• Ναυτιλία

    «Κινέζικος ιός» χτυπά τους ναύλους στα capes – Οι Έλληνες εφοπλιστές με τα περισσότερα capesize πλοία στον στόλο τους

    • Του Λάμπρου Καραγεώργου


    Πάνω από είκοσι χρόνια είχε να καταγράψει τόσο μεγάλη πτώση σε εβδομαδιαία βάση ο δείκτης των ναύλων στα μεγαλύτερου μεγέθους πλοία ( capesize ), που μεταφέρουν σιδηρομετάλλευμα.

    Όμως ο «κινεζικός ιός», οι εορταστικές αργίες εν προκειμένω για την κινεζική πρωτοχρονιά, χτύπησε την ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου, με αποτέλεσμα την κατάρρευση τω ναύλων.

    Έτσι πολλοί Έλληνες πλοιοκτήτες που διατηρούν μεγάλο στόλο με πλοία capesize, αν και τα έχουν ναυλωμένα σε πολύ υψηλότερες τιμές από τις τρέχουσες εν τούτοις αναμένουν να περάσουν οι γιορτές για να αυξηθεί και πάλι η δραστηριότητα στις θαλάσσιες μεταφορές.

    Μεταξύ των κορυφαίων Ελλήνων εφοπλιστών που διατηρούν μεγάλους στόλους με capesize πλοία είναι και η Maran Dry του Γιάννη Αγγελικούση με 47 capes, η TMS Dry του Γιώργου Οικονόμου με 32 πλοία , η Star Bulk που διευθύνεται από τον Πέτρο Παππά με 21 capesize, ο όμιλος της Navios της Αγγελικής Φράγκου 26 capes, , η Golden Union της Οικογένειας Βενιάμη με 21, η Alpha Bulkers της Άννας Αγγελικούση με 20, η Marmaras Navigation της οικογένειας Διαμαντίδη με 16, η Diana Shipping του Συμεών Παληού με 14 capesize πλοία κ.α.

    Είναι άξιο να καταγραφεί ότι ενώ την Παρασκευή 17 Ιανουαρίου ο δείκτης των capes (Baltic Capesize Index-BCI) ήταν στις 712 μονάδες και ο μέσος ναύλος των πλοίων capes στα 8.352 ευρώ, την Παρασκευή 24 Ιανουαρίου βρέθηκε στις 165 μονάδες με τον μέσο ναύλο να κυμαίνεται στα 4.772 δολ.

    Η πτώση έφτασε το 76,8% και ήταν η μεγαλύτερη εβδομαδιαία απώλεια από το Μάρτιο του 1999.

    Ο συνολικός δείκτης (Baltic Dry Index –BDI) που παρακολουθεί τους ναύλους για τα πλοία όλων των κατηγοριών (capesize, panamax, supramax και handysie) που μεταφέρουν χύδην ξηρό φορτίο , όπως σιδηρομετάλλευμα, άνθρακα, σιτηρά, βωξίτη, αλουμίνα, κ.α. έπεσε την προηγούμενη Παρασκευή κατά 19 μονάδες, ή 3,3%, στις 557 μονάδες το χαμηλότερο επίπεδο από τον Απρίλιο του 2016. Ο δείκτης έχασε περισσότερο από 26% αυτή την εβδομάδα, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη εβδομαδιαία ποσοστιαία απώλεια σε σχεδόν ένα χρόνο.

    H αγορά χύδην ξηρού φορτίου θα παραμείνει υπό πίεση κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020, καθώς η δραστηριότητα ναυλώσεων στην Ασία επιβραδύνεται μπροστά από τις αργίες για το Νέο Κινεζικό Έτος ενώ μια αβεβαιότητα για το επίπεδο παραγωγής σιδηρομεταλλεύματος εξακολουθεί να επηρεάζει την αγορά δηλώνουν οι αναλυτές.

    Επίσης ο αναλυτής Peter Sand της Bimco, που θα βρεθεί αυτή την εβδομάδα στην Αθήνα στο συνέδριο Slide2Open Shipping Finance, εκτιμά ότι η αγορά χύδην ξηρού φορτίου βρίσκεται επί του παρόντος σε πτωτική ρότα, λόγω κυρίως της εποχικότητας, αλλά και της επιδείνωσης της θεμελιώδους ισορροπίας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Ο συνολικός στόλος των πλοίων χύδην φορτίου αυξήθηκε κατά 4% το 2019, και ξεπέρασε κατά πολύ την εκτιμώμενη αύξηση της ζήτησης που ήταν μόλις 1,1%. Μια περαιτέρω επιδείνωση της θεμελιώδους ισορροπίας της αγοράς αναμένεται επίσης για το 2020 με χαμηλή αύξηση της ζήτησης, σημειώνει ο Peter Sand.



    ΣΧΟΛΙΑ