• Ναυτιλία

    Υπουργείο Ναυτιλίας: Δεν υιοθετούμε τα κίνητρα της Κύπρου για την προσέλκυση πράσινων πλοίων

    Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης

    Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης


    Αρνητικό είναι το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Προοπτικής να εξετάσει και να υιοθετήσει κίνητρα αντίστοιχα με αυτά που θέσπισε η κυβέρνηση της Κύπρου για την προσέλκυση πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο.

    Ερωτηθείς από το Mononews ο υπουργός Χρήστος Στυλιανίδης “αν προτίθεται να λάβει παρόμοια μέτρα για την ενίσχυση της ελληνικής σημαίας με πράσινα πλοία”, αρνήθηκε να απαντήσει και ζήτησε από τον Χρήστο Κοντορουχά, διευθυντή του επιτελικού γραφείου του αρχηγού του Λιμενικού Σώματος, Γιώργου Αλεξανδράκη, να διευκρινίσει τη θέση του υπουργείου.

    Ο αξιωματικός του Λιμενικού Σώματος Χρήστος Κοντορουχάς, τόνισε ότι “η Κύπρος έχει μικρότερο τονάζ από το ελληνικό και διαφορετικό τρόπο φορολόγησης” και ότι “το υπουργείο δεν σκέπτεται να ακολουθήσει αυτή τη διαδικασία της Κύπρου”.

    Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, το κυπριακό νηολόγιο ενισχύθηκε το 12μηνο κατά 19 πλοία και 1.578.497 dwt, ενώ το ελληνκό δεν είχε καμία αυξομείωση ως προς τον αριθμό των πλοίων, όμως απώλεσε χωρητικότητα 1.074.598 dwt.

    Τα μέτρα της Κύπρου

    Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας προσφέρει περιβαλλοντικά κίνητρα σε υποστηρίξη πλοιοκτητών στην προσπάθεια τους για την απαλλαγή από εκπομπές άνθρακα.

    Το Υφυπουργείο Ναυτιλίας (ΥΦΥΝ) στα πλαίσια της συνεχούς παρακολούθησης των περιβαλλοντικών εξελίξεων τόσο σε Διεθνές όσο και σε Ευρωπαϊκό Επίπεδο και συμβάλλοντας στην προσπάθεια για απανθρακοποίηση της Ναυτιλίας, ανακοίνωσε αναθεωρημένη σειρά πράσινων κινήτρων για την επιβράβευση πλοίων που επιδεικνύουν αποτελεσματικές μειώσεις εκπομπών αερίων του Θερμοκηπίου.

    Από τον Ιανουάριο του 2024, ο ετήσιος φόρος χωρητικότητας θα μειωθεί έως και 30% για κάθε πλοίο που επιδεικνύει μέτρα για τη μείωση των κλιματικών επιπτώσεων, διασφαλίζοντας ότι οι πλοιοκτήτες επιβραβεύονται για βιώσιμες ναυτιλιακές προσπάθειες.

    Το ΥΦΥΝ έχει θέσει ως προτεραιότητα του την υποστήριξη της βιώσιμης ναυτιλίας. Πιστεύει ότι απαιτούνται μια σειρά διαφορετικών μέτρων σε παγκόσμιο και σε περιφερειακό επίπεδο για την επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών και για ένα βιώσιμο μέλλον για τη βιομηχανία.

    Περιλαμβάνει τη χρήση φιλικότερων προς το περιβάλλον καυσίμων, την ανάπτυξη σχετικών υποδομών, την ηλεκτροδότηση των πλοίων και τη χρήση τεχνολογιών ενεργειακής απόδοσης.

    Ο συνδυασμός όλων αυτών των επιλογών παρέχει τη δυνατότητα βελτίωσης της εμπορικής και περιβαλλοντικής βιωσιμότητας της βιομηχανίας, και ταυτόχρονα οι πλοιοκτήτες να ανταμείβονται για τις επενδύσεις σε βιώσιμες πρακτικές.

    Οι «εκπτώσεις» στο φόρο χωρητικότητας απευθύνονται σε πλοιοκτήτες Κυπριακών και Κοινοτικών πλοίων που πληρούν τις προϋποθέσεις των περιβαλλοντικών κινήτρων:

    • EEXI – πλοία που έχουν επιτύχει μείωση του Επιτευχθέντος Δείκτη Ενεργειακής Αποδοτικότητας Υπάρχοντος Πλοίου σε σχέση με τον Απαιτούμενο Δείκτη Ενεργειακής Αποδοτικότητας Υπάρχοντος Πλοίου σε ποσοστό πέραν του 10%, (κανονισμοί 19, 23 και 25 / Παράρτημα VI της αναθεωρημένης MARPOL) θα λάβουν την αντίστοιχη ετήσια έκπτωση φόρου χωρητικότητας μεταξύ 5 – 25%.

    • IMO DCS – το περιβαλλοντικό κίνητρο που σχετίζεται με το Σύστημα Συλλογής Δεδομένων (IMO DCS) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, ισχύει για πλοία 5.000 ολικής χωρητικότητας και άνω με δηλωθείσες ώρες εν πλω τουλάχιστον 4.380 ετησίως και συμμορφώνονται με τον κανονισμό 27 του Παραρτήματος VI της αναθεωρημένης MARPOL.

    Τα πλοία που επιτυγχάνουν μείωση του λόγου της συνολικής κατανάλωσης καυσίμου προς τη συνολική διανυόμενη απόσταση μεταξύ δυο διαδοχικών περιόδων αναφοράς, πέραν του 4%, θα λάβουν ετήσια έκπτωση φόρου χωρητικότητας μεταξύ 10 – 20%

    • CII – το περιβαλλοντικό κίνητρο σχετίζεται με τον Δείκτη Έντασης Άνθρακα (CII) του ΔΝΟ και εφαρμόζεται σε πλοία ολικής χωρητικότητας 5.000 GT και άνω, τα οποία υπόκεινται στις διατάξεις του Κανονισμού 28 του παραρτήματος VI της τροποποιημένης Σύμβασης MARPOL.

    Τα πλοία που επιτυγχάνουν λειτουργική ένταση άνθρακα κατηγορίας A ή B σε ένα έτος, με δηλωθείσες ώρες εν πλω τουλάχιστο 4.380 ετησίως θα λάβουν ετήσια έκπτωση φόρου χωρητικότητας της τάξης του 10% – Κατηγορία Β και 20% – Κατηγορία Α.

    Πλοίο που κρατείται για οποιονδήποτε περιβαλλοντικό λόγο κατά την επιθεώρηση ΕΚΛ, ή το οποίο παραβιάζει οποιονδήποτε κανονισμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος ή βρίσκεται παροπλισμένο κατά τη διάρκεια του ημερολογιακού έτους δεν θα είναι επιλέξιμο για το κίνητρο.

    Η Κύπρος πιστεύει ότι τα περιβαλλοντικά κίνητρα θα ενισχύσουν την στροφή της Κυπριακής σημαίας και του ευρύτερου ναυτιλιακού μας Συμπλέγματος στη χρήση πλοίων και μεθόδων φιλικών προς το περιβάλλον, γεγονός που αποτελεί βασικό συστατικό στοιχείο της εθνικής μας ναυτιλιακής πολιτικής η οποία επιχειρεί να εδραιώσει την σημαντική θέση της Κύπρου ως ναυτιλιακού κράτους σε τομείς όπως το περιβάλλον.

    Καταδεικνύει επίσης την προσήλωση της Κυπριακής Ναυτιλίας στον πράσινο μετασχηματισμό η οποία αποτελεί βασική προτεραιότητα της ΕΕ και αντανακλάται στην “Πράσινη Συμφωνία”.

    Διαβάστε επίσης: 

    CLIA: Ναυπηγούνται 55 κρουαζιερόπλοια αξίας 33,9 δισ. ευρώ

    Η Celestyal ανανεώνει τα specialty εστιατόρια της

    IMO: Στις 18-22 Μαρτίου η συζήτηση για ανακύκλωση, ρυπάνσεις και ενεργειακής απόδοσης πλοίων



    ΣΧΟΛΙΑ