Ναυτιλία

Αρ. Πίττας: Η περίεργη δικαστική περιπέτεια της Euroseas

  • Ερριέτα Κομνηνού
Αριστείδης Πίττας

Αριστείδης Πίττας, εφοπλιστής Euroseas


Ένα βρετανικό δικαστήριο δικαίωσε μερικώς τη ναυτιλιακή Euroseas, του εφοπλιστή Αριστείδη Πίττα, σε μία δικαστική διαμάχη που αφορούσε το ποσό των 4,5 εκατ. δολαρίων, αφού ερμήνευσε με διαφορετικό τρόπο τη λέξη «αιχμαλωσία».

Μάλιστα, ο δικαστής Andrew Popplewell του εμπορικού δικαστηρίου, χρησιμοποίησε για παράδειγμα τη… γυναίκα του, λέγοντας ότι κατόρθωσε να «αιχμαλωτίσει» την καρδιά του, θέλοντας έτσι να δείξει ότι η χρήση της συγκεκριμένης λέξης δεν υπονοεί απαραίτητα τη χρήση βίας.

Η Euroseas άσκησε έφεση εναντίον προηγούμενης απόφασης του δικαστηρίου του Λονδίνου που πέρυσι απέρριψε το μεγαλύτερο μέρος της απαίτησής της ύψους 5,6 εκατ. δολαρίων, ποσό που παρακρατήθηκε από τη ναυλώτρια Transgrain Shipping, όταν το χωρητικότητας 72,100-dwt Panamax, Eleni P (που κατασκευάστηκε το 1997) της ναυτιλιακής κρατήθηκε επί επτά μήνες από Σομαλούς πειρατές το 2010.

Ο Popplewell δήλωσε ότι το μεγαλύτερο μέρος της απαίτησης αφορούσε τη μίσθωση από την εποχή της κατάληψης του πλοίου μέχρι τις 25 Δεκεμβρίου 2010, ποσό που υπολογίζεται στα 4,5 εκατομμύρια δολάρια.

Η πλειοψηφία του προηγούμενου δικαστηρίου απέρριψε τον ισχυρισμό της Euroseas, με το σκεπτικό ότι το αίτημα της εξαιρούνταν σύμφωνα με τις ρήτρες στο άρθρο 39 και 101 του καταστατικού.

Η αμφισβήτηση

Συγκεκριμένα, η ρήτρα 49 ανέφερε ότι αν το πλοίο «αιχμαλωτιστεί ή κατασχεθεί ή κρατηθεί ή συλληφθεί από οποιαδήποτε αρχή ή από οποιαδήποτε νομική διαδικασία» κατά τη διάρκεια της ναύλωσης, η μίσθωση πληρωμής αναστέλλεται για τον πραγματικό χρόνο απώλειας, εκτός αν το περιστατικό προκλήθηκε από οποιαδήποτε προσωπική πράξη ή παράλειψη του ναυλωτή ή των αντιπροσώπων του.

Η ρήτρα 101 προέβλεπε ότι «σε περίπτωση απειλής / απαγωγής πλοίου λόγω πειρατείας, η πληρωμή της μίσθωσης αναστέλλεται».

Η Euroseas ισχυρίστηκε ότι κάθε μία από τις εκφράσεις «αιχμαλωτίστηκε», «κατασχέθηκε», «κρατηθεί» και «συλληφθεί» διέπεται και χαρακτηρίζεται από τις ακόλουθες λέξεις, «από οποιαδήποτε αρχή ή οποιαδήποτε νομική διαδικασία». Αυτό θέτει την πειρατεία εκτός του πεδίου εφαρμογής της ρήτρας.

Από την πλευρά του ο ναυλωτής και η πλειοψηφία του δικαστηρίου έκριναν ότι οι λέξεις «από οποιαδήποτε αρχή ή οποιαδήποτε νομική διαδικασία» δεν διέπουν ούτε χαρακτηρίζουν τη λέξη «αιχμαλωσία», η οποία ήταν ανεξάρτητη και άρα κάλυπτε την σύλληψη του πλοίου από οποιαδήποτε αιτία, συμπεριλαμβανομένης της κατάληψης από πειρατές .

Ο δικαστής δικαίωσε την πλευρά της ναυτιλιακής. Μεταξύ άλλων, επισήμανε ότι «η λέξη «αιχμαλωτίζω» δεν συνεπάγεται απαραίτητα τη χρήση βίας. «Η γυναίκα μου έχει αιχμαλωτίσει την καρδιά μου» , ανέφερε χαρακτηριστικά.

Όσον αφορά τη ρήτρα 101, η Euroseas ισχυρίστηκε ότι η απειλή / απαγωγή πρέπει να πραγματοποιηθεί σε μια γεωγραφική περιοχή που χαρακτηρίζεται ως Κόλπος του Άντεν. Ωστόσο, το συγκεκριμένο επιχείρημα δεν έγινε δεκτό από το δικαστή.

Το TradeWinds υποστηρίζει ότι επικοινώνησε με τους δικηγόρους της Euroseas, Watson Farley & Williams, οι οποίοι δήλωσαν: «Δυστυχώς ο πελάτης μας δεν έλαβε τα χρήματα».

αριστειδης πιττας
Το φορτηγό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τύπου feeder «RT Dagr» της Euroseas είναι χωρητικότητας 1.645-teu και κατασκευής του έτους 1998

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:    Η νέα, κοινή, επενδυτική κίνηση των εφοπλιστών Βενιάμη και Μαρτίνου

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:   Σημαντικά περιθώρια ανόδου για τη μετοχή της Diamond S των Μαρινάκη-Ross. Οι εκτιμήσεις των αναλυτών

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ:  Νέα καριέρα στο Λονδίνο για έμπειρα στελέχη της χρεοκοπημένης Toisa