• Ναυτιλία

    Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου

    • Έλλη Πατέρα
    Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου


    Βελτίωση παρουσίασε η ναυλαγορά των πλοίων ξηρού φορτίου την εβδομάδα 25-29 Νοεμβρίου 2019. 

    Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές,  βελτιωμένη εικόνα παρουσίασε σε γενικές γραμμές η ναυλαγορά των χύδην φορτίων με αποτέλεσμα ο δείκτης BDI την Παρασκευή να κλείσει με θετικό πρόσημο στις 1528 μονάδες.

    Συγκεκριμένα, θετικό και στα δυο ημισφαίρια ήταν το κλίμα της αγοράς των πλοίων τύπου CAPESIZE την εβδομάδα που πέρασε με τους ναύλους, τους δείκτες αλλά και τα παράγωγα (FFAs) να ενισχύονται σε υψηλότερα επίπεδα.

    Ειδικότερα, στην περιοχή του Ειρηνικού η ναυλαγορά, παρόλο που παρουσίασε διακυμάνσεις παρέμεινε ενεργή αφού η κινητικότητα όπως και οι ναυλώσεις αυξήθηκαν, καθώς  οι ανθρακωρύχοι της Αυστραλίας έδειξαν έντονο ενδιαφέρον σε μεταφορές φορτίων σιδηρομεταλλεύματος προς την Κίνα. Παρόλα αυτά, οι διακυμάνσεις των ναύλων κατά την διάρκεια της εβδομάδας ήταν μεγάλες κυρίως λόγω της έντονης μεταβλητότητας στις τιμές των παραγώγων.

    Ως εκ τούτου, ο δείκτης, για παράδειγμα, C5 στην διαδρομή Δυτική Αυστραλία-Κίνα στο τέλος της εβδομάδας διαμορφώθηκε με θετικό πρόσημο στα $ 9.95 ανά τόνο με κέρδη σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα της τάξεως του $1.05 ανά τόνο. Παράλληλα, βελτιωμένη εικόνα παρουσίασε και η ναυλαγορά του Ατλαντικού αφού το θετικό κλίμα που παρουσίασε η αγορά του Ειρηνικού σε συνδυασμό με τον υγιή αριθμό νέων φορτίων από την Βραζιλία οδήγησαν τους ναύλους σε υψηλότερα επίπεδα.

    Ως εκ τούτου, ο δείκτης για παράδειγμα, C3 στην διαδρομή Βραζιλία-Κίνα από τα επίπεδα των $19.03 ανά τόνο που είχε διαμορφωθεί την προηγούμενη Παρασκευή στο τέλος της εβδομάδας που πέρασε έκλεισε στα $ 22.38 ανά τόνο.

    Τέλος, ο δείκτης BCI έκλεισε με εβδομαδιαία άνοδο της τάξεως των 638 μονάδων στις 3, 131 μονάδες και με τον μέσο όρο στις πέντε βασικές διαδρομές χρονοναύλωσης να παρουσιάζει εβδομαδιαία κέρδη της τάξεως των $ 4,935 αφού διαμορφώθηκε στα $ 23,865 ημερησίως.

    PANAMAXES/KAMSARMAXES

    Βελτιωμένη εικόνα παρουσίασε η ναυλαγορά του Ατλαντικού. Συγκεκριμένα, στα βόρεια οι ναύλοι και ειδικότερα σε υπερατλαντικά ταξίδια μέχρι το τέλος της εβδομάδας παρουσίασαν σημαντική άνοδο ενώ σε συνδυασμό με την στενή διαθέσιμη χωρητικότητα της Ευρώπης οι ναυλώσεις ολοκληρώθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα. Επίσης, εντονότερη δραστηριότητα παρατηρήθηκε στην αγορά του Κόλπου της Αμερικής, αφού ο όγκος των νέων απαιτήσεων κινήθηκε σε υγιή επίπεδα οδηγώντας τους ναύλους σε υψηλότερα επίπεδα συγκριτικά με προηγούμενες παρόμοιες συμφωνίες.

    Παράλληλα, βελτίωση παρουσίασε και το κλίμα της αγοράς της Νοτίου Αμερικής, όμως οι πλοιοκτήτες με πλοία διαθέσιμα σε ημερομηνίες στις αρχές Δεκεμβρίου, συνέχισαν να δυσκολεύονται να εξασφαλίσουν ικανοποιητικές συμφωνίες. Ενδεικτικά, για παράδειγμα στα panamaxes ενώ στην αρχή της εβδομάδας οι ναυλώσεις σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή ολοκληρώθηκαν στα επίπεδα των $12.5k+$250k (ballast bonus) προς το τέλος της εβδομάδας σε παρόμοια ταξίδια ενισχύθηκαν στα $13k+$300k.

    Στο μεταξύ, βελτίωση στην εικόνα της ναυλαγοράς παρατηρήθηκε και στην περιοχή του Ειρηνικού με τους ναύλους σταδιακά να ενισχύονται αν και προς το τέλος της εβδομάδας η κινητικότητα επιβράδυνε. Παρόλο που η διαθέσιμη χωρητικότητα ήταν υψηλή, ο υγιής αριθμός των νέων απαιτήσεων οδήγησε τους πλοιοκτήτες στην απόφαση να διατηρήσουν τις προσφορές τους σε υψηλά επίπεδα με αποτέλεσμα και οι ναυλωτές με την σειρά τους να αναγκαστούν να βελτιώσουν τις δικές τους.

    Παράλληλα, βόρεια η αγορά παρέμεινε δραστήρια με αρκετά φορτία άνθρακα κυρίως από την Ανατολική Αυστραλία ενώ νοτιότερα, λόγω του ότι τα φορτία άνθρακα από την Ινδονησία ήταν λίγα, οι πλοιοκτήτες προκειμένου να ναυλώσουν σε επιθυμητά επίπεδα τα πλοία τους δεν δίστασαν να τα κατευθύνουν με έρμα προς τις περιοχές της νοτίου Αφρικής και της νοτίου Αμερικής. Επίσης, αξιοσημείωτο ήταν το ενδιαφέρον των πλοιοκτητών σε ταξίδια με προορισμό την Ινδία με αποτέλεσμα να αναφερθούν και πολλές σχετικές ναυλώσεις. Ο δείκτης BPI την Παρασκευή 29/11/2019 έκλεισε με θετικό πρόσημο στις 1225 μονάδες.

    SUPRAMAXES/ULTRAMAXES 

    Στη Νοτιοανατολική Ασία, η κινητικότητα της ναυλαγοράς αυξήθηκε καθώς ανανεώθηκε με μερικά νέα φορτία. Ειδικότερα, παρόλο που γενικά η διαθέσιμη χωρητικότητα παρέμεινε υψηλή παρατηρήθηκε έλλειψη διαθεσιμότητας σε σύντομο χρονικό διάστημα βοηθώντας έτσι να περιοριστούν και οι απώλειες των προηγούμενων εβδομάδων στα επίπεδα των ναύλων.

    Ενδεικτικά, για παράδειγμα, σε πλοία χωρητικότητας 58k dwt διαθέσιμα στην Σιγκαπούρη σε ταξίδια μέσω Ινδονησίας προς τη Νοτιοανατολική Ασία, οι ναύλοι κυμάνθηκαν περίπου στα $9-9.5k ημερησίως, προς τη Νότιο Κίνα κοντά στα $10k ημερησίως και με επιλογή προορισμού από όλα τα λιμάνια της Κίνας στα $10.5k ημερησίως.

    Επίσης, μεγαλύτερη κινητικότητα παρατηρήθηκε και στις αγορές του Περσικού Κόλπου-Δυτικής Ινδίας, καθώς μερικά νέα φορτία Δεκεμβρίου ανανέωσαν την αγορά με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες με την ελπίδα να την ωθήσουν σε υψηλότερα επίπεδα, να επιμείνουν στις προσφορές τους αν και οι ναυλωτές συνέχισαν τις προσπάθειες προς την αντίθετη κατεύθυνση.

    Στον Ατλαντικό η εικόνα της ναυλαγοράς ήταν μικτή. Συγκεκριμένα, στην Ευρώπη οι ναύλοι παρουσίασαν διακυμάνσεις καθώς σε πλοία διαθέσιμα spot οι πλοιοκτήτες κατάφεραν να ολοκληρώσουν καλύτερες συμφωνίες σε σύγκριση με εκείνα που θα ήταν σύντομα διαθέσιμα. Ενδεικτικά, πληροφορίες ανέφεραν την ναύλωση ενός ultramax σε ταξίδι προς την Μεσόγειο με φορτίο scrap στα $16k ημερησίως, συγκριτικά με άλλη παρόμοια ναύλωση σε ημερομηνίες Δεκεμβρίου που ολοκληρώθηκε μόλις στα $13k ημερησίως.

    Από την άλλη, η ναυλαγορά της Μεσογείου/Μαύρης Θάλασσας παρέμεινε αμετάβλητη ενώ αντίθετα στον Κόλπο της Αμερικής η κινητικότητα βελτιώθηκε με αποτέλεσμα παρόμοια εικόνα να παρουσιάσουν και τα επίπεδα των ναύλων. Ενδεικτικά, πληροφορίες ανέφεραν την ναύλωση πλοίου χωρητικότητας 55k dwt σε υπερατλαντικό ταξίδι στα $14k ημερησίως.

    Επίσης, αυξημένη δραστηριότητα παρατηρήθηκε και στην αγορά των βορείων ακτών της Νοτίου Αμερικής απορροφώντας τονάζ με έρμα που κατευθυνόταν προς τον Κόλπο της Αμερικής. Τέλος, βελτίωση παρουσίασε και η αγορά της Νοτίου Αμερικής με τις ναυλώσεις για παράδειγμα στα ultramaxes σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή, να ενισχύονται στα χαμηλά επίπεδα των $13k + $325k (ballast bonus). Ο δείκτης BSI την Παρασκευή 29/11/2019 έκλεισε με θετικό πρόσημο στις 816 μονάδες.

    HANDYSIZE

    Στην ευρύτερη περιοχή του Ατλαντικού η ναυλαγορά την εβδομάδα που πέρασε βελτιώθηκε. Συγκεκριμένα, στην Ευρώπη η κινητικότητα της αγοράς ειδικά σε φορτία scrap ήταν αυξημένη και η αντίστοιχη διαθέσιμη χωρητικότητα στενή με αποτέλεσμα οι ναύλοι να διαπραγματεύονται σε υψηλότερα επίπεδα.

    Από την άλλη, η αγορά της Μεσογείου δεν παρουσίασε ιδιαίτερες μεταβολές ενώ η προσφορά του διαθέσιμου τονάζ παρέμεινε υψηλή. Αντίθετα, στον κόλπο της Αμερικής η ναυλαγορά ενισχύθηκε όμως προς το τέλος της εβδομάδας λόγω της γιορτής των Ευχαριστιών επιβράδυνε. Επίσης, αυξημένη κινητικότητα παρουσίασε η αγορά της Nοτίου Αμερικής, καθώς ανανεώθηκε με νέα φορτία με αποτέλεσμα να απορροφηθούν αρκετά διαθέσιμα πλοία οδηγώντας τους ναύλους σε υψηλότερα επίπεδα.

    Στο μεταξύ, στον Ειρηνικό ο όγκος των φορτίων στα νότια ενισχύθηκε οριακά όμως οι ναύλοι λόγω της υψηλής διαθέσιμης χωρητικότητας δεν επηρεάστηκαν ιδιαίτερα, ενώ στα βόρεια  ο αριθμός των φορτίων κινήθηκε σε μέτρια επίπεδα με αναφορές αρκετές ναυλώσεις.

    Τέλος, βελτιωμένη εικόνα παρουσίασε και η αγορά του Ινδικού Ωκεανού λόγω των διαφόρων φορτίων που την στήριξαν όπως για παράδειγμα γρανίτη, χάλυβα, αλατιού και άλλα όμως οι ναύλοι δεν παρουσίασαν σημαντική ανάκαμψη. Ο δείκτης BΗSI την Παρασκευή 29/11/2019 έκλεισε με θετικό πρόσημο στις 505 μονάδες.



    ΣΧΟΛΙΑ