Η πρόσφατη πρόταση εξαγοράς της Genco Shipping & Trading από την Diana Shipping της Σεμίραμις Παληού αποτελεί μία από τις πιο τολμηρές αλλά και παράδοξες κινήσεις της ναυτιλιακής αγοράς, σύμφωνα με στελέχη και αναλυτές του κλάδου.

Από τη μία πλευρά, η Diana Shipping επιχειρεί ένα φιλόδοξο άλμα, αξιοποιώντας τη σημαντική ρευστότητα που εξασφάλισε βάζοντας στο στόχαστρο ένα ισχυρότερο ανταγωνιστή. Από την άλλη, η Genco – παρά τη χρηματιστηριακή υποαξία της σε σχέση με τη NAV της – διαθέτει καλή εταιρική διακυβέρνηση, ισχυρό ισολογισμό και χαμηλή μόχλευση, στοιχεία που την καθιστούν μεν «εύκολο στόχο», αλλά ταυτόχρονα ενδέχεται να λειτουργήσουν ως μοχλοί αντίστασης απέναντι σε μια προσφορά που δεν αντανακλά πλήρως την εσωτερική της αξία.

1

Η υπόθεση γίνεται ακόμη πιο πολύπλοκη από το παράδοξο της αναλογίας μεγέθους των δύο εταιρειών: μια μικρότερη σε κεφαλαιοποίηση, με πιο αδύναμο ιστορικό απόδοσης και χαμηλότερη NAV εταιρεία καταθέτει μετρητά για την εξαγορά μιας τετραπλάσιας σε χρηματιστηριακή αξία ανταγωνίστριας.

Ταυτόχρονα, η διάσπαση της μετοχικής βάσης της Genco, η απουσία ισχυρού βασικού μετόχου και η επιθετική στρατηγική της Diana συνθέτουν μια συγκυρία που αφήνει ανοιχτά όλα τα πιθανά σενάρια για την έκβαση του deal.

Η τολμηρή κίνηση της Diana Shipping

Η Diana Shipping της Σεμίραμις Παληού βρέθηκε στο προσκήνιο μετά την κατάθεση πρότασης εξαγοράς της Genco Shipping & Trading — μιας εταιρείας σημαντικά μεγαλύτερης σε κεφαλαιοποίηση και σε μέγεθος στόλου στον τομέα του ξηρού φορτίου.

Η ναυτιλιακή, η οποία φέτος γιόρτασε την 20η επέτειο από την εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης ακολουθώντας όλα αυτά τα χρόνια συντηρητική πολιτική, κατέθεσε αυτήν την εβδομάδα προσφορά 750 εκατομμυρίων δολαρίων, έχοντας εξασφαλίσει τεράστια δανειακή χρηματοδότηση ύψους 1,1 δισ. δολαρίων από τις σκανδιναβικές τράπεζες DNB και Nordea.

Η κίνηση δεν αιφνιδίασε τελείως την αγορά, καθώς η Diana είχε ήδη συγκεντρώσει το 15% περίπου του μετοχικού κεφαλαίου της Genco. Παρ’ όλα αυτά, προκάλεσε μεγάλη συζήτηση για το κατά πόσο μια μικρότερη εταιρεία με χαμηλότερες χρηματιστηριακές επιδόσεις μπορεί πράγματι να εξαγοράσει έναν σαφώς ισχυρότερο αντίπαλο.

Σύμφωνα με αναλυτές και επαγγελματίες της αγοράς, η Diana είναι μια εταιρεία περίπου στο ένα τέταρτο της κεφαλαιοποίησης της Genco και με ιστορικό υποαπόδοσης στη δημόσια αγορά των ΗΠΑ.

Ένας χρηματοοικονομικός παράγοντας που μίλησε στο tradewinds χαρακτήρισε την κατάσταση «τρελή», επισημαίνοντας ότι η Diana, με κεφαλαιοποίηση 200 εκατ. δολαρίων και χαμηλή επίδοση σε σχέση με τον κλάδο, επιχειρεί να εξαγοράσει μια εταιρεία τετραπλάσιας χρηματιστηριακής αξίας.

Η διαφορά στην αποτίμηση είναι ενδεικτική: η Genco διαπραγματευόταν στο 78% της NAV των 23 δολαρίων, ενώ η Diana μόλις στο 33% της NAV, σύμφωνα με την Arctic Securities.

Αντίστοιχα, στο ESG Scorecard 2024 του Michael Webber, η Genco κατατάχθηκε 1η μεταξύ 64 ναυτιλιακών εταιρειών, ενώ η Diana μόλις 45η.

Γιατί μπορεί να πετύχει το deal;

Παρόλα αυτά, η προσφορά έχει πιθανότητες επιτυχίας κυρίως επειδή βασίζεται σε μετρητά, και όχι σε μετοχές.

Αναλυτές τονίζουν ότι μια μετοχική προσφορά δεν θα είχε πιθανότητες, ενώ η καταβολή μετρητών προσφέρει άμεσο premium 15% στους μετόχους της Genco και τους καθιστά πιο δεκτικούς στο ενδεχόμενο εξόδου.

Σε μια περίοδο που τα κέρδη στον κλάδο ξηρού φορτίου είναι περιορισμένα, η Genco καλείται να αποδείξει γιατί η ανεξαρτησία της αξίζει περισσότερο από ένα άμεσο οικονομικό όφελος.

Απουσία «κυρίαρχου» μετόχου

Η Genco είναι ιδιαίτερα ευάλωτη λόγω της σύνθεσης της μετοχικής της βάσης.

Η Diana είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος με 14,83%. Η Kibo Investments — το επενδυτικό τμήμα της Berge Bulk από τη Σιγκαπούρη — ακολουθεί με 9,61%. Ενώ μεγάλες θεσμικές επενδυτικές εταιρείες (BlackRock, DFA, American Century) έχουν ποσοστά από 6,59% έως 3,73%.

Οι θεσμικοί αυτοί μέτοχοι δύσκολα αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο στήριξης της διοίκησης, σε αντίθεση με περιπτώσεις όπως αυτή της Dorian LPG του Γιάννα Χατζηπατέρα το 2018, όπου δύο μεγάλοι μέτοχοι (οι Kensico και Wellington) απέτρεψαν την εξαγορά της από την BW LPG.

Η Genco έχασε τον δικό της «ισχυρό σύμμαχο» όταν το private equity Centerbridge Partners άρχισε να ρευστοποιεί το 25% των μετοχών που κατείχε το 2021 και είχε αποχωρήσει σε μεγάλο βαθμό έως το επόμενο έτος.

Αυτή η απουσία βασικού μετόχου καθιστά την εταιρεία εύκολο στόχο για επιθετικές κινήσεις, αναφέρουν αναλυτές.

Η χαμηλή μόχλευση

Η Genco εργάστηκε τα τελευταία χρόνια για τη μείωση του χρέους της, το οποίο έφτασε στα μόλις 170 εκατ. δολάρια πριν από κάποιες πρόσφατες αγορές πλοίων.

Η χαμηλή αυτή μόχλευση, ενώ αποτελεί απόδειξη υγείας του ισολογισμού, την καθιστά ταυτόχρονα ελκυστικό στόχο για εξαγορά μέσω μετρητών.

Ένας σύμβουλος σχολίασε ότι η Genco «ουσιαστικά σέρβιρε τον εαυτό της σε πιάτο», συνδυάζοντας ισχυρή διακυβέρνηση, καθαρό ισολογισμό, απουσία μεγάλου μετόχου και χαμηλό χρέος.

Όλα αυτά μειώνουν το ρίσκο για τους χρηματοδότες της Diana, καθιστώντας την εξαγορά πιο εύκολο να υλοποιηθεί.

Κίνδυνοι για την εξαγορά

Παρά την ευπάθεια, η συμφωνία δεν θεωρείται βέβαιη. Ένας πολύπειρος αναλυτής προτείνει δύο πιθανές εκβάσεις:

Η Genco επιχειρεί άμυνα τύπου Pac-Man, μια καθιερωμένη εταιρική τακτική άμυνας κατά την οποία ο στόχος της εξαγοράς αντιστρέφει τους ρόλους και επιτίθεται στον επίδοξο αγοραστή.

Μια προσφορά της Genco με premium 30% για την εταιρεία της Παληού θα μπορούσε να ανατρέψει πλήρως το σκηνικό — ακόμη και αν θεωρείται δύσκολη στην πράξη λόγο του καταστατικού της Diana Shipping.

Το δεύτερο σενάριο που βλέπει είναι να μην ολοκληρωθεί η εξαγορά και η Diana να μείνει με ένα μεγάλο πακέτο μετοχών της Genco χωρίς κανέναν έλεγχο.

Η πρόταση της Diana βρίσκεται κάτω από τις περισσότερες εκτιμήσεις NAV της Genco, δημιουργώντας αμφιβολίες για το κατά πόσο αποτυπώνει τη μακροπρόθεσμη αξία της εταιρείας. Επιπλέον, υπάρχουν ερωτήματα για το αν η Diana μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την προσφορά της.

Το διοικητικό συμβούλιο της Genco ίσως απορρίψει την πρόταση επικαλούμενο καλύτερες μακροπρόθεσμες προοπτικές υπό την παρούσα διοίκηση — αν και δεν είναι σαφές αν αυτό θα είναι αρκετό για να πείσει τους μετόχους.

Διαβάστε επίσης:

Σεμίραμις Παληού: DNB & Nordea χρηματοδοτούν την εξαγορά της Genco από την Diana Shipping με $1,1 δισ.

Diana Shipping (Σεμίραμις Παληού): Πρόταση εξαγοράς της Genco με τίμημα 20,60 δολάρια ανά μετοχή

H Genco θα εξετάσει την πρόταση της Diana για την εξαγορά μετοχών