Ναυτιλία

Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου

bulk ξηρό φορτίο ναυτιλία ναυλαγορά


Απώλειες, λόγω της αυξημένης διαθέσιμης χωρητικότητας αλλά και του περιορισμένου αριθμού φορτίων, παρουσίασε η ναυλαγορά των πλοίων ξηρού φορτίου την εβδομάδα 7-11 Ιανουαρίου 2019.

Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές, ύφεση γενικά παρουσίασε η αγορά των  πλοίων τύπου CAPESIZE παρά τον ικανοποιητικό αριθμό ναυλώσεων ειδικά σε υπερατλαντικά ταξίδια.

Συγκεκριμένα, στις αρχές της εβδομάδας h αγορά του Ατλαντικού ήταν πιο δραστήρια σε σχέση με εκείνη της Άπω Ανατολής καθώς τα φορτία σε υπερατλαντικά αλλά και σε fronthaul ταξίδια αυξήθηκαν ενώ παράλληλα η διαθέσιμη χωρητικότητα μειώθηκε με αποτέλεσμα και τα επίπεδα των ναύλων να βελτιωθούν. Επίσης, αντίστοιχη εικόνα παρουσίασαν και οι τιμές των FFAs  ενισχύοντας έτσι και το κλίμα της αγοράς.

Παρόλα αυτά, στην συνέχεια οι ναύλοι παρουσίασαν ύφεση με μικρή βελτίωση στο τέλος της εβδομάδας και έτσι ο δείκτης C3 στην διαδρομή από την Βραζιλία προς την Κίνα την Παρασκευή 11/1/19 έκλεισε πτωτικά στα $17.63 ανά τόνο από $16.69 ανά τόνο που είχε διαμορφωθεί την προηγούμενη εβδομάδα.

Στην αγορά του Ειρηνικού οι ναυλώσεις που ολοκληρώθηκαν αρχικά κυμάνθηκαν σε οριακά υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα όμως κι εδώ παρά την έντονη παρουσία των operators στην αγορά οι ναύλοι στην συνέχεια παρουσίασαν ύφεση κυρίως λόγω της αυξημένης διαθέσιμης χωρητικότητας.

Έτσι, ο δείκτης C5 στην διαδρομή από την δυτική Αυστραλία προς την Κίνα έκλεισε με απώλειες της τάξεως των $0.25 ανά τόνο σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και διαμορφώθηκε στα $6.35 ανά τόνο ενώ παράλληλα, ο δείκτης BCI έκλεισε στις 1966 μονάδες με απώλειες συνολικής τάξεως των 37 μονάδων σε σχέση με το κλείσιμο της προηγούμενης εβδομάδας και με τον μέσο όρο στις πέντε βασικές διαδρομές χρονοναύλωσης να διαμορφώνεται στα $ 15,180 ημερησίως με συνολικές απώλειες της τάξεως των $ 161.

PANAMAXES/KAMSARMAXES

Έλλη Πατέρα
Έλλη Πατέρα

Με αρνητικό πρόσημο κινήθηκε η αγορά του Ατλαντικού την εβδομάδα που πέρασε. Συγκεκριμένα, στην Bόρεια Ευρώπη η διαθέσιμη χωρητικότητα συνέχισε να αυξάνεται με αρκετά πλοία να παραμένουν σε θέσεις spot/prompt ενώ παράλληλα γενικά σε σχεδόν όλες τις περιοχές παρατηρήθηκε έλλειψη φορτίων, ειδικά στα μικρής διάρκειας κυκλικά ταξίδια Βαλτικής. Επίσης, λιγότερα ήταν και τα υπερατλαντικά ταξίδια με αποτέλεσμα οι προσφορές των ναυλωτών να υποχωρήσουν κάτω από τα επίπεδα των τελευταίων προηγούμενων συμφωνιών.

Ενδεικτικά, πλοίο χωρητικότητας 81,600 dwt ναυλώθηκε για ταξίδι από τον κόλπο της Αμερικής προς την περιοχή του Περσικού-Nοτιοανατολικής Ασίας με αναμονή επτά ημερών στα $14Κ+$400Κ (ballast bonus). Νοτιότερα η αγορά παρουσίασε παρόμοια εικόνα εν’μέρη και λόγω της αδυναμίας που παρουσίασε στην περιοχή της Ινδίας/Nοτιοανατολικής Ασίας με αποτέλεσμα να οδηγήσει τους πλοιοκτήτες στην απόφαση να στείλουν τα πλοία τους με έρμα προς τα ανατολικά παράλια της Nοτίου Αμερικής αυξάνοντας έτσι και την διαθέσιμη χωρητικότητα, ειδικά σε ημερομηνίες Ιανουαρίου, άνω του μέσου όρου με τα αντίστοιχα φορτία όμως να παραμένουν λιγότερα.

Ως εκ τούτου, οι προσφορές των ναυλωτών κινήθηκαν κάτω από τα επίπεδα των προηγούμενων αντίστοιχων συμφωνιών και ενδεικτικά στα kamsarmaxes κυμάνθηκαν κοντά στα επίπεδα των $14Κ+$400Κ (bb). Παράλληλα, αρνητικό κλίμα παρουσίασε και η αγορά του Ειρηνικού με αποτέλεσμα αρκετές ναυλώσεις να ολοκληρωθούν σε χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με τις αντίστοιχες τελευταίες συμφωνίες.

Συγκεκριμένα, η αγορά του Bόρειου Ειρηνικού κινήθηκε σε πιο υγιή επίπεδα σε σχέση με εκείνη της νοτιοανατολικής Ασίας καθώς ο όγκος των φορτίων ήταν υψηλότερος διατηρώντας έτσι και τους ναύλους σε παρόμοια επίπεδα με εκείνα των τελευταίων αντίστοιχων συμφωνιών. Από την άλλη όμως στην Nοτιοανατολική Ασία παρόλο που ο αριθμός των φορτίων ήταν ικανοποιητικός η αυξημένη διαθέσιμη χωρητικότητα σε θέσεις spot/prompt οδήγησαν τις προσφορές των ναυλωτών σε χαμηλότερα επίπεδα με αποτέλεσμα και οι πλοιοκτήτες προκειμένου να ναυλώσουν τα πλοία τους να αναγκαστούν να μειώσουν τους απαιτούμενους ναύλους.

Ενδεικτικά, σε κυκλικά ταξίδια βόρειου Ειρηνικού με φορτία άνθρακα σε eco kamsarmaxes διαθέσιμα στην Ιαπωνία για παράδειγμα οι ναυλώσεις κινήθηκαν περίπου στα $12Κ ημερησίως και σε LMEs διαθέσιμα στην νότιο Κορέα κοντά στα $10Κ ημερησίως ενώ σε διαδρομές από την Ινδονησία προς την νότιο Κίνα στα kamsarmaxes κινήθηκαν κοντά στα $9Κ ημερησίως και στα LMEs περίπου στα $8Κ ημερησίως ανάλογα πάντα με τις προδιαγραφές του πλοίου. Ο δείκτης BPI την Παρασκευή 11/1/2019 έκλεισε πτωτικά στις 1137 μονάδες.

SUPRAMAXES/ULTRAMAXES

Πτώση παρουσίασαν οι ναύλοι της αγοράς του Ατλαντικού την εβδομάδα που πέρασε καθώς η διαθέσιμη spot/prompt χωρητικότητα ήταν αυξημένη και τα νέα φορτία περιορισμένα. Συγκεκριμένα, τα επίπεδα των ναύλων από τον Kόλπο της Αμερικής υποχώρησαν ειδικά σε υπερατλαντικά ταξίδια με ενδεικτική ναύλωση πλοίου χωρητικότητας 56,000 dwt για ταξίδι προς την Ιαπωνία στα $18,500 ημερησίως ενώ η υπερπροσφορά του διαθέσιμου τονάζ στις ανατολικές ακτές της Αμερικής επιβάρυνε περισσότερο την κατάσταση.

Επίσης, ύφεση παρουσίασε και η αγορά νοτιότερα λόγω του μειωμένου όγκου φορτίων και της περιορισμένης κινητικότητας ενώ  παράλληλα ο αριθμός των αναμενόμενων πλοίων με έρμα από την περιοχή της Ινδίας/Nοτιοανατολικής Ασίας παρέμεινε υψηλός και με λίγες προοπτικές να μπορέσει εξολοκλήρου να απορροφηθεί. Ενδεικτικά, τα επίπεδα των ναύλων σε fronthaul ταξίδια στα supramaxes κυμάνθηκαν στα χαμηλά των $12Κ+χαμηλά των $200Κ(bb) ενώ λόγω των χαμηλών ναύλων στα panamaxes, τα ultramaxes δεν ήταν στην πρώτη προτίμηση των ναυλωτών.

Aπώλειες υπέστη και η αγορά της Μεσόγειου ειδικά στα ανατολικά της περιοχής όπου η έλλειψη απαιτήσεων σε fronthaul ταξίδια οδήγησε τους ναύλους σε χαμηλότερα επίπεδα δηλαδή κάτω από τα $19Κ ημερησίως ενώ παράλληλα υποτονικά κινήθηκε και η αγορά της Ευρώπης με περιορισμένο αριθμό νέων απαιτήσεων από τους ναυλωτές και με το διαθέσιμο τονάζ να μεγαλώνει.

Επίσης, περιορισμένος ήταν ο αριθμός και σε fronthaul ταξίδια με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες να αναζητήσουν απασχόληση για τα πλοία τους προς άλλες κατευθύνσεις ενώ οι ναύλοι στα supramaxes κυμάνθηκαν περίπου στα $16Κ ημερησίως. Στις αγορές του Ειρηνικού τώρα, την εβδομάδα που πέρασε οι ναύλοι στα supramaxes αλλά και στα Handysizes της ευρύτερης περιοχής υποχώρησαν.

Συγκεκριμένα, η αγορά του Bόρειου Ειρηνικού κατά την διάρκεια της εβδομάδας παρουσίασε απώλειες λόγω του περιορισμένου αριθμού απαιτήσεων ειδικά σε ημερομηνίες Φεβρουαρίου όπως επίσης και λόγω της υπερπροσφοράς του διαθέσιμου τονάζ και ενδεικτικά, σε πλοία τύπου Tess58 διαθέσιμα στην Ιαπωνία σε κυκλικά ταξίδια Bόρειου Ειρηνικού κυμάνθηκαν μεταξύ $8.5-9Κ ημερησίως.

Επίσης, υπό πίεση βρέθηκε και η αγορά της νοτιοανατολικής Ασίας λόγω της μειωμένης ζήτησης και της υπερπροσφοράς του διαθέσιμου τονάζ με αποτέλεσμα τα επίπεδα των ναύλων να κινηθούν πτωτικά και ενδεικτικά σε πλοία τύπου Tess58 διαθέσιμα στην Σιγκαπούρη σε ταξίδια από Ινδονησία προς την ανατολική Ινδία με φορτία άνθρακα κυμάνθηκαν περίπου στα $8Κ ημερησίως.

Σύμφωνα με πληροφορίες για το προσεχές διάστημα λόγω της τρέχουσας εικόνας στις αγορές των ανατολικών ακτών της νοτίου Αμερικής αλλά και της Νοτίου Αφρικής όπου παρουσίασε σημαντική πτώση δεν διαφαίνονται σημάδια βελτίωσης. Τέλος, περιορισμένο αριθμό απαιτήσεων παρατηρήθηκε και από την Αυστραλία με τους ναύλους σε supramaxes διαθέσιμα στην Σιγκαπούρη να κινούνται περίπου στα $9Κ ημερησίως. Ο δείκτης BSI την Παρασκευή 11/1/2019 έκλεισε πτωτικά στις 842 μονάδες.

HANDYSIZE 

Η αγορά του Ατλαντικού την εβδομάδα που πέρασε φαίνεται να ακολούθησε παρόμοιες τάσεις με εκείνες της προηγούμενης εβδομάδας καθώς οι ναύλοι σε όλες τις διαδρομές παρουσίασαν πτώση. Στην Ευρώπη, η κινητικότητα υποχώρησε με αναφορές μόνο σε μερικά ταξίδια από την Rouen προς την Αλγερία τα οποία και καλύφθηκαν κοντά στα $9Κ ημερησίως (aps).

Επίσης, τα φορτία scrap ήταν λίγα ενώ σε έλλειψη ήταν και τα φορτία λιπασμάτων από την Βαλτική. Στην αγορά της Μεσογείου, οι ναύλοι σε ημερομηνίες spot/μέσα Ιανουαρίου παρουσίασαν σημαντική πτώση καθώς η διαθέσιμη χωρητικότητα ήταν αρκετά αυξημένη παρόλο που ο όγκος των νέων φορτίων ήταν ικανοποιητικός.

Ως εκ τούτου, σε ταξίδια εντός της περιοχής στα μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοία με παράδοση στο Τσανακαλέ κυμάνθηκαν μεταξύ $9.5-10Κ ημερησίως και σε υπερατλαντικά προς τον κόλπο της Αμερικής από τα Τουρκικά παράλια της Μεσογείου περίπου στα $9Κ ημερησίως.

Παράλληλα, πτώση παρουσίασαν οι ναύλοι και στις αγορές του κόλπου της Αμερικής και των ανατολικών ακτών της νοτίου Αμερικής καθώς ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων συνέχισε να αυξάνεται. Ενδεικτικά, από τον κόλπο της Αμερικής αναφέρθηκε ναύλωση πλοίου χωρητικότητας 38,000 dwt που σύμφωνα με πληροφορίες συμφώνησε σε ταξίδι προς την Ευρώπη στα $9Κ ημερησίως ενώ από την Βραζιλία πλοίο μικρότερης χωρητικότητας 34,000 dwt ναυλώθηκε προς την δυτική Μεσόγειο κοντά στα $10Κ ημερησίως. Ο δείκτης BΗSI  την Παρασκευή  11/1/2019 έκλεισε πτωτικά στις  524 μονάδες.

ναυλαγορά ναυτιλία

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:  Γ. Οικονόμου: H DryShips περνά στην αντεπίθεση και απαντά στους μετόχους της

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Γ. Αλαφούζος: Νέα συμφωνία από την Okeanis Eco Tankers

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ:  Aegean Marine Petroleum: Αυτό είναι το νέο, τελικό σχέδιο αναδιάρθωσης της εταιρείας