ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πάνω από 2.280 ναυτικοί έχουν εγκαταλειφθεί σε 222 πλοία από την αρχή του έτους έως και σήμερα με 13,1 εκατομμύρια δολάρια σε απλήρωτους μισθούς.
Κατά τους πρώτους έξι μήνες του τρέχοντος έτους, διαπιστώνεται αύξηση 30% σε ετήσια βάση στα κρούσματα, σύμφωνα με νέα στοιχεία που δημοσίευσε η Διεθνής Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ITF).
Μέχρι στιγμής, το 2025, τουλάχιστον 2.286 ναυτικοί σε 222 πλοία έχουν μείνει αβοήθητοι, συχνά χωρίς αμοιβή, τροφή ή ιατρική υποστήριξη.
Συγκριτικά, την ίδια περίοδο του 2024, που είναι ήδη η χειρότερη χρονιά που έχει καταγραφεί για την εγκατάλειψη ναυτικών, είχαν υπάρξει 172 περιπτώσεις που αφορούσαν 1.838 ναυτικούς και 11,5 εκατομμύρια δολάρια σε απλήρωτους μισθούς.
Σύμφωνα με την έκθεση του ITF, ένα εκπληκτικό 37% όλων των περιπτώσεων εγκατάλειψης το 2025 έχει σημειωθεί στον Αραβικό Κόσμο, το υψηλότερο ποσοστό από οποιαδήποτε άλλη περιοχή παγκοσμίως.
Το 34% έχει σημειωθεί στην Ευρώπη (η πλειοψηφία στην Τουρκία, η οποία δεν έχει ακόμη επικυρώσει τη σύμβαση ναυτικής εργασίας) – περισσότερο από το διπλάσιο ποσοστό της περιοχής Ασίας-Ειρηνικού, της επόμενης υψηλότερης περιοχής.
Η ITF προειδοποιεί ότι τα κράτη του Κόλπου, ιδίως τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ), και τα ευρωπαϊκά κράτη πρέπει να κάνουν περισσότερα για να λογοδοτήσουν οι πλοιοκτήτες και να αποτρέψουν τις εγκαταλείψεις εντός ή κοντά στα λιμάνια τους.
«Βλέπουμε ένα μοτίβο κατάχρησης που δεν μπορεί να αγνοηθεί και πρέπει να αντιμετωπιστεί», δήλωσε ο Steve Trowsdale, συντονιστής επιθεωρητών του ITF. «Τα τελευταία χρόνια, η περιοχή του Κόλπου, και ιδιαίτερα τα ΗΑΕ, έχει δει μια τεράστια αύξηση στις περιπτώσεις εγκατάλειψης ναυτικών.
Τόσο εκεί όσο και στην Ευρώπη, πρέπει να γίνουν πολλά περισσότερα για την καταπολέμηση των αδίστακτων πλοιοκτητών που πρέπει να γνωρίζουν ότι θα υπάρξουν συνέπειες.
«Κάθε περίπτωση εγκατάλειψης είναι ντροπή. Είναι μια σκόπιμη παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και η αποτυχία τερματισμού της εγκατάλειψης είναι ένα συστημικό πρόβλημα στη ναυτιλιακή βιομηχανία.»
Η «εγκατάλειψη» έχει συγκεκριμένο ορισμό βάσει του διεθνούς δικαίου, που σημαίνει ότι πολλές από τις περιπτώσεις αφορούν ναυτικούς που δεν πληρώνονται για δύο μήνες ή περισσότερο ή που μένουν αβοήθητοι ή χωρίς τροφή ή ιατρική υποστήριξη.
Σχεδόν το 75% των εγκαταλελειμμένων πλοίων το 2025 μέχρι στιγμής βρίσκονται υπό σημαίες ευκαιρίας (FOC), αναφέρει η ITF.
«Πρέπει να υπάρξει λογοδοσία. Αν επιτρέψουμε να συνεχιστεί αυτή η εκμετάλλευση, καταστρέφουμε το ίδιο το εργατικό δυναμικό από το οποίο εξαρτάται το παγκόσμιο εμπόριο», κατέληξε ο S.Trowsdale.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ο Αλέξης Τσίπρας, τα γεροντοφρικιά της «Αριστεράς» και οι αλήθειες που δε λέγονται
- Κώστας Τσιάρας στο mononews: Ερευνώνται τα πρώτα 2.000 ΑΦΜ που πήραν υψηλές επιδοτήσεις – Θα επιστραφούν άμεσα τα χρήματα
- Τράπεζες: Δωρεές και χορηγίες άνω των 600 εκατ. ευρώ σε παιδεία, περιβάλλον, υγεία και πολιτισμό
- Έρικ Βασιλάτος: Ποιος είναι ο πολυεκατομμυριούχος κουμπάρος του Αργυρού και της Νίκα
