Τρεις κινεζικές εταιρείες υπέβαλαν την προσφορά τους τον περασμένο Ιούνιο στον διαγωνισμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που αφορούσε την προμήθεια 50 καινούριων αρθρωτών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων (μαζί με τα παρελκόμενά τους), προϋπολογισμού 46,5 εκατομμυρίων ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, χωρίς να λείπουν τα… «παρατράγουδα».

Η Yutong Bus Co. Ltd, η Zhongtong Bus Holding Co Ltd. και η BYD Auto Industry Co. Ltd είναι οι τρεις «μνηστήρες» του διαγωνισμού, που έχει ως στόχο την ανανέωση του στόλου των λεωφορείων της Θεσσαλονίκης. Η αποσφράγιση των προσφορών και η εξέτασή τους από την αρμόδια επιτροπή ανέδειξε ότι η πλέον συμφέρουσα και πληρέστερη προσφορά κατατέθηκε από τη Yutong, σταθερό συνεργάτη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών από το 2024.

1

Σύμφωνα με το πρακτικό της Επιτροπής Διενέργειας του διαγωνισμού, ο κινεζικός κολοσσός των βιώσιμων μεταφορών έλαβε την υψηλότερη βαθμολογία με την επιτροπή να εισηγείται ομοφώνως ότι η προσφορά της Yutong γίνεται δεκτή ως «νομίμως και προσηκόντως υποβληθείσα… και η τεχνική της προσφορά λαμβάνει τη βαθμολογία των 148,00 μονάδες». Αντίθετα, η Επιτροπή απέρριψε τις άλλες δύο προσφορές, αναδεικνύοντας την προσφορά της Yutong ως κυρίαρχη.

Γιατί απορρίφθηκαν οι άλλες δύο προσφορές

Η προσφορά της Zhongtong απερρίφθη διότι κρίθηκε ότι:

α) «η προσφέρουσα εταιρεία αφενός δήλωσε πλημμελώς στο υποβληθέν ΕΕΕΣ ότι για την Τεχνική και επαγγελματική της ικανότητα δεν στηρίζεται σε ικανότητες τρίτου φορέα (δεν κάνει χρήση δάνειας εμπειρίας) και αφετέρου παρέλειψε να υποβάλει το απαιτούμενο από τη διακήρυξη και τον νόμο ΕΕΕΣ για την δανείζουσα εταιρεία Energia Fundamental Mobilidade Electrica S.A. με τις αναγκαίες δηλώσεις δηλ. παρέβη τους προαναφερόμενους ρητούς, σαφείς και απαράβατους όρους της διακήρυξης (και ιδίως τα αρ. 2.2.9, 2.2.8.1 και 2.2.9.1)» και

β) η εταιρεία «Zhongtong Bus Holding Co. Ltd» παραβίασε το σημ. Β.4. του με αρ. 2.2.9.2 όρου της Διακήρυξης «ΑΠΟΔΕΙΚΤΙΚΑ ΜΕΣΑ», διότι «η προσφέρουσα προσκόμισε το -μη φέρον ημερομηνία έκδοσης, παρά μόνο ημερομηνία μετάφρασης πιστοποιητικό της εταιρείας Metro-Mondego Α.Ε. που ως κύριος της επικαλούμενης προμήθειας βεβαιώνει ότι τα λεωφορεία έχουν τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία και όχι σε εμπορική λειτουργία, όπως ρητά ζητείται από τον παραπάνω όρο της διακήρυξης»

Με βάση τις παραπάνω ελλείψεις η προσφορά της εταιρείας αποκλείστηκε από τον διαγωνισμό, χωρίς η επιτροπή να προχωρήσει στη βαθμολόγηση της προσφοράς.

Ακολούθως, η προσφορά της BYD Auto Industry Co. Ltd απερρίφθη καθώς κρίθηκε ότι «η προσφέρουσα εταιρεία αφενός δήλωσε πλημμελώς στο υποβληθέν ΕΕΕΣ ότι για την Τεχνική και επαγγελματική της ικανότητα δεν στηρίζεται σε ικανότητες τρίτου φορέα (δεν κάνει χρήση δάνειας εμπειρίας) και αφετέρου παρέλειψε να υποβάλει το απαιτούμενο από τη διακήρυξη και τον νόμο ΕΕΕΣ για την δανείζουσα εταιρεία BYD EUROPE B.V με τις αναγκαίες δηλώσεις δηλ. παρέβη τους προαναφερόμενους ρητούς, σαφείς και απαράβατους όρους της διακήρυξης (και ιδίως τα αρ. 2.2.9, 2.2.8.1 και 2.2.9.1)».

Επιπλέον, η επιτροπή αξιολόγησε την τεχνική προσφορά της BYD και εισηγήθηκε την απόρριψή της, δεδομένου ότι η εταιρεία υπέβαλε εναλλακτική προσφορά ως προς την εγγύηση των προσφερόμενων οχημάτων κατά παράβαση της ενότητας «ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ» του Παραρτήματος Ι της Διακήρυξης και του με αρ. 2.4.1 όρου «Γενικοί όροι υποβολής προσφορών».

Προσφυγές στην ΕΑΔΗΣΥ

Η BYD αποδέχθηκε την απόφαση της Επιτροπής Διαγωνισμού όσον αφορά στην απόρριψη της υποβληθείσας προσφοράς, ωστόσο δε συνέβη το ίδιο και με την Zhongtong, αλλά και τη Yutong.

Η Yutong υπέβαλε στην ΕΑΔΗΣΥ προδικαστική προσφυγή, καθώς έκρινε ότι και οι δύο απορριφθείσες προσφορές έπρεπε να απορριφθούν και για άλλους λόγους. Από την άλλη, η Zhongtong υπέβαλε κι εκείνη με τη σειρά της προδικαστική προσφυγή, στρεφόμενη κατά της απόρριψής της.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Yutong φέρεται ότι στο υπόμνημά της στηριζόμενη σε δημόσιες πληροφορίες, δίνει έμφαση στο γεγονός ότι τα λεωφορεία της Zhongtong δεν έχουν τεθεί σε εμπορική λειτουργία, παρά μόνο σε δοκιμαστική και μάλιστα άνευ κομίστρου, σε χρόνο μεταγενέστερο από την προθεσμία της υποβολής των προσφορών στον διαγωνισμό του ΥΜΕ, γεγονός που αντίκειται στους όρους της διακήρυξης του διαγωνισμού.

Πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς «η προσφυγή της Zhongtong το μόνο που μπορεί να επιφέρει είναι καθυστέρηση στην εξέλιξη του διαγωνισμού με ενδεχόμενο αποτέλεσμα έως και την απώλεια των κονδυλίων από το Ταμείο Ανάκαμψης», δεδομένου ότι οι λόγοι απόρριψής της είναι σαφείς, όπως και το σκεπτικό της Επιτροπής Διενέργειας του Διαγωνισμού.

Οι προδικαστικές προσφυγές αναμένεται να εξεταστούν από την ΕΑΔΗΣΥ στις 7 Νοεμβρίου 2025. Υπενθυμίζεται ότι βάσει χρονοδιαγράμματος, τα νέα λεωφορεία θα φτάσουν στη Θεσσαλονίκη τον Ιούνιο του 2026 και αφού γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες, συμπεριλαμβανομένης της δοκιμαστικής τους λειτουργίας, θα δοθούν σταδιακά σε κυκλοφορία στους δρόμους της πόλης.

Διαβάστε επίσης:

Allen Liu στο mononews: Η Ελλάδα σημείο-κλειδί για τη νέα ενεργειακή διάταξη της Yutong στην Ευρώπη

Θεσσαλονίκη: Έρχονται αλλαγές στα λεωφορεία – Πρόσω ολοταχώς και για νέες προσλήψεις οδηγών

ΓΑΙΑΟΣΕ: Έτσι θα είναι οι νέοι κεντρικοί σιδηροδρομικοί σταθμοί της χώρας – Όλο το master plan των επενδύσεων (Φωτογραφίες)