• Ναυτιλία

    Νίκος Τσάκος: Ο καλός ο καπετάνιος στην φουρτούνα φαίνεται…

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη


    «Ο καλός ο καπετάνιος στην φουρτούνα φαίνεται».

    Με τον τρόπο αυτό θα μπορούσε να περιγράφει ο εφοπλιστής Νίκος Τσάκος, ο οποίος καταφέρνει και διατηρεί την Tsakos Energy Navigation σε κερδοφόρα πορεία, παρά τις τρικυμίες που αντιμετωπίζει η ναυτιλία σε καθημερινή βάση.

    Ο ίδιος άλλωστε, με αφορμή τις θαλασσοταραχές που υπερσκελίζουν με επιτυχία κάθε φορά, δηλώνει: «We ride the storm».

    Ο γιος του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου «άνοιξε» τα φτερά του όταν ανέλαβε την πρωτοβουλία και εισήγαγε μια από τις εταιρείες του ομίλου Τσάκου, την ΤΕΝ, πριν από 27 χρόνια στις διεθνείς χρηματιστηριακές αγορές. Πρώτα στο χρηματιστήριο του Όσλο και μετά στα σαλόνια της Νέας Υόρκης.

    Στα χρόνια αυτά η ΤΕΝ, που είναι η μακροβιότερη ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία εισηγμένη σε χρηματιστήριο του εξωτερικού,  αναπτύχθηκε με γοργούς ρυθμούς και σήμερα ο κ. Τσάκος, σύμφωνα με την τελευταία καταμέτρηση της VesselsValue, βρίσκεται στο τοπ 10 των μεγαλύτερων ελλήνων εφοπλιστών  με 68 πλοία και αξία 2,44 δισ. δολαρίων. Στο ενδιάμεσο διατέλεσε πρόεδρος της μεγαλύτερης διεθνούς Ένωσης πλοιοκτητών δεξαμενόπλοιων, της Intertanκo, ενώ βρίσκεται και στη λίστα των 100 ανθρώπων με την μεγαλύτερη επιρροή στη ναυτιλία, που δημοσιεύει σε ετήσια βάση η παλαιότερη ναυτιλιακή έκδοση στον κόσμο, η Lloyd’s List.

    Μαραθώνιος

    Το απόλυτο «μυστικό της επιτυχίας» φυσικά και δεν υπάρχει σε κανένα επάγγελμα. Όμως ο ίδιος πολύ γρήγορα υιοθέτησε την άποψη ότι η ναυτιλία είναι: «μαραθώνιος και όχι αγώνας ταχύτητας». Όσα εκπορεύονται από την συγκεκριμένη διαπίστωση η εταιρεία τα τηρεί με ευλάβεια.

    Ο στόλος της εταιρείας αυξάνεται σταδιακά και με προσεκτικά, κάθε φορά, βήματα.

    Συνηθίζει να πουλάει κάποια πλοία του στόλου, αυτά που έχουν τα περισσότερα χρόνια στη θάλασσα, προτού προχωρήσει σε νέες παραγγελίες. Κάτι που άλλωστε έκανε και φέτος. Τον Μάρτιο η ΤΕΝ πούλησε πέντε δεξαμενόπλοιά της και ενίσχυσε την ρευστότητά της κατά 104 εκατ. δολάρια. Λίγους μήνες μετά, μέσα στον Ιούλιο, η ΤΕΝ έβαλε παραγγελίες στο ναυπηγεία Hyundai της Νοτίου Κορέας για τη ναυπήγηση τριών δεξαμενόπλοιων. Πρόκειται για πλοια που είναι ειδικά ναυπηγημένα για να κάνουν πετρέλευση από θαλάσσιες πλατφόρμες εξόρυξης. Τα πλοία θα χρονοναυλωθούν άμεσα και θα αποδώσουν στην εταιρεία έσοδα ύψους 250 εκατομμυρίων δολαρίων.

    Το μεγαλύτερο ποσοστό του στόλου της εταιρείας έχει μακροχρόνιες ναυλώσεις, κάτι που διασφαλίσει τους μετόχους, αλλά ορισμένα από τα δεξαμενόπλοια της ΤΕΝ, είναι κάθε φορά έτοιμα να αδράξουν την ευκαιρία αν υπάρχουν «μεγάλα ανοδικά ρεύματα» στην ναυλαγορά.

    Επίσης, η Tsakos Energy Navigation δεν έχει κάνει ποτέ αναδιάρθρωση δανείων, διαθέντοντας την απαραίτητη ρευστότητα για την εξυπηρέτησή τους.

    Όσον αφορά τις επενδύσεις σε νέους τομείς όπως είναι τα LNG carriers, δηλώνει επιφυλακτικός, και η εταιρεία έχει παρουσία στον τομέα. Αιτία, η διαρκής εξέλιξη της τεχνολογίας αλλά και το κόστος του συγκεκριμένου πλοίου που φτάνει τα 200 εκατ. δολάρια. «Η ανάγκη για προμήθεια από  χώρες  φυσικού αερίου συνέχεια θα αυξάνεται αλλά δεν έχω πειστεί ακόμα  ότι η τεχνολογία του πλοίου έχει φθάσει σε ένα επίπεδο για να επενδύσουμε με ασφάλεια», δηλώνει χαρακτηριστικά και ξεκαθαρίζει ότι επενδύσεις στον συγκεκριμένο τομέα θα γίνουν, αλλά προσεκτικά.

    Οι ναυτικοί

    Η ναυτική παράδοση στην οικογένεια είναι ισχυρή, όπως συμβαίνει και με τους περισσότερους Χιώτες. Τόσο ο Νίκος Τσάκος όσο και ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος, ο οποίος ξεκίνησε την καριέρα του ως καπετάνιος, δείχνουν με κάθε τρόπο και κάθε φορά την αγάπη τους, αλλά και την συμπαράστασή τους, προς τους ναυτικούς, τόσο της εταιρείας αλλά και γενικότερα. Χαρακτηριστικές είναι και οι δηλώσεις του Νίκου Τσάκου όταν έκανε απολογισμό μια ακόμα δύσκολης χρονιάς για τη ναυτιλία, αυτή του 2018. «Πρέπει πρώτα να ευχαριστήσουμε τους ναυτικούς μας. Γιατί όταν μιλάμε για μεγάλα deals και για επιτυχίες στην ουσία αναφερόμαστε στους ναυτικούς μας αλλά και στα στελέχη της εταιρείας στη στεριά», ανέφερε χαρακτηριστικά.

    Ξεκάθαρη ήταν η θέση του αναφορικά και με το τεράστιο πρόβλημα των ναυτικών, που αναγκάζονται να παραμείνουν στα πλοία, για πολύ μεγάλα χρονικά διαστήματα, ακόμα και 18 μήνες, με το χρονόμετρο να συνεχίζει να μετράει, εξαιτίας των περιορισμών που έχουν επιβληθεί για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Περιορισμών που «μετατρέπουν», κρατούν όμως τους ναυτικούς, με το «έτσι θέλω», μακριά από τα σπίτια τους και τις οικογένειές τους, εξαντλώντας τους και βιολογικά και ψυχολογικά.

    Ο όμιλος Τσάκου έχει ξεκινήσει τεράστια προσπάθεια να επικοινωνήσει το θέμα και να συμβάλλει στην εξεύρεση λύσης και, όπως τονίζει σε όλους τους τόνους  ο Νίκος Τσάκος, «η ζωή των ναυτικών έχει σημασία».

    Η επόμενη μέρα στη ναυτιλία

    Φυσικά η ΤΕΝ δεν γίνεται να απέχει από τις εξελίξεις όσον αφορά την επόμενη μέρα στη ναυτιλία και το πλοίο του μέλλοντος, ένα αίνιγμα δηλαδή για δυνατούς λύτες.

    Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε στην τελευταία ετήσια Συνάντηση Στρατηγικής της Tsakos Energy Navigation ο κ. Τσάκος, «θα πάμε από τα πετρέλαιο στο LNG και από εκεί σε κάτι άλλο γιατί το LNG είναι ένα «μεταβατικό» καύσιμο. Μετά ίσως χρειαστεί κάποιο  άλλο είδος καυσίμου. Μπορεί να αλλάξουν πάρα πολλά πράγματα. Και αυτό που πιστεύουν οι αναλυτές είναι ότι οι ίδιοι οι καταναλωτές θα δείξουν τον δρόμο και όχι η βιομηχανία. Οι εφοπλιστές είναι σε  ναρκοπέδιο».

    Όσον αφορά την επιλογή του επόμενου πλοίου, σημείωσε ότι όταν μια εταιρεία σήμερα ναυπηγεί ένα πλοίο «δεν ξέρει  αν θα μπορέσει να εκμεταλλευτεί για 25 χρόνια, που είναι η  ωφέλιμη ζωή του. Το πλοίο το οποίο ναυπηγείς σήμερα σε  σχέση με τους κανονισμούς που θα ισχύουν μετά από πέντε χρόνια είναι τελείως διαφορετικό πλοίο.  Και όλα αυτά στο τέλος της ημέρας έχουν σχέση με το πόσο εσύ μπορείς να κερδίσεις από αυτό το οποίο κάνεις».

    Κερδοφόρα πορεία

    Υψηλή κερδοφορία στο δεύτερο τρίμηνο αλλά και στο πρώτο εξάμηνο του έτους, χαρακτηρίζουν τη ρότα της ΤΕΝ μέσα στο 2020. Η εταιρεία εμφάνισε στο πρώτο εξάμηνο του 2020 καθαρά κέρδη 55,2 εκατ. δολάρια έναντι 10,43 εκατ. δολαρίων το αντίστοιχο εξάμηνο του 2019. Το μεγαλύτερο μέρος των κερδών προήλθε από το δεύτερο τρίμηνο του έτους, 33,27 εκατ. δολάρια, έναντι ζημιών 489.000 δολαρίων που είχε καταγράψει στο δεύτερο τρίμηνο 2019.

    «Μέσα σε αυτό το πρωτοφανές περιβάλλον, η TEN κατάφερε να διαφυλάξει την υγεία των ναυτικών της, να αυξήσει την κερδοφορία της μέσω της αξιοποίησης του στόλου της και να παραμείνει στο δρόμο της ανάπτυξης και του εκσυγχρονισμού», αναφέρει η εταιρεία σε ανακοίνωσή της.

    Η εταιρεία

    Σήμερα η ΤΕΝ, διαθέτει 67 δεξαμενόπλοια στο νερό, ένα LNG carrier, ενώ, συμπεριλαμβανομένων και των υπό παραγγελία (ένα LNG carrier και τέσσερα τάνκερ), η μεταφορική ικανότητα του στόλου φτάνει τα 8 εκατ. τόνους.

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση



    ΣΧΟΛΙΑ