• Ναυτιλία

    Οι κινήσεις αναδιάρθρωσης των ελληνικών εισηγμένων ναυτιλιακών για να αποφέρουν αξία στους μετόχους

    Οι κινήσεις αναδιάρθρωσης των ελληνικών εισηγμένων ναυτιλιακών για να αποφέρουν αξία στους μετόχους

    Α. Φράγκου, Χ. Βαφειάς, Σ. Παληού (επάνω) Α. Πίττας, Α. Μιχαλόπουλος


    Κινήσεις που θα διευρύνουν την επενδυτική τους βάση και θα αποφέρουν αξία στους μετόχους τους πραγματοποιούν οι ελληνικές εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες, ακολουθώντας διαφορετικές στρατηγικές.

    Οι περισσότερες στηρίζονται στο μοντέλο του spin – off, της μεταφοράς συγκεκριμένου τμήματος του στόλου τους σε μία νέα εταιρεία με στόχο να πετύχουν καλύτερες αποδόσεις.

    Τελευταίο παράδειγμα υιοθέτησης της συγκεκριμένης τακτικής αποτελεί η εισηγμένη στην αγορά του Nasdaq ναυτιλιακή StealthGas, του εφοπλιστή Χάρη Βαφειά, η οποία ανακοίνωσε ότι θα μεταφέρει τα τέσσερα δεξαμενόπλοια του στόλου της (τρία MR tankers και ένα aframax) σε μία νέα εταιρεία, την Imperial Petroleum, η οποία θα αιτηθεί την εισαγωγή στο αμερικανικό χρηματιστήριο.

    Έτσι, η StealthGas θα είναι πλέον μία εταιρεία με 45 LPG carriers που θα δραστηριοποιείται αμιγώς στον τομέα μεταφοράς LPG. Με τον διαχωρισμό αυτό η διοίκηση της StealthGas εκτιμά ότι οι δύο εισηγμένες θα αυξήσουν την επιχειρηματική τους εστίαση, θα μετριάσουν τη σύγχυση των επιμέρους αγορών, θα προσελκύσουν νέους επενδυτές και θα δώσουν στους μετόχους την ευελιξία να προσαρμόσουν τις συμμετοχές τους ανάλογα με τους τομείς στους οποίους θέλουν να επενδύσουν.

    Το μοντέλο pure play υιοθετείται επί σειρά ετών από τις εισηγμένες εταιρείες, καθώς το επενδυτικό τους όραμα είναι πιο εύκολο να γίνει κατανοητό από τους επενδυτές. Σύμφωνα με τους αναλυτές, οι ναυτιλιακές εταιρείες που εστιάζουν αμιγώς σε μία κατηγορία του κλάδου συνηθίζουν να είναι πιο δημοφιλείς. Ωστόσο, με δεδομένο ότι είναι επιρρεπείς στις μεταβολές της αγοράς και με δεδομένη την κυκλικότητα της ναυτιλίας, προσελκύουν μια πιο βραχυπρόθεσμα εστιασμένη επενδυτική βάση.

    Η περίπτωση της Diana Shipping

    Μία διαφορετική τακτική ακολούθησε πρόσφατα η ναυτιλιακή Diana Shipping συμφερόντων της οικογένειας Παληού, η οποία διαθέτει στόλο με 36 bulkers διαφόρων μεγεθών, από panamax μέχρι newcastlemax.

    Στοχεύοντας την αξιοποίηση της άνθησης που σημειώνει η ναυλαγορά ξηρού φορτίου και με στόχο την επιστροφή αξίας στους μετόχους της, προχώρησε στη δημιουργία εταιρείας spin-off με τα παλαιότερης κατασκευής πλοία της. Πρόκειται για την OceanPal, η οποία επίσης θα εισαχθεί στο αμερικανικό χρηματιστήριο.

    Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η οικογένεια Παληού θα έχει δύο εισηγμένες ξηρού φορτίου αλλά με διαφορετική στόχευση. Η OceanPal με τα παλαιότερα πλοία θα εστιάσει στην έκθεση της στη βραχυπρόθεσμη αγορά ναυλώσεων, ενώ η Diana Shipping θα συνεχίσει να επικεντρώνεται στην μακροπρόθεσμη ανάπτυξη.

    Η διαφορετική στρατηγική της Navios

    Αίσθηση προκάλεσε φέτος η απόφαση της Αγγελική Φράγκου να υιοθετήσει μία εντελώς διαφορετική πολιτική.

    Μετά από χρόνια διαπραγμάτευσης των εταιρειών του ομίλου Navios ξεχωριστά με βάση τον κλάδο δραστηριοποίησης τους, προχωρά τώρα σε ένα ενιαίο όχημα με έκθεση στα δεξαμενόπλοια, τα πλοία ξηρού φορτίου και τα containerships. Η κίνηση αυτή, κατά τους αναλυτές, θα αποτελέσει ένα ενδιαφέρον τεστ σχετικά με τη διάθεση της αγοράς και των επενδυτών απέναντι σε μία εταιρεία με ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων.

    Μέσω της συγχώνευσης της Navios Partners με την Navios Acquisition η κα Φράγκου θα δημιουργήσει την μεγαλύτερη εισηγμένη ναυτιλιακή, την 6η μεγαλύτερη παγκοσμίως, με περισσότερα από 140 πλοία και με παρουσία στις τρεις βασικές αγορές. Θα διαθέτει 15 διαφορετικούς τύπους πλοίων, εξυπηρετώντας περισσότερες από 10 end markets.

    Η ισχυρή πλοιοκτήτρια υπερασπίζεται με σθένος τη νέα της απόφαση, εκτιμώντας ότι η μεγάλη κλίμακα και η διαφοροποίηση αποτελούν μεγάλα πλεονεκτήματα.

    Αμβλύνοντας την μεταβλητότητα κάθε τομέα και εκμεταλλευόμενοι τα θεμελιώδη καθενός από αυτούς, θα πετύχουμε τρία σημαντικά αποτελέσματα: καλύτερη στρατηγική ναύλωσης, ευελιξία στην εξισορρόπηση και καλύτερη διαμόρφωση της στρατηγικής θέσης μας, επισήμανε πρόσφατα κατά τη διάρκεια συνέντευξης της στο συνέδριο της Capital Link.

    Όπως εξήγησε, διατηρώντας ένα διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο, η νέα εταιρεία θα μπορεί να χρησιμοποιήσει τις ταμειακές ροές που θα της αποφέρουν οι υγιείς τομείς, για παράδειγμα τα containerships, και να τις επανεπενδύσει σε έναν τομέα που βρίσκεται στο χαμηλό μέρος του κύκλου, εξασφαλίζοντας το καλύτερο σημείο εισόδου σε αυτόν.

    “Η δραστηριοποίηση σε διαφορετικούς τομείς μας δίνει τη δυνατότητα να ναυλώσουμε πλοία στον τομέα που είναι πιο ισχυρός, δημιουργώντας ταμειακή ρευστότητα και εξασφαλίζοντας βελτιστοποίηση της εικόνας ολόκληρης της εταιρείας”, επισήμανε.

    Πρόκειται για ένα μοντέλο-πρόκληση, με την κα Φράγκου να εκτιμά ότι οι επενδυτές ενδιαφέρονται για το μέγεθος των εταιρειών και η διαφοροποίηση θα τους αποφέρει καλύτερες αποδόσεις.

    Σύμφωνα με την Clarksons Platou η νέα εταιρεία έχει αυξημένες δυνατότητες να προσελκύσει ένα ευρύτερο κοινό επενδυτών, συμπεριλαμβανομένων αμοιβαίων κεφαλαίων και μακροπρόθεσμων επενδυτών.

    Ριζική αναδιάρθρωση στόλου

    Στην ριζική αναδιάρθρωση του στόλου και της δραστηριότητας της προχώρησε η Performance Shipping (πρώην Diana Containership) της οικογένειας Παληού, ξεκινώντας από το 2018 να πουλά σταδιακά τα containerships της, και να εξαγοράζει τάνκερ.

    Η εισηγμένη στο Nasdaq Diana Containership, ιδρύθηκε το 2010, ως spin-off της μητρικής Diana Shipping, που δραστηριοποιείται στο ξηρό φορτίο.

    Τον Φεβρουάριο του 2019 μετονομάστηκε σε Performance Shipping ενώ τον Αύγουστο του 2020 πούλησε το τελευταίο containership του στόλου της και μετεξελίχθηκε σε μία ναυτιλιακή που δραστηριοποιείται αμιγώς στον κλάδο των τάνκερ.

    Ο στόλος της αποτελείται πλέον από πέντε τάνκερ τύπου aframax. Σύμφωνα με παλαιότερη δήλωση του CEO της Ανδρέα Μιχαλόπουλου, στόχος της είναι να ισχυροποιήσει την παρουσία της στην αγορά των δεξαμενόπλοιων aframax.

    Ωστόσο φέτος η ύφεση της ναυλαγοράς των τάνκερ έπληξε τα οικονομικά αποτελέσματα της ναυτιλιακής από τις αρχές του έτους, με αποτέλεσμα να παρουσιάσει ζημιές. Πάντως η διοίκησή της εκτιμά ότι η ναυλαγορά δεξαμενόπλοιων θα ανακάμψει μεσοπρόθεσμα.

    Το spin-off της Euroseas

    Στην απόσχιση του στόλου ξηρού φορτίου από την εισηγμένη Euroseas και τη μεταφορά του σε μία νέα εταιρία, με την ονομασία EuroDry προχώρησε ο εφοπλιστής Αριστείδης Πίττας την άνοιξη του 2018.

    Η Euroseas, εξελίχθηκε σε μία εταιρεία που εστιάζει αμιγώς στα containerships και η Eurodry που εισήχθη στη συνέχεια στην αγορά του Nasdaq ξεκίνησε με τρία panamax και τριπλασίασε τον στόλο της. Πλέον διαθέτει εννέα πλοία, συνολικής χωρητικότητας 668,631 dwt.

    Στόχος του εφοπλιστή ήταν να δημιουργήσει ξεχωριστές επενδυτικές επιλογές για την αγορά ξηρού φορτίου και την αγορά εμπορευματοκιβωτίων, δίνοντας στους μετόχους την ευελιξία να προσαρμόσουν τις επενδύσεις τους, αν το επιθυμούν, ανάμεσα στους δύο αυτούς τομείς.

    H επιλογή του δικαιώθηκε φέτος καθώς οι μετοχές των δύο εταιρειών βρίσκονται στους πρωταθλητές κερδών μεταξύ των ελληνικών εισηγμένων ναυτιλιακών. Η μετοχή της Euroseas καταγράφει από τις αρχές του έτους μέχρι και τις 11 Νοεμβρίου άνοδο 581% και ο τίτλος της EuroDry σημειώνει κέρδη σχεδόν 360%.

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση

     



    ΣΧΟΛΙΑ