Η ελβετική τράπεζα UBS βγήκε νικήτρια στη δικαστική διαμάχη με την οικογενειακή ναυτιλιακή του Λιβανέζου εφοπλιστή Χασάν Γκαντούρ (Ghassan Ghandour), βάζοντας τέλος στις αξιώσεις αποζημίωσης για την κατάσχεση και τον πλειστηριασμό του VLCC Chloe V, το 2021.
Η απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου της Σιγκαπούρης, που εκδόθηκε το καλοκαίρι, απέρριψε τον ισχυρισμό της εταιρείας του Γκαντούρ.
Συγκεκριμένα, η Chloe Navigation κατέθεσε αγωγή για αποζημίωση κατά της UBS στο Ανώτατο Δικαστήριο της Σιγκαπούρης, ισχυριζόμενη ότι η άρνηση της τράπεζας, στην οποία ήταν υποθηκευμένο το τάνκερ Chloe V (χωρητικότητας 320,100 dwt, κατασκευής 2011), να εκδώσει επιστολή ασφαλούς χρήσης (letter of enjoyment) για την ναυλώτρια του, οδήγησε τελικά στην κατάσχεση και δικαστική πώληση του πλοίου.
Το letter of enjoyment είναι μια συμβατική δέσμευση ενός δανειστή που έχει εξασφάλιση σε ένα πλοίο προς τον ναυλωτή του, η οποία εγγυάται στον ναυλωτή το νόμιμο δικαίωμα αδιατάρακτης χρήσης του πλοίου. Με άλλα λόγια, σήμαινε ότι η τράπεζα δεν θα προχωρούσε στην κατάσχεση ή στην επανάκτηση του πλοίου.
Η Koch, ναυλώτρια εταιρεία του Chloe V , ήθελε να επεκτείνει τη ναύλωση για 12 μήνες λίγο πριν από τη λήξη της αρχικής συμφωνίας τον Μάιο του 2021. Ωστόσο, έθεσε ως όρο την έκδοση επιστολή ασφαλούς χρήσης από τον ενυπόθηκο δανειστή.
Σημειώνεται ότι το πλοίο ήταν υποθηκευμένο στην Credit Suisse, η οποία είχε χρηματοδοτήσει την κατασκευή του μέσω δανείων και πιστωτικών γραμμών προς την Chloe Navigation. Ωστόσο, κατά την εκδίκαση της υπόθεσης στη Σιγκαπούρη, αντίδικος ορίστηκε η UBS, η οποία είχε συγχωνευτεί με την Credit Suisse το 2023.

Παρά το γεγονός ότι η Credit Suisse ενέκρινε τη επέκταση της σύμβασης ναύλωσης με την Koch, αρνήθηκε να εκδώσει την επιστολή (letter of enjoyment), αναφέροντας χαρακτηριστικά: «Μια τέτοια δέσμευση θα περιόριζε αναγκαστικά τη δυνατότητας μας να ασκήσουμε τα δικαιώματα μας βάσει της δανειακής συμφωνίας και των λοιπών χρηματοοικονομικών εγγράφων, κάτι με το οποίο δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε».
Στελέχη της τράπεζας δήλωσαν στο δικαστήριο ότι ανησυχούσαν για την οικονομική θέση και το πιστωτικό ιστορικό της Chloe Navigation.
Μετά την άρνηση της τράπεζας να παρέχει την εγγύηση που ζητούσε η Koch, η εταιρεία αρνήθηκε να επεκτείνει τη ναύλωση και επέστρεψε το Chloe V κατά την λήξη της αρχικής συμφωνίας.
Στην συνέχεια, η Koch προχώρησε άμεσα σε κατάσχεση του δεξαμενόπλοιου λόγω οικονομικής διαφοράς που είχε με την Chloe Navigation σχετικά με τη χρηματοδότηση της εγκατάστασης scrubber σε αυτό.
Η Credit Suisse ανέλαβε η ίδια τη διαδικασία κατάσχεσης, υποστηρίζοντας ότι η Chloe Navigation δεν είχε εξασφαλίσει έγκαιρα την αποδέσμευση του πλοίου, ούτε διατήρησε τον ελάχιστο απαιτούμενο λογαριασμό ρευστότητας.
Το Ανώτατο Δικαστήριο της Σιγκαπούρης διέταξε τον πλειστηριασμό του πλοίου, το οποίο, σύμφωνα με το tradewinds, κατέληξε στην εταιρεία Hellenic Tankers συμφερόντων του Κύπριου εφοπλιστή Ανδρέα Χατζηγιάννη, τον Δεκέμβριο του 2021.
Το Chloe V δημοπρατήθηκε για 42,1 εκατ. δολάρια. Η Credit Suisse είχε ήδη εξασφαλίσει δικαστική απόφαση κατά της Chloe Navigation για 44,9 εκατ. δολάρια, ποσό που συμψηφίστηκε εν μέρει με τα έσοδα της πώλησης.
Η εταιρεία Hermes Shipholding του Χασάν Γκαντούρ, τελικός μέτοχος του Chloe V, υπέβαλε ανταγωγή κατά της UBS. Υποστήριξε ότι, αφού η τράπεζα ενέκρινε τη νέα σύμβαση με την Koch, συνεπαγόταν ότι είχε αποδεχτεί και διάφορους “σιωπηρούς” όρους, μεταξύ των οποίων να μην αρνείται αδικαιολόγητα οποιαδήποτε έγκριση ή να μην προβαίνει σε οποιαδήποτε ενέργεια που θα εμπόδιζε την Chloe Navigation να εκπληρώσει τις δανειακές της υποχρεώσεις.
Η Hermes ισχυρίστηκε ότι η άρνηση έκδοσης του letter of enjoyment ήταν «παράλογη ή/και αδικαιολόγητη» και εμπόδισε την επέκταση της σύμβασης με την Koch, προκαλώντας της ζημιά.
Η UBS αντέτεινε ότι οι όροι του δανείου δεν παρείχαν καμία συμβατική διακριτική ευχέρεια για την έκδοση letter of enjoyment και ότι ακόμη και αν υπήρχε, δεν ίσχυαν σιωπηροί όροι σε αυτό το ζήτημα. Επίσης, τόνισε ότι η απόφαση λήφθηκε «εύλογα, ορθολογικά και με καλή πίστη».
Ο δικαστής S. Mohan αποφάνθηκε υπέρ της UBS, κρίνοντας ότι οι ρήτρες του δανείου «δεν είχαν καμία εφαρμογή» σε letter of enjoyment.
«Ακόμα και αν ίσχυαν, ήταν απόλυτα στην διακριτική ευχέρεια του ενάγοντος να εκδώσει ή όχι τέτοιο έγγραφο», υποστήριξε.
Απορρίπτοντας την αγωγή της Chloe Navigation, ο δικαστής τόνισε ότι η εταιρεία «δεν είχε καμία αιτιολογία» να επιδιώξει νομική αποζημίωση για τις συνέπειες της μη ενεργοποίησης της σύμβασης ναύλωσης.
Οι εταιρείας της οικογένειας Γκαντούρ
Οι νομικές διαδικασίες στη Σιγκαπούρη έφεραν στο φως το πλέγμα των επιχειρήσεων που βρίσκονται υπό τον έλεγχο του Λιβανέζου εφοπλιστή Χασάν Γκαντούρ (Ghassan Ghandour) και της οικογένειάς του.
Στην απόφασή του, ο δικαστής του Ανώτατου Δικαστηρίου S. Mohan περιέγραψε τον Γκαντούρ ως ιδρυτικό μέλος και επικεφαλής του συνόλου των εταιρειών της οικογένειας, που έχουν επενδύσεις από την ναυτιλία, το πετρελαίου και το φυσικό αέριο μέχρι την τέχνη και τα ακίνητα.
Ειδικότερα στον τομέα της ναυτιλία, η Hermes Shipholding λειτουργεί ως εταιρεία συμμετοχών και είναι ο τελικός ιδιοκτήτης όλων των μετοχών της Chloe Navigation. Ανήκει στη σύζυγο και στις δύο κόρες του Γκαντούρ, όπως αναφέρει το tradewinds.
Η Hermes Marine Management, ξεχωριστή εταιρεία με έδρα τον Πειραιά, ενεργούσε ως εμπορικός και τεχνικός διαχειριστής του Chloe V, καθώς και ως αντιπρόσωπος της Chloe Navigation.
Η διαχείρισή τους γίνεται από τον Πειραιά μέσω της Gulf Marine Management, που ελέγχεται από τον Γκαντούρ.
Διαβάστε επίσης:
Οι Χούθι ξαναχτύπησαν ισραηλινό πλοίο στην Ερυθρά Θάλασσα, κοντά στις ακτές της Σαουδικής Αραβίας
Σε νάρκη χτύπησε πλοίο με σημαία Μπελίζ στην Οδησσό
Θεόδωρος Βενιάμης: Συγκρούστηκε πλοίο της Golden Union ανοιχτά της Σιγκαπούρης
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Γιατί ο Γιάννης Αλαφούζος σπάει το ταμείο και ρίχνει τρελά λεφτά στον Παναθηναϊκό
- Πιερρακάκης στο Reuters: Η Ελλάδα μπορεί να πρωταγωνιστήσει στις διασυνοριακές συγχωνεύσεις και εξαγορές στην Ευρώπη
- Αυτές είναι οι «σιδηρές κυρίες» του ελληνικού ποδοσφαίρου
- Από Κουτσόγιωργα σε Βελόπουλο: H ατάκα φτηνή, η δημοκρατία ακριβή
