• Business

    Τι αλλαγές φέρνει στα ΣΔΙΤ απορριμμάτων η σύμπλευση Motor Oil – Ελλάκτωρ

    Χ. Χόλτερμαν – Γ. Βαρδινογιάννης

    Χ. Χόλτερμαν (Ελλάκτωρ) – Γ. Βαρδινογιάννης (Motor Oil)


    Αλλαγές στους συσχετισμούς δυνάμεων μεταξύ των μνηστήρων για τα ΣΔΙΤ απορριμμάτων συνολικού εκτιμώμενου κόστους 878 εκατ. Ευρώ σε Αττική και Θεσσαλονίκη φέρνουν οι επιχειρηματικές εξελίξεις γύρω από τις εταιρείες που συμμετέχουν στους διαγωνισμούς.

    Από την μία πλευρά αναμένεται να αποσχιστεί ο κλάδος των έργων διαχείρισης απορριμμάτων από τη Motor Oil Renewable Energies (MORE) και να περάσει σε άλλο τομέα του Ομίλου της Motor Oil, καθώ η MORE θα επικεντρωθεί στις ΑΠΕ.

    Από την άλλη πλευρά, το deal για την είσοδο του Ομίλου Βαρδινογιάννη μέσω της Motor Oil Hellas στο μετοχικό κεφάλαιο της Ελλάκτωρ, και η εξαγορά του 75% του κλάδου των ΑΠΕ της Ελλάκτωρ από την MORE, αναγκάζει σε αλλαγές τις κοινοπραξίες που συμμετέχουν.
    Το αποτέλεσμα είναι… «καραμπόλες» και καθυστερήσεις στους διαγωνισμούς για έργα που διεκδικούν οι δύο Όμιλοι που πλέον δε μπορεί να είναι αντίπαλοι.

    Αυτό συμβαίνει, καθώς, εάν δύο Όμιλοι, στο μετοχικό κεφάλαιο των οποίων συμμετέχει ο ίδιος μέτοχος (Motor Oil Hellas), συνέχιζαν να διεκδικούν τα ίδια έργα ως αντίπαλοι, θα έδιναν την αφορμή στον ανταγωνισμό για να προσφύγει στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) καθυστερώντας τη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου. Επίσης, θα μπορούσε να επέμβει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού προκειμένου να θέσει ζήτημα αναφορικά με τις συνθήκες του ανταγωνισμού.

    Ο Όμιλος Βαρδινογιάννη επιδιώκει τη συμμετοχή στην κατασκευή έργων αποβλήτων και πηγές της MORE επισημαίνουν, ότι θα μπορούσε να δημιουργηθεί μία κοινοπραξία μεταξύ του νέου τομέα διαχείρισης απορριμμάτων της Motor Oil με την Ελλάκτωρ. Πηγές της Ελλάκτωρ κινούμενες στο ίδιο μήκος κύματος, προσθέτουν ότι μία τέτοια κίνηση θα ήταν λογική.

    Οι νέοι συσχετισμοί δυνάμεων

    Οι ζυμώσεις μεταξύ των δύο Ομίλων, ωστόσο, αναμένεται να δημιουργήσουν σημαντικές αλλαγές και μετακινήσεις μεταξύ των σχημάτων στα οποία συμμετέχουν.

    Αναφορικά με τους διαγωνισμούς η MORE από τη μία πλευρά διεκδικεί σε συνεργασία με τον Όμιλο ΑΒΑΞ και τη Θαλής Περιβαλλοντικές Υπηρεσίες Α.Ε. τα υπό δημοπράτηση έργα (ΣΔΙΤ απορριμμάτων Σχιστού, Φυλής και Δυτικής Θεσσαλονίκης).

    Από την άλλη πλευρά ο Όμιλος Ελλάκτωρ, «κατεβαίνει» στον διαγωνισμό μέσω των δύο θυγατρικών του, ΗΛΕΚΤΩΡ και ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.

    Επομένως, η άσκηση αφορά τη μορφή της νέας κοινοπραξίας, καθώς οι Όμιλοι Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ και Motor Oil ενδέχεται να διεκδικήσουν το μεγαλύτερο ποσοστό συμμετοχής στην Κοινοπραξία για να αναλάβουν το ρόλο του ηγέτη.

    Επίσης, ακόμα και αν οι τρεις Όμιλοι καταλήξουν σε ένα κοινό σχήμα και τον leader της Κοινοπραξίας, τότε δημιουργείται και το ερώτημα του τι θα απογίνει η Θαλής Περιβαλλοντικές Υπηρεσίες Α.Ε, η οποία παρά το γεγονός ότι είναι εταιρεία μικρότερου βεληνεκούς έχει σημαντική εμπειρία στα έργα διαχείρισης απορριμμάτων.
    Οι μετακινήσεις των ενδιαφερομένων είναι εφικτές, διότι οι τρεις διαγωνισμοί έχουν εισέλθει πρόσφατα στο Β’ Στάδιο (διαπραγμάτευση τεχνικού και οικονομικού αντικειμένου και εν συνεχεία υποβολή δεσμευτικών προσφορών) και υπάρχουν περιθώρια μέχρι να δοθούν από τα σχήματα οι τελικές προσφορές, οι οποίες τοποθετούνται εντός του 2023.

    Όσον αφορά τους υπόλοιπους ενδιαφερόμενους αυτοί είναι οι εξής Κοινοπραξίες:

    • ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ-ΤΙΤΑΝ
    • Mytilineos-Μεσόγειος

    Ποια έργα διεκδικούν οι δύο Όμιλοι στην Αττική

    Η Ελλάκτωρ και η Motor Oil διεκδικούν στην Περιφέρεια Αττικής τα ΣΔΙΤ για τις μονάδες απορριμμάτων στο Σχιστό και τη Φυλή με αναθέτουσα αρχή τον Ειδικό Διαβαθμιδικό Σύνδεσμο του Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) που έχει Πρόεδρο τον Αντιπεριφερειάρχη Πολιτικής Προστασίας και Περιβάλλοντος, Πολιτικής Προστασίας, Βασίλειο Κόκκαλη.

    Το έργο «ΜΟΝΑΔΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ (ΜΕΑ) ΤΟΥ ΠΑΡΚΟΥ ΚΥΚΛΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΗΣ Π.Ε. ΠΕΙΡΑΙΑ» χωροθετείται στο Σχιστό και αφορά στη μελέτη και την κατασκευή ΜΕΑ εκτιμώμενου κόστους κατασκευής 300 εκατ. Ευρώ. Μέσω αυτής θα πραγματοποιείται η επεξεργασία 250.000 τόνων στερεών και απορριμμάτων και βιοαποβλήτων σε ετήσια βάση.

    Όσον αφορά τη μονάδα στη Φυλή η Περιφέρεια βρίσκεται ακόμα στο στάδιο της χωροθέτησης, καθώς έχει ζητηθεί από εξωτερικό σύμβουλο η εξέταση εναλλακτικών περιοχών εντός της Περιφέρειας. Χωρίς, ωστόσο, να υπάρξουν αποτελέσματα.

    Το έργο εκτιμώμενου προϋπολογισμού 461 εκατ. ευρώ έχει τίτλο «ΜΟΝΑΔΑ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ (ΜΕΑ) ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΟΥ ΠΑΡΚΟΥ ΚΥΚΛΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ» αφορά στη μελέτη και την κατασκευή μονάδας στη Φυλή που θα επεξεργάζεται 450.000 τόνους υπολειμματικών συμμίκτων και προδιαλεγμένων βιοαποβλήτων σε ετήσια βάση.

    Το ΣΔΙΤ στη Θεσσαλονίκη

    Η μονάδα απορριμμάτων που δημοπρατείται στη Θεσσαλονίκη αφορά το ΣΔΙΤ στην μελέτη και κατασκευή μονάδας επεξεργασίας στερεών (ΜΕΑ) και Βιοαποβλήτων (ΜΕΒΑ) συνολικής δυναμικότητας 335.000 τόνων απορριμμάτων σε ετήσια βάση, η οποία θα καλύπτει τις ανάγκες 10 Δήμων της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης.

    Το κόστος κατασκευής της μονάδας εκτιμάται στα 118 εκατ. Ευρώ και αναθέτουσα αρχή του διαγωνισμού είναι ο ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας με πρόεδρο τον Μιχαήλ Γεράνη.

    Διαβάστε επίσης

    MORE (Motor Oil): Εγκατεστημένη ισχύς 1GW ΑΠΕ μέχρι το τέλος του χρόνου- Σχέδια επέκτασης στο εξωτερικό

    «Ναυάγιο» ο διαγωνισμός για τα απορρίμματα στο Γραμματικό

     



    ΣΧΟΛΙΑ