F

Ναυτιλία

Τη χρυσή εποχή του 18ου αιώνα μπορεί να ζήσουν τα bulk carriers

WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Τη χρυσή εποχή του 18ου αιώνα μπορεί να ζήσουν τα bulk carriers


Tα χρόνια που Βρετανοί και Ισπανοί κυριαρχούσαν στις θάλασσες, και τα εμπορεύματα από τις αποικίες που μετέφεραν με τα πλοία τους, είχαν δημιουργήσει έναν άνευ προηγουμένου θετικό κύκλο στη ναυτιλία, έχει τη δυνατότητα να ζήσει και πάλι η αγορά των bulk carriers.

Σύμφωνα με την Cleaves Securities οι συνθήκες στην αγορά σήμερα ευνοούν την επανάληψη ενός τόσο ευνοϊκού για το ξηρό χύδην φορτίο, κύκλου, όπως ήταν η περίοδος του 1741. Μια περίοδος που οι υπηρεσίες προς την εμπορική ναυτιλία άρχισαν να παίρνουν σταδιακά τη μορφή που έχουν σήμερα.

Για παράδειγμα, λίγα χρόνια νωρίτερα, οι Lloyds List, ένα από τους πλέον φημισμένα ναυτιλιακά έντυπά διεθνώς, ιδρύθηκαν ως ναυτικό δελτίο. Σε ένα κατάστημα που σύχναζαν ναυτικοί και επιχειρηματίες ξεκίνησαν να σημειώνουν τα εμπορεύματα και τους ναύλους, προκειμένου να δημιουργηθούν στατιστικά και αρχεία για τη ναυτιλία. Την ίδια περίοδο φυσικά τα εμπορικά πλοία αντιμετώπιζαν και την έξαρση της πειρατείας, με τους διαβόητους πειρατές της Καραϊβικής, όπως συμβαίνει και σήμερα, κυρίως στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού Ωκεανού στις ακτές της Δυτικής Αφρικής.

Σήμερα οι νέες παραγγελίες είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα, ίσως στα χαμηλότερα των 30 τελευταίων ετών, αφού αντιστοιχεί ένα περίπου νέο πλοίο για κάθε 20 που είναι στη θάλασσα, γεγονός που σημαίνει ότι τα προσφερόμενα πλοία δεν θα αυξηθούν ώστε ο ανταγωνισμός να ρίξει τις τιμές των ναύλων. Μάλιστα και παρά το γεγονός ότι η ναυλαγορά ανεβαίνει διαρκώς δεν αναμένεται να έχουμε ράλι νέων παραγγελιών. Και αυτό διότι η ναυτιλία εισέρχεται σε μια νέα περίοδο όπου αναμένεται να αναπτυχθούν νέες τεχνολογίες και σταδιακά να ελαχιστοστοποίηση την εξάρτησή της από τα ορυκτά καύσιμα, προκειμένου να μειωθούν οι ρύποι στην ατμόσφαιρα.

Σύμφωνα μάλιστα με τους Cleaves η εικόνα αυτή δεν αναμένεται να αλλάξει μέχρι και το 2023.

Παράλληλα τους ναύλους ενισχύει και η κινεζική παραγωγή χάλυβα παραμένει ισχυρή ενώ πολλές χώρες έχουν ξεκινήσει προκειμένου να βάλουν τις οικονομίες τους και πάλι σε ρυθμούς ανάπτυξης μετά τα μεγάλα ζητήματα που αντιμετώπισε η παγκόσμια οικονομία από την πανδημία. Οι πολιτικές αυτές αναμένεται να δώσουν και νέα ώθηση στη ζήτηση σιδηρομετάμλευματος αλλά και άνθρακα. Τα δύο commodities δηλαδή που παραδοσιακά καθορίζουν τον «ρυθμό» στην ναυλαγορά των bulk carriers.

Αγορές

Ένα ακόμα χαρακτηριστικό της σημερινής αγοράς στα bulk carriers, είναι ότι παρά το γεγονός ότι οι ναύλοι είναι στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων 11 ετών, οι τιμές των πλοίων στη second hand είναι σε χαμηλότερα επίπεδα. Σε επίπεδο αξιολόγησης δηλαδή, και δεδομένου ότι δεν υπάρχουν και παραγγελίες νέων πλοίων, ο δείκτης στα bulk carriers δείχνει «buy». Κάτι που κάνουν ανελλιπώς οι Έλληνες εφοπλιστές οι οποίοι και φέτος έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά μεταχειρισμένων bulk carriers.

Σε ελληνικά συμφέροντα, σύμφωνα με την Allied έχουν καταλήξει 159 bulk carriers με την αξία των συναλλαγών να φτάνει τα 2,5 δισ. δολάρια.

Πολλοί είναι οι Έλληνες πλοιοκτήτες που επενδύουν μεγάλα ποσά στην second hand. Για παράδειγμα η Castor Maritime του Πέτρου Παναγιωτίδη υπολογίζεται ότι έχει επενδύσει περισσότερα από 300 εκατ. δολάρια σε διάστημα ενός έτους. Αλλά και ο όμιλος Βαφειά από τις αρχές του έτους έχει επενδύσει περισσότερα από 325 εκατ. δολάρια, στη μεγάλη τους πλειοψηφία για νέα LPG carriers, και για μεταχειρισμένα bulk carriers. Αλλά και η Meadway Bulkers του Γιώργου Δελλαπόρτα μέσα σε διάστημα τριών μηνών αγόρασε πέντε bulk carriers.

Αίσθηση προκάλεσε και το άνοιγμα της Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου στην αγορά ξηρού χύδην φορτίου, με την απόκτηση 28 πλοίων σε διάστημα ενός μήνα, αλλά και της Starbulk του Πέτρου Παππά που έχει διαθέσει φέτος περισσότερα από 186 εκατ. δολάρια για αγορές

Συμφωνίες για την απόκτηση πέντε πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου έκλεισε η ναυτιλιακή Navios συμφερόντων Αγγελικής Φράγκου. Πρόκειται για μία επένδυση συνολικού ύψους 182,3 εκατ. δολαρίων και αφορά στην εξαγορά τεσσάρων capesize και ενός bulker kamsarmax. Αλλά και η Seanergy με επικεφαλής τον Σταμάτη Τσαντάνη έχει αγοράσει από τις αρχές του έτους πέντε φορτηγά πλοία, συνολικής αξίας 134 εκατ. δολαρίων.


ΣΧΟΛΙΑ