• Ναυτιλία

    VesselsValue: H διόρθωση και η επόμενη ημέρα για την αγορά των containerships


    Μετά από μια περίοδο κατά την οποία οι ναύλοι στην αγορά των containerships βρέθηκαν σε ιστορικά υψηλά, έχει έρθει η ώρα της διόρθωσης, αναφέρει σε ανάλυση της η VesselsValue.

    Η αγορά εμπορευματοκιβωτίων φαίνεται να σημείωσε κορύφωση, καθώς οι ανησυχίες για τη ζήτηση που συνδέονται με την υγεία της παγκόσμιας οικονομίας έχουν αμβλύνει κάπως το κλίμα. Αυτό οδήγησε στη μείωση της ζήτησης σε ολόκληρο τον τομέα των containerships, περιορίζοντας παράλληλα τη συμφόρηση στα κινεζικά και αμερικανικά λιμάνια και, κατά συνέπεια, μετριάζοντας το ύψος των ναύλων.

    Όπως αναφέρει η VesselsValue, ο ναύλος διάρκειας ενός έτους για ένα pamanax χωρητικότητας 4,250 TEU, έφτασε στο υψηλό των 99.000 δολαρίων ημερησίως τον περασμένο Μάρτιο. Ωστόσο, στο τέλος Σεπτεμβρίου είχε μειωθεί σχεδόν στα μισά, στα 51.000 δολάρια ημερησίως.

    Για παράδειγμα, το Panamax Vela χωρητικότητας 4.254 TEU ναυλώθηκε τον Φεβρουάριο του 2022 για 60 μήνες στα 43.250 δολάρια/ημέρα. Μισό χρόνο αργότερα, το CMA CGM Jamaica χωρητικότητας 4.298 TEU ναυλώθηκε επίσης για 60 μήνες, αλλά μόλις στα 39.000 δολάρια/ημέρα.

    This image has an empty alt attribute; its file name is image-9.png
    Τιμές χρονοναύλωσης για διάφορους τύπους πλοίων εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ 2018 και 2022, για ένα έτος

    Οι αξίες των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν σταθερά τα τελευταία δύο χρόνια μέχρι τον Αύγουστο, αλλά ακολουθώντας την πορεία της αγοράς ναύλων, υποχώρησαν. Για παράδειγμα, η τιμή ενός πλοίου Panamax Container ηλικίας πέντε ετών μειώθηκε κατά 25% από το υψηλότερο σημείο των 118,391 εκατ. δολαρίων που βρέθηκε τον Απρίλιο, σε 89,60 εκατ. δολάρια έως το τέλος Σεπτεμβρίου.

    Το North Bridge (4.298 TEU, κατασκευής 2006) αγοράστηκε από την MSC τον Φεβρουάριο έναντι 82,5 εκατ. δολαρίων, ενώ η αξία του μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου υποχώρησε στα 51,56 εκατ. δολάρια.

    Βιβλίο παραγγελιών και τιμές νεότευκτων containerships

    Η ζήτηση για νεότευκτα έχει επιβραδυνθεί κατά τη διάρκεια του έτους. To 2021 οι παραγγελίες containerships έφθασαν σε επίπεδα ρεκόρ, στα 621 πλοία που ισοδυναμούν με 3,9 εκατομμύρια TEU.

    Συγκριτικά, το 2022 έχουν γίνει μόνο 355 παραγγελίες νεότευκτων μέχρι στιγμής, σχεδόν τα μισά σε σχέση με τον προηγούμενο έτος.

    This image has an empty alt attribute; its file name is image-10.png
    Παραγγελίες νεότευκτων containerships το 2021 και το 2022
     

    Οι παραγγελίες το 2021 επικεντρώθηκαν στα New Panamax πλοία χωρητικότητας 15.000 TEU από εταιρείες όπως η OOCL, η COSCO Shipping, η Seaspan, η Evergreen Marine και η Wan Hai Lines. Φέτος, ωστόσο, βλέπουμε ότι αγαπημένος τύπος των ναυτιλιακών είναι τα  Post Panamax, με τις CMA CGM, MSC, Seaspan και Eastern Pacific να παραγγέλνουν πλοία χωρητικότητας 7.000-7.800 TEU.

    Οι μέσες τιμές νεότευκτων Panamax μειώθηκαν κατά περίπου 6% από την αρχή του έτους, από 281,30 εκατ. δολάρια σε 263,63 εκατ. δολάρια στο τέλος Σεπτεμβρίου.

    Ωστόσο, η μεγαλύτερη πτώση στις αξίες σημειώθηκε στον τομέα των Sub Panamax, όπου οι τιμές των νεότευκτων μειώθηκαν κατά 17,2% από την αρχή του έτους στα 51,47 εκατ. δολάρια.

    Αγοραπωλησίες containerships

    Μεταξύ Ιανουαρίου και Σεπτεμβρίου 2021 πουλήθηκαν 539 containerships, ενώ την ίδια περίοδο φέτος άλλαξαν χέρια μόνο 270.

    Ενώ 95 πλοία μεταβιβάστηκαν στην αγορά μεταχειρισμένων το δεύτερο τρίμηνο του 2022, το τρίτο τρίμηνο πουλήθηκαν μόνο 46 πλοία, πτώση 52%.

    Η MSC ήταν και πάλι ο μεγαλύτερος αγοραστής, καθώς απέκτησε 7 πλοία, ενώ η Wan Hai Lines ήταν ο δεύτερος μεγαλύτερος αγοραστής με 4 μεταπωλήσεις Sub Panamax.

    Όσον αφορά τις αξίες, σε πλήρη αντίθεση με την αύξηση των αξιών των containerships κατά τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2021, οι τιμές  το 2022 μειώθηκαν συνολικά, σημαντικά.

    Προβλέψεις

    Η συμφόρηση εξακολουθεί να υποστηρίζει την αγορά, αλλά οι όγκοι TEU στις κύριες διαδρομές εμπορίου επιβραδύνονται μετά από ένα ισχυρό πρώτο εξάμηνο του έτους και τα τονομίλια πρόκειται να μειωθούν σταδιακά το δεύτερο εξάμηνο του 2022. Ωστόσο, εντός της Ασίας, η αγορά παρουσιάζει σημάδια δυναμικής.

    Μια ολοένα και πιο μειωμένη προοπτική για την οικονομική ανάπτυξη σε συνδυασμό με τις πληθωριστικές πιέσεις, τους φόβους για ύφεση και τις αυξήσεις των επιτοκίων, μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά την αγορά.

    Η ανάπτυξη του στόλου παραμένει υψηλή, με το βιβλίο παραγγελιών να ανέρχεται επί του παρόντος στο 30% του υπάρχοντος στόλου τον Ιούλιο, το υψηλότερο επίπεδο από την κορύφωση του 2008. Τα επίπεδα διάλυσης είναι χαμηλά, αλλά σύμφωνα με την VesselsValue αυτό θα επιταχυνθεί καθώς η αγορά σταθεροποιείται μετά το 2022 και οι κανονισμοί απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές θα τεθούν σε ισχύ.

    Η αγορά αναμένεται να παραμείνει σταθερή το 2022 λόγω της συνεχιζόμενης υψηλής συμφόρησης, αλλά τα ναύλα τείνουν χαμηλότερα μετά την κορύφωση του δεύτερου τριμήνου.

    Συμπέρασμα

    Οι τιμές των νεότευκτων θα παραμείνουν γενικά στα τρέχοντα ή υψηλότερα επίπεδα κατά το επόμενο έτος. Μετά το 2023, η συνολική δραστηριότητα παραγγελιών προβλέπεται να χαλαρώσει καθώς η όρεξη για νέα containerships μειώνεται.

    Καθώς το συνολικό βιβλίο παραγγελιών περιορίζεται και το ενδιαφέρον για νέες παραγγελίες μειώνεται, αναμένουμε ότι οι τιμές των νεότευκτων θα υποχωρήσουν προς το τέλος της προβλεπόμενης περιόδου.

    Οι ναυλωτές που δεσμεύονται με μακροπρόθεσμες ναυλώσεις από την εποχή που η αγορά ήταν στα ύψη, θα βρεθούν τελικά υπό πίεση να συνεχίσουν να λειτουργούν αυτά τα πλοία, αλλά σε λιγότερο κερδοφόρα επίπεδα.

     

    Διαβάστε ακόμη:

    Kύμα LNG carriers κατακλύζει την Ευρώπη και “χτυπά” τις τιμές του φυσικού αερίου



    ΣΧΟΛΙΑ