ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων επιστρέφει στο προσκήνιο, αυτή τη φορά όχι μόνο για τις τιμές στα ράφια, αλλά για τα κέρδη που καταγράφει πίσω από αυτά.
Η αντιπαράθεση κυβέρνησης και αλυσίδων με φόντο τον πληθωρισμό και το αίτημα του υπουργού Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκου για μειώσεις τιμών σε 1.000 προϊόντα, φέρνει ξανά στο τραπέζι το ερώτημα πόσο κερδίζουν τελικά τα σούπερ μάρκετ;
Σε μια αγορά που τζιράρει περί τα 13 δισ. ευρώ, αντιστοιχώντας σε σχεδόν 4% του ΑΕΠ, τα οικονομικά αποτελέσματα των μεγάλων παικτών δείχνουν ποιοι επιχειρηματίες γέμισαν τα ταμεία τους — και ποιοι είδαν τα περιθώριά τους να συρρικνώνονται.
Η συζήτηση αναθερμάνθηκε μετά τη συνάντηση της κυβέρνησης με τους επικεφαλής των αλυσίδων την περασμένη Τετάρτη, όπου συμφωνήθηκε η εκκίνηση της πρωτοβουλίας για μειωμένες τιμές από τις 15 Οκτωβρίου.
Ο υπουργός Ανάπτυξης απηύθυνε ευθεία προτροπή στις εταιρείες να μειώσουν τα περιθώριά τους «ως ένδειξη κοινωνικής αλληλεγγύης», την ώρα που δύο εβδομάδες νωρίτερα ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Αριστοτέλης Παντελιάδης υπενθύμιζε πως τα κέρδη του κλάδου παραμένουν εξαιρετικά χαμηλά, «περίπου 1,2 λεπτά για κάθε ευρώ που μπαίνει στο ταμείο» όπως είπε χαρακτηριστικά από το βήμα εκδήλωσης της ΕΣΕΕ.
Οι αριθμοί πίσω από τα ράφια, όπως αποτυπώνονται στις οικονομικές καταστάσεις της περσινής χρήσης, δίνουν την πραγματική εικόνα για το πού κινείται η κερδοφορία του κλάδου.
Γιατί μπορεί ο συνολικός τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου να ξεπερνά τα 13 δισ. ευρώ, όμως τα καθαρά κέρδη που μένουν στα ταμεία των αλυσίδων είναι περιορισμένα. Με το υψηλό ενεργειακό και χρηματοοικονομικό κόστος να πιέζει τη λειτουργική αποδοτικότητα, τα σούπερ μάρκετ χρειάζονται ολοένα και μεγαλύτερο όγκο πωλήσεων για να διατηρούν τις ίδιες επιδόσεις στην τελική γραμμή.
Πόσα μένουν στα ταμεία της Σκλαβενίτης από τον τζίρο των 5,5 δις ευρώ
Με τζίρο που ξεπέρασε τα 5,5 δισ. ευρώ το 2024, ο leader του οργανωμένου λιανεμπορίου, με δίκτυο σήμερα 541 καταστημάτων και περισσότερους από 41.000 εργαζόμενους, παραμένει ο αδιαμφισβήτητος πρωταγωνιστής της αγοράς. Όμως, όγκος δεν σημαίνει και μεγάλα περιθώρια, καθώς όσα έβαλε στα ταμεία της η αλυσίδα της οικογένειας Σκλαβενίτη, με επικεφαλής τον Γεράσιμο Σκλαβενίτη, δεν ξεπερνούν τα 2 ευρώ για κάθε 100 ευρώ πωλήσεων.
Τα καθαρά κέρδη του ομίλου διαμορφώθηκαν σε 108,7 εκατ. ευρώ, αντιστοιχώντας σε περιθώριο 1,95%, ενώ της μητρικής «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης» σε 89,7 εκατ. ευρώ ή 1,93%. Ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 5,56 δισ. ευρώ σε επίπεδο ομίλου και 4,65 δισ. ευρώ για τη μητρική, με τη μισθοδοσία να φτάνει τα 802 εκατ. ευρώ και τις επενδύσεις τα 178 εκατ. ευρώ.
Τα στοιχεία αποτυπώνουν μια επιχείρηση με τεράστιο αποτύπωμα, υψηλό κοινωνικό κόστος λειτουργίας, αλλά και χαμηλά περιθώρια κερδοφορίας, τα οποία όμως παραμένουν υψηλότερα σε σχέση με τους άλλους μεγάλους παίκτες της αγοράς, όπως οι Δ. Μασούτης, ΑΒ Βασιλόπουλος και ο όμιλος Metro. Η σύγκριση με τον δεύτερο μεγαλύτερο παίκτη της αγοράς, τη Lidl, δεν είναι εφικτή, καθώς η εταιρεία δεν υποχρεούται σε δημοσίευση ισολογισμών.
Η πίεση στα περιθώρια για την ΑΒ Βασιλόπουλος και η στρατηγική Ν. Λαβίδα
Αν και παραμένει στην τριάδα των μεγαλύτερων παικτών του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, η ΑΒ Βασιλόπουλος κατέγραψε και το 2024 ζημιές, συνεχίζοντας την προσπάθεια να επανέλθει σε σταθερή κερδοφορία.
Στόχος της εταιρείας είναι να επιτύχει λειτουργικό περιθώριο 4%, έναντι 1,4% σήμερα, όχι απαραίτητα μέσω αύξησης του τζίρου ή εξαγορών, αλλά κυρίως με δραστική μείωση των λειτουργικών δαπανών και εξορθολογισμό του κόστους.
Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα, ο κύκλος εργασιών της αλυσίδας διαμορφώθηκε σε 1,94 δισ. ευρώ έναντι 1,97 δισ. ευρώ το 2023, σημειώνοντας μείωση 1,8%, ενώ οι καθαρές ζημίες περιορίστηκαν στα 15,78 εκατ. ευρώ από 19,27 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν.
Η προσαρμοσμένη λειτουργική κερδοφορία ανήλθε σε 26,7 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε περιθώριο 1,4%, ενώ τα λειτουργικά κέρδη έφτασαν τα 13,8 εκατ. ευρώ (+115%), κυρίως λόγω μικρότερων διαγραφών παγίων.
Όπως επισήμανε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Νίκος Λαβίδας, η υποχώρηση στο μεικτό κέρδος κατά 0,5% (περίπου 10 εκατ. ευρώ) συνδέεται με τη στήριξη των τιμών και τη συμμόρφωση με τα νομοθετικά όρια περιθωρίων, στο πλαίσιο της προσπάθειας να παραμείνουν τα προϊόντα προσιτά για τους καταναλωτές.
Metro AEBE: Δεύτερη σε κερδοφορία μετά τον Σκλαβενίτη, αλλά με πίεση στα περιθώρια
Με τζίρο που άγγιξε τα 1,62 δισ. ευρώ και αύξηση 1,9% σε σχέση με το 2023, ο όμιλος METRO ΑΕΒΕ, συμφερόντων της οικογένειας Παντελιάδη, διατήρησε την ανοδική του πορεία, αλλά με σαφή πίεση στα καθαρά αποτελέσματα. Τα κέρδη προ φόρων υποχώρησαν στα 23 εκατ. ευρώ από 31,4 εκατ. ευρώ το 2023 (πτώση 26,7%), ενώ τα EBITDA διαμορφώθηκαν σε 75 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 2,8%.
Το καθαρό περιθώριο κέρδους διαμορφώθηκε σε 1,42%, από 1,65% ένα χρόνο πριν, δείχνοντας πως η στρατηγική συγκράτησης τιμών και οι αυξήσεις στις αμοιβές των 11.000 εργαζομένων – που ξεπέρασαν τα 227 εκατ. ευρώ – είχαν άμεση επίδραση στην τελική γραμμή.
Η εταιρεία, με 320 καταστήματα (My Market, My Market Local και Metro Cash & Carry), προχώρησε το 2024 σε επενδύσεις 47 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2025 προγραμματίζει επενδύσεις άνω των 95 εκατ. ευρώ, δίνοντας έμφαση στην περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου και τον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Παρά τη μείωση των κερδών, ο όμιλος διατηρεί ισχυρή θέση στην αγορά, με ηγετική παρουσία στο χονδρεμπόριο και σταθερή ενίσχυση του brand My Market, που επεκτείνεται ραγδαία μέσω του μοντέλου My Market Local.
Μασούτης: Σταθερά κέρδη πριν το μεγάλο άλμα με την Κρητικός
Στον τελευταίο ισολογισμό πριν την επικείμενη εξαγορά της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός – μια συμφωνία που, εφόσον ολοκληρωθεί το 2026, θα εκτοξεύσει τον ενοποιημένο τζίρο πάνω από τα 2 δισ. ευρώ – η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα σούπερ μάρκετ Μασούτης, με επικεφαλής τον Γιάννη Μασούτη, συνέχισε να καταγράφει σταθερή, αλλά περιορισμένη κερδοφορία.
Το 2024, οι πωλήσεις του ομίλου ανήλθαν σε 1,14 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 5,9% σε σχέση με το 2023, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά φόρων διαμορφώθηκαν σε 5,97 εκατ. ευρώ, ποσοστό 0,52% επί του κύκλου εργασιών — ελαφρώς χαμηλότερο από το 0,58% της προηγούμενης χρονιάς.
Με άλλα λόγια, για κάθε 100 ευρώ πωλήσεων, η εταιρεία κρατά λίγο περισσότερο από μισό ευρώ καθαρό κέρδος. Παρά τη μικρή μεταβολή στα καθαρά αποτελέσματα, ο όμιλος εμφάνισε βελτίωση στη λειτουργική του αποδοτικότητα, με EBITDA 72,2 εκατ. ευρώ και EBIT 27,3 εκατ. ευρώ, αυξημένα περίπου 8% σε σχέση με το 2023.
Την ίδια στιγμή, το χρηματοοικονομικό κόστος ενισχύθηκε κατά 7,2%, στα 18,27 εκατ. ευρώ, περιορίζοντας την τελική κερδοφορία. Η εικόνα αυτή αποτυπώνει μια επιχείρηση με υγιή λειτουργικά θεμέλια και συγκρατημένα καθαρά κέρδη, που αντανακλούν τις πιέσεις ενός κλάδου με σταθερά υψηλό κόστος και χαμηλά περιθώρια.
ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός: Άνοδος πωλήσεων, χαμηλότερα καθαρά κέρδη
Τη στιγμή που η Μασούτης κινείται με σταθερά περιθώρια κέρδους, η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, με επικεφαλής τον Άγγελο Κρητικό, είδε το 2024 την κερδοφορία της να πιέζεται, παρά τη διψήφια αύξηση πωλήσεων.
Ο κύκλος εργασιών της ανήλθε σε 777,72 εκατ. ευρώ, από 702,01 εκατ. ευρώ το 2023, σημειώνοντας άνοδο 10,8%, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά φόρων περιορίστηκαν σε 3,94 εκατ. ευρώ, έναντι 4,58 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά καταγράφοντας μια πτώση 13,9%. Το καθαρό περιθώριο κέρδους διαμορφώθηκε σε 0,51% (από 0,65% το 2023), γεγονός που δείχνει πως η αύξηση του τζίρου δεν συνοδεύτηκε από αντίστοιχη βελτίωση της τελικής γραμμής.
Η βασική αιτία ήταν το αυξημένο χρηματοοικονομικό κόστος, που εκτινάχθηκε στα 10,6 εκατ. ευρώ (+21%). Η εταιρεία έκλεισε τη χρονιά με 874 καταστήματα (ιδιόκτητα, franchise και συνεργαζόμενα) έναντι 896 το 2023, ενώ το ανθρώπινο δυναμικό της αυξήθηκε στους 4.004 εργαζόμενους, από 3.505 ένα χρόνο πριν.
Διαβάστε επίσης:
ΔΕΛΤΑ: Μια ανάσα από τα 300 εκατ. ευρώ οι πωλήσεις – Ζημιές στην εταιρεία, οριακά κέρδη στον όμιλο
Ανάχωμα για τον πληθωρισμό η συμφωνία Θεοδωρικάκου με τα σούπερ μάρκετ για μειώσεις τιμών
Νιτσιάκος: Χτίζει brand στο μοσχαρίσιο κρέας – Στα 570 εκατ. ο τζίρος το 2025
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- «Stress Test» στα δάνεια των ελληνικών τραπεζών: Η ΤτΕ ζητά ταξινόμηση., ανάλογα με το πόσο κινδυνεύουν από την κλιματική κρίση
- Intralot: Υπέρ των Ελλήνων η κατανομή των νέων μετοχών – Ποιοι έβαλαν το «φρέσκο χρήμα» στην ΑΜΚ
- Οταν ο Ζαμπέτας είπε στον Ωνάση: «Γειά σου Τέλη μπατίρη» και ο Ελληνας κροίσος τον αποκάλεσε «Προλετάριο»
- Μόδα: Η Nike ανακάμπτει, το Selfridges σημειώνει απώλειες ξανά και πλέον θα αγοράζουμε απευθείας από το ChatGPT
