• Ναυτιλία

    Πώς τα τάνκερ έφτασαν να γίνουν το «hot play» της αγοράς: Τι κρύβει το ράλι των μετοχών των μεγάλων του κλάδου

    • Bloomberg

    tanker VLCC


    Αν λάβει κανείς υπόψη ότι η κατάσταση στην αγορά της θαλάσσιας μεταφοράς πετρελαίου παγκοσμίως είναι τόσο κακή που οι ιδιοκτήτες των σούπερ τάνκερ ουσιαστικά «επιδοτούν» την παράδοση των φορτίων, είναι απορίας άξιο το γεγονός ότι οι μετοχές δύο εκ των μεγαλύτερων ναυτιλιακών που δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο τομέα, της Euronav και της Frontline, επιδίδονται σε ράλι από τις αρχές Φεβρουαρίου.

    Αυτό αποδίδεται, σύμφωνα με άρθρο του Bloomberg, στο γεγονός ότι ο τομέας των πετρελαιοφόρων αναδεικνύεται στο «hot play» της περιόδου. Μιας περιόδου βασικό χαρακτηριστικό της οποίας είναι η επιχείρηση εμβολιασμού του κόσμου κατά του κορονοϊού.

    Tanker stock performance vs tanker rates so far in 2021

     

    Ο κορονοϊός έχει καταστρέψει τόσο την παγκόσμια ζήτηση όσο και την προσφορά πετρελαίου, καθιστώντας τα τέλη που χρεώνουν οι ιδιοκτήτες για μεμονωμένες παραδόσεις φορτίου σχεδόν καταστροφικά. Ωστόσο, στελέχη της βιομηχανίας, ναυλομεσίτες και αναλυτές λένε ότι υπάρχει λόγος να είμαστε αισιόδοξοι: όσο περισσότερο το πετρέλαιο παραμένει εκτός αγοράς τώρα, τόσο πιο δύσκολο θα είναι να επιστρέψει στην προηγούμενη κατάσταση, καθώς τα προγράμματα εμβολιασμού βοηθούν στην τόνωση της παγκόσμιας ζήτησης για πετρέλαιο – και μαζί με αυτήν και τη ροή φορτίων.

    «Πιθανότατα δεν πρόκειται ποτέ να δούμε αύξηση ζήτησης για δεξαμενόπλοια παρόμοια με αυτήν που μάλλον θα δούμε τους επόμενους εννέα μήνες», δήλωσε ο Eirik Haavaldsen, αναλυτής του κλάδου ναυτιλίας της Pareto Securities, στο Όσλο. «Σε έξι μήνες, θα έχουμε υψηλότερη παραγωγή από τον ΟΠΕΚ+ επειδή ο κόσμος πρόκειται να καταναλώσει πολύ περισσότερο πετρέλαιο καθώς τα εμβόλια αποδίδουν και οι οικονομίες ανακάμπτουν».

    Η ανάκαμψη

    Πρόκειται για μία αισιόδοξη εκτίμηση που έχει ήδη φιλτράρει η αγορά πετρελαίου. Οι τράπεζες, συμπεριλαμβανομένων των Goldman Sachs Group, Citigroup και JPMorgan, έχουν προχωρήσει τους τελευταίους μήνες σε αναβάθμιση των προβλέψεων τους για την τιμή του αργού πετρελαίου, εν αναμονή της εκτίναξης της ζήτησης το καλοκαίρι και καθώς τα προγράμματα εμβολιασμού προχωρούν.

    Η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας αναφέρει ότι η κατανάλωση πετρελαίου παγκοσμίως θα πλησιάσει τα 100 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα μέχρι το τέλος του έτους, περίπου 6% υψηλότερα από το πρώτο τρίμηνο. Σε έκθεσή του την Τετάρτη, ο Οργανισμός δήλωσε ότι ο ΟΠΕΚ+ θα μπορούσε γρήγορα να ξαναρχίσει τον εφοδιασμό εάν οι αγορές πετρελαίου το απαιτήσουν.

    Προς το παρόν όμως, τα ναύλα για τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια της βιομηχανίας βρίσκονται στα τάρταρα. Ο ΟΠΕΚ και οι σύμμαχοί του εξέπληξαν τις αγορές νωρίτερα αυτό το μήνα, διατηρώντας τις υφιστάμενες περικοπές της παραγωγής για τουλάχιστον ένα μήνα περισσότερο από ό,τι περίμενε η αγορά πετρελαίου.

    Τα τάνκερ που ανταγωνίζονται για τη μεταφορά φορτίων 2 εκατομμυρίων βαρελιών από τη Μέση Ανατολή στην Κίνα, έχουν χάσει κατά μέσο όρο περίπου 2.800 δολάρια την ημέρα στη λεγόμενη spot αγορά ναύλων από την αρχή του Φεβρουαρίου, σύμφωνα με τα στοιχεία του Baltic Exchange.

    Και αυτό όταν τα ημερήσια κέρδη τους πριν από ένα χρόνο κυμαίνονταν στα 250.000 δολάρια, καθώς η ύφεση στην αγορά πετρελαίου ανάγκασε τους εμπόρους να αποθηκεύουν καύσιμα στη θάλασσα, ναυλώνοντας κάθε τύπο πλοίου που μπορούσαν να βρουν.

    An index of bulk commodity carriers has already rallied

    Την ίδια ώρα, άλλοι τομείς της ναυτιλιακής αγοράς ενισχύονται ήδη. Ο Baltic Dry Index, ο δείκτης των πλοίων που μεταφέρουν εμπορεύματα όπως ο άνθρακας και τα σιδηρομεταλλεύματα, βρίσκεται στο υψηλό πέντε μηνών, ενώ τα ναύλα στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν επίσης αυξηθεί εν μέσω της έξαρσης που σημειώνουν οι αποστολές εμπορευμάτων παγκοσμίως.

    Υπάρχουν ενδείξεις ότι οι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων επίσης περιμένουν καλύτερες στιγμές. Κανονικά, σε μία περίοδο με τόσο καταστροφικά κέρδη αναμένεται να αναδιαμορφωθεί η προσφορά πλοίων, καθώς ορισμένα θα οδηγηθούν στα διαλυτήρια στα παράλια της Ινδίας, του Μπαγκλαντές και του Πακιστάν, και άλλα θα παραμείνουν αδρανή, σε όρμους και λιμάνια έξω από τις ακτές χωρών όπως η Ινδονησία και η Μαλαισία.

    Μέχρι στιγμής, υπάρχουν ελάχιστες ενδείξεις ότι θα συμβεί κάτι από τα παραπάνω – παρά το γεγονός ότι οι τιμές scrap βρίσκονται στα υψηλότερα επίπεδα από τα τέλη του 2014.

    Την ίδια ώρα, σχετικά μικρός είναι ο αριθμός των νέων πλοίων που κατασκευάζονται, γεγονός που μειώνει περαιτέρω τα κίνητρα ορισμένων ιδιοκτητών να υποκύψουν τώρα στα χαμηλά ναύλα.

    Οι προοπτικές για την προσφορά πλοίων είναι οι πιο ανοδικές από το 2003, σύμφωνα με τον Frode Morkedal, αναλυτή της Clarksons Platou. Και οι προοπτικές ζήτησης φαίνονται επίσης θετικές.

    «Η ναυτιλία είναι ένα στοίχημα με μόχλευση για την παγκόσμια οικονομία και τις τιμές των βασικών εμπορευμάτων», αναφέρουν οι οι αναλυτές συμπεριλαμβανομένου του Morkedal. Και προσθέτει: «Η αγορά δεξαμενόπλοιων αναμένεται να ανακάμψει γρήγορα».

    Διαβάστε ακόμα:

    Έλληνες εφοπλιστές: Ποιες κατηγορίες πλοίων επιλέγουν από την second hand αγορά

    VesselsValue: Πώς διαμορφώθηκαν οι τιμές στις αγοραπωλησίες πλοίων. Οι κινήσεις της εβδομάδας

    Signal Ocean: Από τα product tankers θα ξεκινήσει η ανάκαμψη της ναυτιλίας

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση



    ΣΧΟΛΙΑ