• Business

    Σούπερ μάρκετ: Ανεβάζει στροφές η μάχη για τα καταστήματα γειτονιάς

    • Άννα Διανά
    Μασούτης, Λαβίδας (ΑΒ Βασιλόπουλος), Κρητικός, Παντελιάδης (My Market)

    Μασούτης, Λαβίδας (ΑΒ Βασιλόπουλος), Κρητικός, Παντελιάδης (My Market)


    Με όχημα το μοντέλο franchise όλο και περισσότερο οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ διεισδύουν στην αγορά μικρής λιανικής.

    Μπαίνοντας  σε μια αγορά που τζιράρει πάνω από 1 δισ. ευρώ διευρύνουν το αποτύπωμά τους επιμερίζοντας παράλληλα το επιχειρηματικό κόστος.

    Και αυτό την ώρα που τα μικρά καταστήματα γειτονιάς, γνωστά ως convenience stores καταγράφουν τον υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης (+15,9%, Circana).

    Νέο μοντέλο franchise από τη Δ. Μασούτης

    Στην κατεύθυνση αυτή στην ανάπτυξη του δικτύου franchise, το οποίο αναμένεται να κωδικοποιηθεί και να ενταχθεί στο ευρύτερο πλαίσιο επέκτασης του δικτύου καταστημάτων της αναμένεται σύμφωνα με πληροφορίες του mononews, να προχωρήσει η Δ. Μασούτης.

    Ηδη καταρτίζεται το σχέδιο ανάπτυξης, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί στους επόμενους μήνες. Η βορειοελλαδίτικη εταιρεία, αναπτύσσει από το 2005 το δίκτυο καταστημάτων express market, το οποίο σήμερα αριθμεί περί τους 170 συνεργαζόμενους

    Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και η στόχευση

    Η ανάπτυξη ενός μοντέλου franchise στα πρότυπα της ΑΒ Βασιλόπουλος, leader της αγοράς σε αυτόν τον τομέα, ή της αλυσίδας My Market συμφερόντων της οικογένειας Παντελιάδη, έχει συγκριτικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τη ανάπτυξη δικτύου συνεργαζομένων.

    Είναι πιο συντεταγμένο και με πιο δεσμευτικό χαρακτήρα ενώ έχει όλα τα αβαντάζ της που μπορεί να έχει μια επιχείρηση αναπτύσσοντας  το δίκτυό της περιορίζοντας παράλληλα το οικονομικό ρίσκο.

    Το μοντέλο με την αξιοποίηση του θεσμού δικαιόχρησης προσφέρει επιπλέον πλεονεκτήματα, όπως  η μείωση του διοικητικού βάρος, η  βελτίωση των ποσοστών κέρδους, η  προστιθέμενη ευελιξία στον τρόπο λειτουργίας (ενεργειακά κόστη, ρυθμιστικό πλαίσιο) και η  επέκταση σε περιοχές που είναι δύσκολες για μια μεγάλη αλυσίδα να διεισδύσει και επιπλέον στα νέα καταστήματα που εντάσσονται στο δίκτυο δημιουργεί συνθήκες οικογενειακών επιχειρήσεων.

    Επιταχύνει η ΑΒ Βασιλόπουλος

    Από τις πρώτες αλυσίδες που μπήκαν στην αγορά αυτή ήταν η ΑΒ Βασιλόπουλος αναπτύσσοντας ένα πανελλαδικό δίκτυο  καταστημάτων λιανικής πώλησης τροφίμων με τη μέθοδο της δικαιόχρησης.

    Εχει δύο μοντέλα, τα AB Shop & Go, μικρά καταστήματα στο κέντρο της πόλης αλλά και μεγαλύτερων Supermarket AB Food Market σε κομβικές θέσεις που καλύπτουν τις ανάγκες μιας ευρύτερης περιοχής.

    Σήμερα η ΑΒ Βασιλόπουλος έχει 242 καταστήματα franchise. Είναι από τα μεγαλύτερα δίκτυα  καταστημάτων του συγκεκριμένου μοντέλου στην Ελλάδα και στόχος είναι η περαιτέρω ενίσχυσή του. Το 2022 επένδυσε 65,4 εκατ. ευρώ σε νέα καταστήματα, τέσσερα εταιρικά και 47 franchise. Στην τριετία υπολογίζεται ότι θα επενδύσει στη δημιουργία άλλων 180 franchise καταστημάτων.

    Το πλάνο ανάπτυξης της My Market

    Την ευκαιρία στην επέκταση μέσω franchise αξιοποιεί και η αλυσίδα My Market στοχεύοντας στην ανάπτυξη ενός δικτύου 86 καταστημάτων στην τριετία και 280 καταστημάτων σε βάθος δεκαετίας. Τα καταστήματα γειτονιάς είναι  από 120 έως 200 τ.μ., θα διαθέτουν περίπου από 3.000 έως 4.500 κωδικούς και θα λειτουργούν με διευρυμένο ωράριο επτά ημέρες την εβδομάδα.

    O όμιλος Metro έχει υπολογίζει ότι τα  Μy Market Local, όπως ονομάζονται τα franchise καταστήματα μπορούν να έχουν ετήσιο τζίρο από 800.000 ευρώ έως 1,2 εκατ. ευρώ, ανάλογα με τα τετραγωνικά και τη γεωγραφική τους θέση.

    Στους ισχυρούς παίκτες του franchise και η Κρητικός

    Οργανωμένο δίκτυο franchise έχει και η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός.

    Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ, που αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς και μέσω μπαράζ εξαγορών, στις οποίες έχει προχωρήσει τα τελευταία χρόνια, είχε στο τέλος του 2022 833 καταστήματα.  Από αυτά τα 319 ήταν εταιρικά και τα 514 franchise και αντιπρόσωποι.

    Σημειώνεται ότι πέρυσι η Κρητικός προχώρησε στην εξαγορά της Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες ΑΕ και ενέταξε στο δυναμικό της εκτός από τα 52 εταιρικά καταστήματα του ομίλου και τη διαχείριση των εμπορικών σημάτων Ελληνικά Μάρκετ, Πρόοδος Μάρκετ, Ήλιος Μάρκετ και Γρήγορα, μαζί με το ευρύτατο δίκτυο των 300 καταστημάτων τους.

    Διαβάστε επίσης:

    Σούπερ μάρκετ: Ανεβάζει στροφές η μάχη για τα καταστήματα γειτονιάς

    Γιώργος Στεργίου (ΕΥΔΑΠ): Είμαστε έτοιμοι να συνδράμουμε στην υδροδότηση όπου χρειαστεί

    Οι μη υγιείς σχέσεις με την εργασία μπορούν να επηρεάσουν την ευημερία των εργαζομένων



    ΣΧΟΛΙΑ