• Business

    Σούπερ μάρκετ: Πόσα κερδίζουν ανά τετραγωνικό μέτρο

    σούπερ μάρκετ

    Οι επικεφαλής των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ (Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Μy Market, Μασούτης)


    Ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων έφτασε πέρυσι στα 13,5 δις. ευρώ και η εκκίνηση της φετινής χρονιάς δείχνει ότι πάνε φέτος για πωλήσεις ρεκόρ.

    Με τις ανατιμήσεις σε πρώτο πλάνο να αυξάνουν την αξία των πωλήσεων, όχι όμως και τους όγκους, η αγορά σούπερ μάρκετ,  στις πρώτες δέκα εβδομάδες του 2023 «τρέχει» με ρυθμούς  8,9% (Circana).

    Η «πίτα» που θα μοιραστούν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, αν συνεχιστούν οι ρυθμοί ανάπτυξης της αγοράς και επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις των εταιρειών μετρήσεων, θα ξεπεράσει τα 14 δισ. ευρώ.

    Πέντε μεγάλοι παίκτες στην αγορά, Σκλαβενίτης, Lidl, ΑΒ Βασιλόπουλος, My Market και Μασούτης και άλλοι πέντε που είναι το top 10 της κατάταξης των μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ με βάση τους τζίρους της, παρουσιάζουν μια συγκέντρωση που φτάνει στο 82%.

    Περίπου 2.700 καταστήματα σούπερ μάρκετ, από υπέρ μάρκετ έως μικρά καταστήματα γειτονιάς μοιράζονται τον τζίρο που παράγει ένας από τους πιο ισχυρούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας.

    Πόσο όμως αποδίδει το κάθε κατάστημα σούπερ μάρκετ;

    Με βάση τα στοιχεία της Circana, που παρουσίασε πρόσφατα στο Food Retail Summit, ο γενικός διευθυντής Ελλάδας, Παναγιώτης Μπορέτος, το κάθε τετραγωνικό μέτρο φέρνει στον μήνα 379 ευρώ. Το ποσό αυτό αφορά στον Δεκέμβριο 2022 και είναι αυξημένο κατά 10,8% από τον αντίστοιχο μήνα του 2021, όπου το κάθε τετραγωνικό απέδιδε 342 ευρώ.

    Πρωταγωνιστές στις αποδόσεις τα υπερμάρκετ

    Η μεγαλύτερη απόδοση ανά τετραγωνικό μέτρο παρατηρείται στα υπερμάρκετ και ακολουθούν τα καταστήματα από 1.000-2.000 τ.μ.. Αναλυτικά με βάση τα στοιχεία της Circana, οι αποδόσεις ανά τυπολογία καταστήματος έχουν ως εξής:

    -Τα υπέρ μάρκετ, από 2.500 τ.μ., η απόδοση ανά τ.μ. είναι στα 418 ευρώ από 356 ευρώ τον Δεκέμβριο του 2021 με τον ρυθμό ανάπτυξης στο 14,7%. Σε ο,τι αφορά τα τεμάχια, παρατηρείται μια αύξηση (4,2%) από χρόνο σε χρόνο και οι πωλήσεις ταχυκίνητων προϊόντων ανά τ.μ. ανέρχονται στα 171 από 164.

    -Στα καταστήματα σούπερ μάρκετ από 1.000-2.000 τ.μ.,  η απόδοση είναι στα 396 ευρώ ανά τετραγωνικό  μέτρο από 364 ευρώ με τον ρυθμό ανάπτυξης στο 8,7%. Οι πωλήσεις των ταχυκίνητων προϊόντων ανά τεμάχιο είναι μειωμένες κατά 1,6% και ανέρχονται 173 από 175 τον Δεκέμβριο του 2021.

    -Τα καταστήματα από 400-1000 τ.μ. τον Δεκέμβριο του 2022 απέδωσαν 353 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο από 319 ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2021 καταγράφοντας μια αύξηση της τάξης του 10,7%. Σε επίπεδο τεμαχίων ταχυκίνητων προϊόντων αυτές δεν σημείωσαν καμία μεταβολή (166 τεμάχια ανά τετραγωνικό μέτρο).

    -Τα σούπερ μάρκετ έως 400 τ.μ. απέδωσαν 358 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο έναντι 317 ευρώ με τον ρυθμό ανάπτυξης στο 12,8%. Αναφορικά με τις πωλήσεις ανά τετραγωνικό παρατηρείται μια αύξηση της τάξης του 2% από τα 174 τεμάχια στα 178.

    Αυτό που προκύπτει από τα στοιχεία της Circana και επιβεβαιώνεται και από όλες τις μετρήσεις είναι τους μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης καταγράφουν τα υπέρ μάρκετ και τα μικρά καταστήματα.

    Σκανάρουν την αγορά για ευκαιρίες οι leaders του κλάδου

    Σε αυτό το περιβάλλον οι βασικοί παίκτες της αγοράς επικεντρώνονται στην ανάπτυξη μεγάλων αιθουσών αλλά και στην ενδυνάμωση της παρουσίας τους σε αγορές που έχουν μικρό αποτύπωμα, μέσω εξαγορών μικρότερων κυρίως αλυσίδων.

    Οι leaders του κλάδου, που γιγαντώθηκαν μέσω εξαγορών, σκανάρουν την αγορά για τοπικής εμβέλειας επιχειρήσεις που πάντα αποτελούσαν ελκυστικό όχημα για επέκταση αλλά και μεμονωμένα καταστήματα που θα τους δώσουν πρόσβαση σε αγορές που χρειάζονται ενίσχυση της παρουσίας τους.

    Ετοιμα καταστήματα με το δικό τους πελατειακό κοινό εντάσσονται στο δυναμικό τους σε μια συγκυρία που ευνοεί τη συγκέντρωση. Και αυτό γιατί οι πληθωριστικές πιέσεις και τα αυξημένα λειτουργικά κόστη συμπιέζουν τους μικρούς του χώρου, που είναι πιο ευάλωτοι στους «κλυδωνισμούς» σε μια αγορά με έντονο ανταγωνισμό.

    Νέος γύρος εξαγορών το 2023

    Μετά τον γύρο εξαγορών του 2022 με πρωταγωνιστές τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ Μασούτης, Σκλαβενίτης, ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, το 2023 αναμένεται κύκλος συγκέντρωσης με τους βασικούς παίκτες να αναζητούν ευκαιρίες.

    Ηδη η χρονιά ξεκίνησε με την εξαγορά από τη Δ. Μασούτης των δύο καταστημάτων της Γέγος σε Αργυρούπολη και Κερατέα, τα οποία δεν πέρασαν στο χαρτοφυλάκιο της Σκλαβενίτης. Ο leader της αγοράς του λιανεμπορίου τροφίμων τον περασμένο μήνα προχώρησε στην εξαγορά της  λαρισινής αλυσίδας σούπερ μάρκετ “A/S Αγορά” ενώ στον χορό των εξαγορών μπήκε και η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, που μεγαλώνει με ταχείς ρυθμούς, ανακοινώνοντας τη συμφωνία εξαγοράς μιας μικρής αλυσίδας σούπερ μάρκετ με τέσσερα καταστήματα στη μεσσηνιακή Μάνη.

    Διαβάστε επίσης

    Όμιλος Αγγελικούση: Συνεργασία με την Chevron για τα τάνκερ αμμωνίας επόμενης γενιάς

    Hermes: Εκτίναξη των πωλήσεων – Οι Κινέζοι αγοράζουν τσάντες Kelly



    ΣΧΟΛΙΑ