Η Πορτογαλία σχεδιάζει να πουλήσει το 49,9% των μετοχών της TAP, στην τελευταία της προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της μεγαλύτερης εξ ολοκλήρου κρατικής αεροπορικής εταιρείας της Ευρώπης.

Από το μερίδιο που πωλείται, το 5% θα προορίζεται για τους εργαζόμενους της TAP, δήλωσε την Πέμπτη ο πρωθυπουργός Λούις Μοντενέγκρο. Το υπόλοιπο 44,9% μπορεί να αγοραστεί από έναν ή περισσότερους επενδυτές, πρόσθεσε.

1

«Είναι πεποίθησή μας ότι θα υπάρξουν πολλά ενδιαφερόμενα μέρη», δήλωσε ο Μοντενέγκρο σε δημοσιογράφους, προσθέτοντας πως οι προσφορές θα αξιολογηθούν από οικονομικής, τεχνικής και στρατηγικής άποψης.

Οι μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες πλήρους εξυπηρέτησης της Ευρώπης — Air France-KLM , Deutsche Lufthansa AG και η ιδιοκτήτρια της British Airways, IAG SA — έχουν όλες δημοσιοποιήσει το ενδιαφέρον τους για την TAP. Η TAP ξεχωρίζει ανάμεσα σε μια μικρή ομάδα κρατικών αερομεταφορέων που εξακολουθούν να είναι διαθέσιμοι στην Ευρώπη, μια περιοχή που πλέον κυριαρχείται από τους τρεις μεγάλους ομίλους. Η Lufthansa ολοκλήρωσε τον Ιανουάριο την εξαγορά μειοψηφικού μεριδίου στην ιταλική αεροπορική εταιρεία ITA Airways, ενώ η Air France-KLM πέρυσι αγόρασε μερίδιο στην SAS AB.

Το κύριο πλεονέκτημα του πορτογαλικού αερομεταφορέα έγκειται στο γεγονός ότι είναι ο μεγαλύτερος ευρωπαϊκός πάροχος αεροπορικών συνδέσεων με τη Βραζιλία. Η TAP διατηρεί επίσης ισχυρή παρουσία στην Αφρική και εκτελεί μια σειρά πτήσεων προς τη βόρεια Αμερική.

Ο Μοντενέγκρο επανέλαβε ότι η κυβέρνηση θέλει να διατηρήσει τον κόμβο της αεροπορικής εταιρείας στη Λισαβόνα ως προϋπόθεση για την πώληση, καθώς και διαδρομές που θεωρούνται στρατηγικές για τη χώρα. Οι πτήσεις της TAP συνδέουν την πορτογαλική διασπορά σε περιοχές όπως η Αφρική και την ηπειρωτική χώρα, με τα αρχιπελάγη της Μαδέρας και των Αζορών στη μέση του Ατλαντικού.

Μια προηγούμενη προσπάθεια ιδιωτικοποίησης της TAP είχε αναβληθεί νωρίτερα φέτος, αφού το κοινοβούλιο ανέτρεψε την κεντροδεξιά κυβέρνηση μειοψηφίας με πρόταση μομφής. Ο κυβερνών συνασπισμός κέρδισε τις πρόωρες εκλογές του Μαΐου, αλλά εξακολουθεί να κυβερνά με μειοψηφία εδρών. Το σχέδιό του να πουλήσει λιγότερο από το 50% της TAP είχε ως στόχο να μειώσει την πιθανή αντίδραση της αντιπολίτευσης.

Δεν θα είναι η πρώτη φορά που η Πορτογαλία θα πουλήσει μερίδιο στην TAP. Το 2015, η κυβέρνηση συμφώνησε να πουλήσει το 61% της αεροπορικής εταιρείας στην Atlantic Gateway, μια κοινοπραξία επενδυτών στην οποία συμμετείχε και ο επιχειρηματίας David Neeleman. Ωστόσο, μια νεοεκλεγείσα σοσιαλιστική κυβέρνηση ανέτρεψε εν μέρει την ιδιωτικοποίηση μόλις λίγους μήνες αργότερα, αυξάνοντας το μερίδιό του κράτους στο 50% από 34%.

Η TAP μετέφερε 16 εκατομμύρια επιβάτες πέρυσι, σημειώνοντας αύξηση 1,6% από το 2023. Το 2022 κατέγραψε κέρδος για πρώτη φορά μετά από πέντε χρόνια και έκτοτε παραμένει κερδοφόρα.

Διαβάστε επίσης

Μητσοτάκης: Συνάντηση με φον ντερ Λάιεν, Μελόνι, Αμπέλα – Στο τραπέζι η επανενεργοποίηση της προσέγγισης «Ομάδα Ευρώπη» για την Λιβύη

OPEC+: Συζητά πλέον το πάγωμα των αυξήσεων στην παραγωγή από τον Οκτώβριο

Nestle: Eφοδος των αρχών στη Γαλλία για τη γνωστή υπόθεση με τα εμφιαλωμένα νερά