ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Το τέλος του φετινού καλοκαιριού δεν μπορεί να διαχωριστεί από τις εξελίξεις στην αγορά άνθρακα της Κίνας. Η εγχώρια παραγωγή αυξήθηκε κατά 5,4% σε ετήσια βάση το πρώτο εξάμηνο του 2025, περιορίζοντας τη ζήτηση για εισαγωγές», επισημαίνει στην εβδομαδιαία επισκόπηση του, ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv.
Οι αναλυτές υποστηρίζουν επίσης ότι οι έντονες βροχοπτώσεις και η κυβερνητική καταστολή έπληξαν την εξόρυξη τον Ιούλιο, με αποτέλεσμα η παραγωγή να μειωθεί κατά 3,8% σε ετήσια βάση, στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Απρίλιο του 2024.
Αυτή η αναστάτωση άνοιξε ξανά το arbitrage για τα θαλάσσια φορτία, αναζωογονώντας την κινεζική ζήτηση, ακριβώς τη στιγμή που τα κέρδη των πλοίων σταθεροποιούνταν.
Οι αναλυτές τονίζουν ακόμη ότι οι εισαγωγές ανήλθαν σε 139,7 εκατομμύρια τόνους το πρώτο εξάμηνο του 2025, από 174,6 εκατομμύρια τόνους ένα χρόνο νωρίτερα, αλλά οι έρευνες αυξήθηκαν στα τέλη του καλοκαιριού καθώς η εγχώρια προσφορά μειώθηκε.
Ο αντίκτυπος ήταν σαφής: ενώ τα Cape δυσκολεύτηκαν να διατηρήσουν τα κέρδη τους, τα Panamaxes, τα Supramaxes και τα Handys έκλεισαν τον Αύγουστο στα υψηλά τους.
Το καλοκαίρι του 2025 επιβεβαίωσε για άλλη μια φορά ότι σε ένα αβέβαιο περιβάλλον Capesize, οι μεταβαλλόμενες θεμελιώδεις τιμές του κινεζικού άνθρακα μπορούν να στηρίξουν την ισχύ του στόλου, ενισχύοντας τον ρόλο τους ως τη ραχοκοκαλιά της σταθερότητας στην αγορά ξηρού φορτίου χύδην.
Τα εποχικά πρότυπα αποτελούν συχνά ένα αξιόπιστο βαρόμετρο της υποκείμενης ζήτησης, με την περίοδο Ιουνίου-Αυγούστου να καθορίζει τον τόνο για το τελευταίο τρίμηνο του έτους.
Από το 2023 και μετά, η αγορά έχει αφηγηθεί τρεις πολύ διαφορετικές ιστορίες, με τα Capesize να παρουσιάζουν μεταβλητότητα, τα Panamaxes επίσης, ενώ τα τμήματα με γρανάζια επέδειξαν ανθεκτικότητα και σταθερότητα.
Στην αγορά Capesize, το καλοκαίρι του 2023 ξεχώρισε για την δύναμή του. Η σεζόν ξεκίνησε με το C5TC κοντά στα 9.700 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα στις αρχές Ιουνίου, αντανακλώντας τις αδύναμες ροές σιδηρομεταλλεύματος.
Ωστόσο, καθώς το καλοκαίρι προχωρούσε, η αναπλήρωση των αποθεμάτων στην Κίνα και η ισχυρότερη δραστηριότητα στον Ατλαντικό πυροδότησαν μια απότομη ανάκαμψη.
Μέχρι τα τέλη Αυγούστου, τα Capesize κέρδιζαν περίπου 21.300 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα, περισσότερο από το διπλάσιο επίπεδο ανοίγματος και ακριβώς στο εποχιακό υψηλό.
Το επόμενο έτος, το 2024, παρουσίασε μια διαφορετική εικόνα. Το C5TC άνοιξε τον Ιούνιο στα 23.300 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα και σκαρφάλωσε στο χαμηλό των 32.000 δολαρίων ΗΠΑ μέχρι τον Ιούλιο, δίνοντας την εντύπωση μιας ακόμη ισχυρής σεζόν.
Ωστόσο, η δυναμική γρήγορα εξασθένησε και μέχρι τα τέλη Αυγούστου οι τιμές είχαν υποχωρήσει στα 23.900 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα, σχεδόν πανομοιότυπες με το επίπεδο ανοίγματος.
Φέτος, το 2025, το μοτίβο ήταν παρόμοιο. Ξεκινώντας τον Ιούνιο στα 19.000 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα, τα Capes κορυφώθηκαν κοντά στα 31.700 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα στα τέλη Ιουλίου, μόνο και μόνο για να υποχωρήσουν κάτω από τα 24.000 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα στα τέλη Αυγούστου.
Για τρίτο συνεχόμενο καλοκαίρι, τα μεγαλύτερα πλοία δεν κατάφεραν να εδραιώσουν τα κέρδη τους, αφήνοντας την σεζόν να χαρακτηρίζεται από αστάθεια.
Τα Panamaxes, αντίθετα, ήταν πιο σταθερά. Το 2023, το P5TC ξεκίνησε τον Ιούνιο λίγο πάνω από τα 9.200 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα και έκλεισε τον Αύγουστο στα 13.500 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα, κοντά στο υψηλό του.
Το 2024, το P5TC άνοιξε στα 15.100 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα, άγγιξε για λίγο τα 17.600 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα στα μέσα Ιουνίου, αλλά έκλεισε το καλοκαίρι σχεδόν αμετάβλητο στα 15.600 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα.
Φέτος, ωστόσο, η εικόνα ήταν πιο θετική. Οι τιμές των Panamaxes ξεκίνησαν τον Ιούνιο του 2025 στα 10.000 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα και ανέβηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν για να ολοκληρώσουν τον Αύγουστο σχεδόν στα 16.800 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα, κλείνοντας στα υψηλά τους και προσφέροντας στους κατόχους μια εποικοδομητική πορεία.
Οι Supramaxes και οι Handysizes έχουν δείξει ακόμη μεγαλύτερη ανθεκτικότητα. Το 2023, οι S11TC κινήθηκαν από 11.100 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα τον Ιούνιο σε 13.600 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα τον Αύγουστο, ενώ το 2024 ενισχύθηκαν από 12.000 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα σε 16.600 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα, κλείνοντας στην κορυφή.
Το καλοκαίρι του 2025 επέκτειναν αυτή την τάση: από 12.000 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα στις αρχές Ιουνίου, οι Supras αυξήθηκαν σταθερά στα 18.400 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα στα τέλη Αυγούστου, το ισχυρότερο κλείσιμο της θερινής περιόδου. Οι Handys ακολούθησαν την ίδια πορεία.
Από 10.800 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα τον Ιούνιο του 2023, έκλεισαν εκείνο το καλοκαίρι στα 12.800 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα, ενώ το 2024 αυξήθηκαν από 12.000 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα σε 13.500 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα. Φέτος, ο HS7TC από 10.779 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα στις αρχές Ιουνίου, ανέβηκε στα 13.600 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα μέχρι τα τέλη Αυγούστου, τερματίζοντας και πάλι στην εποχιακή κορύφωση.
Διαβάστε επίσης
Χασάν Γκαντούρ: Η UBS «βύθισε» τις ελπίδες του Λιβανέζου εφοπλιστή για την υπόθεση του Chloe V
Η Celestyal παρουσιάζει την καμπάνια «Πλεύστε και Εξοικονομήστε» με εκπτώσεις έως και 50%
Οι Χούθι ξαναχτύπησαν ισραηλινό πλοίο στην Ερυθρά Θάλασσα, κοντά στις ακτές της Σαουδικής Αραβίας
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Alpha Bank: Στα 2,5 δισ. ευρώ το συνολικό χαρτοφυλάκιο της τράπεζας για τον τουρισμό
- Famar: Εξαγόρασε φαρμακευτική μονάδα στη Γερμανία
- Σκέρτσος: Την ανάπτυξη πρέπει να την αισθανθεί κάθε πολίτης της χώρας, ειδικά οι άνθρωποι της περιφέρειας
- Μονή Σινά: Ο Αρχιεπίσκοπος Δαμιανός κήρυξε την έναρξη των διαδικασιών διαδοχής του
