• Business

    Θεσσαλονίκη: Επιτακτική ανάγκη ενός οργανωμένου σχεδίου ανάπτυξής της ως τουριστικού προορισμού

    • NewsRoom

    Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης, σε πάνελ


    Την επιτακτική ανάγκη ενός οργανωμένου σχεδίου ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης ως τουριστικού προορισμού, υπογραμμίζουν τα αποτελέσματα της μελέτης του 2023 «Προφίλ & Ικανοποίηση Τουριστών – Απόδοση Ξενοδοχείων στη Θεσσαλονίκη», με βάση τα οποία η πόλη έλαβε το χαμηλότερο βαθμό (7,8) των τελευταίων χρόνων από τους τουρίστες της, με τους εννέα στους δέκα ωστόσο να δηλώνουν ότι όχι μόνο επιθυμούν να την ξανα..επισκεφτούν αλλά και να τη συστήσουν σε άλλους, συγγενείς και φίλους.

    Τον χαμηλότερο βαθμό, έβαλαν οι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης στη δημόσια καθαριότητα, που οριακά πέρασε τη… βάση, καθώς έλαβε μόλις 5,4, σύμφωνα με την έρευνα που διεξήγαγε η Managing Consultant της GBR Consulting για λογαριασμό της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης (ΕΞΘ) και έγινε σε δείγμα 1.450 ατόμων την περίοδο Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου 2023- Ιανουάριου 2024.

    Στην έρευνα αποτυπώνεται η βαθμολογία της πόλης από τους τουρίστες από το 2015 έως και το 2023, ενώ την παρουσίασε σε σημερινή εκδήλωση ο managing consultant της GBR Consulting, Stefen Merkenhof.

    Το 2023 υπήρξε η πρώτη χρονιά μετά την πανδημία, που η Θεσσαλονίκη κινήθηκε τουριστικά σε ικανοποιητικά επίπεδα, αφού η καθημερινότητα επανήλθε σε πλήρως φυσιολογικούς ρυθμούς, επισήμανε ο πρόεδρος της ΕΞΘ, Ανδρέας Μανδρίνος, σημειώνοντας ωστόσο ότι στις ερωτήσεις της έρευνας εάν οι επισκέπτες της θα σύστηναν τη Θεσσαλονίκη σε άλλους και εάν επιθυμούν να την επισκεφθούν ξανά, τα ποσοστά 92% και 91% αντίστοιχα, ήταν τα χαμηλότερα των τελευταίων ετών.

    Επίσης, όπως είπε, το 2023 ήταν η χρονιά κατά την οποία η Θεσσαλονίκη αξιολογήθηκε συνολικά με το χαμηλότερο βαθμό (7,8) των τελευταίων ετών.

    Τόνισε δε ότι τα ξενοδοχεία των πιο μικρών κατηγοριών, ενός και δύο αστέρων, αρχίζουν να κινδυνεύουν άμεσα λόγω του αθέμιτου ανταγωνισμού που δέχονται από τα Airbnb καταλύματα και αναφερόμενος στα «μελανά» σημεία της πόλης, ο κ. Μανδρίνος επισήμανε ότι όχι μόνον παρέμειναν ακριβώς τα ίδια (δρόμοι & πεζοδρόμια, δημόσια καθαριότητα, ηχορύπανση & ατμοσφαιρική ρύπανση, μέσα μαζικής μεταφοράς, πράσινο), αλλά και έλαβαν τη χαμηλότερη αξιολόγηση της περιόδου 2015-2023.

    «Ευτυχώς η νέα δημοτική αρχή δείχνει με το έργο της μέχρι τώρα, ότι θα υπάρξει βελτίωση σε αυτούς τους τομείς και αυτό είναι πολύ ενθαρρυντικό για το άμεσο μέλλον», επισήμανε χαρακτηριστικά και διατύπωσε την εκτίμησή του ότι το 2023 θα είναι η τελευταία χρονιά με χαμηλές επιδόσεις της πόλης στον τουρισμό.

    Επισήμανε δε ότι για μία ακόμη χρονιά, το 2023, επιβεβαιώθηκε η ταυτότητα της Θεσσαλονίκης ως πόλη της γαστρονομίας και της διασκέδασης, αφού οι κύριοι λόγοι επιλογής της τόσο για τους Έλληνες όσο και για τους αλλοδαπούς συνέχισαν να είναι η νυχτερινή ζωή/ διασκέδαση, το φαγητό και τα ψώνια.

    Πρόσθεσε δε ότι η φετινή έρευνα έδειξε ότι την χρονιά του 2023 τα ξενοδοχεία της περιοχής διατήρησαν την υψηλή αξιολόγησή τους (8,7) τόσο όσον αφορά τις εγκαταστάσεις τους, όσο και αναφορικά με τη σχέση μεταξύ τιμής/ποιότητας (8,3).

    Ωστόσο, όπως είπε, η σταθερή ικανοποίηση των επισκεπτών από τις ξενοδοχειακές υποδομές της Θεσσαλονίκης-που βελτιώνονται και ενισχύονται με νέες μονάδες- δεν ήταν αρκετή για να αλλάξει την εικόνα των οικονομικών στοιχείων των ξενοδοχείων, αφού για μία ακόμη χρονιά η Θεσσαλονίκη παρέμεινε στην τελευταία θέση όσον αφορά τόσο στη μέση τιμή δωματίου, όσο και στα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο στη συγκριτική αξιολόγηση (benchmarking) μεταξύ της πόλης μας και άλλων δέκα αντιστοίχου μεγέθους ευρωπαϊκών πόλεων.

    «Αυτό μπορεί να αλλάξει μόνο εάν η πόλη κάνει επαγγελματικά βήματα στην τουριστική της ανάπτυξη, κάτι που αποτελεί ευχή εδώ και πολλά χρόνια δίχως όμως να γίνεται πράξη», τόνισε ο κ. Μανδρίνος.

    «Η Θεσσαλονίκη δεν ακολουθεί το ρυθμό ανάπτυξης που παρατηρείται σε άλλες περιοχές της χώρας», επισήμανε ο ίδιος και εξέφρασε την ελπίδα του το 2023 να ήταν η τελευταία χρονιά που συνέβη αυτό και στο εξής να είναι γερές και ανθεκτικές οι βάσεις που μπαίνουν από όλους τους αρμόδιους φορείς για το μέλλον.

    Η έρευνα με αριθμούς

    «Τα αποτελέσματα της μελέτης του 2023 δείχνουν ότι υπήρξε ελάχιστη πρόοδος σε σχέση με σχέση με το 2019» ανέφερε ο managing consultant της GBR Consulting, Stefen Merkenhof υπογραμμίζοντας πως «στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, το 2023 σε σύγκριση με το 2019 οι διεθνείς αφίξεις αυξήθηκαν μόλις 0,8%. Να σημειωθεί ότι διακόπηκε η σύνδεση με την αγορά της Ρωσίας και ότι το 2021 η Ellinair σταμάτησε τη λειτουργία της.

    Μιλώντας για τον οδικό τουρισμό, επισήμανε ότι «το 2023 σε σύγκριση με το 2019, οι οδικές αφίξεις στα σημεία εισόδου του Προμαχώνα που συνδέουν τη Θεσσαλονίκη με την Σόφια μειώθηκαν κατά 29% και στους Ευζώνους που τη συνδέουν με τα Σκόπια μειώθηκαν κατά 5%, με τη συνολική πτώση στους μεθοριακούς σταθμούς να ανέρχεται στο 15%.

    Βέβαια, όπως έσπευσε να επισημάνει, τη συγκεκριμένη περίοδο οι διανυκτερεύσεις των Ρουμάνων και των Βούλγαρων όχι μόνο δεν επηρεάστηκαν, αλλά αυξήθηκαν. Μάλιστα, κατά τον ίδιο, οι διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης παρέμειναν σταθερές, αφού καταγράφηκε μείωση 1% στις διανυκτερεύσεις των αλλοδαπών και ισόποση αύξηση των Ελλήνων.

    Το 2023, το μείγμα των διανυκτερεύσεων των κύριων αγορών του εξωτερικού παρέμεινε σταθερό σε σύγκριση με το 2015. Από τη μία πλευρά χάθηκε η ρωσική αγορά, από την άλλη αυξήθηκε το μερίδιο των επισκεπτών από τις ΗΠΑ.

    Συγκρίνοντας το 2023 με το 2019, η πληρότητα σημείωσε μείωση της τάξης του 4,2%, και ταυτόχρονα αυξήθηκε το ξενοδοχειακό δυναμικό της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης κατά 4 μονάδες και 285 δωμάτια, μία αύξηση της τάξης του 1,4% και 3,5% αντίστοιχα.

    Στο +25% η μέση τιμή δωματίου- Μείωση ή σταθερότητα στους δείκτες ικανοποίησης

    Την ίδια περίοδο, σε ένα περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού και αυξανόμενου κόστους λειτουργίας, η μέση τιμή δωματίου αυξήθηκε κατά 25%. Συγκρίνοντάς την με τις ευρωπαϊκές ανταγωνιστικές πόλεις, η Θεσσαλονίκη είχε τη χαμηλότερη μέση τιμή δωματίου το 2023. Η υψηλότερη αύξηση καταγράφηκε στο Εδιμβούργο με 46% και η χαμηλότερη στο Ντίσελντορφ με 7%.

    Συγκρίνοντας το 2023 με το 2019, η πληρότητα σημείωσε μείωση της τάξης του 4,2% στο 67,8% από 72%, ενώ αυξήθηκε το ξενοδοχειακό δυναμικό της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης κατά τέσσερις μονάδες και 285 δωμάτια, μία αύξηση της τάξης του 1,4% και 3,5% αντίστοιχα,

    Η ικανοποίηση των επισκεπτών σημείωσε περαιτέρω μείωση σε όλους σχεδόν τους δείκτες. Μόνο ορισμένοι δείκτες παρέμειναν σταθεροί, ενώ κανένας από αυτούς δεν βελτιώθηκε κατά την περίοδο 2015 – 2023. Η συνολική βαθμολογία αξιολόγησης από την εμπειρία των επισκεπτών στην πόλη, μειώθηκε από 8,1 το 2019, σε 7,9 το 2022 και σε 7,8 το 2023.

    Ωστόσο, άνω του 90% των επισκεπτών στα ξενοδοχεία θα σύστηναν τη Θεσσαλονίκη και θα την επισκέπτονταν ξανά. Ο βαθμός για τα ξενοδοχεία και τη σχέση ποιότητας / τιμής παρέμεινε σταθερός σε σύγκριση με το 2022 στα 8,7 και 8,3 αντίστοιχα.

    Δυστυχώς τα «μελανά» σημεία της πόλης όχι μόνον παρέμειναν ακριβώς τα ίδια αλλά και έλαβαν τη χαμηλότερη αξιολόγηση της περιόδου 2015-2023. Συγκεκριμένα οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια αξιολογήθηκαν με 5,7 η δημόσια καθαριότητα με 5,4, η ηχορύπανση και ατμοσφαιρική ρύπανση με 6,2 και 6,3 αντίστροφα, τα μέσα μαζικής μεταφοράς με 5,6 και τα πάρκα – πράσινο με 6,1.

    Αναφορικά με την αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης, ο κ. Merkenhof επισήμανε ότι παραμένει σε μεγάλο βαθμό χωρίς κανονισμούς και επηρεάζει την τοπική κοινωνία. Τόνισε δε ότι έφτασε τις 3.600 μονάδες στο δήμο Θεσσαλονίκης, όταν τα δωμάτια ξενοδοχείων ανέρχονται σε 4.800.

    Η Θεσσαλονίκη έχει μείνει πίσω

    Όπως αναφέρεται στην έρευνα: από πλευράς υποδομών η Θεσσαλονίκη παραμένει «πίσω». Ορισμένα βασικά έργα υποδομής δεν έχουν ξεκινήσει ή βρίσκονται στο στάδιο του σχεδιασμού ή σε εξέλιξη, όπως η κατάσταση των οδικών συνόρων, η πρόσβαση από και προς το αεροδρόμιο, η ανάπλαση της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, το παραλιακό μέτωπο και οι χώροι στάθμευσης, ενώ οι εργασίες του έργου Flyover έχουν διακοπεί προσωρινά από το ΣτΕ.

    Ωστόσο, από την άλλη, εάν κάποια στιγμή παραδοθούν όλα τα μεγάλα έργα υποδομής, εάν στο τέλος του 2024 λειτουργήσουν οι 13 σταθμοί του μετρό, εάν ο Δήμος Θεσσαλονίκης παραδώσει τα έργα που χρειάζονται για την ασφάλεια, την καθαριότητα, την ποιότητα πεζοδρομίων και δρόμων, πράσινο και πάρκινγκ, η Θεσσαλονίκη θα γίνει πραγματικά ελκυστική πόλη για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της και θα μπορέσει να προσελκύσει νέες αγορές και τουρίστες με την υποστήριξη ενός νέου στρατηγικού σχεδίου, στο οποίο θα συμμετέχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς.

    Οι τουρίστες θα έχουν εύκολη πρόσβαση και θα απολαύσουν το «vibe» της Θεσσαλονίκης με τον πλούσιο πολιτισμό και την ιστορία της μέσω των υφιστάμενων και των νέων μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων της ευρύτερης περιοχής, τη γαστρονομία, τις επιλογές διασκέδασης, τις εμπορικές εγκαταστάσεις, τις εκδηλώσεις και τέλος, τους ντόπιους, η συμπεριφορά των οποίων είναι πάντα από τα κορυφαία στοιχεία της εμπειρίας.

    Στον ξενοδοχειακό τομέα, έχουν πραγματοποιηθεί επενδύσεις και πολλά νέα έργα βρίσκονται στα σκαριά, συμπεριλαμβανομένων νέων ξενοδοχείων με διεθνή brands και εθνικών αλυσίδων.

    Η παρουσίαση της έρευνας ικανοποίησης τουριστών κι απόδοσης ξενοδοχείων της εταιρείας «GBR Consulting» για το 2023 έγινε παρουσία εκπροσώπων της πολιτείας και του υφυπουργού Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης), Στάθη Κωνσταντινίδη, της αυτοδιοίκησης, τουριστικών κι άλλων φορέων της πόλης και μελών της ΕΞΘ.

    Διαβάστε επίσης:

    Θεσσαλονίκη: Καθαρίστρια κατηγορείται ότι φωτογράφησε νήπιο στις τουαλέτες σχολείου

    Αρχηγός ΕΛΑΣ: Εγκληματική οργάνωση με 158 μέλη εμπλέκεται στη δολοφονία του Λυγγερίδη

    ΣτΕ: Προσφυγή από εταιρείες που ζητούν ακύρωση του πλαφόν στις τιμές του βρεφικού γάλακτος



    ΣΧΟΛΙΑ