• Ναυτιλία

    Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου

    • Έλλη Πατέρα
    bulk ξηρό φορτίο ναυτιλία ναυλαγορά


    Ύφεση γενικά παρουσίασε η ναυλαγορά των πλοίων ξηρού φορτίου την εβδομάδα 21-25 Οκτωβρίου 2019.

    Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές, με θετικό πρόσημο διαμορφώθηκε ο δείκτης της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου BDI την Παρασκευή αφού έκλεισε 1801 μονάδες. Συγκεκριμένα, στον Ειρηνικό οι spot ναύλοι των πλοίων τύπου CAPESIZE μέχρι τα μέσα της εβδομάδας παρέμειναν σχεδόν αμετάβλητοι αφού λόγω της αυξημένης διαθέσιμης χωρητικότητας κάθε πιθανή βελτίωση δεν ήταν εφικτή.

    Παρόλα αυτά, η αντίσταση που προέβαλαν οι πλοιοκτήτες φαίνεται να έφερε αποτέλεσμα αφού σε συνδυασμό με την αύξηση της ζήτησης από τους ανθρακωρύχους της Δυτικής Αυστραλίας η ναυλαγορά μέχρι το τέλος της εβδομάδας παρουσίασε οριακή βελτίωση. Ως εκ τούτου, ο δείκτης C5 στην διαδρομή Δυτική Αυστραλία-Κίνα από $9.11 ανά τόνο που είχε διαμορφωθεί την προηγούμενη εβδομάδα, την Παρασκευή έκλεισε στα $9.27 ανά τόνο.

    Επίσης, υποτονικά κινήθηκε και η αγορά του Ατλαντικού αφού για παράδειγμα ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων σε διαδρομές από την Βραζιλία για το πρώτο δεκαπενθήμερο Νοεμβρίου είχε αυξητικές τάσεις με αποτέλεσμα οι ναύλοι να υποχωρήσουν. Επιπροσθέτως, τα νέα της Vale ότι θα διακόψει για 30 ημέρες την λειτουργία του φράγματος στην περιοχή του Itabicuru σε συνδυασμό με τις πτωτικές τάσεις των παραγώγων (FFAs) επιδείνωσε το κλίμα της αγοράς.

    Παρόλα αυτά, καθώς κατά την διάρκεια της εβδομάδας ο αριθμός των απαιτήσεων σταδιακά ενισχύθηκε, το κλίμα, ειδικά σε υπερατλαντικά ταξίδια αλλά και προς την Άπω Ανατολή έγινε λίγο πιο αισιόδοξο. Ως εκ τούτου, ο δείκτης C3 στην διαδρομή Βραζιλία-Κίνα έκλεισε με αρνητικό πρόσημο στα $20.44 ανά τόνο με εβδομαδιαίες απώλειες της τάξεως των $0.51 ανά τόνο.

    Τέλος, ο δείκτης BCI στο τέλος της εβδομάδας διαμορφώθηκε με θετικό πρόσημο στις 3,009 μονάδες με εβδομαδιαία πτώση της τάξεως των 55 μονάδων και με τον μέσο όρο στις πέντε βασικές διαδρομές χρονοναύλωσης να παρουσιάζει εβδομαδιαίες απώλειες της τάξεως των $ 172 αφού διαμορφώθηκε στα $ 24,945 ημερησίως.

    PANAMAXES/KAMSARMAXES

    Πτωτικά κινήθηκε η ναυλαγορά του Ατλαντικού αφού ο αριθμός των απαιτήσεων περιορίστηκε με αποτέλεσμα σε αρκετές περιοχές οι πλοιοκτήτες προκειμένου να ναυλώσουν τα πλοία τους να αναγκαστούν να μειώσουν τις προσφορές τους κάτω από τα επίπεδα προηγούμενων αντίστοιχων συμφωνιών.

    Ειδικότερα, στο Βόρειο Ατλαντικό παρόλο που ένας αριθμός νέων απαιτήσεων σε υπερατλαντικά αλλά και σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή μπήκαν στην αγορά, οι αυξητικές τάσεις της διαθέσιμης χωρητικότητας στην Ευρώπη οδήγησε τους ναύλους σε χαμηλότερα επίπεδα.

    Παρόλα αυτά, ο όγκος των απαιτήσεων από την Βαλτική παρέμεινε σε σταθερά επίπεδα και έτσι για παράδειγμα οι ναυλώσεις σε kamsarmaxes με παράδοση στο Γιβραλτάρ σε ταξίδια μέσω της Βαλτικής προς την Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν περίπου στα $20.5k ημερησίως. Από την άλλη, στον Κόλπο της Αμερικής ο αριθμός των απαιτήσεων ήταν μεγαλύτερος όμως οι ναυλωτές προτίμησαν πλοία που ταξίδευαν με έρμα από τον Ειρηνικό.

    Παράλληλα, δραστήρια ήταν η ναυλαγορά της Μαύρης Θάλασσας με τους ναύλους για παράδειγμα σε kamsarmaxes διαθέσιμα στο Τσανακαλέ σε ταξίδια μέσω της Μαύρης Θάλασσας προς την Άπω Ανατολή να κυμαίνονται περίπου στα $20.5k .

    Αντίθετα, οκνηρή εικόνα παρουσίασε η ναυλαγορά της Νοτίου Αμερικής καθώς ο αριθμός των νέων απαιτήσεων περιορίστηκε ενώ στις πτωτικές τάσεις της αγοράς οι πλοιοκτήτες αντιστάθηκαν δυναμικά. Ενδεικτικά, σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή σε kamsarmaxes οι ναυλώσεις ολοκληρώθηκαν άνω των $16k+$600(ballast bonus). Από την άλλη, στον Ειρηνικό, η φημολογούμενη αύξηση των κινέζικων αγορών στα αμερικάνικα σιτηρά δεν βοήθησε στην αναπτέρωση του οκνηρού κλίματος της αγοράς που παρατηρήθηκε σε αρκετές περιοχές.

    Ειδικότερα, στο Βόρειο Ειρηνικό ο αριθμός των απαιτήσεων δεν ήταν επαρκής έτσι ώστε να απορροφηθεί η διαθέσιμη χωρητικότητα στην ευρύτερη περιοχή. Αντίθετα, νοτιότερα, η κινητικότητα σε ναυλώσεις ειδικά προς την Κίνα ήταν υψηλότερη αφού ο αριθμός των νέων απαιτήσεων αυξήθηκε. Ενδεικτικά, πληροφορίες ανέφεραν την ναύλωση ενός ιαπωνικής κατασκευής kamsarmax διαθέσιμο στη Νοτιοανατολική Ασία σε ταξίδι προς την Ιαπωνία στα $18.5k ημερησίως. Ο δείκτης BPI την Παρασκευή 25/10/2019 έκλεισε με αρνητικό πρόσημο στις 1695 μονάδες.

    SUPRAMAXES/ULTRAMAXES

    Ύφεση παρουσίασε η ναυλαγορά στην Άπω Ανατολή καθώς η κινητικότητα ήταν μειωμένη με τους ναύλους να διατηρούνται σε παρόμοια επίπεδα με προηγούμενες αντίστοιχες συμφωνίες.

    Ειδικότερα, νότια, αρχικά ο αριθμός των απαιτήσεων σε σύντομο χρονικό διάστημα ήταν μεγάλος και η διαθέσιμη χωρητικότητα περιορισμένη οπότε και οι τάσεις της ναυλαγοράς ανοδικές. Παρόλα αυτά, αργότερα μέσα στην εβδομάδα το διαθέσιμο τονάζ άρχισε να αυξάνεται με αποτέλεσμα και οι ναύλοι να αρχίσουν να υποχωρούν.

    Ενδεικτικά, στο ξεκίνημα της εβδομάδας σε supramaxes διαθέσιμα στην Νοτιοανατολική Ασία σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή με φορτία άνθρακα οι ναυλώσεις κυμάνθηκαν περίπου στα $12.5k ημερησίως ενώ μέχρι το τέλος της εβδομάδας σε παρόμοια ταξίδια υποχώρησαν κάτω από τα $12k ημερησίως. Από την άλλη, στο Βόρειο Ειρηνικό η κινητικότητα της αγοράς παρέμεινε σταθερή με τους ναύλους για παράδειγμα σε ultramaxes διαθέσιμα στο CJK σε κυκλικά ταξίδια να ναυλώνονται στα επίπεδα των $13k ημερησίως και σε supramaxes για παρόμοια ταξίδια κοντά στα $11.5k ημερησίως.

    Επίσης, μειωμένη κινητικότητα παρατηρήθηκε στην αγορά της Νοτίου Αφρικής με τους ναύλους για παράδειγμα σε ταξίδια προς την Κίνα σε supramaxes να κυμαίνονται στα επίπεδα των $13k+$300k(ballast bonus).  Στο μεταξύ, υποτονική εικόνα παρουσίασε η ναυλαγορά της Ευρώπης αφού λόγω της έλλειψης νέων απαιτήσεων η διαθέσιμη χωρητικότητα άρχισε σταδιακά να αυξάνεται οδηγώντας τους ναύλους σε χαμηλότερα επίπεδα.

    Παρόμοια εικόνα παρουσίασε η αγορά της Μαύρης Θάλασσας και του κόλπου της Αμερικής ενώ κάποιοι operators προτίμησαν να καλύψουν τις απαιτήσεις τους με δικό τους τονάζ. Τέλος, μειωμένη κινητικότητα παρατηρήθηκε και στην ναυλαγορά της Νοτίου Αμερικής λόγω έλλειψης νέων απαιτήσεων με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες να αναγκαστούν να μειώσουν τις προσφορές τους. Ο δείκτης BSI την Παρασκευή 25/10/2019 έκλεισε με αρνητικό πρόσημο στις 1187 μονάδες.

    HANDYSIZE

    Υποτονικά κινήθηκε η ναυλαγορά του Ατλαντικού οδηγώντας τους ναύλους σε χαμηλότερα επίπεδα. Ως εκ τούτου, οι πλοιοκτήτες παρέμειναν σε στάση αναμονής με την ελπίδα ότι σύντομα θα βελτιωθούν.

    Ειδικότερα, στην Ευρώπη ο αριθμός των φορτίων σε σύγκριση με την διαθέσιμη χωρητικότητα Οκτωβρίου ήταν μικρότερος ενώ αντίστοιχη εικόνα παρουσίασε και η αγορά της Νοτίου Αμερικής με αποτέλεσμα τα επίπεδα των ναύλων να μην βελτιωθούν.

    Ενδεικτικά, σε ταξίδια προς την Ευρώπη/Βαλτική οι ναυλώσεις για παράδειγμα σε πλοία χωρητικότητας 39k dwt κυμάνθηκαν στα επίπεδα των $15k ημερησίως. Παράλληλα, πτωτικά κινήθηκε η ναυλαγορά του Ειρηνικού αφού ο όγκος των φορτίων περιορίστηκε.

    Ειδικότερα, οκνηρή εικόνα παρουσίασε η ναυλαγορά του βόρειου Ειρηνικού με έλλειψη απαιτήσεων ενώ παράλληλα υποτονικά κινήθηκαν και οι αγορές της Αυστραλίας/νοτιοανατολικής Ασίας με την κινητικότητα σε ναυλώσεις να έχει περιοριστεί. Ενδεικτικά, πληροφορίες ανέφεραν την ναύλωση πλοίου χωρητικότητας 33k dwt διαθέσιμο στην Ινδονησία σε ταξίδι μέσω της Δυτικής Αυστραλίας προς την Άπω Ανατολή περίπου στα $11k ημερησίως. Ο δείκτης BΗSI την Παρασκευή 25/10/2019 έκλεισε με αρνητικό πρόσημο στις 631 μονάδες.



    ΣΧΟΛΙΑ