Οι παγκόσμιες ναυτιλιακές εταιρείες προχωρούν με ταχύτατους ρυθμούς στις παραγγελίες εμπορικών πλοίων στα κινεζικά ναυπηγεία, παρά το γεγονός ότι οι ΗΠΑ στοχοποιούν αυτά τα πλοία με πρόσθετα λιμενικά τέλη που αποσκοπούν στην αντιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στη θάλασσα, σύμφωνα με νέα έκθεση του Κέντρου Στρατηγικών και Διεθνών Σπουδών.

Τα κινεζικά ναυπηγεία κατέλαβαν το 53% όλων των παγκόσμιων παραγγελιών πλοίων ανά χωρητικότητα κατά τους πρώτους οκτώ μήνες του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με την ανάλυση των στοιχείων της CSIS.

1

Αυτό ήταν στο ίδιο επίπεδο με τα επίπεδα ολόκληρου του 2023, πριν ο Εμπορικός Εκπρόσωπος των ΗΠΑ (USTR) ξεκινήσει την έρευνα για την Κίνα σχετικά με τη ναυτιλία, η οποία άνοιξε το δρόμο για τα λιμενικά τέλη, ανέφερε το CSIS.

«Οι ναυτιλιακές εταιρείες προχωρούν σε μεγάλο βαθμό με τις συνήθεις δραστηριότητές τους», δήλωσε ο Brian Hart, συνεργάτης του China Power Project στο CSIS και συντάκτης της έκθεσης.

«Μέχρι στιγμής, δεν φαίνεται ότι αυτές οι πολιτικές θα επιτύχουν μια σημαντική μετατόπιση από την Κίνα».

Το μερίδιο της Κίνας στις παγκόσμιες παραγγελίες πλοίων ανά χωρητικότητα είχε αυξηθεί στο 73% το 2024, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι πλοιοκτήτες επιδιώκουν να κλειδώσουν τις συμβάσεις πριν τεθούν σε ισχύ οι πιθανοί περιορισμοί του USTR.

Από τις 14 Οκτωβρίου, τα πλοία που έχουν κατασκευαστεί στην Κίνα ή λειτουργούν ή ανήκουν σε κινεζικές ναυτιλιακές οντότητες, θα πρέπει να καταβάλλουν τέλος στο πρώτο λιμάνι προσέγγισης στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Αυτό το τέλος θα μπορούσε να ξεπεράσει το 1 εκατομμύριο δολάρια για ένα πλοίο που μεταφέρει περισσότερα από 10.000 εμπορευματοκιβώτια και προβλέπεται να αυξάνεται ετησίως έως το 2028, σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών.

Τα λιμενικά τέλη σε πλοία που συνδέονται με την Κίνα αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας των ΗΠΑ να αναζωογονήσουν την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία και να αμβλύνουν την αυξανόμενη ναυτική και εμπορική ναυτιλιακή ισχύ της Κίνας.

Αλλά το να φτάσεις τη διαφορά με τα κρατικά υποστηριζόμενα ναυπηγεία της Κίνας απαιτεί τεράστια ποσά και προσπάθεια.

Πέρυσι, τα ναυπηγεία των ΗΠΑ κατασκεύασαν λιγότερα από 10 εμπορικά πλοία, ενώ τα ναυπηγεία της Κίνας κατασκεύασαν πάνω από 1.000, ανέφεραν στρατιωτικοί και βιομηχανικοί αναλυτές.

Η Κίνα τις τελευταίες δύο δεκαετίες έχει εκτοξευθεί στην 1η θέση παγκοσμίως και τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της ναυπηγούν τόσο εμπορικά όσο και στρατιωτικά πλοία.

Εν τω μεταξύ, το σχέδιο του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ για το οικονομικό έτος 2025 ανέφερε ότι η εμπορική ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ έχει βιώσει σχεδόν πλήρη κατάρρευση και ζήτησε τη μακροπρόθεσμη αναζωογόνηση αυτής της βιομηχανίας για την ενίσχυση της ναυπηγικής βιομηχανίας του Ναυτικού.

Η MSC, ο μεγαλύτερος φορέας εκμετάλλευσης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, έδωσε παραγγελίες για την κατασκευή 12 από αυτά τα πλοία στην Κίνα, από τότε που η USTR ανακοίνωσε τα λιμενικά τέλη τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους, ανέφερε η έκθεση του CSIS.

Η MSC με έδρα την Ελβετία, όπως και οι ανταγωνιστικές της Hapag-Lloyd, Maersk και CMA CGM, έχει αφαιρέσει πλοία που συνδέονται με την Κίνα από τις εμπορικές οδούς των ΗΠΑ, περιορίζοντας ή ακυρώνοντας τα νέα τέλη.

Οι αναλυτές της HSBC δήλωσαν ότι η κινεζική COSCO Shipping είναι η πιο εκτεθειμένη, με εκτιμώμενα λιμενικά τέλη για το 2026 να ανέρχονται σε 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια.

Ο Πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ως υποστηρικτής των αμερικανικών ναυπηγείων, αναζητά συμμαχίες και επενδύσεις από ισχυρές εταιρείες όπως η Νότια Κορέα.

 

Διαβάστε επίσης 

Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών: Συνεδριάζει σήμερα για την θέσπιση ενεργειακής ρήτρας στους διαγωνισμούς των άγονων γραμμών

Clarksons: Πτώση κατά 61% στις ναυπηγήσεις δεξαμενόπλοιων

Drewry: Πτώση των τιμών στη διακίνηση κοντέινερ κατά 8% την περασμένη εβδομάδα