• Ναυτιλία

    Άρθρο παρέμβαση: Στο Αιγαίο και στο Ιόνιο πρέπει να πλέουν πλοία με ελληνική σημαία, ελληνικών συμφερόντων με φθηνό εισιτήριο και να υπάρχει εδαφική συνοχή

    Πλοίο με ελληνική σημαία


    Πρωταπριλιά αύριο και θα αυξηθούν τα εισιτήρια των ακτοπλοϊκών πλοίων 8% με 10% από το λιμάνι του Πειραιά και 10% με 12% από το λιμάνι της Ραφήνας.

    Υπενθυμίζουμε ότι ήδη έχουν αυξηθεί κατά μέσο όρο τα εισιτήρια κατά 10%, ενώ θεωρείται σίγουρο ότι πριν από τις γιορτές του Πάσχα που αναμένεται αύξηση της επιβατικής κίνησης θα αναπροσαρμοστούν εκ νέου τουλάχιστον κατά 5%.

    Στο ερώτημα, “είναι δικαιολογημένες οι αυξήσεις;” η απάντηση είναι εύκολη: Οι τιμές των καυσίμων έχουν εκτοξευτεί και από τα 580 ευρώ κυμαίνονται πλέον γύρω από τα 1.000 ευρώ, ενώ πρόσφατα έφτασαν τα 1250 ευρώ. Κατά την περσινή σαιζόν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες πλήρωσαν επιπλέον για καύσιμα περί τα 200 εκατ. ευρώ, ενώ υπολογίζεται ότι εφέτος θα πληρώσουν 100 εκατ. ευρώ παραπάνω.

    Η αύξηση όμως των εισιτηρίων δεν λειτουργεί αποτρεπτικά μόνο για τον προγραμματισμό των οικογενειακών διακοπών, αλλά και για την μετακίνηση των μονίμων κατοίκων από τα νησιά προς τον Πειραιά και την έδρα των νησιωτικών συμπλεγμάτων, αλλά κυρίως και για τον εφοδιασμό των νησιών με τρόφιμα, υλικά και καύσιμα.

    Το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έχει αυξήσει τα τελευταία χρόνια τις επιδοτήσεις προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες για την εκτέλεση δρομολογίων προς τις “άγονες γραμμές” που αποτελεί σημαντική ενίσχυση των εταιρειών.

    Από αυτές τις επιδοτήσεις, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας οφείλει προς τις εταιρείες ένα ποσό που ανέρχεται σε 46 εκατ. ευρώ, το οποίο το ζήτησαν να τους καταβληθεί άμεσα στην πρόσφατη συνάντηση τους με τον υπουργό Γ. Πλακιωτάκη. Επίσης ζήτησαν μείωση του ΦΠΑ των εισιτηρίων.

    Οι εταιρείες προκειμένου να μειώσουν τα λειτουργικά τους έξοδα και αναδιαμόρφωσαν τα δρομολόγια τους. Ήδη οι Μινωϊκές Γραμμές και η κοινοπραξία ΑΝΕΚ – Blue Star Ferries ακύρωσαν τα δρομολόγια τους από τον Πειραιά προς το Ηράκλειο – Χανιά η πρώτη και προς τα Χανιά η Κοινοπραξία.

    Αλλά και οι άλλες εταιρείες δεν δρομολογούν τα ταχύπλοα πλοία τους, δεδομένου ότι δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις δαπάνες των καυσίμων με τις χαμηλές πληρότητες στα δρομολόγια λόγω της μειωμένης κίνησης.

    Το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, επομένως, καλείται πλέον να εξασφαλίσει την ομαλή συνέχιση των δρομολογίων από την ηπειρωτική χώρα προς τα νησιά και αυτό θα γίνει με συνεννόηση με τις ακτοπλοϊκές εταιρείες και λήψη άμεσων μέτρων.

    Ποια είναι τα μέτρα αυτά; ήδη έχουν ειπωθεί: μείωση του ΦΠΑ, πλαφόν στις τιμές των καυσίμων και των εισιτηρίων, επιδότηση των δρομολογίων και καυσίμων, κάλυψη της διαφοράς που έχει προκύψει λόγω της αύξησης των καυσίμων στα επιδοτούμενα δρομολόγια, επιδότηση της εργοδοτικής εισφοράς προς τον ΕΦΚΑ για τους ναυτολογημένους ναυτικούς.

    Όλα αυτά συμβαίνουν:

    • όταν υπάρχει σε εξέλιξη η συζήτηση της απορρόφησης της ΑΝΕΚ από την Attica Group.
    • Έχει ανακοινωθεί η αποχώρηση του έμπειρου διευθύνοντος συμβούλου των Μινωικών Γραμμών Αντώνη Μανιαδάκη και δεν έχουν διευκρινιστεί οι διαθέσεις του μεγαλομετόχου Εμμανουέλε Γκριμάλντι για το μέλλον της εταιρείας.
    • Η Sea Jet του Μάριου Ηλιόπουλου διαθέτει μεγάλο αριθμό ταχύπλοων πλοίων.
    • Οι μικρές εταιρείες που εξυπηρετούν νησιωτικά συμπλέγματα και τις γραμμές του Αργοσαρωνικού επενδύουν σε πλοία, αλλά δεν διαθέτουν τα κεφάλαια να ανταγωνιστούν τους μεγάλους παίκτες της ακτοπλοΐας.
    • Ο ακτοπλοϊκός στόλος γερνάει και δεν υπάρχουν χρηματοδοτικές δυνατότητες να ναυπηγηθούν νεότευκτα πλοία και να προσαρμοστούν τις νέες απαιτήσεις της εποχής.

    Το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και η Πολιτεία επιβάλλεται να επισπεύσουν τις διαδικασίες εξυγίανσης και λειτουργίας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας και να δώσουν ισχυρά κίνητρα για την ναυπήγηση σύγχρονων ακτοπλοϊκών πλοίων.

    Είναι περιττό να αναφέρω για ποιο λόγο στο Αιγαίο και στο Ιόνιο θα πρέπει να πλέουν ακτοπλοϊκά πλοία με ελληνική σημαία, με Έλληνες ναυτικούς και τα πλοία αυτά να διασφαλίζουν την εδαφική συνοχή της χώρας με φθηνό εισιτήριο.

    Θεωρώ αυτονόητο ότι ο επανασχεδιασμός των εσωτερικών ακτοπλοϊκών γραμμών και η σύνδεση του με την κατασκευή νέων πλοίων στα ελληνικά ναυπηγεία είναι μονόδρομος. Σε αντίθετη περίπτωση το μέλλον για την ακτοπλοΐα και για το Αιγαίο είναι δυσοίωνο…

    Διαβάστε επίσης:

    9 πλοία ναυπηγεί η Safe Bulkers του Πόλυ Β. Χατζηιωάννου – Παραλαμβάνει σύντομα το Vassos

    MSC: Επενδύει 3,5 δισ. δολάρια για 28 πλοία μεταφοράς κοντέινερ

     



    ΣΧΟΛΙΑ