• Business

    Πώς ο μικρο-σουπερμαρκετάς Γιάννης Μασούτης θέλει να ξεπεράσει τον μεγάλο του αντίπαλο

    • Άννα Διανά
    Γιάννης Μασούτης

    Γιάννης Μασούτης


    Είναι η μικρότερη σε μέγεθος, με βάση τον τζίρο, μεταξύ των πέντε ισχυρών του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.

    Με πωλήσεις 883, 4 εκατ. ευρώ το 2021, η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Δ. Μασούτης έπεται του ομίλου Μετρό ΑΕΒΕ με τζίρο 1,36 δισ. ευρώ και των Lidl, ΑΒ Βασιλόπουλος και φυσικά του leader της αγοράς, της Σκλαβενίτης, ο τζίρος της οποίας έκλεισε το 2021 μια «ανάσα» από τα 4 δισ. ευρώ.

    Ο μεγάλος αντίπαλος, προσώρας, του Γιάννη Μασούτη, προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας σούπερ μάρκετ δεν είναι άλλος από τον όμιλο Μετρό ΑΕΒΕ της οικογένειας Παντελιάδη.

    Ο βορειοελλαδίτης επιχειρηματίας έχει επιδοθεί σε ένα σπριντ εξαγορών μικρών τοπικών αλυσίδων αλλά και συνεργασιών με μεγαλύτερες προκειμένου να μεγεθύνει το αποτύπωμά του και να διευρύνει τον τζίρο.

    Eξαγορές μικρών τοπικών αλυσίδων

    Μια τακτική που ακολούθησε με ένταση η Δ. Μασούτης τη δεκαετία του 2000.

    Όταν βγήκε μπροστά με επιθετικές κινήσεις (εξαγορά Αφοι Μπίσκα, Δύο Αλφα κ.α.) ενισχύοντας το δίκτυό της με περισσότερα από 90 καταστήματα, ακολούθησε μια περίοδος με μικρές εξαγορές ακόμη και ενός καταστήματος.

    Μετά την εξαγορά της Προμηθευτικής το 2018, τη μεγαλύτερη στην ιστορία της Μασούτης με την οποία άρχισε η επέκταση στη Νότια Ελλάδα, η εταιρεία ανέκοψε ρυθμούς. Μέχρι φέτος, που άρχισε ένα νέο μπαράζ εξαγορών.

    Η αρχή έγινε στις αρχές του χρόνου με τη συμφωνία με την κρητική αλυσίδα ΣΥ.ΝΚΑ. Με την εξαγορά του 50% της εταιρείας η Μασούτης διεύρυνε την παρουσία της στην αγορά της Κρήτης ενώ πέρασε στον έλεγχό της σημαντικός αριθμός καταστημάτων σε νησιωτικές τουριστικές περιοχές. Η συμφωνία περιελάμβανε και τη μεταβίβαση καταστημάτων της Κέρκυρας των εταιρειών «Γαλαξίας Α.Ε.» και «Μαρκάτο Α.Ε.» και προγραμματισμό μεταβίβασης υποκαταστημάτων που βρίσκονται στα νησιά του Αιγαίου.

    Η εξαγορά μιας μικρής αλυσίδας σούπερ μάρκετ των Κυκλάδων, της Αφοι Δεναξά ΕΠΕ ήταν το επόμενο βήμα του κ. Γ. Μασούτη, που πρόσθεσε στο δίκτυο της εταιρείας τέσσερα καταστήματα, χονδρικής και λιανικής, στη Σαντορίνη, ένα στη Μύκονο και ένα στην Αθήνα, στο Παλαιό Φάληρο.

    Με τη νέα αυτή εξαγορά η Μασούτης επέκτεινε την παρουσία της τόσο στην Αττική όσο και στα νησιά του Αιγαίου, στη λιανική όσο και στη χονδρική, προσθέτοντας επιπλέον 20 εκατ. ευρώ στον τζίρο της.

    Είχε προηγηθεί η απόκτηση ενός καταστήματος στον Πολύγυρο Χαλκιδικής μέσω του πλειοδοτικού διαγωνισμού της υπό ειδική διαχείριση αλυσίδας supermarket Αρβανιτίδης (Μαρία ΑΒΕΕ).

    Η νέα συμφωνία για την εξαγορά της Family Super Market

    Σήμερα βρίσκεται ένα βήμα πριν κλείσει την επόμενη συμφωνία με τους ιδιοκτήτες της αλυσίδας Family Super Market για την εξαγορά των 10 από τα 16 καταστήματα της τελευταίας και συγκεκριμένα τα σημεία του δικτύου σε Χαλκιδική, Κατερίνη, Γιαννιτσά, Κομοτηνή, Βέροια και Πτολεμαΐδα.

    Αυτή τη στιγμή η αλυσίδα έχει παρουσία στη Χαλκιδική (4 καταστήματα), στην Καβάλα, στην Πτολεμαΐδα, στη Βέροια και στη Θεσσαλονίκη, ενώ διαθέτει και ηλεκτρονικό κατάστημα.

    Σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό της Family, η αλυσίδα παρουσίασε κύκλο εργασιών 23,49 εκατ. ευρώ το 2020 έναντι 21,65 εκατ. ευρώ το 2019, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 72,6 χιλ. ευρώ το 2020 από ζημίες 2,6 χιλ. ευρώ το 2019.

    Με το «πράσινο φως» από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, όπου θα γνωστοποιηθεί η συγκέντρωση, ο αριθμός των εξαγορασθέντων σημείων πώλησης από τη Μασούτης ανέρχεται στα 50 εφέτος, και προβλέπεται να ενισχύσει τον τζίρο της κατά 20-22 εκατ. ευρώ.

    Η απόσταση από τον Όμιλο Μετρό

    Με το μπαράζ εξαγορών η Δ. Μασούτης αναπτύσσει το δίκτυό της και ενισχύει τον τζίρο της. Αν συνυπολογιστούν οι φετινές «προσθήκες» στο δίκτυό της με ναυαρχίδα τον ΣΥΝΚΑ και την «προίκα» των 190 εκατ. ευρώ που εισφέρει στη Μασούτης, το 2022 ο συνολικός τζίρος της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας σούπερ μάρκετ θα ξεπεράσει το 1,1 δις. ευρώ.

    Μια… απόσταση περίπου 250 εκατ. ευρώ τη χωρίζει από την Μετρό ΑΕΒΕ, η οποία μετά τη μεγάλη εξαγορά της Βερόπουλος, που ολοκληρώθηκε το 2018, κρατά αποστάσεις από τις εξαγορές.

    Και όχι γιατί δεν υπάρχει ενδιαφέρον για γρήγορη επέκταση μέσω εξαγορών αλλά όπως έχει αναφέρει στο παρελθόν ο κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης θα πρέπει και το τίμημα που ζητάει με αλυσίδα να είναι λογικό.

    Με αρκετά όμοια χαρακτηριστικά μεταξύ των δύο επιχειρήσεων, όπως ότι πρόκειται για δύο ελληνικές επιχειρήσεις οικογενειακού χαρακτήρα, με κοινή χρονική αφετηρία (1976) και με επικεφαλής τη δεύτερη γενιά, η «ψαλίδα» στους τζίρους που θα αλλάξει την κατάταξη στη λίστα με τους ισχυρότερους της αγοράς παραμένει μεγάλη αλλά και πολύ μικρή ταυτόχρονα.

    Διαβάστε επίσης:

    Τι κυνηγούν Μασούτης – Κρητικός



    ΣΧΟΛΙΑ