορών της Κεντρικής και Ανατ. Ευρώπης. Μέσα σε λίγα χρόνια, έκλεισαν εμπορικές συμφωνίες και πλέον σε καθημερινή βάση εκκινούν από το λιμάνι του Πειραιά τρένα που φτάνουν μέχρι και την Τσεχία.

    Η ραγδαία ανάπτυξη που πετύχαν οι επίμονοι Κινέζοι, οι οποίοι επέδειξαν αξιοσημείωτη ευελιξία και υπομονή απέναντι σε διαφορετικές κυβερνήσεις ωφέλησε ποικιλοτρόπως την ελληνική οικονομία. Υπολογίζεται ότι την τελευταία δεκαετία, οι Κινέζοι έχουν συνεισφέρει συνολικά στα κρατικά ταμεία περίπου 800 εκατ. ευρώ (φόροι, μερίσματα, ασφαλιστικές εισφορές κτλ.), χωρίς να υπολογίζονται σε αυτό το ποσό οι επενδύσεις σε υποδομές ή το τίμημα για την αγορά του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ ενώ έχουν συμβάλει στη δημιουργία τουλάχιστον 2.000 νέων θέσεων εργασίας που αφορούν σε διάφορους τομείς λιμενικών υπηρεσιών (φορτοεκφόρτωση, αποθήκευση, logistics κα) και ακόμη περισσότερες νέες θέσεις σε συμπληρωματικές υπηρεσίες όπως μεταφορές, εφοδιαστική αλυσίδα, διαχείριση αποβλήτων κα.

    Είναι ενδεικτικό ότι μόνο το ΤΑΙΠΕΔ, έχοντας πλέον μόλις το 23,14% των μετοχών του ΟΛΠ εισπράττει πολύ μεγαλύτερο μέρισμα από όταν είχε το 74,14%, λόγω του αυξημένου μερίσματος που καταβάλλει η εταιρεία στους μετόχους της. Ειδικότερα, όπως φαίνεται και στα στοιχεία που συγκέντρωσε το mononews.gr, το 2018 το συνολικό μέρισμα που πήρε το ελληνικό δημόσιο από τον Οργανισμό ανήλθε σε 2,45 εκατ. ευρώ από 2,06 εκατ. ευρώ το 2015, ένα χρόνο πριν ιδιωτικοποιηθεί.

    Η ανάπτυξη, σύμφωνα με ανθρώπους της Cosco, θα ήταν ακόμη μεγαλύτερη εάν είχε εγκριθεί το master plan στο σύνολο του, και δεν απορρίπτονταν από την ΕΣΑΛ οι επενδύσεις για τη δημιουργία του car terminal και της τέταρτης προβλήτας, λόγω των έντονων αντιδράσεων από φορείς και παράγοντες της περιοχής του Πειραιά. Παρ’ ότι ψαλιδισμένο, οι επενδύσεις που περιλαμβάνει ξεπερνούν τα 600 εκατ. ευρώ και αναμένεται να δημιουργήσουν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.

    Τα μερίσματα του ΟΛΠ

    ΕΤΟΣ ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΜΕΡΙΣΜΑ ΜΕΡΙΣΜΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ
    2011 250.000 185.344 74%
    2012 1.250.000 926.722 74%
    2013 3.000.000 2.224.133 74%
    2014 2.475.000 1.834.910 74%
    2015 2.785.000 2.064.737 74%
    2016 2.230.000 515.972 23%
    2017 4.280.000 990.296 23%
    2018 10.600.000 2.452.603 23%

    Πηγή: Οικονομικές Καταστάσεις ΟΛΠ Α.Ε.



    ΣΧΟΛΙΑ