Ναυτιλία

Σκληρό «μαρκάρισμα» της COSCO για τις εκκρεμότητες στον ΟΛΠ – «Μπαλάκι» οι ευθύνες για τις καθυστερήσεις


Ασφυκτική πίεση σε όλα τα μέτωπα ασκεί ο κινεζικός ναυτιλιακός όμιλος Cosco, προκειμένου να πάρει το «πράσινο φως» από κυβέρνηση και φορείς, για να κατασκευάσει τον τέταρτο προβλήτα του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, αλλά και να του μεταβιβαστεί ένα επιπλέον ποσοστό 16% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά.

Η Cosco που διαθέτει σήμερα το 51% των μετοχών του ΟΛΠ, σύμφωνα με την συμφωνία που υπέγραψε με το ΤΑΙΠΕΔ όταν κέρδισε τον διεθνή διαγωνισμό, θα πρέπει να λάβει το επιπλέον ποσοστό, εφόσον ολοκληρώσει μέσα στα χρονοδιαγράμματα που υπάρχουν όσα έργα έχει δεσμευτεί ότι θα κάνει. Το μεγαλύτερο από όλα, η νέα βάση κρουαζιέρας, που έχει προϋπολογιστεί στα 104 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται κατά 95% από την Ευρωπαϊκή Ένωση, έχει καθυστερήσει χαρακτηριστικά.

Μάλιστα σύμφωνα με πληροφορίες, το ΤΑΙΠΕΔ, εξαιτίας των καθυστερήσεων αυτών δεν έχει αποδεχτεί το αίτημα των Κινέζων να μεταβιβάσει το ποσοστό αυτό, απόφαση που δημιούργησε εντάσεις ανάμεσα στις δύο πλευρές.

Οι Κινέζοι δεν «έμειναν με σταυρωμένα τα χέρια» και, σύμφωνα με πληροφορίες του mononews, τους τελευταίους δύο μήνες στελέχη της Cosco ανηφόρησαν αρκετές από τον Πειραιά προς την πλατεία Συντάγματος και συγκεκριμένα το υπουργείο Οικονομικών και είχαν συναντήσεις με τον υπουργό Χρήστο Σταϊκούρα, ή στελέχη του υπουργείου, ζητώντας την παρέμβασή τους προκειμένου να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση των μετοχών.

Υποστηρίζουν ότι η καθυστέρηση οφείλεται αποκλειστικά στο ελληνικό δημόσιο. Η ελληνική πλευρά όμως δεν αποδέχεται, λένε κύκλοι του Πειραιά, την θέση αυτή, και ρίχνει τις ευθύνες για τις καθυστερήσεις στους Κινέζους.

Σε κάθε περίπτωση το θέμα δεν θεωρείται λήξαν για τους Kινέζους, αφού το Πεκίνο θέλει να ελέγξει μετοχικά το λιμάνι του Πειραιά, και έχει βάλει το θέμα σε πρώτη προτεραιότητα.

Πλάι πλάι, με το θέμα των μετοχών, πάει η κατασκευή του τέταρτου προβλήτα του Σταθμού Εμπορευτοκιβωτίων, που θα επιστρέψει στους Κινέζους να διακινούν περισσότερα από 10 εκατ. κιβώτια ετησίως. Μια τέτοια εξέλιξη θα «βάλει» το ελληνικό λιμάνι, μέσα στα τρία μεγαλύτερα της Ευρώπης, αλλά το να αποκριθεί θετικά η ελληνική κυβέρνηση σε αυτό το αίτημα, μόνο εύκολο δεν είναι.

Όταν είχε καταθέσει ο ΟΛΠ την συγκεκριμένη πρόταση στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων του υπουργείου Ναυτιλίας, είχε απορριφθεί ως ανώριμη.

Κυβερνητικές πηγές διέρρεαν τότε ότι η ελληνική οικονομία θα πρέπει να λάβει υπεραξίες από τις κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα, κάτι που όμως δεν έχει συμβεί μέχρι στιγμής.

Παρά το γεγονός ότι έχουν περάσει περισσότεροι από 12 μήνες από εκείνη την συνεδρίαση, και παρά το ότι μεσολάβησε ταξίδι του έλληνα Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Κίνα, κατά την διάρκεια του οποίου έθεσε ξεκάθαρα τις ελληνικές θέσεις στους κινέζους αξιωματούχους, ανταπόκριση από κινεζικής πλευράς δεν έχουν δει.

Μόνο τις τελευταίες ημέρες, ακούγεται έντονα στο λιμάνι του Πειραιά ότι οι Κινέζοι έχουν εκφράσει την πρόθεσή τους να χρηματοδοτήσουν το έργο της υπογειοποίησης του Σταθμού του ηλεκτρικού του Νέου Φαλήρου, προκειμένου να «αναπνεύσει», όσον αφορά το κυκλοφοριακό, η πόλη του Πειραιά.

Επένδυση, που αν φυσικά επιβεβαιωθεί και υλοποιηθεί, καταγράφεται στα θετικά, αλλά σε κάθε δεν αφορά την ανάπτυξη της τοπικής  οικονομίας, που αποτελεί και το πρώτο ζητούμενο για την ελληνική πολιτεία.

Φορείς και δήμοι βάζουν όμως και ένα δεύτερο εμπόδιο, το οποίο θεωρητικά τουλάχιστον, έχει και τη μεγαλύτερη σημασία. Ο τέταρτος προβλήτας, σύμφωνα με τα σχέδια που υπάρχουν, θα κατασκευαστεί μπροστά από ιστό της πόλης του Κερατσινίου, κάτι που και την ποιότητα ζωής των κατοίκων θα επηρεάσει αρνητικά, αφού οι γερανογέφυρες που λειτουργούν 24 ώρες το 24ωρο, και κάνουν πολύ θόρυβο, αλλά και την αξία των ακινήτων στην περιοχή αναμένεται να πιέσει περαιτέρω.


ΣΧΟΛΙΑ