• Ναυτιλία

    Τις βάσεις για τη μετά COVID εποχή βάζει για την κρουαζιέρα η Ελλάδα

    Πάτμος


    Για πρώτη φορά από την θρυλική κατάργηση του καμποτάζ στην ελληνική κρουαζιέρα, πριν από 11 χρόνια, η Ελλάδα βάζει σοβαρή υποψηφιότητα να αναπτύξει το λεγόμενο homeport στα ελληνικά λιμάνια.

    Στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, με την Ελλάδα να βρίσκεται στο κέντρο του κυκλώνα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, η τότε κυβέρνηση, με πρωθυπουργό τον Γιώργο Παπανδρέου, προχώρησε στην κατάργηση του καμποτάζ, προκειμένου ξένα κρουαζιερόπλοια να έρθουν στη χώρα μας και να κάνουν κρουαζιέρες με βάση τα ελληνικά λιμάνια. Τα ποσά που είχαν ακουστεί τότε για τις ωφέλειες που είχε η ελληνική οικονομία σε ετήσια βάση, από 1 δισ. ευρώ μέχρι και 2 δισ. ευρώ, ποτέ δεν επιβεβαιώθηκαν, ενώ αν εξαιρέσεις την Celestyal Cruises, τότε Louis Cruises, καμία εταιρεία δεν έκανε συστηματικά home port από την Ελλάδα.

    Να ξεκινάει δηλαδή κρουαζιέρες από εδώ, φέρνοντας τουρίστες κατά κύριο λόγο από το εξωτερικό. Και αυτό παρά το γεγονός ότι η περιοχή μας είναι ο δεύτερος πιο hot προορισμός στο κόσμο, μετά την Καραϊβική. Όμως δεν έχει εσωτερική αγορά, δεν είχε απευθείας πτήσεις από τις ΗΠΑ που είναι η μεγαλύτερη δεξαμενή επιβατών κρουαζιέρας στο κόσμο, ενώ η γειτονική Ιταλία κυριαρχεί εδώ και δεκαετίες στα πράγματα της κρουαζιέρας, τόσο στη Μεσόγειο όσο και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

    Ότι δεν έγινε τα προηγούμενα χρόνια, φαίνεται ότι θα γίνει τα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια, υπό την προϋπόθεση φυσικά ότι θα έχουμε ξεπεράσει την πανδημία της COVID-19. Η αλλαγή στάσης των μεγάλων ομίλων κρουαζιέρας, κυριολεκτικά προήλθε από ατύχημα, αλλά και από τη θέληση και την προετοιμασία της χώρας να υποδεχτεί με ασφάλεια κρουαζιερόπλοια το φετινό καλοκαίρι.  Το 2020 ήταν καταστροφικό για την παγκόσμια κρουαζιέρα. Το 95% και πλέον των κρουαζιερόπλοιων παρέμεινε δεμένο, αφού οι περιορισμοί στις μετακινήσεις που έφερε η πανδημία έκαναν αδύνατη τη έναρξη της σεζόν, ενώ και οι επιβάτες δεν έδειχναν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, δημιουργώντας ζημιές δεκάδων δισ. δολαρίων για το σύνολο του κλάδου.

    Η φετινή χρονιά έπρεπε να είναι ένα στοίχημα επανέναρξης του κλάδου, για τη διατήρηση της βιώσιμότητάς του.  Ένα στοίχημα στο οποίο η Ελλάδα βγήκε μπροστά προετοιμάστηκε γρήγορα, και ήταν η πρώτη χώρα που άνοιξε οργανωμένα τις πύλες της στα κρουαζιερόπλοια, με συγκεκριμένους κανόνες υγειονομικής ασφάλειας. Μάλιστα μέχρι σήμερα δεν έχουν αναφερθεί κρούσματα COVID στα κρουαζιερόπλοια που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

    Οι εταιρείες ανταποκρίθηκαν άμεσα, αφού είδαν τους δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς σαν «έξοδο διαφυγής» από την καταστροφή. Μια συμφωνία που βρίσκει και τις δύο πλευρές νικητές, και βάζει τις βάσεις στενότερης συνεργασίας τα επόμενα χρόνια.

    Οι δηλώσεις

    Μόνο τυχαίες δεν είναι και οι δηλώσεις κορυφαίων στελεχών των ομίλων κρουαζιέρας, που επισκέπτονται κατ΄επανάληψη τους τελευταίους μήνες τη χώρας.

    «Το να καλωσορίσουμε ξανά τους επισκέπτες και τα πληρώματά μας ήταν μια από τις πιο αξέχαστες στιγμές της καριέρας μου εδώ και πάνω από 30 χρόνια», δηλώνει ο Harry Sommer, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Norwegian Cruise Line, ενώ προσθέτει: «Είμαστε ενθουσιασμένοι που κάνουμε αυτή την μεγάλη επιστροφή στις κρουαζιέρες με ένα ολοκαίνουργιο δρομολόγιο και μια νέα αφετηρία δρομολογίου για την εταιρεία μας, προσφέροντας στους επισκέπτες μας ακόμη μεγαλύτερη επιλογή μοναδικών διακοπών στη θάλασσα».

    Η εκκίνηση του δρομολογίου του Norwegian Jade από την Αθήνα αποτελεί μέρος μιας μακροπρόθεσμης στρατηγικής για την περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας της NCL στην Ευρώπη, έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς κρουαζιέρας για την εταιρεία. Έως το 2023, η εταιρεία σχεδιάζει να τοποθετήσει εννέα πλοία στην περιοχή, με προγραμματισμένα δρομολόγια στην Ελλάδα από τα Norwegian Dawn, Epic, Escape, Getaway, Gem, Jade και Star.

    Στο ίδιο μήκος κύματος και τα στελέχη της Silversea Cruises, που φέτος έκανε και τελετή ονοματοδοσίας του νέου της πλοίου, στον Πειραιά. Η θυγατρική της Royal Caribbean Group για το 2022 σχεδιάζει να διπλασιάσει τις  προσεγγίσεις των κρουαζιερόπλοιών της στα ελληνικά λιμάνια. «Βάζουμε στον προγραμματισμό μας εναλλακτικούς, για το μεγάλο κοινό της κρουαζιέρας, προορισμούς αναδεικνύοντας κάθε γωνιά της Ελλάδας. Ήδη η ζήτηση είναι υψηλή από τους πελάτες της εταιρίας από μεγάλες αγορές όπως οι ΗΠΑ».

    Θετικό το κλίμα

    «Καθόλου άσχημα, δεδομένων  των συνθηκών». Με την έκφραση αυτή σχολιάζουν την πορεία της κρουαζιέρας φέτος στην Ελλάδα στελέχη του κλάδου.

    Σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), μέχρι τώρα στη χώρα μας έχουν δραστηριοποιηθεί 22 πλοία από 17 εταιρείες, είτε για homeport είτε για transit ταξίδια. Παράλληλα σύμφωνα με τον προγραμματισμό που υπάρχει ακόμα έξι πλοία αναμένεται να αναπτύξουν δραστηριότητα το επόμενο διάστημα

    Σε παγκόσμια κλίμακα, τα στοιχεία της CLIA δείχνουν ότι έως τα τέλη Σεπτεμβρίου θα λειτουργεί το 57% του παγκόσμιου στόλου κρουαζιερόπλοιων ενώ μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου 2021 αναμένεται να λειτουργεί το 78% του στόλου. Σε κάθε περίπτωση βέβαια ο προγραμματισμός αυτός εξαρτάται από την πορεία αντιμετώπισης της πανδημίας σε όλο τον κόσμο.

    Συνολικά 21 πλοία έκαναν ή προγραμματίζουν να κάνουν κρουαζιέρες στη περιοχή μας φέτος με βάση τα ελληνική λιμάνια. Πιο συγκεκριμένα η Celestyal Cruises με τα Celestyal Crystal και Celestyal Olympia, η Sillver Sea Cruises με το Silver Moon, η Celebrity Cruises με το Celebrity Apex, η Ponant με τα Le Lyrial  και Le Bougainville, καθώς και η Norwegian Cruise Line με το Norwegian Jade. Αλλά και το Mein Schiff 5  της TUI Cruises ξεκινάει τα ταξίδια του από Ελλάδα, όπως και το Europa 2  της Hapag Lloyd Cruises, που ολοκλήρωσε το πρόγραμμά του. Σε αυτά έρχονται να προστεθούν τα  World Navigator της Mystic Cruises, Seabourn Ovation της Seabourn Cruises, Eurodam της Holland America Line,  Windstar της Windstar Cruises,  Sea Cloud της Sea Cloud Cruises Line και Sea Dream II της Sea Dream Yacht Club το οποίο ολοκλήρωσε το πρόγραμμά του τον Ιούλιο. Από τα τέλη Αυγούστου και μετά αναμένεται να προστεθούν στη λίστα επίσης τα Norwegian Gateway της Norwegian Cruise Line (17 Σεπτεμβρίου), Azamara Quest της Azamara (28 Αυγούστου) Μarella Discovery της Marella cruises (3 Σεπτεμβρίου) (homeport). Sea Dream Ι – Sea Dream Yacht Club  και Sea Dream II  – Sea Dream Yacht Club.

    Επίσης η MSC Cruises παίρνει επιβάτες και από την Ελλάδα με το MSC Magnifica, ενώ transit επισκέπτονται ελληνικούς προορισμούς και τα MSC Splendida και  MSC Orchestra. Transit περνάει από Ελλάδα και το Jewel of the Seas της Royal Caribbean Cruises, καθώς και δύο πλοία της Costa τα Costa Luminosa και Costa Deliziosa. Επίσης από τον Σεπτέμβριο ελληνικούς προορισμούς θα επισκέπτεται και το La Belle de l Adriatique της Croisi Europe.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

    Ο Πειραιάς στην «καρδιά» της διεθνούς επανεκκίνησης της κρουαζιέρας – Το πλωτό «παλάτι» Silver Moon «βαφτίζεται» στο πρώτο λιμάνι της χώρας

    Celestyal Cruises: Ματαιώνει τις κρουαζιέρες για το φθινόπωρο και τον χειμώνα



    ΣΧΟΛΙΑ