• Business

    Στη βοήθεια του Αιόλου προστρέχει ξανά η ναυτιλία 

    • Αντώνης Τσιμπλάκης

    Jan Dieleman


    Την «επιστροφή στο μέλλον» μέσω της αιολικής ενέργειας εξετάζουν σαν εναλλακτική λύση για την πρόωση των πλοίων, μεγάλοι ναυλωτές αλλά και ναυτιλιακές εταιρείες. Στα ιστιοφόρα και στη δύναμη του ανέμου βασίστηκε για αιώνες η ναυτιλία, πριν την βιομηχανική επανάσταση και το πέρασμα στο κάρβουνο και στη συνέχεια το πετρέλαιο, και στον Αίολο, φαίνεται ότι, εν μέρει, επιστρέφει.

    Την πρωτοβουλία των κινήσεων, σε αυτή τη φάση, αναλαμβάνει ένας από τους μεγαλύτερους ναυλωτές παγκοσμίως Cargill,  ενώ και η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Blue Planet έχει αναπτύξει σύστημα  υποβοηθούμενο από  σύστημα πρόωσης με την χρήση της αιολικής ενέργειας, για το πλοίο “Afros”.

    Η κίνηση της Cargill 

    Η Cargill και η BAR Technologies έχουν ξεκινήσει μια στρατηγική για να φέρουν την τεχνολογία αιολικής πρόωσης στην εμπορική ναυτιλία. Το έργο στηρίζεται στα WindWings, ιστία που ανέπτυξε η BAR Technologies, ύψους 45 μ., τα οποία θα τοποθετούνται στα καταστρώματα των bulk carriers και θα μειώνουν τις εκπομπές τους έως και κατά 30%. Ο αριθμός των ιστίων αυτών θα προσαρμόζεται ανάλογα με τις ανάγκες και το μέγεθος του εκάστοτε πλοίου.

    Ο πρόεδρος του τμήματος Ocean Transportation Business της Cargill, Jan Dieleman, δήλωσε: «Μέσω αυτής της συνεργασίας, θέλουμε να παράσχουμε εξατομικευμένες λύσεις αιολικής ενέργειας σε πελάτες που επιδιώκουν να μειώσουν τις εκπομπές CO2 από την εφοδιαστική τους αλυσίδα. Οι αλλαγές των κανονισμών και η αβεβαιότητα σχετικά με το μέλλον των εναλλακτικών καυσίμων καθιστούν την επιλογή του σωστού πλοίου προς μακροπρόθεσμη ναύλωση ιδιαίτερα περίπλοκη».

    «Ο άνεμος είναι καύσιμο σχεδόν χωρίς κόστος και η ευκαιρία για μείωση των εκπομπών, παράλληλα με τα κέρδη στην απόδοση και φυσικά στο κόστος λειτουργίας των πλοίων, είναι σημαντική. Έχουμε επενδύσει στη τεχνολογία ανέμου για να παρέχουμε στην ναυτιλία την ευκαιρία να εκμεταλλευτούν αυτές τις αποδόσεις », δήλωσε ο John Cooper, διευθύνων σύμβουλος της BAR Technologies.

    Το εγχείρημα βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε πολύ πρώιμο στάδιο, ενώ τα πλοία που θα εξοπλιστούν με τα αιολικά συστήματα πρόωσης αναμένεται να ξεκινήσουν τις δοκιμές τους περί το 2022.

    Η Cargill έχει επενδύσει σημαντικά προς την ευθυγράμμισή της με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς του ΙΜΟ, ενώ αποτελεί μέλος πολλών από τις πιο σημαντικές πρωτοβουλίες για την εξάλειψη των εκπομπών άνθρακα από τη ναυτιλία, όπως το Global Maritime Forum, η Getting to Zero Coalition και το πρόσφατο Sea Cargo Charter.

    Η ναυτιλιακή βιομηχανία αντιμετωπίζει μια τεράστια πρόκληση να μειώσει τις μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 40% έως το 2030 και να εργαστεί προς το 70% έως το 2050, σε σύγκριση με τα επίπεδα εκπομπών αέριων ρύπων του 2008.

    Η Blue Planet

    Η Εταιρεία Blue Planet Shipping  έχοντας και ως στόχο την προστασία του περιβάλλοντος και την προώθηση καινοτόμων πρακτικών  που αποφέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα,  ανέπτυξε το πρώτο και μοναδικό παγκοσμίως,   έως σήμερα, φορτηγό πλοίο το οποίο ταξιδεύει υποβοηθούμενο από  σύστημα πρόωσης με την χρήση της αιολικής ενέργειας.

    Αυτό αποτελεί έμπρακτα άλλη μία πρωτοπορία των ελλήνων στη ναυτιλία και στην καινοτομία.

    Πρόκειται για το φορτηγό πλοίο M/V AFROS, συνολικής χωρητικότητας 64.000 τόνων DW, νηολογίου  Marshall Islands , Class Lloyds Register και διακυβεντάται από Ελληνα Πλοίαρχο,  και Αξιωματικούς.

    Στο πλοίο έχει εγκατασταθεί το σύστημα πρόωσης με στροφεία Flettner Rotor technology της «Anemoi Marine Technologies Ltd» με έδρα το Λονδίνο η οποία έχει βραβευτεί ως η πιο οικολογική εταιρεία παροχής υπηρεσιών στη ναυτιλία για το 2018- The Greenest Marine Service Provider of the Year   στο πλαίσιο των International Green Shipping Summit Awards 2018.

    Το σύστημα, σε συνδυασμό με τον τελευταίας τεχνολογίας μηχανολογικό  εξοπλισμό του πλοίου , αξιοποιεί την αιολική ενέργεια προς  υποβοήθηση της πρόωσης του πλοίου  βελτιώνοντας την αποδοτικότητά του , μειώνοντας τα λειτουργικά του εξοδα,  την κατανάλωση των καυσίμων του, και συνάμα την μείωση εκπομπής ρύπων .

    Τα στροφεία κατά τη φόρτωση του φορτηγού πλοίου, μετακινούνται, αυτοκινούμενα από τη θέση τους στην δεξιά πλευρά του καταστρώματος , χωρίς να παρεμποδίζουν την λειτουργική ικανότητα αυτού, σε οποιαδήποτε έμφορτη ή άφορτη κατάσταση.

    Εχει μελετηθεί ετσι,  ώστε να παραμένει ανεπιρρέαστο από τις  πιο αντίξοες καιρικές συνθήκες κατά τον  πλού του.

    Διαβάστε ακόμα:

    «Ξεσκoνίζει» τα βιβλία του Νεώριον η Onex του Πάνου Ξενοκώστα

    Oxford Economics: Στα 149 δισ. η συνολική προσφορά της ναυτιλίας στην οικονομία της ΕΕ



    ΣΧΟΛΙΑ