• Ναυτιλία

    Η Ελλάδα μαζί με την Ιαπωνία και τη Νορβηγία προτείνουν σημαντική μείωση των ρύπων από τη ναυτιλία

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    • Του Λάμπρου Καραγεώργου
    Θεόδωρος Βενιάμης

    Θεόδωρος Βενιάμης


    Στο κέντρο των διεθνών ναυτιλιακών εξελίξεων, η χώρα μας κατέθεσε στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) κοινή πρόταση με άλλες ισχυρές ναυτιλιακές δυνάμεις, για την μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων του θερμοκηπίου από τα πλοία, στο πλαίσιο της πολιτικής καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής

    Ειδικότερα, στην προσεχή σύνοδο της Επιτροπής Προστασίας του Περιβάλλοντος (MEPC) του IMO, που θα πραγματοποιηθεί στις αρχές Απριλίου στο Λονδίνο, θα συζητηθεί, στο πλαίσιο της σχετικής Αρχικής Στρατηγικής του ΙΜΟ, η πρόταση που υπεβλήθη από κοινού από την Ιαπωνία, Ελλάδα και Νορβηγία και προβλέπει την μείωση, ανά τονομίλι μεταφερόμενου φορτίου, των ρύπων CO2 από τα πλοία κατά 49%, μέχρι το 2030, γεγονός που σημαίνει ότι θα επιτευχθεί ο στόχος του ΙΜΟ για μείωση των ρύπων CO2 από τη ναυτιλία κατά 40%, με βάση τα επίπεδα ρύπων του 2008.

    Η πρόταση αυτή συγκεντρώνει την υποστήριξη πολλών ναυτιλιακών χωρών, όπως ο Παναμάς, αλλά και ναυτιλιακών φορέων, όπως είναι το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS), η Bimco, η Intertanko.

    Η πρόταση προβλέπει, σε γενικές γραμμές, ότι τα υφιστάμενα πλοία, με την χρήση τεχνικών και επιχειρησιακών μέτρων,θα έχουν στόχο να επιτύχουν τα πρότυπα εκπομπών ρύπων που θα ισχύουν για τα νέα πλοία που θα ναυπηγηθούν από το 2023. Επίσης, όσα πλοία δεν μπορούν να επιτύχουν αυτούς τους στόχους εκπομπών, θα μπορούν να μειώνουν ταχύτητα, προκειμένου να το επιτυγχάνουν και, με την χρήση ενός «κόφτη», θα αποτρέπεται τυχόν αύξηση ταχύτητας.

    Πρόκειται για μία πρόταση που συνδυάζει αυτό που και η ελληνική πλευρά επεδίωκε από την αρχή, να αναλάβει δηλαδή ευθύνες και ο ναυλωτής για την επίτευξη των στόχων και όχι μόνο ο πλοιοκτήτης.

    Επισημαίνεται ότι, στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων στον ΙΜΟ, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών υποστήριξε πλήρως από την αρχή μια πρόταση που κατέθεσε η χώρα μας για την αναλογική μείωση της μέγιστης προωστήριας δύναμης των πλοίων, ως άμεσα αποτελεσματικό βραχυπρόθεσμο μέτρο. Μια πρόταση που, μετά από διαπραγματεύσεις με άλλες χώρες, κατέληξε στην κοινή θέση Ελλάδας, Ιαπωνίας και Νορβηγίας.

    Σε κάθε περίπτωση, κέντρο βάρους των προτάσεων που υποστηρίζει η Ελλάδα είναι τα προτεινόμενα μέτρα να προσιδιάζουν και στο επιχειρηματικό μοντέλο και τις ανάγκες της tramp ναυτιλίας, καθώς και να λαμβάνουν υπόψη τους την ανάγκη εξισορρόπησης των σχέσεων και υποχρεώσεων των συμβαλλόμενων μερών, δηλαδή πλοιοκτητών και ναυλωτών, όπως έχει εξηγήσει ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), κ. Θεόδωρος Βενιάμης.

    Οι ναυλωτές, σύμφωνα με τον κ. Βενιάμη, θα πρέπει σαφώς να υποχρεωθούν να τηρήσουν κάθε μέτρο που θα υιοθετηθεί για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου από τα πλοία.



    ΣΧΟΛΙΑ