• Business

    Σούπερ μάρκετ: Με την… πλάτη στον τοίχο οι μικροί της αγοράς


    «Παίζουν τα ρέστα τους» οι ισχυροί των σούπερ μάρκετ και μετατρέπουν την κρίση σε ευκαιρία πυροδοτώντας έναν νέο γύρο συγκέντρωσης.

    Αξιοποιώντας τη δύσκολη οικονομική που πλήττει και τον ίδιο τον κλάδο- ο όγκος των πωλήσεων μειώνεται (1,7% τον Ιούλιο με βάση τα στοιχεία της IRI) και η κερδοφορία τους συμπιέζεται, στρέφονται με μεγαλύτερη ένταση στις μικρότερες, τοπικές αλυσίδες προκειμένου να διευρύνουν το δίκτυό τους και να μεγαλώσουν τα μερίδια αγοράς.

    Ο κλάδος των σούπερ μάρκετ εντάσεως εργασίας και ενέργειας και με χαμηλά περιθώρια κέρδους. Οι υψηλοί όγκοι πωλήσεων είναι αυτοί που δομούν κατά κύριο λόγο μία ισχυρή κερδοφορία. Σε έναν μαραθώνιο αντοχής σε αυτό το δυσμενές περιβάλλον όπου η κατανάλωση ακόμη και στα βασικά αγαθά όπως τα τρόφιμα περιορίζεται οι μικροί είναι πιο ευάλωτοι.

    Οι πιέσεις στον κλάδο από τα αυξημένα κόστη που έχει προκαλέσει η πληθωριστική και ενεργειακή κρίση έχει ήδη πυροδοτήσει έναν νέο γύρο συγκέντρωσης στον κλάδο. Η πίεση κυρίως στις μικρές αλυσίδες είναι μεγάλη.

    Από τη μία δεν υπάρχουν σημαντικά περιθώρια απορρόφησης των ανατιμήσεων και από την άλλη η δυνατότητα παροχής μεγάλου εύρους προσφορών είναι περιορισμένη.

    Ως αποτέλεσμα, σε αυτό το περιβάλλον του οξύτατου ανταγωνισμού και της συγκέντρωσης όλο και μεγαλύτερων μεριδίων από τους μεγάλους της αγοράς, οι μικρές αλυσίδες, τοπικής εμβέλειας ιδιαίτερα δε αυτές που βρίσκονται σε τουριστικές περιοχές αποτελούν ένα ελκυστικό «όχημα» επέκτασης των ισχυρών του λιανεμπορίου τροφίμων.

    Επιπλέον, οι χαμηλότερες αποτιμήσεις λόγω της οικονομικής συγκυρίας αποτελούν ένα ακόμη ισχυρό χαρτί για τους ισχυρούς του κλάδου.

    Από την άλλη πλευρά για τις μικρότερου μεγέθους αλυσίδες, με ορατό τον κίνδυνο να μην αντέξουν στους κλυδωνισμούς και με δεδομένη την οικονομική αβεβαιότητα, η απόφαση «τώρα ή ποτέ» αποκτά μια διαφορετική σημασία.

    Τα βλέμματα στραμμένα στην ΑΒ Βασιλόπουλος

    Σκλαβενίτης, Μασούτης, ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, Μάρκετ Ιν έχουν ήδη από τις αρχές του χρόνου προχωρήσει σε νέο κύκλο εξαγορών μικρών τοπικών «παικτών» επεκτείνοντας το δίκτυό τους και επιδιώκοντας να αποκτήσουν προβάδισμα έναντι των ανταγωνιστών τους.

    Η κινητικότητα είναι έντονη και όπως επισημαίνουν κύκλοι της αγοράς «όλοι μιλάνε με όλους».

    Ωστόσο, τα βλέμματα είναι στραμμένα στον δεύτερο μεγαλύτερο «παίκτη» της αγοράς και στις κινήσεις του Νίκου Λαβίδα, που κρατά πλέον στα χέρια του τα ηνία της ΑΒ Βασιλόπουλος. Η επιθετική πολιτική μιας κορυφαίας εταιρείας του κλάδου, που τα τελευταία χρόνια έχει χάσει τον βηματισμό της χάνοντας πελάτες και τζίρο και με την Lidl να ακολουθεί παρά πόδας, είναι μονόδρομος.

    Έχοντας τα κεφάλαια μέσω της πανίσχυρης μητρικής Ahold-Delhaize με έναν τζίρο που ξεπερνά τα 74 δισ. ευρώ ετησίως, η ΑΒ Βασιλόπουλος, που διατηρούσε ηγετική θέση κερδίζοντας σημαντικά μερίδια στην αγορά όταν κατέρρεε η Μαρινόπουλος έχει τη δυνατότητα να κάνει ένα δυναμικό come back.

    Και σε αυτήν την κατεύθυνση κινείται ο νέος CEO, τόσο με την προσέγγιση της τοπικής αλυσίδας «ΓΕΓΟΣ» για εξαγορά αλλά και άλλων μεγαλύτερων αλυσίδων. Η επέκταση είτε μέσω εξαγορών είτε μέσω νέων καταστήματων σε συνδυασμό με άλλες κινήσεις όπως το μπαράζ προσφορών και η διεύρυνση του δικτύου καταστήματων franchise θα συμβάλλει ώστε η ΑΒ Βασιλόπουλος να ανακτήσει το χαμένο έδαφος ακόμη και σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία.

    4+1 εξαγορές από την αρχή του χρόνου

    Η επέκταση στην περιφέρεια μέσω της απόκτησης μέρους του δικτύου τοπικών αλυσίδων δεν είναι σημερινό φαινόμενο. Κατά το παρελθόν, αλυσίδες όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος, η Μασούτης, η ΜΕΤΡΟ και η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, επέλεξαν να αναπτυχθούν στην περιφέρεια σύμφωνα με αυτόν τον τρόπο. Το γεγονός όμως ότι στην παρούσα συγκύρια οι συνθήκες είναι πιο ευνοϊκές φαίνεται και από τον αριθμό των επιχειρήσεων που από τις άρχες του χρόνου μέχρι σήμερα έχουν αλλάξει χέρια. Ειδικότερα:

    Το πρώτο deal της χρονιάς ήρθε από τον βορειοελλαδίτη επιχειρηματία Γιάννη Μασούτη με τη συμφωνία εξαγοράς του 50% της συνεταιριστικής αλυσίδας ΣΥΝ.ΚΑ.

    Μια στρατηγική συνεργασία, που άνοιξε στη Μασούτης τη δυνατή αγορά της Κρήτης ενώ παράλληλα της έδωσε πρόσβαση σε νησιά των Κυκλάδων, του Ιονίου και των Δωδεκανήσων. Η Μασούτης αριθμεί πλέον ένα δίκτυο 402 καταστημάτων με ετήσιο τζίρο άνω των 1,1 δις. ευρώ και μεγαλύτερη διαπραγματευτική ικανότητα με τους προμηθευτές της.

    Ο leader της αγοράς Σκλαβενίτης δεν έμεινε έξω από τον χορό των εξαγορών. Προχώρησε στην εξαγορά 9 εκ των 11 καταστημάτων της τοπικής αλυσίδας των Ιωαννίνων SEP Markets (SEP «Σίμος Γερ. Παπαδόπουλος Α.Ε.») ενισχύοντας την παρουσία της στον νομό με 11 πλέον καταστήματα με την ταμπέλα «Σκλαβενίτης», από δύο που είχε πριν τη συμφωνία.

    Με εξαγορά της μεγαλύτερης τοπικής αλυσίδας στη Χίο επεκτείνει το δίκτυό της και ο Όμιλος Market IN. Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ, με ετήσιες πωλήσεις πέριξ των 370 εκατ. ευρώ και ένα πανελλήνιο δίκτυο 236 καταστημάτων, μέσα στο καλοκαίρι ανακοίνωση την εξαγορά του 100% των μετοχών της εταιρείας ΧΑΡΑ ΑΕ στη Χίο με εννέα καταστήματα.

    Η πλέον πρόσφατη συμφωνία εξαγοράς είναι αυτή της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός με την αλυσίδα σούπερ μάρκετ Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες, που ανακοινώθηκε τον περασμένο μήνα. Οι ταμπέλες της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός θα ανέβουν σε 52 ιδιόκτητα καταστήματα της Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες ενώ παράλληλα θα περάσουν στη διαχείρισή της τα εμπορικά σήματα Ήλιος, Πρόοδος και Ελληνικά Μάρκετ που λειτουργούν υπό το καθεστώς του franchise. Πρόκειται για ένα δίκτυο που αριθμεί περισσότερα από 300 καταστήματα που λειτουργούν υπό αυτό το μοντέλο και τα οποία θα συνεχίσουν να λειτουργούν υπό τα εμπορικά τους σήματα.

    Κινητικότητα όμως υπάρχει και μεταξύ των μικρότερων αλυσίδων του κλάδου. Φεύγοντας από τη δεκάδα των μεγάλων παικτών του λιανεμπορίου τροφίμων εντός του 2022 η περιφερειακή λιανεμπορική εταιρεία Πίτσιας από την Πιερία, που βρίσκεται στο top 30 του κλάδου, εξαγόρασε 3 καταστήματα της Μαζί Markets, δύο εκ των οποίων βρίσκονται στη Βέροια και ένα στη Χαλκιδώνα στη Θεσσαλονίκη.

    Η εξαγορά προσέθεσε τζίρο άνω των 5 εκατ. ευρώ στην αλυσίδα Πίτσιας, η οποία το 2021 πέτυχε πωλήσεις 23 εκατ. ευρώ.

    Διαβάστε επίσης:

    «Double score» για τις online πωλήσεις των σούπερ μάρκετ



    ΣΧΟΛΙΑ