Τη μακρά καθυστέρηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στην εκκίνηση της υλοποίησης του «Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης», ενός ολοκληρωμένου πλαισίου παρακολούθησης της θαλάσσιας κυκλοφορίας στο Ανατολικό Αιγαίο, αναδεικνύουν με κοινοβουλευτική ερώτησή τους τα μέλη της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου Βουλευτές Ελένη Βατσινά, Γεώργιος Νικητιάδης, Αναστάσιος Νικολαϊδής, Φραγκίσκος Παρασύρης, Εμμανουήλ Χνάρης, Εμμανουήλ Χριστοδουλάκης του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής με πρωτοβουλία του Βουλευτή Χίου Σταύρου Μιχαηλίδη, Υπεύθυνου Κ.Τ.Ε. για τη Ναυτιλία.

Με την ερώτησή τους, οι Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής ζητούν την επίσπευση της υλοποίησης αυτού του σημαντικού για την αποτελεσματική διαφύλαξη των θαλάσσιων συνόρων της χώρας μας και την προστασία της ανθρώπινης ζωής έργου, που θα ενισχύσει την ασφάλεια των νησιών μας.

1

ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΡΟΣ: Τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Βασίλη Κικίλια

ΘΕΜΑ: Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης

κε Υπουργέ,

Στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας 2014-2020, προβλέφθηκε ότι το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή (ΛΣ-ΕΛΑΚΤ) σχεδιάζει την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος θαλάσσιας επιτήρησης που έχει ως στόχο την προστασία των εξωτερικών θαλάσσιων συνόρων της Ελλάδας και της Ε.Ε. μέσω της εγκατάστασης ενός δικτύου σταθμών σε νευραλγικές θέσεις των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου που θα διασφαλίζει την έγκαιρη επίγνωση της επικρατούσας κατάστασης στη θάλασσα σε πραγματικό χρόνο και επί 24ώρου βάσεως (το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ)).

Μετά από πολλές και αδικαιολόγητες καθυστερήσεις, την 30.06.2020 προκηρύχθηκε ο υπ’ αριθμ. 04/2020 κλειστός διεθνής διαγωνισμός δύο φάσεων προς ανάδειξη αναδόχου για την προμήθεια και ανάπτυξη του ως άνω έργου, συνολικής εκτιμώμενης αξίας σύμβασης 62 εκ ευρώ, με χρηματοδότηση από πιστώσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων. Σήμερα, πέντε έτη μετά, ανάδοχος δεν έχει ακόμα αναδειχθεί.

Λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη ότι, κατά τον προκηρυχθέντα διαγωνισμό, ο προβλεπόμενος χρόνος για την παράδοση του έργου από τον ανάδοχο ανέρχεται σε τριάντα έξι (36) μήνες από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης προμήθειας, εύλογα αμφισβητείται η ολοκλήρωσή του υπόψη έργου έως το 2030.

Επειδή, η υλοποίηση του ΕΣΟΘΕ είναι ζωτικής σημασίας για την αποτελεσματική διαφύλαξη των θαλάσσιων συνόρων του Ανατολικού Αιγαίου, και, κατ’ επέκταση, της ΕΕ, και θα συμβάλει στη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών, κυριότερα δε, στην προστασία της ανθρώπινης ζωής μέσω της έγκαιρης ανίχνευσης και διάσωσης συνανθρώπων μας.

Επειδή, η ασφάλεια των νησιών μας και, κατ’ επέκταση, της χώρας μας, πρέπει να αποτελεί κύρια εθνική προτεραιότητα, η απουσία δε ενός σύγχρονου συστήματος επιτήρησης του θαλάσσιου χώρου μας εκθέτει τα νησιά μας σε πολλαπλούς κινδύνους.

Επειδή, η ολοκλήρωση του ΕΣΟΘΕ θα θωρακίσει την αποτελεσματική παρακολούθηση της θαλάσσιας κυκλοφορίας στο Ανατολικό Αιγαίο, προσφέροντας ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο ασφάλειας στον ελληνικό θαλάσσιο χώρο.

Επειδή, παρά τις από το 2020 κυβερνητικές δηλώσεις περί γρήγορων ρυθμών ανάπτυξης του έργου, σήμερα, πέντε έτη μετά, η υλοποίησή του δεν έχει ακόμα εκκινήσει.

Κατόπιν των παραπάνω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:

 

  • Ποιοι οι λόγοι της ως άνω μεγάλης καθυστέρησης στην πρόοδο της διαγωνιστικής διαδικασίας;
  • Έχει αποσταλεί στους προεπιλεχθέντες υποψηφίους πρόσκληση υποβολής τεχνικής και οικονομικής προσφοράς για τη Β΄ φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας; Αν ναι, σε ποιο στάδιο βρίσκεται σήμερα η διαγωνιστική διαδικασία; Αν όχι, ποιοι οι λόγοι της μεγάλης αυτής καθυστέρησης και ποιο το ακριβές χρονοδιάγραμμα αποστολής της σχετικής πρόσκλησης;
  • Ποιο το εκτιμώμενο χρονοδιάγραμμα για την κατακύρωση του διαγωνισμού, και, εν συνεχεία, για την υπογραφή της σχετικής σύμβασης προμήθειας με τον ανάδοχο του έργου;
  • Προτίθεστε να λάβετε μέτρα επίσπευσης της υλοποίησης του έργου; Αν ναι, ποια είναι αυτά;
  • Εξακολουθεί να επαρκεί η προϋπολογισθείσα δαπάνη των 62 εκ ευρώ για την πλήρη υλοποίηση του έργου, λαμβάνοντας υπόψη τις πληθωριστικές πιέσεις και τις καθυστερήσεις στην πρόοδο της διαγωνιστικής διαδικασίας;
  • Ποιο το σχέδιο του Υπουργείου σας για την ασφαλή και αποτελεσματική επιτήρηση του θαλάσσιου χώρου του Ανατολικού Αιγαίου και των εξωτερικών θαλάσσιων συνόρων της χώρας μας έως την υλοποίηση και παράδοση του ως άνω έργου;
  • Σε περίπτωση περαιτέρω καθυστερήσεων, εξετάζεται από το Υπουργείο η ματαίωση του διαγωνισμού και η εξεύρεση εναλλακτικών λύσεων για τη θαλάσσια επιτήρηση;

 

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Σταύρος Μιχαηλίδης

Ελένη Βατσινά

Γεώργιος Νικητιάδης

Αναστάσιος Νικολαΐδης

Φραγκίσκος Παρασύρης

Εμμανουήλ Χνάρης

Εμμανουήλ Χριστοδουλάκης

Διαβάστε επίσης:

Μεϊκόπουλος: Να παραχωρηθούν εκτάσεις του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας στους Δήμους Ελευσίνας, Ασπροπύργου και Μεγαρέων

Τι υποστηρίζει ο εφοπλιστής Νίκος Ζούρος

Ευάγγελος Μαρινάκης: Παρήγγειλε άλλα δύο κοντέινερ στη Νότια Κορέα αξίας 114 εκατ. δολ. – Ναυπηγεί άλλα 10 πλοία στο ίδιο ναυπηγείο