• Ναυτιλία

    Αυξήθηκε κατά 5% η κίνηση κοντέινερ στα λιμάνια της Ευρώπης το 2021 – Έχασε ξανά έδαφος το λιμάνι του Πειραιά

    ΟΛΠ: Δύο νέα μέλη στο ΔΣ


    Το λιμάνι του Πειραιά παρουσιάζει κόπωση. Μετά τη συνεχή ανάπτυξη του λιμένα του Πειραιά εμφανίζει την τελευταία διετία ετήσια πτώση 2,2% το 2021 και 3,8% το 2020. Επιπλέον, το λιμάνι του Πειραιά έχασε την 4η θέση της στην κατάταξη από τη Βαλένθια, αν και η διαφορά σε TEU παραμένει μικρή.

    Αυτό συνέβη όταν τα δεκαπέντε κορυφαία λιμάνια της Ευρωπαϊκής Ένωσης διαχειρίστηκαν συνολικά 78 εκατομμύρια TEU το 2021 ή 5% περισσότερα από το 2020. Η συντριπτική πλειονότητα των κορυφαίων 15 λιμένων κατέγραψε θετικά ποσοστά ανάπτυξης το 2021, πλην του Πειραιά!

    Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από την επεξεργασία της ανάλυσης – έρευνας του PortEconomics. O αναλυτής Theo Notteboom επισημαίνει ότι στην κορυφή των ευρωπαϊκών λιμένων παραμένει το Ρότερνταμ που εδραίωσε τη θέση του ως το μεγαλύτερο ευρωπαϊκό λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη με ισχυρή αύξηση 7,8% το 2021, αφού αντιμετώπισε πτώση 3,2% το 2020.

    Το λιμάνι της Αμβέρσας ήταν το μόνο μεγάλο λιμάνι στην Ευρώπη που μπόρεσε να παρουσιάσει θετικά ποσοστά ανάπτυξης (+1,4%) το 2020. Πέρυσι, ο όγκος των εμπορευματοκιβωτίων του παρέμεινε σταθερός στα 12 εκατομμύρια TEU. Οι λιμενικές αρχές της Αμβέρσας και της Zeebrugge, αναμένεται να συγχωνευθούν για να σχηματίσουν το λιμάνι της Αμβέρσας-Μπρυζ τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους. Ο συνδυασμένος όγκος τους έφτασε τα 14,1 εκατομμύρια TEU το 2021 (+1,9%), ή περίπου 1,2 εκατομμύρια TEU κάτω από τον όγκο του Ρότερνταμ. Τόσο το Ρότερνταμ όσο και η Αμβέρσα διακίνησαν ελαφρώς περισσότερο όγκο το 2021 από ό,τι το 2019, και σημαντικά περισσότερα εμπορευματοκιβώτια σε σύγκριση με το 2007 (+42% και +47%, αντίστοιχα).

    Το 2019, οι αλλαγές στα δρομολόγια των τακτικών γραμμών των συμμαχιών, σε βάρος του Bremerhaven, και το πρόγραμμα εμβάθυνσης και διεύρυνσης του Έλβα στήριξαν την αναβίωση του Αμβούργου. Ωστόσο, ο COVID-19 φαίνεται να έχει σταματήσει αυτή την αναβίωση με πτώση 7,9% σε ετήσια βάση το 2020 και μέτρια ανάπτυξη 2,2% πέρυσι. Ο όγκος των εμπορευματοκιβωτίων του Αμβούργου εξακολουθεί να είναι 5,9% χαμηλότερος από το αποτέλεσμά του το 2009 πριν από τον κορωνοϊό και ακόμη και 11,9% κάτω από το έτος ρεκόρ του 2007, μια έντονη αντίθεση σε σύγκριση με τους ρυθμούς ανάπτυξης που παρατηρήθηκαν στο Ρότερνταμ και την Αμβέρσα. Το χάσμα μεταξύ Ρότερνταμ και Αμβούργου ανέρχεται πλέον σε περίπου 6,6 εκατομμύρια TEU, ενώ η Αμβέρσα διαχειρίζεται 3,3 εκατομμύρια TEU περισσότερα από το Αμβούργο.

    Τα τρία κορυφαία λιμάνια της Ευρώπης διακίνησαν 36 εκατομμύρια TEU το 2021 (+3,2% σε σύγκριση με το 2020 και +0,3% σε σύγκριση με το 2019). Το Bremerhaven ανέβηκε μία θέση στην κατάταξη αφού σημείωσε ετήσια αύξηση 5,5%.

    Τρία είναι τα λιμάνια που σημειώθηκαν απώλειες διαχείρισης στους μεγάλους κόμβους μεταφόρτωσης. Αυτά είναι τα λιμάνια του Πειραιά, της Αλγεσίρας και της Gioia Tauro

    Οι μεγάλοι κόμβοι μεταφόρτωσης Πειραιάς, Algeciras και Gioia Tauro κατέγραψαν πτώση σε TEU το 2021.

    Ο ισπανικός κόμβος μεταφόρτωσης Algeciras δεν μπόρεσε επίσης να διατηρήσει τη θέση του στην κατάταξη, καθώς το λιμάνι αισθάνεται τον πλήρη αντίκτυπο του εντεινόμενου ανταγωνισμού για φορτίο μεταφόρτωσης γύρω από τα στενά του Γιβραλτάρ.

    Ενώ η Βαρκελώνη, η Βαλένθια και η Σινές χειρίστηκαν περισσότερες ροές μεταφόρτωσης το 2021, η διακίνηση της Algeciras μειώθηκε κατά 6,1%. Ο μεγαλύτερος νικητής σε αυτήν την περιοχή μεταφόρτωσης είναι η Tanger Med στο Μαρόκο με ανάπτυξη 24,3% για να φτάσει τα 7,1 εκατομμύρια TEU το 2021. Επισημαίνεται ότι η Tanger Med αυξήθηκε κατά 20% το 2020.

    Ο μεσογειακός κόμβος μεταφόρτωσης Gioia Tauro κατέγραψε ισχυρή ανάπτυξη το 2020 καθώς η Terminal Investment Limited (TiL) έγινε ο πλήρης ιδιοκτήτης του Medcenter Container Terminal στη Gioia Tauro, αφού απέκτησε το 50% των μετοχών από την Contship Italia το καλοκαίρι του 2019. Το 2021, το Gioia Tauro παρουσίασε μια μικρή πτώση 1,5%.

    Τα περισσότερα λιμάνια κατέγραψαν διψήφια αύξηση. Η ισχυρή ανάπτυξη το 2021 της Βαρκελώνης, της Χάβρης, του Marsaxlokk, της Γένοβας και του Γκντανσκ αντισταθμίζει τις μεγάλες απώλειες που σημειώθηκαν το 2020.

    Από όλα τα λιμάνια μόνο η Γένοβα δεν κατάφερε να έχει δυναμικότητα σε TEU μεγαλύτερη από το 2019. Ωστόσο, η θέση της Γένοβας εξαιρεί την κοντινή εγκατάσταση Vado Ligure που διαχειρίζεται η ίδια αρχή του λιμενικού συστήματος. Αυτή η νέα εγκατάσταση σημείωσε σημαντική ανάπτυξη το 2021.

    Τα λιμάνια της Χάβρης και της Βαρκελώνης είναι αρκετά εντυπωσιακές. Το 2020, η Χάβρη αρχικά επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από την εθνική απεργία της Γαλλίας κατά τον Δεκέμβριο του 2019 και τον Ιανουάριο του 2020 και αργότερα γνώρισε τον πλήρη αντίκτυπο της μείωσης του ασιατικού φορτίου. Το 2021, ωστόσο, το γαλλικό λιμάνι ανέκαμψε έντονα με περισσότερους μεταφορείς να επιλέγουν τη Χάβρη, εν μέρει λόγω των διαταραχών της εφοδιαστικής αλυσίδας σε άλλα μεγάλα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης.

    Διαβάστε επίσης:

    Σαβόνα – Πόρτο Τόρρες: Νέα γραμμή από την Grimaldi Lines

    Στα ύψη ο ανεφοδιασμός των πλοίων: Τα 918 δολ. έφτασε ο τόνος στη Φουτζέιρα

    Ουκρανία: 1.000 ναυτικοί εγκλωβισμένοι σε πλοία στη Μαύρη Θάλασσα



    ΣΧΟΛΙΑ