• Business

    Ρότα για νέο διαγωνισμό στον Σκαραμαγκά – Ποιες είναι οι παγίδες για τη ναυπηγική βιομηχανία

    Ναυπηγεία Σκαραμαγκά


    «Ημερομηνία» για την επαναπροκήρυξη του πλειοδοτικού διαγωνισμού για το στρατιωτικό τμήμα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, αναζητά η ομάδα της ειδικής διαχείρισης των ναυπηγείων, αφού ο χρόνος λιγοστεύει αλλά και οι «παγίδες» παραμονεύουν.

    Μετά την καθολική άρνηση των πιστωτών, με το υπουργείο Οικονομικών που εκπροσωπεί το ελληνικό δημόσιο (55% των χρεών του ναυπηγείου) να κρατά τελικά αρνητική στάση, όπως και οι εργαζόμενοι και η Τράπεζα Πειραιώς, στην πρόταση της Pyletech Shipyards του ομίλου Θεόφιλου Πριόβολου, για την ειδική διαχείριση η υπόθεση είναι μονόδρομος.

    Η επαναλειτουργία του ναυπηγείου, όπως έχει δηλώσει και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, θα πρέπει να γίνει σύντομα. Άλλωστε και ο χρόνος που έχει στη διάθεσή της η ειδική διαχείριση για την ολοκλήρωση της πώλησης του 90% των asset του ναυπηγείου μειώνεται επικίνδυνα.

    Από την άλλη πλευρά όμως προβληματίζει ιδιαίτερα το κυβερνητικό επιτελείο, ότι παρά τις προσδοκίες,  υπήρξε μόνο μία προσφορά και αυτή της τάξεως των 15,1 εκατ. ευρώ. Οι πληροφορίες που είχε η κυβέρνηση έκαναν λόγο για μέχρι και οκτώ πιθανές προσφορές, ενώ όσον αφορά το αντάλλαγμα που ανέμεναν, αυτό έφτανε ή και ξεπερνούσε τα 70 εκατ. ευρω. Πηγές του mononews πάντως αναφέρουν ότι αν υπήρχε προσφορά που θα κυμαινόταν ανάμεσα στα 40 εκατ. και τα 50 εκατ. ευρώ, μάλλον θα είχε γίνει αποδεκτή.

    Ανησυχία

    Σε κάθε περίπτωση υπάρχει έντονη η ανησυχία σε κυβερνητικούς κύκλους, για την πιθανότητα ο νέος διαγωνισμός, εφόσον διεξαχθεί σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα, να οδηγήσει σε αδιέξοδο, αν δεν υπάρχουν μεγαλύτερες προσφορές.

    Πληροφορίες αναφέρουν ότι από πλευράς κυβέρνησης εξετάζεται το ενδεχόμενο να τροποποιηθεί ο νόμος για την ειδική διαχείριση, προκειμένου να δίνεται μεγαλύτερη ευελιξία στους ειδικούς διαχειριστές, προκειμένου να αυξηθούν οι πιθανότητες να έχουν μεγαλύτερη επιτυχία οι διαγωνισμοί.

    Δεύτερος διαγωνισμός

    Ακόμα ένα σημείο προβληματισμού είναι και ο δεύτερος διαγωνισμός που τρέχει αυτή τη φορά η ΕΤΑΔ για το εμπορικό τμήμα του ναυπηγείου, και στον οποίο έχει θέσει χαμηλότερο τίμημα τα 55 εκατ. ευρώ. Κύκλοι της αγοράς επισημαίνουν ότι υπό τις παρούσες συνθήκες το πιθανότερο είναι και αυτός ο διαγωνισμός να αποβεί άγονος.

    Αλλά αυτή τη στιγμή τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, δεν είναι και τα μόνα που όπως φαίνεται αντιμετωπίζουν προβλήματα. Όπως επεσήμανε σε πρόσφατη ανακοίνωσή της η Onex Shipyards η οποία ενδιαφέρεται για τον Σκαραμαγκά, (υπέβαλε μη ανταγωνιστική  προσφορά 1 εκατ. ευρώ) έχει ήδη στον έλεγχό της τα ναυπηγεία Σύρου και βρίσκεται σε διαδικασία να αναλάβει και τα ναυπηγεία Ελευσίνας μέσω των διαδικασιών που προβλέπει ο πτωχευτικός κώδικας, το κόστος για την Ελευσίνα έχει φτάσει τα 270 εκατ. ευρώ. Υπερδιπλάσιο δηλαδή των αρχικών προβλέψεων για κόστος μεταβίβασης 120 εκατ. ευρώ. Ποσό που είχε «υπολογιστεί» στη πρώτη φάση της διαδικασίας, επί υπουργείας Στέργιου Πιτσιόρλα.

    Η πιθανότητα, διπλής αποτυχίας σε έναν τόσο σημαντικό για τη χώρα τομέα, έχει δημιουργήσει, μαθαίνουμε, ισχυρούς πονοκεφάλους, στα αρμόδια υπουργεία.



    ΣΧΟΛΙΑ