Ναυτιλία

Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου

ναυλαγορά ναυτιλία


Σημάδια βελτίωσης παρουσίασε η ναυλαγορά για την πλειονότητα των κατηγοριών των πλοίων ξηρού φορτίου την εβδομάδα 11-15 Φεβρουαρίου 2019. 

Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές, στα κατώτατα τους επίπεδα έφτασαν οι ναύλοι στα πλοία τύπου CAPESIZE  την εβδομάδα που πέρασε έπειτα από τις σημαντικές απώλειες που παρουσίασε η ναυλαγορά μετά το δυστύχημα σε ορυχείο της Vale τον περασμένο μήνα, κάτι που συνεχίζει να την επισκιάζει την αγορά καθώς οι επιπτώσεις στον όγκο των εξαγωγών σιδηρομεταλλεύματος δεν έχουν ακόμη φανεί.

Συγκεκριμένα, η αγορά της Βραζιλίας την εβδομάδα που πέρασε παρουσίασε διακυμάνσεις με τον αριθμό των πλοίων με έρμα προς την περιοχή με ημερομηνίες άφιξης από τα τέλη Φεβρουαρίου μέχρι και 20 Μαρτίου, να παραμένει διευρυμένος διατηρώντας έτσι τους ναύλους σε χαμηλά επίπεδα.

Ως εκ τούτου,  ο δείκτης C3 στην διαδρομή από την Βραζιλία προς την Κίνα από $13.15 ανά τόνο που είχε διαμορφωθεί την προηγούμενη εβδομάδα έκλεισε την Παρασκευή 15/2/19 με οριακά εβδομαδιαία κέρδη στα $ 13.27 ανά τόνο. Από την άλλη, η αγορά του Ειρηνικού παρουσίασε σημάδια βελτίωσης καθώς η ζήτηση αυξήθηκε με αποτέλεσμα και οι spot ναύλοι σε διαδρομές από την Δυτική Αυστραλία να ενισχυθούν οριακά και έτσι ο δείκτης C5 στην διαδρομή από την Δυτική Αυστραλία προς την Κίνα στο τέλος της εβδομάδας  διαμορφώθηκε στα $ 5.50 ανά τόνο με εβδομαδιαία κέρδη της τάξεως των $0.60 ανά.

Επιπροσθέτως, η τιμή του σιδηρομεταλλεύματος υποχώρησε στα $90 ανά τόνο ενώ σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το επόμενο διάστημα η κινητικότητα από την πλευρά των ανθρακωρύχων αναμένεται να αυξηθεί, οδηγώντας ενδεχομένως και τους ναύλους σε υψηλότερα επίπεδα. Τέλος, ο δείκτης BCI  την Παρασκευή 15/2/2019 έκλεισε πτωτικά στις 727 μονάδες με εβδομαδιαίες απώλειες συνολικής τάξεως των 65 μονάδων σε σχέση με το κλείσιμο της προηγούμενης εβδομάδας. Ο μέσος όρος στις πέντε βασικές διαδρομές χρονοναύλωσης υποχώρησε στα $ 7,308 ημερησίως με συνολικές εβδομαδιαίες απώλειες της τάξεως των $ 603.

PANAMAXES/KAMSARMAXES 

Έλλη Πατέρα
Έλλη Πατέρα

Η αγορά του Ατλαντικού παρέμεινε υποτονική όλη την διάρκεια της εβδομάδας με χαμηλή κινητικότητα και λίγα φορτία ενώ παράλληλα η διαθέσιμη χωρητικότητα άρχισε να αυξάνεται με αποτέλεσμα οι ναύλοι να παραμείνουν σχετικά αμετάβλητοι και σε βάσει aps.

Στον Bόρειο Ατλαντικό, τα διαθέσιμα φορτία δεν ήταν επαρκή έτσι ώστε η υπερπροσφορά του διαθέσιμου τονάζ να απορροφηθεί με αποτέλεσμα οι ναύλοι σε κυκλικά ταξίδια Βαλτικής για παράδειγμα σε πλοία τύπου Tess-82, μέχρι το τέλος της εβδομάδας να βελτιωθούν οριακά στα $3Κ ημερησίως.

Παρόμοια εικόνα παρουσίασε και η αγορά του Kόλπου της Αμερικής καθώς η κινητικότητα σε fronthaul ταξίδια με φορτία σιτηρών παρέμεινε περιορισμένη ενώ παράλληλα λίγες ήταν οι απαιτήσεις και από την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας. Τέλος, η αγορά των ανατολικών ακτών της Nοτίου Αμερικής αρχικά παρέμεινε υποτονική όμως προς το τέλος της εβδομάδας οι απαιτήσεις σε ημερομηνίες Μαρτίου αυξήθηκαν ενισχύοντας έτσι την κινητικότητα της αγοράς.

Πάραυτα, ο μεγάλος αριθμός διαθέσιμων πλοίων που ταξιδεύει με έρμα προς την περιοχή σε ημερομηνίες τέλη Φεβρουαρίου με αρχές Μαρτίου διατήρησε τους ναύλους σε παρόμοια επίπεδα με προηγούμενες συμφωνίες. Για παράδειγμα στα kamsarmaxes, σε fronthaul ταξίδια με επαναπαράδοση στην περιοχή της Σιγκαπούρης-Ιαπωνίας  κυμάνθηκαν μέχρι και τα  $12,750+$275Κ(bb) και σε υπερατλαντικά περίπου στα $10.5Κ ημερησίως.

Αντίθετα, στον Ειρηνικό η αγορά παρουσίασε κάποια σημάδια βελτίωσης κυρίως λόγω του σταθερού όγκου φορτίων από την Ινδονησία. Επίσης, η διαθέσιμη prompt χωρητικότητα μειώθηκε ενώ ο αριθμός των νέων απαιτήσεων σε σχεδόν όλες τις διαδρομές του Ειρηνικού αυξήθηκαν με αποτέλεσμα και οι απαιτούμενοι ναύλοι από την πλευρά των πλοιοκτητών να κινηθούν σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με τις προηγούμενες ναυλώσεις.

Ενδεικτικά, οι ναύλοι σε kamsarmaxes διαθέσιμα στην Βόρεια Κίνα για ταξίδια μέσω του Βόρειου Ειρηνικού προς την Ινδία με φορτία άνθρακα κυμάνθηκαν στα χαμηλά επίπεδα των $7Κ ημερησίως και σε κυκλικά ταξίδια Ινδονησίας ή Αυστραλίας στα χαμηλά των $6Κ ημερησίως. Ο δείκτης BPI την Παρασκευή 15/2/2019 έκλεισε ανοδικά στις 624 μονάδες.

SUPRAMAXES/ULTRAMAXES 

Θετικότερο ήταν το κλίμα της αγοράς του Βόρειου Ειρηνικού την εβδομάδα που πέρασε καθώς παρουσίασε σημάδια βελτίωσης. Οι ναύλοι ενισχύθηκαν οριακά και σταδιακά φαίνεται να οδηγούνται σε βάσει dop ενώ οι προσφορές των πλοιοκτητών προσδοκώντας καλύτερους ναύλους κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με τις προηγούμενες αντίστοιχες ναυλώσεις.

Ως εκ τούτου, για παράδειγμα σε πλοία τύπου Tess 58 διαθέσιμα στην Νότιο Κορέα οι ναύλοι κυμάνθηκαν περίπου στα μεσαία των $7Κ ημερησίως ενώ παράλληλα σε ταξίδια από την Ινδονησία προς την Κίνα σε πλοία διαθέσιμα στην Σιγκαπούρη ενισχύθηκαν κοντά στα $8Κ ημερησίως. Επίσης, σημαντικός όγκος φορτίων χάλυβα παρατηρήθηκε σε backhaul ταξίδια προς την περιοχή της Ευρώπης/Μεσογείου με τους ναύλους να κυμαίνονται περίπου στα $3Κ ημερησίως και προς τον Κόλπο της Αμερικής περίπου στα $2.5Κ ημερησίως.

Βελτιωμένη εικόνα παρουσίασε και η αγορά του Ατλαντικού με εξαίρεση την περιοχή της Ευρώπης όπου παρέμεινε σε υποτονικά επίπεδα. Την μεγαλύτερη άνοδο παρουσίασε η αγορά του Κόλπου της Αμερικής λόγω του αυξημένου όγκου των φορτίων ειδικά σε petcoke καθώς επίσης και λόγω των καθυστερήσεων που δημιουργήθηκαν από τις άσχημες καιρικές συνθήκες (ομίχλη) στον ποταμό του Μισισιπή, με αποτέλεσμα κάποια πλοία να χάσουν την προθεσμία παράδοσης τους, αναγκάζοντας έτσι τους ναυλωτές να ναυλώσουν άλλα πλοία σε υψηλότερους ναύλους.

Επίσης, βελτίωση παρουσίασε και η αγορά των ανατολικών ακτών της Νοτίου Αμερικής αν και όχι στον ίδιο βαθμό με εκείνη του Κόλπου της Αμερικής όμως η βελτίωση αυτή αφορούσε κυρίως σε απαιτήσεις από ημερομηνίες τέλη Φεβρουαρίου μέχρι αρχές Μαρτίου.

Τέλος, βελτίωση στον όγκο των φορτίων παρατηρήθηκε και στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας/Μεσογείου με αποτέλεσμα οι ναύλοι να ενισχυθούν ενώ για το επόμενο διάστημα αναμένεται περαιτέρω βελτίωση. Ο δείκτης BSI την Παρασκευή 15/2/2019 έκλεισε ανοδικά στις 560  μονάδες .

HANDYSIZE

Το κλίμα της αγοράς των Handysizes γενικά βελτιώθηκε την εβδομάδα που πέρασε καθώς η κινητικότητα παρουσίασε μικρή αύξηση δίνοντας έτσι και την δυνατότητα στους πλοιοκτήτες να αντισταθούν στις χαμηλές προσφορές των ναυλωτών.

Στον Ατλαντικό, σημαντική βελτίωση παρουσίασε η αγορά του Κόλπου της Αμερικής καθώς  η διαθέσιμη χωρητικότητα παρέμεινε περιορισμένη και παράλληλα με λίγες προβλέψεις σχετικά με την βελτίωση του καιρού στην ευρύτερη περιοχή που μέχρι στιγμής έχει εγκλωβίσει μερικά πλοία σε διάφορα λιμάνια.

Ενδεικτικά,  οι ναύλοι σε υπερατλαντικά ταξίδια στα μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοία της κατηγορίας προς το τέλος της εβδομάδας ενισχύθηκαν ακόμη και στα $9Κ ημερησίως.

Στο μεταξύ, στην αγορά των ανατολικών ακτών της Νοτίου Αμερικής παρατηρήθηκε αύξηση των απαιτήσεων με αποτέλεσμα και οι ναύλοι σε υπερατλαντικά ταξίδια σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα να ενισχυθούν  και ενδεικτικά, σε πλοία χωρητικότητας 34,000 dwt κυμάνθηκαν στα επίπεδα των $7Κ ημερησίως ενώ αντίθετα τα μικρότερης χωρητικότητας πλοία ειδικά σε θέσεις spot δυσκολεύτηκαν να ναυλωθούν και κυμάνθηκαν στα επίπεδα των $5Κ ημερησίως.

Παράλληλα, στην Μεσόγειο η αγορά ήταν δραστήρια με νέα φορτία ειδικά σε ταξίδια εντός της περιοχής όμως καθώς η διαθέσιμη χωρητικότητα σε ημερομηνίες Φεβρουαρίου παρέμεινε διευρυμένη τα επίπεδα των ναύλων δεν παρουσίασαν σημαντική βελτίωση. Ενδεικτικά σε πλοία με παράδοση στο Τσανακαλέ κυμάνθηκαν μεταξύ $5-5.5Κ ημερησίως ενώ σε πλοία διαθέσιμα στην Μαύρη Θάλασσα ήταν περίπου $1,000 ημερησίως παραπάνω.

Επίσης, μικρή βελτίωση παρουσίασε και η αγορά της Ευρώπης, καθώς υπήρξαν νέες απαιτήσεις στην αγορά συμπεριλαμβανομένου και φορτίων scrap προς την Μεσόγειο βοηθώντας έτσι και το κλίμα να παραμείνει θετικό.

Στον Ειρηνικό το γενικότερο κλίμα της αγοράς μετά τις αργίες της Κινέζικης Πρωτοχρονιάς ήταν θετικό αν και όχι στα επίπεδα των μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοίων. Συγκεκριμένα, ο όγκος των φορτίων αυξήθηκε με αποτέλεσμα και οι ναύλοι να ενισχυθούν. Στον Βόρειο Ειρηνικό, ένας αριθμός νέων απαιτήσεων μπήκε στην αγορά με τους διαπραγματεύσιμους ναύλους να κυμαίνονται σε παρόμοια επίπεδα με προηγούμενες πρόσφατες ναυλώσεις.

Ενδεικτικά, αναφέρθηκε ναύλωση πλοίου χωρητικότητας 35,000 dwt διαθέσιμο στην Κορέα σε κυκλικό ταξίδι Βόρειου Ειρηνικού στα χαμηλά με μεσαία επίπεδα των $6Κ ημερησίως. Παράλληλα, βελτίωση παρουσίασαν οι ναύλοι και νοτιότερα με πληροφορίες σε ναύλωση πλοίου χωρητικότητας 35,000 dwt διαθέσιμο στο Βιετνάμ στα υψηλά επίπεδα των $6Κ ημερησίως (βάσει aps).

Τέλος, βελτίωση παρουσίασε και η αγορά του Ινδικού Ωκεανού αν και όχι στα ίδια επίπεδα με εκείνα του Βόρειου Ειρηνικού και της Νοτιοανατολικής Ασίας. Ο δείκτης BΗSI την Παρασκευή  15/2/2019 έκλεισε με άνοδο στις 315 μονάδες.

bulk ξηρό φορτίο ναυτιλία ναυλαγορά

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:   Γ. Κούστας: Στο «κόκκινο» τα αποτελέσματα της Danaos

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:   Ν. Τσάκος: Super deal για τη ναυτιλιακή ΤΕΝ

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ:  Α. Πίττας: Ευχάριστη έκπληξη για τους αναλυτές από την EuroDry