• Ναυτιλία

    Ναυτιλία και ρύπανση: «Ναυμαχία» για τις λεπτομέρειες στον ΙΜΟ – Επί τάπητος οι «ποινές», σταθερά υπέρ του «slow steaming» οι Έλληνες εφοπλιστές

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    Βαγγέλης Μαρινάκης - Νίκος Τσάκος - Γιώργος Προκοπίου

    Βαγγέλης Μαρινάκης – Νίκος Τσάκος – Γιώργος Προκοπίου


    Έναν μήνα έχουν στην διάθεσή τους στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO) προκειμένου να «γεφυρώσουν» τις διαφορές τους, αναφορικά με τα μέτρα, βραχυπρόθεσμου χαρακτήρα, που θα βοηθήσουν να μειωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας.

    Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, το τελευταίο κείμενο συμφωνίας που έχει συνταχθεί από την ομάδα εργασίας του ΙΜΟ έχει σηκώσει θυελλώδεις ανέμους στους κόλπους του Οργανισμού, με κράτη μέλη να διαφωνούν τόσο επί της ουσίας όσο και σε λεπτομέρειες. Ουσιαστικά διαφωνούν ως προς τις «ποινές» που θα έχει ένα πλοίο που δεν θα πιάνει τους στόχους για μείωση της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης της ατμόσφαιρας.

    Την ίδια περίπου χρονική στιγμή, τρεις Έλληνες εφοπλιστές επανέφεραν ουσιαστικά την πρόταση για «slow steaming» συζητώντας στο πάνελ του συνεδρίου της Capital Link για τη ναυτιλία. Οι Γιώργος Προκοπίου, Νίκος Τσάκος και Ευάγγελος Μαρινάκης συμφώνησαν ότι ουσιαστικά αυτό είναι το μόνο βραχυπρόθεσμο μέτρο που θα έχει άμεσα, μετρήσιμα και ουσιαστικά αποτελέσματα, στην προσπάθεια που γίνεται σε παγκόσμιο επίπεδο για να μειωθεί η ρύπανση του περιβάλλοντος. Μια πρόταση που είχε και τη στήριξη της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, αφού αποτελεί ένα πρακτικό μέτρο που θα φέρει άμεσο αποτέλεσμα και θα δώσει ταυτόχρονα τον απαραίτητο χρόνο σε όλους τους φορείς που εμπλέκονται στην κατασκευή πλοίων να σχεδιάσουν το πλοίο των επόμενων ετών, το οποίο και θα αγοράσουν οι ναυτιλιακές εταιρείες.

    Μάλιστα, ο κ. Προκοπίου θύμισε την προσπάθεια που ξεκίνησε, με πρωτοβουλία της κόρης του Ιωάννας Προκοπίου, να φέρει κοντά τις μεγαλύτερες περιβαλλοντικές οργανώσεις του κόσμου και τη ναυτιλία, καταθέτοντας κοινή πρόταση προς τον ΙΜΟ για το slow steaming, που σημαίνει ότι τα πλοία θα κινούνται με μικρότερες ταχύτητες και θα ρυπαίνουν ακόμα και κατά 50% λιγότερο το περιβάλλον. Μία πρόταση η οποία ακόμα και σήμερα, λένε οι πληροφορίες, παραμένει αναπάντητη από την ηγεσία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού.

    Στα ελληνικά ναυτιλιακά πηγαδάκια έχει αναφερθεί, κατ’ επανάληψη, ως πεποίθηση ότι η πρόταση δεν εξετάστηκε διότι δεν ευνοεί, προσωρινά, τομείς που ευνοούνται από τις κατασκευές και τις ναυπηγήσεις.

    Η επιστολή

    Ήταν τέλη Απριλίου του 2019 όταν στο πλαίσιο του στόχου για τον μεσομακροπρόθεσμο περιορισμό των αερίων ρύπων από τη ναυτιλία απεστάλη προς τα κράτη μέλη του ΙΜΟ ανοιχτή επιστολή, υπογεγραμμένη από ένα σύνολο 120 ναυτιλιακών εταιρειών και εννέα περιβαλλοντικών ομάδων και οργανώσεων.

    Στην λόγω ανοιχτή επιστολή προς τα κράτη μέλη του IMO, με ημερομηνία 30 Απριλίου 2019, ναυτιλιακές εταιρείες και περιβαλλοντικές οργανώσεις, όπως η Greenpeace και η WWF, υποστηρίζουν την ανάγκη λήψης άμεσων και υποχρεωτικής εφαρμογής μέτρων για τη μείωση της ταχύτητας των πλοίων με στόχο τον περιορισμό των αέριων ρύπων.

    Συγκεκριμένα, στην ανοιχτή επιστολή αναφέρονται τα εξής:

    «Η αποτελεσματική αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής είναι ίσως η μεγαλύτερη πρόκληση της εποχής μας. Το 2015 οι κυβερνήσεις των χωρών του κόσμου συμφώνησαν στο Παρίσι ότι η άνοδος της παγκόσμιας θερμοκρασίας πρέπει να περιοριστεί σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από τους 2 ºC, ενώ στόχος είναι το επίπεδο του 1,5 ºC  σε σύγκριση με τα προβιομηχανικά επίπεδα. Μια πρόσφατη Ειδική Έκθεση 1,5 ºC  του Intergovernmental Panel on Climate Change συνέστησε επίσης “βαθιές μειώσεις εκπομπών” για την επίτευξη αυτών των στόχων θερμοκρασίας.

    »Ανταποκρινόμενα σε αυτήν την παγκόσμια πρόκληση, τα κράτη μέλη του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO) συμφώνησαν τον Απρίλιο του 2018 πάνω σε μια αρχική στρατηγική για την διεθνή ναυτιλία. Η στρατηγική ζητά οι εκπομπές σε άνθρακα της ναυτιλίας να μειωθούν τουλάχιστον κατά 40% μέχρι το 2030 και να μειωθούν οι συνολικές εκπομπές κατά τουλάχιστον 50% έως το 2050 σε σύγκριση με το 2008, με στόχο την πλήρη απανθρακοποίηση (decarbonization). Για το σκοπό αυτό, θα πρέπει να εφαρμοστούν νέα λειτουργικά μέτρα τόσο για τον υφιστάμενο στόλο όσο και για τα νέα πλοία, και να επιτευχθούν άμεσες μειώσεις έως το 2023.

    »Από τη συμφωνία του Απριλίου του 2018 έχουν προταθεί διάφορα μέτρα για την επίτευξη των παραπάνω στόχων, συμπεριλαμβανομένης της ρύθμισης της ταχύτητας για όλα τα πλοία. Η πρόσφατη ιστορία δείχνει ότι μετά την οικονομική κρίση του 2008 η μείωση της λειτουργικής ταχύτητας του παγκόσμιου στόλου οδήγησε σε δραστικές μειώσεις των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Το γεγονός αυτό συνηγορεί ως προς την πραγματική αποτελεσματικότητα ενός πιθανού μέτρου ρύθμισης ταχύτητας για την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Ωστόσο, πρόσφατες μελέτες δείχνουν, επίσης, ότι η ταχύτητα των πλοίων αυξάνεται εκ νέου καθώς ανακάμπτει η ζήτηση σε παγκόσμιο επίπεδο. Εφόσον η τάση αυτή συνεχιστεί, τότε τα όποια οφέλη έχουν επιτευχθεί ως προς την μείωση των αέριων ρύπων από τον περιορισμό της ταχύτητας (slow steaming) κατά τα τελευταία χρόνια, πρόκειται να εκμηδενισθούν.

    »Οι υπογράφοντες αυτήν την επιστολή ενώνουν τις φωνές τους τονίζοντας την επείγουσα ανάγκη η ναυτιλία να συμβάλει κατάλληλα στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Ως αρχικό βήμα, εκφράζουμε την ισχυρή υποστήριξή μας ο ΙΜΟ να εφαρμόσει έναν υποχρεωτικό κανονισμό αναφορικά με τις ταχύτητες των πλοίων σε παγκόσμιο επίπεδο, διαφοροποιούμενου ανάλογα με τον τύπο και το μέγεθος του πλοίου. Η προτίμησή μας είναι να οριστούν μέγιστες ετήσιες μέσες ταχύτητες για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και μέγιστες απόλυτες ταχύτητες για τους υπόλοιπους τύπους πλοίων, οι οποίες θα λαμβάνουν υπ’ όψιν τις ελάχιστες απαιτήσεις ταχύτητας. Ένας τέτοιος κανονισμός πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή το συντομότερο δυνατό και η υποχρέωση συμμόρφωσης πρέπει να αφορά τόσο τους πλοιοκτήτες όσο και στους διαχειριστές, συμπεριλαμβανομένων των ναυλωτών».

    Και η ανοιχτή επιστολή της 30ής Απριλίου 2019 κατέληγε με την παράκληση «όλα τα μέρη στην επικείμενη MEPC74 να υποστηρίξουν αυτήν την κίνηση».

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση



    ΣΧΟΛΙΑ