ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Στην εφοδιαστική αλυσίδα μέσω θαλάσσης, τα VLCC συνέχισαν να κυριαρχούν στις εισροές αργού πετρελαίου της Κίνας το 2025, μεταφέροντας το 91% του συνολικού όγκου θαλάσσιων μεταφορών», επισημαίνει στην εβδομαδιαία επισκόπηση του, ο έγκυρος ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv.
Οι ίδιοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι τα πλοία Aframax και Suezmax ακολούθησαν με 6,1% και 2,2% αντίστοιχα. Αυτή η δομή υπογραμμίζει τη συνεχιζόμενη εξάρτηση της Κίνας από τις αποστολές μεγάλων αποστάσεων από τη Μέση Ανατολή και τη συνεχιζόμενη αποτελεσματικότητα του τμήματος VLCC στην κάλυψη της ζήτησης μεγάλης κλίμακας διυλιστηρίων. Το μοτίβο παραμένει σε γενικές γραμμές συνεπές με το 2024, όταν τα VLCC μετέφεραν το 92,4% των συνολικών εισαγωγών και τα πλοία Aframax το 3,5%.
Η οριακή αλλαγή στην κατανομή των πλοίων υποδηλώνει σταθερές εμπορικές διαδρομές και προτιμήσεις ναύλωσης, αντανακλώντας τη μακροπρόθεσμη δέσμευση της Κίνας να εξασφαλίσει αλυσίδες εφοδιασμού αργού πετρελαίου μέσω μεγάλης χωρητικότητας, υπογράμμισαν οι αναλυτές της Xclusiv.
Μια σημαντική εξέλιξη που επηρέασε το κλίμα της αγοράς προέκυψε όταν η Κίνα ανακοίνωσε την επιβολή λιμενικών τελών σε πλοία που συνδέονται με τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η νέα πολιτική στοχεύει σε πλοία που ανήκουν σε εταιρείες εισηγμένες στις ΗΠΑ, φέρουν τη σημαία των ΗΠΑ, έχουν κατασκευαστεί στις Ηνωμένες Πολιτείες ή ανήκουν ή διαχειρίζονται από αμερικανικά φυσικά ή νομικά πρόσωπα.
Μια πρώτη ανάλυση δείχνει ότι η αγορά δεξαμενόπλοιων παρουσιάζει την υψηλότερη έκθεση σε αυτά τα μέτρα, σε σύγκριση με άλλους τομείς της ναυτιλίας, όπως τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην, εμπορευματοκιβωτίων και φυσικού αερίου. Αυτό οφείλεται κυρίως στο σημαντικό ποσοστό των δεξαμενόπλοιων που ανήκουν σε εισηγμένους στις ΗΠΑ φορείς εκμετάλλευσης, το οποίο εκτιμάται σε περίπου 12% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων.
Ωστόσο, η Κίνα διευκρίνισε στη συνέχεια ότι τα πλοία που κατασκευάζονται στην Κίνα και ανήκουν σε εταιρείες εισηγμένες στις ΗΠΑ θα εξαιρούνται από τα νέα λιμενικά τέλη. Λαμβάνοντας υπόψη αυτήν την εξαίρεση, το μερίδιο των δεξαμενόπλοιων που ενδεχομένως υπόκεινται στα τέλη μειώνεται από 12% σε περίπου 9%. Στον τομέα του αργού πετρελαίου, οι εισηγμένες στις ΗΠΑ εταιρείες κατέχουν περίπου το 13% του παγκόσμιου στόλου VLCC, το 20% των Suezmaxe και το 11% των Aframax.
Περαιτέρω ανάλυση αποκαλύπτει ότι το 82,7% αυτών των VLCC, το 80% των Suezmaxe και το 60% των Aframax που ανήκουν σε εταιρείες εισηγμένες στο χρηματιστήριο των ΗΠΑ, ενδέχεται να εξακολουθούν να εκτίθενται στα τέλη, καθώς πρόκειται για πλοία που δεν κατασκευάζονται στην Κίνα.
Σε όρους συνολικού στόλου, επισημαίνει η Xclusiv, αυτό μεταφράζεται σε 10,6% των ενεργών VLCC, 16,3% των Suezmaxe και 6,5% των Aframax που πιθανότατα αντιμετωπίζουν το νέο κόστος. Εάν αυτά τα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου τελικά εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των νέων λιμενικών τελών της Κίνας, ο αντίκτυπος στο θαλάσσιο εμπόριο μπορεί να είναι σημαντικός.
Το πρόσθετο κόστος πιθανότατα θα αποθάρρυνε τα πλοία που συνδέονται με τις ΗΠΑ να προσεγγίζουν κινεζικά λιμάνια, επιβάλλοντας αναδιάταξη στα πρότυπα φόρτωσης και εκφόρτωσης, αυστηροποιώντας τη διαθεσιμότητα χωρητικότητας στον Ειρηνικό, επεκτείνοντας τις αποστάσεις ταξιδιού καθώς τα πλοία επανατοποθετούνται και αυξάνοντας τη ζήτηση ανά τονομίλι και την αστάθεια των εμπορευμάτων.
Συνολικά, ενώ ο άμεσος οικονομικός αντίκτυπος αυτών των λιμενικών τελών δεν έχει ακόμη ποσοτικοποιηθεί πλήρως, το μέτρο υπογραμμίζει την αυξανόμενη χρήση της ναυτιλιακής ρύθμισης από την Κίνα ως στρατηγικού μοχλού στις διεθνείς εμπορικές σχέσεις. Η σχετικά υψηλή έκθεση στην αγορά δεξαμενόπλοιων υποδηλώνει πιθανές επιπτώσεις στους ναύλους μεταφοράς, τις αξίες των περιουσιακών στοιχείων και τις μελλοντικές στρατηγικές επενδύσεων στον στόλο μεταξύ των εισηγμένων στις ΗΠΑ ιδιοκτητών.
Αναλύοντας τα δεδομένα εμπορικών ροών από την πλατφόρμα Signal Ocean, σημειώνεται ότι από την αρχή του έτους, η Κίνα εισήγαγε περίπου 362,2 εκατομμύρια τόνους αργού πετρελαίου, εξαιρουμένων των όγκων από χώρες που υπόκεινται σε διεθνείς κυρώσεις, όπως η Βενεζουέλα, η Ρωσία και το Ιράν.
Τα στοιχεία υπογραμμίζουν τη συνεχιζόμενη ανάκαμψη της ζήτησης αργού πετρελαίου στην Κίνα, υποστηριζόμενη από την ανθεκτική βιομηχανική δραστηριότητα και τα ισχυρά περιθώρια διύλισης.
Η Σαουδική Αραβία διατήρησε τη θέση της ως ο κορυφαίος προμηθευτής αργού πετρελαίου της Κίνας, συνεισφέροντας το 16,6% των συνολικών εισαγωγών, ακολουθούμενη από το Ιράκ (13,9%) και τη Βραζιλία (9,8%).
Η διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού υπογραμμίζει τη στρατηγική προσπάθεια της Κίνας να εξισορροπήσει το μείγμα εισαγωγών της μεταξύ της Μέσης Ανατολής και των αναδυόμενων παραγωγών στη Λατινική Αμερική.
Για λόγους σύγκρισης, κατά την ίδια περίοδο το 2024, η Κίνα εισήγαγε 335,5 εκατομμύρια τόνους αργού πετρελαίου – αύξηση 8% σε ετήσια βάση το 2025.
Η Σαουδική Αραβία ηγήθηκε επίσης των προμηθειών πέρυσι με μερίδιο 17,1%, ακολουθούμενη από το Ιράκ (14,6%) και το Ομάν (8,6%).
Η ελαφρά μείωση του μεριδίου αγοράς της Σαουδικής Αραβίας φέτος αντανακλά τον εντεινόμενο ανταγωνισμό μεταξύ των βασικών εξαγωγέων και μια σταδιακή στροφή στις κινεζικές προμήθειες προς τα βαρέλια της λεκάνης του Ατλαντικού.
Διαβάστε επίσης
Μελίνα Τραυλού: «Ορόσημο η είσοδος της Neptune Lines στη Λατινική Αμερική»
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
