• Business

    Σούπερ μάρκετ: Γιατί οι μεγάλοι παίκτες παίζουν «επιθετικά» – Τι φοβούνται και στήνουν «επενδυτικά αναχώματα»


    Την περίοδο της οικονομικής κρίσης συνέβη κάτι μοναδικό στο εγχώριο λιανεμπόριο τροφίμων.

    Σε αντίθεση με τους περισσότερους κλάδους, οι μεγάλοι παίκτες επιδόθηκαν σε μια «τρελή κούρσα» επενδύσεων και εξαγορών για να επεκτείνουν το δίκτυο των καταστημάτων τους. Αντί να αναδιπλωθούν, έβαλαν «βαθιά το χέρι στην τσέπη» για να ενισχύσουν την παρουσία τους.

    Η επιθετική στρατηγική στοίχισε ακριβά και εξακολουθεί μέχρι σήμερα να επιβαρύνει τους ισολογισμούς τους. Ωστόσο, όπως εξηγούν πηγές με γνώση της αγοράς ήταν απαραίτητη, σχεδόν αναπόφευκτη, προκειμένου να μεγαλώσουν και να στήσουν «αναχώματα» στην πιθανότητα εισόδου κάποιου μεγάλου ξένου παίκτη. «Είναι πιο δύσκολο και δαπανηρό να μπει κάποιος σε μια κορεσμένη αγορά, όπου υπάρχουν αλυσίδες με αρκετά διευρυμένο και εδραιωμένο δίκτυο», υπογραμμίζουν χαρακτηριστικά.

    Στην περίπτωση πάντως που γίνει πράξη μια τέτοια εξέλιξη, τότε οι λιανέμποροι στην χώρα -με εξαίρεση λίγους- εκτιμάται πως θα έχουν πρόβλημα. «Το επικίνδυνο», σημειώνουν, «είναι εάν έρθει κάποιος σοβαρός παίκτης από το εξωτερικό που θα θελήσει να ταράξει τα νερά και χτυπήσει τις τιμές. Όχι, όπως η αγγλική Poundland, η οποία δεν είναι αμελητέα αλλά δεν έχει την ανάλογη ποικιλία προϊόντων που θα κάνουν τη διαφορά».

    Αρκετές αλυσίδες, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, δεν θα μπορέσουν να ακολουθήσουν λόγω της οικονομικής κατάστασης που βρίσκονται. «Μπορεί», λένε, «να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους, ωστόσο δεν έχουν την απαραίτητη κερδοφορία που απαιτείται για να είναι ανταγωνιστικοί όταν έρθει ένας ξένος που θα ρίξει τις τιμές για κερδίσει πελατεία».

    Αυτή τη στιγμή, οι περισσότερες υπολογίζεται πως δουλεύουν με ένα περιθώριο καθαρού κέρδους περίπου 2,5%, όταν θα έπρεπε να είναι μεταξύ 3,5% και 4,5%, ώστε να λογίζονται υγιείς με βάση τα ευρωπαϊκά και αμερικάνικα δεδομένα. Βέβαια, στην συρρίκνωση της κερδοφορίας των σούπερ μάρκετ έχει συμβάλει και η σημαντικά κάμψη που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στις πωλήσεις των μη τροφίμων, τα οποία παραδοσιακά έχουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους απ’ ότι τα τρόφιμα.

    Έρχονται συνέργειες με ξένα group

    Την ίδια ώρα, μικρή και αργή αναμένεται να είναι η πορεία ανάκαμψης της κατανάλωσης στο λιανεμπόριο τροφίμων. Παρά τη βελτίωση του οικονομικού κλίματος και της ψυχολογίας των καταναλωτών, όλα δείχνουν ότι η αύξηση της πίτας θα γίνει σταδιακά και σε βάθος χρόνου. Υπολογίζεται πως το 2020 ο τζίρος των σούπερ μάρκετ θα αυξηθεί κατά 2% σε σχέση με πέρυσι.

    Ρόλο παίζουν και οι προσφορές, οι οποίες ρίχνουν τη μέση αξία του καλαθιού. Είναι ενδεικτικό πως περίπου το 50% των προϊόντων που διατίθεται σήμερα στα ράφια βρίσκονται σε κάποιου είδους προσφορά, όταν πριν από δέκα χρόνια, το αντίστοιχο ποσοστό ήταν μόλις 10%. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, θεωρείται σίγουρο ότι θα υπάρξει ένας νέος γύρος συγκέντρωσης αλλά και «συμμαχίες» Ελλήνων με ξένους σε επίπεδο αγορών.

    Μάλιστα, κάποιοι υποστηρίζουν πως η δεύτερη φάση της συγκέντρωσης θα ξεκινήσει από με συνέργειες σε επίπεδο αγορών και όχι υπό την μορφή κάποιας άμεσης εξαγοράς. Η οποία δεν αποκλείεται να προκύψει σε επόμενη φάση. Είναι, όπως λένε, κάτι που συμβαίνει σε όλο τον κόσμο και αργά ή γρήγορα θα έρθει και στην χώρα μας.



    ΣΧΟΛΙΑ