• Business

    Πώς θα γίνει το «ριφιφί» στις θυρίδες

    • NewsRoom


    Μετά το μπαράζ κατασχέσεων στους τραπεζικούς λογαριασμούς, η Εφορία ετοιμάζεται να βάλει χέρι και στις τραπεζικές θυρίδες, προκειμένου να εξοφληθούν τα χρέη. Το άνοιγμα των θυρίδων για τους οφειλέτες του Δημοσίου προβλέπεται εδώ και πολλά χρόνια, ωστόσο, στην πράξη εφαρμόζεται σε ελάχιστες περιπτώσεις και κυρίως για μεγαλοοφειλέτες με χρέη άνω του 1,5 εκατ. ευρώ.

    Με χθεσινή απόφαση της υφυπουργού Κατερίνας Παπανάτσιου, από τον Μάρτιο η Εφορία αποκτά πρόσβαση σε πληροφορίες για τις τραπεζικές θυρίδες των φορολογούμενων. Η απόφαση ορίζει πως οι τράπεζες πρέπει να γνωστοποιούν στις φορολογικές και ελεγκτές αρχές τους πελάτες τους που έχουν θυρίδες και να μεταβιβάζουν ηλεκτρονικά, μέσω του Συστήματος Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών, και επιπλέον στοιχεία, όπως για το κάθε πότε επισκέπτεται ο κάτοχος την θυρίδα του.

    Οι υπηρεσίες έχουν στα χέρια τους λίστα με αναλυτικά στοιχεία για όλους τους οφειλέτες που χρωστούν στην Εφορία ή στα Ταμεία φόρους και εισφορές και έχουν βάλει μπροστά σχέδιο κατασχέσεων, πλειστηριασμών και δεσμεύσεων λογαριασμών με στόχο να εισπραχθούν όσο το δυνατόν περισσότερα χρήματα.

    Συγκεκριμένα η απόφαση που αφορά ήδη πληρωμές που γίνονται μέσω χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών καθώς επίσης και για τις λήψεις και αποπληρωμές δανείων, έρχεται να προσθέσει και την κατηγορία «τραπεζικές θυρίδες» στον κατάλογο των περιουσιακών στοιχείων των πολιτών, τα οποία καταγράφονται στο Σύστημα Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών (Σ.Μ.Τ.Λ και Λ.Π.) και τα διαβιβάζει ηλεκτρονικά προς έλεγχο στις Δ.Ο.Υ., τα Ελεγκτικά Κέντρα, το Σ.Δ.Ο.Ε., την Οικονομική Αστυνομία, την Αρχή για την Αντιμετώπιση της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, τους Οικονομικούς Εισαγγελείς και τους Εισαγγελείς Διαφθοράς.

    Οι πληροφορίες θα αφορούν όχι μόνο για την κίνηση των τραπεζικών λογαριασμών των ελεγχόμενων φορολογουμένων αλλά και σε:

    – τα κινητά περιουσιακά στοιχεία (κοσμήματα, πολύτιμους λίθους, πλάκες χρυσού κ.λπ.) και τα ρευστά διαθέσιμα που έχουν ασφαλίσει σε θυρίδες τραπεζών,

    – τις πάσης φύσεως συναλλαγές τους μέσω «πλαστικού χρήματος» και

    – τις λήψεις και αποπληρωμές πάσης φύσεως δανείων (καταναλωτικών, προσωπικών, στεγαστικών και επιχειρηματικών).

    Με την επέκταση της δυνατότητας πρόσβασης του Σ.Μ.Τ.Λ. και Λ.Π. και στις τραπεζικές θυρίδες, τις ηλεκτρονικές συναλλαγές και τα δάνεια των φορολογουμένων, οι διωκτικές αρχές θα μπορούν να ελέγχουν ακόμη πιο αποτελεσματικά φυσικά και νομικά πρόσωπα για φοροδιαφυγή, ξέπλυμα μαύρου χρήματος, παράνομο πλουτισμό και άλλα οικονομικά εγκλήματα. Θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε πληροφορίες για περιουσιακά στοιχεία και χρηματικά ποσά σε μετρητά που κατέχουν αλλά αποκρύπτουν οι ελεγχόμενοι.

    Επιπλέον η απόφαση προβλέπει ότι αν τα τραπεζικά ιδρύματα δεν ενημερώνουν ηλεκτρονικά το Μητρώο, τότε θα τους αποστέλλεται με αλληλογραφία το αίτημα παροχής στοιχείων και θα πρέπει να απαντούν άμεσα σε αυτό, εντός διορίας λίγων ημερών.

    Με βάση τις διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας:

    • Οι θυρίδες μπορεί να ανοίξουν μόνο με εντολή εισαγγελέα και οποιοδήποτε περιουσιακό στοιχείο μπορεί να κατασχεθεί σε περίπτωση που διαπιστωθεί έκνομη δραστηριότητα ή οφειλές προς το Δημόσιο. Η πρόσβαση γίνεται μόνο σε περιπτώσεις φοροδιαφυγής ή όταν υπάρχουν κατηγορίες για κακουργηματικές πράξεις.
    • Οι τράπεζες έχουν την υποχρέωση να γνωστοποιούν το όνομα κατόχου τραπεζικής θυρίδας στις φορολογικές αρχές, αλλά σε καμία περίπτωση δεν έχουν πρόσβαση στο περιεχόμενο της θυρίδας.
    • Αν η εφορία θέλει να κατάσχει το περιεχόμενο τραπεζικής θυρίδας, πρέπει πρώτα να έχει στα χέρια της δικαστική απόφαση.
      Το τραπεζικό σύστημα ορίζει ότι οι θυρίδες είναι απαραβίαστες τόσο από την τράπεζα όσο και από κάθε τρίτο. Στο πλαίσιο αυτό, απόντος του μισθωτή, π.χ. λόγω θανάτου ή εγκατάλειψης της θυρίδας, η τελευταία μπορεί να ανοιχτεί μόνο αν συντρέχουν οι νόμιμες προς τούτο προϋποθέσεις και εφόσον τηρηθούν οι προβλεπόμενες από τον νόμο διαδικασίες.

    Υποχρεωτικό άνοιγμα και κατασχέσεις

    Οι τράπεζες, σε καμία περίπτωση, δεν έχουν πρόσβαση στο περιεχόμενο της θυρίδας. Το άνοιγμα θυρίδας και η κατάσχεση του περιεχομένου της προϋποθέτουν την ύπαρξη δικαστικής απόφασης ή εισαγγελικής παραγγελίας.

    Οι τράπεζες έχουν την υποχρέωση να γνωστοποιούν το όνομα κατόχου τραπεζικής θυρίδας στις φορολογικές αρχές, αλλά σε καμία περίπτωση δεν έχουν πρόσβαση στο περιεχόμενο της θυρίδας. Αν η εφορία θέλει να κατάσχει το περιεχόμενο τραπεζικής θυρίδας, πρέπει πρώτα να έχει στα χέρια της δικαστική απόφαση.

    Με βάση το ισχύον πλαίσιο, οι θυρίδες μπορεί να ανοίξουν μόνον με εντολή εισαγγελέα και οποιοδήποτε περιουσιακό στοιχείο μπορεί να κατασχεθεί με απόφαση του ΣΔΟΕ, σε περίπτωση που διαπιστωθεί έκνομη δραστηριότητα ή οφειλές προς το δημόσιο. Η πρόσβαση γίνεται μόνο σε περιπτώσεις φοροδιαφυγής, ή όταν υπάρχουν κατηγορίες για κακουργηματικές πράξεις, όπως ξέπλυμα χρήματος.

    Tι λέει ο νόμος

    Πρέπει να διευκρινιστεί πως ο νόμος προβλέπει ήδη κατασχέσεις θυρίδων στην περίπτωση όπου διαπιστωθεί φοροδιαφυγή. Στη βάση αυτή, θυρίδες ανοίγονται για να γίνουν φορολογικοί ή άλλοι έλεγχοι, αλλά μόνον με εντολή εισαγγελέα, καθώς η πρόσβαση γίνεται μόνο σε περιπτώσεις φοροδιαφυγής, ή όταν υπάρχουν κατηγορίες για κακουργηματικές πράξεις, όπως ξέπλυμα χρήματος.

    O Kώδικας Φορολογικής Διαδικασίας προβλέπει τη δυνατότητα της φορολογικής διοίκησης, όταν διαπιστώσει παραβάσεις μεγάλης φοροδιαφυγής άνω των 150.000 ευρώ ή των 300.000 ευρώ. Eιδικά στην περίπτωση εικονικών και πλαστών τιμολογίων, μπορεί να επιβάλλει μετά από ειδική έκθεση ελέγχου τη δέσμευση του 50% των καταθέσεων αλλά και του περιεχομένου των θυρίδων. Eάν οι θυρίδες έχουν άλλα περιουσιακά στοιχεία (κοσμήματα, έργα τέχνης κ.λπ.), πλην μετρητών, ο νόμος δίνει τη δυνατότητα πλήρους δέσμευσης του περιεχομένου.

    H διαδικασία θα πραγματοποιηθεί μέσω της AAΔE και της ηλεκτρονικής διασταύρωσης περιουσιακών στοιχείων και οφειλών που έχει πλήρως στη διάθεσή της η Aρχή. Aξίζει να σημειωθεί ότι με αυτόν τον τρόπο ανοίγει ένα μείζον θέμα για χιλιάδες Έλληνες, καθώς θεωρούσαν ότι οι θυρίδες τους προσέφεραν ασφάλεια για τα περιουσιακά στοιχεία που διέθεταν.

    Πόσο ασφαλές είναι το περιεχόμενο της θυρίδας

    Είναι ασφαλές ως προς τη διαχείρισή του από την τράπεζα, καθόλου όμως ασφαλές σε περίπτωση ληστείας σε υποκατάστημα τραπεζών. Κοινώς ο κάτοχος θυρίδας εφόσον έχει κάνει ειδική ασφάλεια για το περιεχόμενο αποζημιώνεται μέχρι του ποσού των 10.000 ευρώ εκτός και εάν έχει ασφαλίσει πλήρως στην αξία του το περιεχόμενο κάτι που σημαίνει εξαιρετικά ακριβό κόστος ασφάλισης.

    Αν δεν έχει κάνει τίποτα από τα παραπάνω ειδοποιείται για την κλοπή του περιεχομένου της θυρίδας του και περιμένει η αστυνομία να καταφέρει να συλλάβει τους δράστες ώστε να βρεθούν κάποια από τα κλοπιμαία.

    Μία στοιχειώδης προστασία είναι η προτίμηση θυρίδων που βρίσκονται σε θησαυροφυλάκια της τράπεζας που σημαίνει πως η παραβίαση ενός ατσάλινου θησαυροφυλακίου είναι δυσκολότερη, όχι πάντως αδύνατη.

    Συγχρόνως αυτές οι θυρίδες έχουν προστασία και από πυρκαγιά ή άλλες τυχαίες καταστροφές.

    Καθώς το κόστος μιας θυρίδας είναι εξαιρετικά μικρό (περί τα 70 ευρώ ετησίως η μικρή και 180 ευρώ ετησίως η μεγάλη) οι θυρίδες είναι περιζήτητες και παρουσιάζουν έλλειψη.

    Η θυρίδα όπως λάθος πιστεύουν πολλοί δεν αποτελεί έναν λογαριασμό κατάθεσης.

    Διέπεται από την ασυλία που διέπει ένα ακίνητο, πλην όμως ανήκει σε έναν και μόνον έναν ιδιοκτήτη.

    Τα δεύτερα και τρίτα ονόματα στη θυρίδα φέρουν την ιδιότητα του απλού εκπροσώπου και μπορούν να ανοίγουν και να κλείνουν το κουτί όσο ο ιδιοκτήτης είναι αποδεδειγμένα στη ζωή.

    Γι’ αυτό στις οικογένειες η θυρίδα ανήκει στο νεότερο μέλος.

    Σωστό είναι μάλιστα να σπάει το περιεχόμενο μιας θυρίδας ειδικά αν είναι μεγάλης αξίας σε περισσότερες θυρίδες με περισσότερους δικαιούχους για διασπορά του κινδύνου.

    Εφόσον ο ιδιοκτήτης πάψει να είναι στη ζωή και η θυρίδα υφίσταται, θα πρέπει ο εκπρόσωπος να την ανοίξει παρουσία εφόρου.

    Αν κάνει κάτι διαφορετικό, αργά ή γρήγορα η τράπεζα θα ειδοποιήσει την εφορία, εφόσον θα ερωτηθεί και τότε οι κληρονόμοι θα πρέπει να καταβάλουν φόρους που ανήκουν σε ένα υποθετικό περιεχόμενο θυρίδας ύψους 100.000 ευρώ μετρητά.

    Οι θυρίδες των τραπεζών στην πλειοψηφία τους πια έχουν μετρητά γι’ αυτό και έχουν μπει στο μάτι αδίστακτων κακοποιών.

    Ας σημειωθεί πως στο στόχαστρο βρίσκονται κυρίως τα καταστήματα που είναι χτισμένα στην περιφέρεια και όχι τα κεντρικά καταστήματα που είναι πολύ πιο δύσκολο να δεχθούν επίθεση λόγω των κανόνων ασφαλείας που υπάρχουν αλλά και επειδή είναι εξαιρετικά πολυσύχναστα, μεγάλα με περισσότερες της μίας εξόδου.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: ΑΑΔΕ: Ανοίγει ο δρόμος για αυτοματοποιημένες και στοχευμένες κατασχέσεις στις τραπεζικές θυρίδες

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Αποκαλυπτικός ο Αποστόλου: Πώς η κυβέρνηση σχεδιάζει να εισβάλει στις τραπεζικές θυρίδες

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Ποιους θα «κυνηγήσει» η ΑΑΔΕ το 2019



    ΣΧΟΛΙΑ