• Ναυτιλία

    Signal Ocean: Από τα product tankers θα ξεκινήσει η ανάκαμψη της ναυτιλίας

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

    Iωάννης Μαρτίνος (Πηγή φωτογραφίας Πρώτο Θέμα)


    Τα δεξαμενόπλοια (product tankers) θα είναι αυτά που θα ξεκινήσουν πρώτα το «ταξίδι» προς την ανάκαμψη στο κλάδο της ναυτιλίας.

    Την επισήμανση αυτή κάνει η πλατφόρμα «Signal Ocean», του Γιάννη Μαρτίνου, στην ετήσια ανάλυσή της για την πορεία του κλάδου το 2021, και για τα όσα προηγήθηκαν στο ταραχώδες, λόγω κορονοϊού, 2020.

    «Δεδομένης της ελπίδας που απορρέει από τις ειδήσεις για το εμβόλιο του κορονοϊού, η ναυτιλιακή βιομηχανία αναζητά μια παγκόσμια ανάκαμψη, που αναμφίβολα θα πάρει λίγο χρόνο προτού ο κλάδος φτάσει τα επίπεδα πριν από την πανδημία», σημειώνει η Signal.

    Τη στιγμή αυτή, όλοι οι μεγάλοι Οργανισμοί, όπως ο ΟΠΕΚ, έχουν μειώσει τις προβλέψεις τους για τη ζήτηση πετρελαίου για το 2021, παρουσιάζοντας μια κάπως βελτιωμένη, αλλά όχι ικανοποιητική εκτίμηση για τους επόμενους μήνες.

    «Καθώς ο κόσμος προσαρμόζεται σε αυτή τη νέα ομαλότητα και οι χώρες ανοίγουν σταδιακά οικονομίες, περιμένουμε πιο ήρεμες θάλασσες και ότι το μακρύ ταξίδι προς την ανάκαμψη θα αρχίσει τελικά με το τμήμα των product tankers», σημειώνει χαρακτηριστικά η Signal.

    Η χρονιά που πέρασε, ήταν ταραχώδης για τις εμπορικές μεταφορές. Τα πανδημικά κύματα διατάραξαν τις αλυσίδες εφοδιασμού και τις ροές φορτίου σε όλο τον κόσμο. Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου επηρεάστηκε σοβαρά. Οι εντάσεις και οι διαφωνίες σχετικά με την παραγωγή πετρελαίου μεταξύ του Οργανισμού των χωρών εξαγωγής πετρελαίου (ΟΠΕΚ) και των συμμάχων του όπως η Ρωσία (γνωστή ως ΟΠΕΚ +) επιδείνωσαν την ανισορροπία προσφοράς – ζήτησης πετρελαίου.

    Ξαφνικά, ο κόσμος πλημμύρισε με πετρέλαιο, κάτι που οδήγησε σε μια αύξηση της ζήτησης για δεξαμενόπλοια που χρησίμευαν ως πλωτή αποθήκη. Και ενώ αυτό ήταν «good news» για την αγορά δεξαμενόπλοιων, όταν η έκρηξη της τεχνικής ζήτησης «έσβησε», οι τιμές ναύλων έπεσαν, σημειώνει χαρακτηριστικά η Signal.

    Η ανάλυση

    Στην ανάλυσή της η Signal Ocean Platform για την αγορά των δεξαμενοπλοίων κάνει πρώτα αναφορά στα τάνκερ μεταφοράς αργού. Οι ναύλοι για τα σούπερ δεξαμενόπλοια των 300.000 τόνων (VLCC) κινήθηκαν από τα υψηλά στα χαμηλά μέσα σε λίγους μήνες.

    Τον περασμένο Μάρτιο, οι εξαγωγές αργού πετρελαίου αύξησαν τη ζήτηση για VLCC. Μετά από μια δραματική κατάρρευση των συζητήσεων του ΟΠΕΚ + στις 6 Μαρτίου όπου η Ρωσία απάντησε με το «Nyet» στις περικοπές στην παραγωγή πετρελαίου, η Σαουδική Αραβία ανακοίνωσε ότι θα αυξήσει την παραγωγή αργού και θα προσφέρει εκπτώσεις στην αγορά.

    Στη ρότα από Αραβικό Κόλπο προς την Ασία, οι ναύλοι για τα VLCCs έφτασαν σε ρεκόρ στα μέσα Μαρτίου στα 243 δολάρια την ημέρα. Επίσης, οι ανησυχίες σχετικά με την υπερπροσφορά πετρελαίου λόγω της ακινητοποίησης της οικονομίας που προκλήθηκε από την πανδημία ανάγκασε τους traders να ναυλώσουν δεξαμενόπλοια, καθώς η χρήση των πλοίων ως πλωτές αποθήκες οδήγησε σε περαιτέρω αύξησης της ζήτησης για VLCC

    Η εικόνα αντιστράφηκε, ωστόσο, κατά τη διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου του έτους, με την αύξηση της διαθέσιμης χωρητικότητας. Μετά από το υψηλό του Worldscale 223 στο πρώτο τρίμηνο, οι τιμές μειώθηκαν και παρέμειναν κάτω από το Worldscale 60 από τον Ιούνιο έως τον Νοέμβριο.

    Τα ποσοστά ναύλων έφτασαν τα 6,1 χιλ. δολάρια την ημέρα τον Σεπτέμβριο. Πολύ κάτω από τα όρια αντοχής, αν κάποιος θέσει ως βάση ότι τα λειτουργικά έξοδα από μόνα τους κυμαίνονται μεταξύ 8-10 χιλ. δολαρίων την ημέρα.

    Όσον αφορά τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, είχαν ένα απογοητευτικό ξεκίνημα στις αρχές του προηγούμενου έτους. Ωστόσο τα λεγόμενα LR2 δεξαμενόπλοια είδαν τους ναύλους τους να εκτοξεύονται στα 154.000 δολάρια την ημέρα μέσα στον Απρίλιο. «Έκρηξη» που όμως δεν διήρκησε πολύ αλλά η ζήτησε παρέμεινε σε πιο σταθερά επίπεδα σε σχέση με τα VLCC.

    Ο ρόλος της Κίνας

    Σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης δεδομένων πετρελαίου OilX, το 2020, η Κίνα εισήγαγε συνολικά 11,01 εκατομμύρια bpd, αύξηση 8,5% σε σύγκριση με πέρυσι. Ενώ η Κίνα ήταν η πρώτη χώρα που επλήγη από το ξέσπασμα του covid-19, φαίνεται ότι έκτοτε ανακάμπτει.

    Στην πραγματικότητα, η OilX υποστηρίζει ότι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού πετρελαίου στον κόσμο βρίσκεται σε καλό δρόμο για να είναι η μόνη μεγάλη χώρα που αυξάνει τη ζήτηση πετρελαίου από έτος σε έτος. Το 2020, η υψηλή ζήτηση αργού πετρελαίου στην Κίνα ήταν υπεύθυνη για την εξισορρόπηση της χαμένης ζήτησης από άλλες περιοχές παρέχοντας υποστήριξη για την παγκόσμια αγορά αργού πετρελαίου.

    Η αύξηση των εισαγωγών από την Κίνα τόσο αργού πετρελαίου όσο και ξηρού φορτίου, οδήγησε σε σημαντική συμφόρηση λιμένων και δυσκολίες στην αντιμετώπιση του μεγάλου αριθμού πλοίων VLCC και Capesize αντίστοιχα.

    Ο μέσος χρόνος αναμονής για τα πλοία που περίμεναν να εκφορτώσουν έξω από τα κινεζικά λιμάνια κυμαινόταν από αρκετές ημέρες έως δύο εβδομάδες, οδηγώντας, ως αποτέλεσμα, σε αύξηση των τόνωνμιλίων (Ton Days) άτι που είναι θετικό για την αγορά.

    Επιπτώσεις στις τιμές των καυσίμων

    Η χρονιά ξεκίνησε με την έναρξη του κανονισμού IMO 2020, μία από τις πιο σημαντικές αλλαγές στη βιομηχανία δεξαμενόπλοιων τα τελευταία χρόνια. Από τον Ιανουάριο του 2020 τα πλοία υποχρεούνται είτε να χρησιμοποιούν καύσιμα καυσίμων πλοίων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, όπως το VLSFO ή να χρησιμοποιούν την φθηνότερη εναλλακτική λύση καυσίμων καυσίμων, HSFO, μόνο εάν είναι εξοπλισμένα με scrubber. Ως αποτέλεσμα, οι τιμές του VLSFO αναμενόταν να αυξηθούν. Και μετά ηρθε η πανδημία σημειώνει η Signal χαρακτηριστικά.

    Καθώς το πρώτο κύμα της πανδημίας ξεκίνησε το κύμα του στις αρχές του 2020, η βιομηχανία γνώρισε σημαντική πτώση στις τιμές των καυσίμων. Σε σύγκριση με την αρχή του έτους, οι τιμές των καυσίμων μειώθηκαν κατά τους πρώτους πέντε μήνες του έτους από 400 $ / mt σε 276 $ / mt για το HSFO και από 648 $ / mt σε 216 $ / mt για το VLSFO. Στις αρχές του έτους, η μέση διαφορά μεταξύ VLSFO και HSFO ήταν στα 248 $. Στα τέλη Νοεμβρίου, η διαφορά μεταξύ των δύο τύπων καυσίμων είχε μειωθεί στα 60 $.

    Η πτώση των τιμών των καυσίμων πλοίων ωφέλησε ορισμένους και έπληξε άλλους. Για ορισμένους φορείς της βιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένων των πλοιοκτητών και των ναυλωτών, η πτώση των τιμών VLSFO ήταν σίγουρα παρηγορητική.

    Για άλλους, ωστόσο, όπως οι προμηθευτές καυσίμων, η μείωση της τιμής των καυσίμων αύξησε την πίεση. Η πτώση των τιμών δεν ευνόησε επιπλέον τους πλοιοκτήτες που επένδυσαν σε scrubbers προκειμένου να συμμορφωθούν με τον κανονισμό IMO 2020, καθώς αυτή η εξέλιξη πιθανότατα θα καθυστερήσει την απόδοση της επένδυσής τους.

    Διαβάστε ακόμη:

    To State Department καλεί το Ιράν να απελευθερώσει το δεξαμενόπλοιο με σημαία Νότιας Κορέας

    Οι εκτιμήσεις των αναλυτών για την πορεία της ναυτιλίας το 2021 – Ποιους τομείς ξεχωρίζουν

    Κατσαφάδος (υφυπουργός Ναυτιλίας): Θα καταβάλλω όλες μου τις δυνάμεις στην μεταρρυθμιστική προσπάθεια

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση



    ΣΧΟΛΙΑ