«Η εκτίμηση μας είναι ότι οι παραδόσεις πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου θα αυξηθούν σταδιακά κατά την εφετινή χρονιά, αλλά και το 2026, φτάνοντας τα 41,2 εκατομμύρια τόνους νεκρού βάρους (DWT) που θα είναι το υψηλότερο επίπεδο εξαετίας. Οι συμβάσεις για τη ναυπήγηση πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου ήταν ισχυρές το 2023 και το 2024 και πολλά από τα πλοία που παραγγέλθηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου αναμένεται να παραδοθούν εφέτος και το επόμενο έτου», λέει ο Filipe Gouveia, Διευθυντής Ανάλυσης Ναυτιλίας στην BIMCO.

Από τα 59,3 εκατομμύρια DWT που αναμένεται να παραδοθούν μέχρι το τέλος του 2026, το τμήμα panamax αντιπροσωπεύει το 33,9%, ενώ το supramax το 28,3%. Οι παραγγελίες για αυτά τα φορτηγά πλοία αυξήθηκαν το 2023 και το 2024, καθώς επωφελούνταν από συγκριτικά υψηλότερες τιμές ναύλων.

1

Παρόλο που οι συμβάσεις κατασκευής νεότευκτων πλοίων Capesize αυξήθηκαν το 2024, υποστηριζόμενες από τους υψηλότερους ναύλους μεταφοράς, ο τομέας εκτιμάται ότι θα αντιπροσωπεύει μόνο το 23,9% των παραδόσεων.

Τα πλοία Capesize είναι τα μεγαλύτερα σε μέγεθος και χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να κατασκευαστούν. Κατά συνέπεια, οι περισσότερες από τις παραγγελίες από το 2024 θα παραδοθούν μόνο μετά το 2026.

Από τα πλοία που θα παραδοθούν, το 9,1% μπορεί να χρησιμοποιήσει εναλλακτικά καύσιμα, ενώ ένα επιπλέον 10,7% μπορεί να αναβαθμιστεί. Από τα πλοία με τις κατάλληλες ικανότητες, το LNG και η μεθανόλη είναι οι πιο δημοφιλείς επιλογές για εναλλακτικά καύσιμα, αντιπροσωπεύοντας το 37,1% και το 34,9% της χωρητικότητας.

«Παρά την αύξηση των παραδόσεων, ο στόλος ξηρού φορτίου χύδην αυξάνεται μόνο κατά το ήμισυ με τον ρυθμό που ίσχυε κατά τη δεκαετία του 2010. Η αύξηση της ζήτησης έχει επιβραδυνθεί από τότε και τα τελευταία χρόνια, οι αποστάσεις πλεύσης έχουν εν μέρει αντισταθμίσει την ασθενέστερη αύξηση του φορτίου», υποστηρίζει ο Gouveia.

Μέχρι στιγμής στη δεκαετία του 2020, οι κυρώσεις στον ρωσικό άνθρακα και η αναδρομολόγηση των πλοίων μακριά από την Ερυθρά Θάλασσα σε διαδρομές γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, υπήρξαν βασικοί παράγοντες για τις αποστάσεις πλεύσης. Αυτό έχει ενισχύσει τη ζήτηση πλοίων ξηρού φορτίου χύδην πέρα από τις προσδοκίες και κατά συνέπεια έχει οδηγήσει σε επιβράδυνση στην ανανέωση του στόλου. Δεδομένου ότι οι συμβάσεις ήταν χαμηλές, τα παλαιότερα πλοία, τα οποία κανονικά θα είχαν ανακυκλωθεί, συνέχισαν να λειτουργούν.

Φέτος, οι ναύλοι μεταφοράς εμπορευμάτων ήταν κατά μέσο όρο χαμηλότεροι λόγω της χαμηλής ζήτησης και θα μπορούσαν να παραμείνουν χαμηλοί μέχρι το 2025 και το 2026. Οι προθεσμιακές συμφωνίες μεταφοράς εμπορευμάτων (FFA) δείχνουν ότι η αγορά αναμένει χαμηλούς ναύλους μεταφοράς για τα τμήματα panamax και supramax, ενώ το τμήμα capesize θα μπορούσε να τα πάει καλύτερα.

 

Διαβάστε επίσης 

Παρελθόν ο Νίκος Ζούρος από την Nemeca – Εξαγοράστηκε από ιταλικές εταιρείες που συμμετέχει ο Τζιανλουίτζι Απόντε

Κυριακούλης: Ναύλωσε πλοίο μεταφοράς ξηρού φορτίου, υποχρέωση εξαγοράς στην τριετία

Τσικαλάκης (ΠΝΟ): Περιοδεία στο λιμάνι της Πάτρας και συναντήσεις με πληρώματα των πλοίων της Αδριατικής