Ναυτιλία

Βαγγέλης Μαρινάκης (Capital): Επενδύσεις ύψους 5,5 δισ. δολ. την τελευταία διετία στην πράσινη ναυτιλία

Βαγγέλης Μαρινάκης

Βαγγέλης Μαρινάκης


Για ακόμη μία χρονιά, ο αγγλικός οίκος Lloyd’s εξέδωσε τη λίστα «Lloyd’s List» που περιλαμβάνει τις 100 πιο επιδραστικές προσωπικότητες της ναυτιλίας.

Η 13η φετινή έκδοση, του Lloyd’s List’s One Hundred People, αντανακλά την επόμενη γενιά που πρόκειται να αφήσει ισχυρό στίγμα στη ναυτιλία. Εν μέσω των σημαντικών προκλήσεων της ψηφιακής μετάβασης αλλά και της απανθρακοποίησης, η ναυτιλία κατάφερε να αναδείξει τον ισχυρό ρόλο της στην παγκόσμια αλυσίδα αξίας.

Αξιοσημείωτη για ακόμη μια χρονιά και η εκπροσώπηση της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας καθώς, 14 Έλληνες πλοιοκτήτες φιγουράρουν μεταξύ των 100 κορυφαίων του κόσμου, εκ των οποίων οι 61 προέρχονται από την Ευρώπη.

Στη φετινή λίστα «One Hundred People» από ελληνικής πλευράς ξεχωρίζει η συμπερίληψη και μάλιστα στην 23η θέση για πρώτη φορά της Μελίνας Τραυλού της νέας προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, του φορέα που εκπροσωπεί της μεγαλύτερη ναυτιλία του κόσμου.

Από ελληνικής πλευράς, στη 10η θέση της λίστας κάνει την εμφάνισή της η ελληνόκτητη ναυτιλία με τη Μαρία Αγγελικούση της Angelicoussis Shipping Group και ακολουθούν οι: Γιώργος Προκοπίου, της Dynacom / Dynagas / Sea Traders στην 15η θέση, στην 19η θέση η Αγγελική Φράγκου της Navios Group, στην 23η η Μελίνα Τραυλού, η νέα πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, στην 29η ο Πέτρος Παππάς της Star Bulk, στην 31η ο Γιώργος Οικονόμου, TMS Group, στην 37η ο Κωστής Κωνσταντακόπουλος, Costamare, στην 40η ο Πήτερ Λιβανός, GasLog / DryLog, στην 41η ο Ευάγγελος Μαρινάκης, Capital Group, στην 60η ο Γιώργος Λογοθέτης, Libra Group, στην 73η η Σεμίραμις Παληού, Diana Shipping / Helmepa, στην 83η θέση από κοινού η Έλπη Πετράκη και η Δέσποινα Παναγιώτου-Θεοδοσίου, της Wista και στην 88η θέση η Δωροθέα Ιωάννου, The American P&I Club.

Δυναμική παρουσία του Βαγγέλη Μαρινάκη και του Ομίλου Capital

Αξίζει να σημειωθεί η εντυπωσιακή νέα άνοδος κατά έξι θέσεων, αυτή τη φορά, του Βαγγέλη Μαρινάκη από την 47η που ήταν το 2021 στην 41η το 2022, ως αποτέλεσμα της διεθνούς αναγνώρισης του ρόλου του στον κλάδο. Το 2021 είχε κερδίσει 12 θέσεις. Στον πρόλογο του σημειώματος για τη συμπερίληψη του κ. Μαρινάκη στη λίστα, η Lloyd’s List αναφέρει ότι ο Έλληνας εφοπλιστής αντί να πτοείται από τις προκλήσεις και τις αβεβαιότητες που αντιμετωπίζει ο ναυτιλιακός κλάδος, είναι θετικά ενεργοποιημένος.

«Η ναυτιλία βρίσκεται μέσα σε όλες τις αλλαγές, είτε είναι γεωπολιτικές, είτε περιβαλλοντικές. Είναι μια συναρπαστική διεθνής επιχειρηματική δραστηριότητα και εμείς είμαστε παρόντες για να αντιμετωπίσουμε όλες αυτές τις αλλαγές» αναφέρει ο Βαγγέλης Μαρινάκης.

Όπως μάλιστα επισημαίνει η Lloyd’s στην ειδική ανάλυση, ελάχιστοι στη ναυτιλία συνδυάζουν την μακροπρόθεσμη στρατηγική σκέψη με την ικανότητα αξιολόγησης και αξιοποίησης των ευκαιριών όπως εκείνος ενώ οι αριθμοί από μόνοι τους υποδηλώνουν έναν βαθμό υπερδραστηριότητας.

Τη χρονική περίοδο της σύνταξης της έκθεσης, η Capital Group ελέγχει σχεδόν 100 πλοία, με χωρητικότητα πάνω από 10,5 εκατομμύρια dwt και αξία που προσεγγίζει τα 9 δισ. δολάρια.

Κατά τη διάρκεια του 2021 και τους πρώτους 10 μήνες του 2022, όπως επισημαίνεται, ο κ. Μαρινάκης συμμετείχε σε 75 συναλλαγές αξίας 5,5 δισ. δολαρίων. Σε αυτές τις συναλλαγές, συμπεριλαμβάνονται 47 εξαγορές πλοίων μεταξύ των οποίων 32 παραγγελίες νεότευκτων, που μπορούν σε μεγάλο βαθμό να χαρακτηριστούν ως επενδύσεις σε πιο πράσινα πλοία.

Επίσης, συμπεριλαμβάνονται και 26 πωλήσεις, κυρίως παλαιότερης τεχνολογίας πλοίων, ενώ όπως υπογραμμίζει η Lloyd’s List η εναλλαγή περιουσιακών στοιχείων, έχει βοηθήσει, εδώ και χρόνια, τον Έλληνα εφοπλιστή να χρηματοδοτεί τα στρατηγικά του σχέδια.

Όπως επισημαίνει η ανάλυση «η αποφασιστικότητά του κ. Μαρινάκη να είναι μεταξύ των ηγετών της πράσινης μετάβασης είναι γεμάτη με πραγματισμό». Η Capital, όπως αναφέρεται, έχει προχωρήσει σε επενδύσεις ύψους 5,5 δισ. δολαρίων την τελευταία διετία προς την κατεύθυνση της πράσινης ναυτιλίας και συμμετέχει σε αμέτρητες έρευνες αναζήτησης της πιο αποδοτικής και αισιόδοξης λύσης για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας.

Η Εταιρεία έχει συνεργαστεί στενά με τον αμερικάνικο νηογνώμονα ABS σε μια σειρά από νέα έργα που στόχο έχουν την περαιτέρω εξέλιξη των τεχνολογιών για απανθρακοποίηση.

Για την ανανέωση του στόλου, όπως αναφέρει η Lloyd’s, οι παραγγελίες της εταιρείας περιλαμβάνουν VLCCs διπλού καυσίμου, δεξαμενόπλοια με τεχνολογία ρότορα πανιών και πλοία μεταφοράς LNG. Στο μέτωπο των εμπορευματοκιβωτίων, σε εξέλιξη βρίσκεται ένα πρόγραμμα 16 νέων πλοίων. Μεταξύ αυτών τρία boxships 13.200 teu και 13 feederships και feedermax μεταξύ 1.800 teu και 2.800 teu που λέγεται ότι είναι από τα πιο πράσινα πλοία στην αγορά.

«Θέλουμε να γίνουμε όσο το δυνατόν περισσότερο πράσινοι και νομίζω ότι το LNG θα είναι για τα επόμενα 15 με 20 χρόνια το πιο φιλικό προς το περιβάλλον καύσιμο έως ότου να έχουμε κάτι πιο πράσινο, καθώς και τις αντίστοιχες υποδομές για ανεφοδιασμό», αναφέρει ο κ. Μαρινάκης που όπως επισημαίνεται και στο σημείωμα, πιστεύει ακράδαντα στο LNG ως μεταβατικό καύσιμο. Αυτή η πεποίθηση για το LNG ως το πιο φιλικό για το περιβάλλον καύσιμο ήταν επίσης εμφανής, όπως υπογραμμίζει και η ανάλυση, στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, όπου ο Βαγγέλης Μαρινάκης απέκτησε πρόσφατα τέσσερα δεξαμενόπλοια aframax διπλού καυσίμου.

Το 2018 και το 2019 παραδόθηκαν τα πρώτα δεξαμενόπλοια aframax με καύσιμο το LNG και είναι ανάμεσα σε 9 μεταχειρισμένα aframax που απέκτησε η Capital από το 2021. Επιπρόσθετα, τα τελευταία δύο χρόνια, η μεγαλύτερη επένδυση του κ. Μαρινάκη ήταν στον τομέα των LNG Carriers, με συνολικά 14 νεότευκτα πλοία χωρητικότητας 174.000 cbm. Μέχρι στιγμής 6 έχουν παραδοθεί και αποκτηθεί από την εισηγμένη στο Nasdaq, Capital Product Partners. Στο πλαίσιο αυτό αναφέρεται και η απόκτηση ενός ακόμα LNG Carrier με περισσότερα από 30$ εκατ. που γρήγορα ναυλώθηκε για περισσότερα από 165.000$ την ημέρα.

Κοιτάζοντας το μέλλον, η Lloyd’s List επισημαίνει ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος να γίνει λιγότερο συναρπαστική η ναυτιλία για τον κ. Μαρινάκη, ο οποίος αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο περαιτέρω επένδυσης σε πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Όπως αναφέρει ο ίδιος, μετά από χρόνια επικέντρωσης κυρίως σε πλοία μεταφοράς LNG, containerships και δεξαμενόπλοια, ίσως είναι καιρός να επανεπενδύσουμε σε πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Αυτήν τη στιγμή, η Capital έχει τέσσερα capesizes και ένα kamsarmax που αποκτήθηκε πρόσφατα.

Σύμφωνα με τη Lloyd’s List, εκτός ναυτιλίας, ο κ. Μαρινάκης κατέχει μερίδιο αξίας περίπου 250 εκατομμυρίων ευρώ στην ελληνική εταιρεία ανανεώσιμων πηγών ενέργειας Terna Energy, ενώ έχει χρηματοδοτήσει μια σειρά από σημαντικά projects real estate για πράσινα ενεργειακά αποδοτικά κτίρια γραφείων, κατοικιών και τηλεοπτικών/κινηματογραφικών στούντιο στην Ελλάδα.

Τέλος, γίνεται αναφορά και στις δύο ιστορικές ποδοσφαιρικές ομάδες, ιδιοκτησίας του κ. Μαρινάκη, τον Ολυμπιακό και τη Νότιγχαμ Φόρεστ.

Διαβάστε επίσης:

Performance Shipping (Μιχαλόπουλος): Παρέλαβε πλοίο και εξασφάλισε έσοδα 85 εκατ. δολαρίων με τα 8 πλοία της

Diana Shipping (Σεμίραμις Παληού): Έφτασε στα 41 πλοία και αναμένει να παραλάβει άλλα 2



ΣΧΟΛΙΑ