• Ναυτιλία

    Πλακιωτάκης: Τα πλοία θα ταξιδεύουν με το 50% των επιβατών – Όχι στην αύξηση του ΦΠΑ στο yachting

    • Contributor
    Γιάννης Πλακιωτάκης

    Γιάννης Πλακιωτάκης, υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής


    Την εκτίμηση ότι πολύ σύντομα θα αρθούν οι περιορισμοί στις μετακινήσεις προς τα νησιά και πιθανότατα από κοινού με την επανεκκίνηση του τουρισμού εξέφρασε ο υπουργός Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης, μιλώντας στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου που πραγματοποιήθηκε μέσω τηλεδιάσκεψης.

    Ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε ότι σε κάθε περίπτωση προτεραιότητα είναι η διασφάλιση της υγείας των νησιωτών και επεσήμανε ότι όποιες αποφάσεις ληφθούν θα γίνει πάντοτε με γνώμονα τις εισηγήσεις των ειδικών επιστημόνων.

    Μάλιστα, προς αυτή την κατεύθυνση, σημείωσε ο υπουργός ετοιμάζονται ήδη τα πρωτόκολλα για τις μετακινήσεις των επιβατών στην ακτοπλοΐα, λέγοντας πως μέσα στην μέρα αναμένεται συνάντηση με τον ΕΟΔΥ, προκειμένου να καταλήξουν στο τελικό κείμενο που θα εφαρμοσθεί, μόλις αρθούν τα περιοριστικά μέτρα.

    Ξεκαθάρισε πάντως ότι ο αριθμός των επιβατών δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος του 50% της δυναμικότητας του κάθε πλοίου ενώ οι καμπίνες θα μπορεί να φιλοξενήσουν μόνο ένα άτομο, εκτός και εάν πρόκειται για οικογένεια.

    Για την στήριξη της ακτοπλοΐας που έχει πληγεί από την πανδημία και την επιβολή των περιορισμών στις μετακινήσεις αφού έκανε εκτενή αναφορά στα χρήματα που έχουν δοθεί μέχρι στιγμής από τα κρατικά ταμεία, αποκάλυψε πως το υπουργείο ετοιμάζεται να υποβάλλει αίτημα μέσα στον Μάιο στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα, προκειμένου την διεκδίκηση ευρωπαϊκών πόρων για την στήριξη του κλάδου με βάση το άρθρο 107 της συνθήκης της ΕΕ που αφορά στην παροχή αποζημιώσεων όσων επιχειρήσεων έχουν υποστεί απώλεια εισοδήματος.

    Ο κ. Πλακιωτάκης είπε ότι η παροχή βοήθειας στις ακτοπλοϊκές εταιρείες που έχουν υποστεί σημαντικές απώλειες είναι προτεραιότητα για την κυβέρνηση, η οποία αναγνωρίζει ότι επιτελεί εθνικό έργο διασφαλίζοντας την επικοινωνία μεταξύ της ηπειρωτικής και της νησιωτικής χώρας.

    «Θα κάνουμε ότι κριθεί αναγκαίο για να ενισχύσουμε τον κλάδο, με οποιοδήποτε τρόπο», είπε χαρακτηριστικά. Στο σημείο αυτό, ο υπουργός συμπλήρωσε πως το υπουργείο Ναυτιλίας κατέθεσε έγκαιρα πρόταση στο υπουργείο Οικονομικών για τη μείωση του ΦΠΑ από το 24% στο 13% στο πλαίσιο του σχεδίου συνολικής ελάφρυνσης των μεταφορικών υπηρεσιών, και παρέπεμψε στις επίσημες κυβερνητικές ανακοινώσεις και μεγάλο πρόγραμμα στήριξης της οικονομίας που αναμένεται να ανακοινωθεί τις επόμενες μέρες με παροχή δανείων εγγυημένο κατά 80% από το ελληνικό δημόσιο.

    Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τα επαγγελματικά σκάφη αναψυχής, προανήγγειλε την αναστολή εφαρμογής του ΦΠΑ 24% στις ναυλώσεις για φέτος, τονίζοντας πως προς αυτή την κατεύθυνση προωθείται σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών και τον αρμόδιο υφυπουργό, Βεσσυρόπουλο συγκεκριμένη κοινή υπουργική απόφαση. 

    «Δεν θα ισχύσει για φέτος το ΦΠΑ στις ναυλώσεις αλλά και για όσο διαρκεί η υγειονομική κρίση, προκειμένου να στηριχθεί ο κλάδος που φοβάμαι πως θα αντιμετωπίσει δύσκολες καταστάσεις», σημείωσε χαρακτηριστικά, επαναλαμβάνοντας τη βούληση του υπουργείου να βοηθήσει όσο μπορεί τον κλάδο.

    Όσον αφορά στην κρουαζιέρα, ο κ. Πλακιωτάκης εξέφρασε την εκτίμηση ότι η επιτυχής διαχείριση και αντιμετώπιση των κρουαζιερόπλοιων στην κορύφωση της πανδημίας αποτελεί πρόκριμα για την Ελλάδα και για μελλοντικά καλές επιδόσεις όταν κοπάσει η υγειονομική κρίση και η κρουαζιέρα επανέλθει σε κανονικά επίπεδα λειτουργίας.

    Για το μεταφορικό ισοδύναμο στα καύσιμα και τις αλλαγές που δρομολογούνται υπογράμμισε πως προκειμένου να αρθούν οι στρεβλώσεις που παρατηρούνται στο υφιστάμενο καθεστώς υπάρχει συμφωνία με τους εκπροσώπους των πρατηριούχων η ενίσχυση να δίδεται απευθείας στους καταναλωτές και όχι στους πρατηριούχους, αρχής γενομένης από την 1η Αυγούστου.

    Αμέσως μετά την λήξη της παράτασης που δόθηκε στο προηγούμενο σχέδιο μέχρι τις 31 Ιουλίου. Όσον αφορά στη στήριξη των νησιωτικών επιχειρήσεων, ο κ. Πλακιωτάκης είπε ότι έχουν ήδη καταβληθεί προκαταβολικά πάνω από 11,2 εκατ. ευρώ, αναγνωρίζοντας τις δύσκολες καταστάσεις.

    Αναφορικά με τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των δέκα περιφερειακών λιμένων και πώς εξελίσσεται, ο κ. Πλακιωτάκης επεσήμανε πως παρά την πανδημία εξακολουθεί να υπάρχει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, κάνοντας μάλιστα ειδική αναφορά στα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Ηγουμενίτσας, του Βόλου και του Ηρακλείου όπου η διαδικασία συνεχίζεται κανονικά. Ανέφερε πως για τα συγκεκριμένα λιμάνια το ΤΑΙΠΕΔ έχει προχωρήσει ήδη στην πρόσληψη των χρηματοοικονομικών συμβούλων που θα τρέξουν τους διαγωνισμούς, τονίζοντας πως το υπουργείο περιμένει από το Ταμείο την ολοκληρωμένη πρόταση, προκειμένου να αποφασίσει ανάλογα με το επενδυτικό ενδιαφέρον εάν οι συνθήκες είναι ώριμες για να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίησή τους. Διασφαλίζοντας πάντοτε το δημόσιο συμφέρον, επενδύσεις και θέσεις εργασίας. «Είναι πολύ σημαντικό να στείλουμε ένα θετικό σήμα ότι η Ελλάδα λειτουργεί κανονικά», σημείωσε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι έχει μεγάλη σημασία να προχωρήσουν επενδύσεις εκσυγχρονισμού.

    Ειδική μνεία έγινε στην ελληνοκινεζικές σχέσεις και στις επενδύσεις που δρομολογεί η Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, με τον κ. Πλακιωτάκη να υπογραμμίζει ότι υπάρχει άριστη συνεργασία ανάμεσα στις δυο χώρες, κάτι που επιβεβαιώθηκε στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο με την επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού στην Κίνα αλλά και του Κινέζου προέδρου στην Ελλάδα και τόνισε πως σε διάστημα τριών μηνών η παρούσα κυβέρνηση κατάφερε και ενέκρινε σε διάστημα τριών μηνών το αναθεωρημένο master plan του ΟΛΠ για την αναβάθμιση των υποδομών του λιμανιού στον Πειραιά, με έργα που υπολογίζονται σε πάνω από 600 εκατ. ευρώ.

    Στάθηκε στο έργο επέκτασης της προβλήτας κρουαζιέρας για το οποίο έχουν εκφραστεί ενστάσεις, λέγοντας πως προχωράει έχοντας λάβει όλες τις απαραίτητες αποφάσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος και την άδεια εκτέλεσης ήδη από την προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.

    «Είναι κρίσιμο αυτή την περίοδο που όλη η υφήλιος δοκιμάζεται, η Ελλάδα να εμφανίσει μια εικόνα επιστροφής στην κανονικότητα», είπε και πρόσθεσε πως οι επενδύσεις πρέπει να προχωρήσουν και μάλιστα μέσα στο χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί.

    Σχετικά με την πρόθεση της Cosco να δημιουργήσει ναυπηγείο στο λιμάνι του Πειραιά, μετά και την απόφαση του ΣτΕ που επιτρέπει στην εταιρεία να προχωρήσει σε μια τέτοια επένδυση, ο κ. Πλακιωτάκης ξεκαθάρισε πως η έγκριση του master plan δόθηκε χωρίς την εγκατάσταση ναυπηγείου για να συμπληρώσει ότι αυτό που προέχει στην ναυπηγοεπισκευή είναι να προχωρήσουν οι εργασίες βελτίωσης των υποδομών εκσυγχρονισμού όλων των παραγωγικών εγκαταστάσεων.

    «Αυτό που θα πρέπει να μας ενδιαφέρει σαν χώρα», σημείωσε, «είναι π’ως θα προσελκύσουμε περισσότερα πλοία», προσθέτοντας πως προτεραιότητα είναι να προχωρήσουν οι υποχρεωτικές επενδύσεις που εγκρίθηκαν στο πλαίσιο του master plan.



    ΣΧΟΛΙΑ